Kardaanin ristikkonivel
Valvoja: Käyttäjä
Kardaanin ristikkonivel
Miten vaihdetaan kardaanin ristikkonivel? Sekä etu että taka-kardaanissa nivelet on jäykkiä toisinpäin mutta toisinpäin liikkuu hyvin. Syynä näkyi olevan rasvanpuute. Paljonko uudet ristikot maksaa ja miten vanhat irroitetaan, kun ei näkynyt mitään lukkorenkaita yms.
- werzu
- Viestit: 389
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
- Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
- Viesti:
Ristikot
Ritikoissa on lukkorenkaat haarukan sisäpuolella ja uudet nivelet maksaa noin 20e kpl.Vaihtaminen ei nyt ole mikään amerikan temppu.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
- Paikkakunta: pälkäne
viilapenkilläkin pystyy puristamaan vanhat pois ja uudet tilalle,siinä oli ainoa työkalu sormien lisäksi kun eteen vaihdoin tuplaniveleen neulat ja ristikot.ja hyvät hermot niiden lisäksi,ei ollut joten homma kesti viikon.takakardinaali on helppo,n.1-2h ristikko ja tietysti vähemmän jos on kunnon vehkeet ja treenattu aiemmin.
maaristeilijä
Jos ne nivelet ei ole väljiä nii kokeile ruutata rasvaa niihin nippoihin...jos auttais. Kannattaa ne muutkin voitelukohteet tietysti rasvata samalla
Mitäs smörjeä porukat ovt muuten käyttäneet? Ite oon voidellut yleensä sillä kuuluisalla "mölyrasvalla"

Mitäs smörjeä porukat ovt muuten käyttäneet? Ite oon voidellut yleensä sillä kuuluisalla "mölyrasvalla"

"Vrrruuum.... pum! Vruuum vtruuuum vruum....PUM PUM PAM!! Vrrrrruuuuuumm...ryskis! PPAPATIPAM PUM Vrrooom...PAMM!!! PUT PUT PUT PUM VRum vrum vruuu...RÄISKIS!!!!"
jos kartaani on irti niin vanhan irrotus ja uuden paikalleenlaitto kestää noin 10min. pelkkä viilapenkki, vasara, ja lukkorengaspihdit riittää.
eli lekkorenkaat irti. viilapenkkiin ristikon "holkin" mentävä reikä.
sitten asetat ristikon "reijän" viilapenkin akon kohdalle ja lyöt moskalla
kovaa kartaaniin. nyt irtos toinen puoli ja voit ottaa "kupit" pois.
sitten vaan kartaani toisteppäin ja taas luyöntiä.sitten voikin pujottaa vanhan nivelen pois.
sitten vaan uus paikallee. helppo homma. ei todellakaan kestä kun kusen luikautuksen.
ja muista kun laitat kartaanin takas autoon niin nivelet ristiin.muuten tärisee.
eli lekkorenkaat irti. viilapenkkiin ristikon "holkin" mentävä reikä.
sitten asetat ristikon "reijän" viilapenkin akon kohdalle ja lyöt moskalla
kovaa kartaaniin. nyt irtos toinen puoli ja voit ottaa "kupit" pois.
sitten vaan kartaani toisteppäin ja taas luyöntiä.sitten voikin pujottaa vanhan nivelen pois.
sitten vaan uus paikallee. helppo homma. ei todellakaan kestä kun kusen luikautuksen.
ja muista kun laitat kartaanin takas autoon niin nivelet ristiin.muuten tärisee.
totanoin...kun mielestäni just päinvastoin eli kepin päissä olevat sorkat ovat samoittapäin eikä 90asteen vaihe-erossa
tais jo autokoulussa niin opettaa 
edit: autokoulu = ammattikoulun autopuoli


edit: autokoulu = ammattikoulun autopuoli

Viimeksi muokannut Jürgen, Ke Kesä 13, 2007 9:27 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Vrrruuum.... pum! Vruuum vtruuuum vruum....PUM PUM PAM!! Vrrrrruuuuuumm...ryskis! PPAPATIPAM PUM Vrrooom...PAMM!!! PUT PUT PUT PUM VRum vrum vruuu...RÄISKIS!!!!"
hmmm...kun itelle on ainaskin koulussa opetettu et just ei sais laittaa samoinpäin.
hiluxikin tärisi kunnes käänsin, oli just vaihettu taakke ristinivel. loppu heti sen jälkeen.
edit: jossakin ratkaisuissa se näköjään kuuluu laittaa ristiin ja joissain ei.
riippuu näköjään automerkistä.
esim. lantikoissa kuuluu 45 asteen kulmaan laittaa etukardaani.
eli enään en mene mitään sanomaan.
hiluxikin tärisi kunnes käänsin, oli just vaihettu taakke ristinivel. loppu heti sen jälkeen.
edit: jossakin ratkaisuissa se näköjään kuuluu laittaa ristiin ja joissain ei.
riippuu näköjään automerkistä.
esim. lantikoissa kuuluu 45 asteen kulmaan laittaa etukardaani.
eli enään en mene mitään sanomaan.
Mulla on tossa hoojii61:ssä ainaki molemmat kardaanit "ei ristissä" eikä tärryytä alle 140 mittarinopeuksilla kun sen mitä väljä vetopyörän laakeri aiheuttaa...
"Vrrruuum.... pum! Vruuum vtruuuum vruum....PUM PUM PAM!! Vrrrrruuuuuumm...ryskis! PPAPATIPAM PUM Vrrooom...PAMM!!! PUT PUT PUT PUM VRum vrum vruuu...RÄISKIS!!!!"
Kun en jaksa alkaa selittämään, niin täältä selviää, jos yhtään amerikka taipuu. Ja jos ei taivu, voi vaan katsella kuvia.
http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... ndex2.html
http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... ndex2.html