pakettiautosta huoltoautoksi?
Valvoja: Käyttäjä
pakettiautosta huoltoautoksi?
Moro!
Miten onnistuu?Minulla on hj60 jossa on korotettu lasikuitukatto.Tarkoitus olisi vaihtaa normaali katto tilalle ja rekisteröidä huoltoautoksi.Mitä pitää huomioida/tehdä jotta tämä operaatio onnistuu?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!!
Miten onnistuu?Minulla on hj60 jossa on korotettu lasikuitukatto.Tarkoitus olisi vaihtaa normaali katto tilalle ja rekisteröidä huoltoautoksi.Mitä pitää huomioida/tehdä jotta tämä operaatio onnistuu?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!!
Juilewi HJ60
Re: pakettiautosta huoltoautoksi?
Kumpikohan vaatii enemmän lisäselvitystä, katon vaihtaminen vai rekisteröinti? No, tässä pientä vinkkiä rekisteröintiosioon. Ensinnäkin kannattaa kysyä itseltä että "miksi?".. Tietenkin se lasikuituvene väärinpäin katon asemaa toimittamassa on ruma, mutta siltikinjussa kirjoitti:Moro!
Miten onnistuu?Minulla on hj60 jossa on korotettu lasikuitukatto.Tarkoitus olisi vaihtaa normaali katto tilalle ja rekisteröidä huoltoautoksi.Mitä pitää huomioida/tehdä jotta tämä operaatio onnistuu?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!!

--
N-luokan huoltoauton on oltava ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu ja siinä saa olla tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä.
M1-luokan huoltoauton on oltava valtion, valtion liikelaitoksen, sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- taikka vesilaitoksen tai kunnan omistama tien, kadun, radan ja ratakaluston tai sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- ja vesilaitosten verkon ja laitteiden tai puolustusvoimien sotavarustuksen huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu ja siinä saa olla istuimet kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle.
Huoltoauto on alennetun autoveron alainen, jos auton omamassa on vähintään 1 875 kg (autoverolaki 21 §:n 2 mom.). Jos omamassa on alle 1 875 kg, huoltoauto on täysimääräisen autoveron alainen.
--
Eli käytännössä haluat tehdä siitä N1G-luokan huoltoauton, jotta saat myös hieman vapaammat mahdollisuudet korotuksiin ja puskureihin yms. G-kirjain pitää itse pyytää sinne perään, muuten tekevät yleensä N1-luokan auton (eli pakun).
Ja jos nyt edelleen välttämättä haluat huoltoauton, niin ohjeistuksia antaisin seuraavasti:
* Etsi mukava katsastusasema
* Lue esim. http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=11596
* Kaikki takapenkit pois, turvavyöt pois
* Kiinnityspisteet mahdollisesti umpeen tai muuten pois käytöstä (riippuu katsastussedästä)
* Kiinteästi asennat takatilaan esim. työkalulaatikoston ja ruuvipenkin ja muutakin mitä oikeasti tarvit siinä huoltoautossasi (esim. paineilmakompura, hitsausvehkeet...). Asenna laitokset vaikka vanerin päälle, niin tulee näppärä laitos ja penkkien kiinnityspisteetkin jäävät vanerin alle
* Ajat auton muutoskatsastukseen sinne mukavalle katsastusasemalle ja sanot että pitäisi tehdä N1G-luokan auto
Ja mitä saat palkaksi?
* 80-lätkän jos ei vielä ollut
* maininnan huoltovarustuksesta / huoltoautostatuksesta rekisteriotteeseen
* Mahdollisen valvonnan asianmukaisesta käytöstä tien päällä poliisin toimesta (näin se katsastusmieskin mahdollisesti sanoo sinulle)
Vinkkinä vielä, että tee sitä oikeasti tarpeisiisi sopiva ja sellainen, ettei viritystä tarvitse hävetä jälkeenkäänpäin. Huoltoautoksi muuttaminen voi olla piankin tiensä päässä, onhan tätä uumoiltu jo vuosia. Tai sitten homma vaan jatkuu. Eli jos pystyt elämään sen kattokorotuksen kanssa, niin varmemmilla vesillä lienet...
Re: pakettiautosta huoltoautoksi?
Samppapa jo kertoikin tärkeimmät. Laitat oman katon paikalleen ja hitsaat sen vastaamaan alkuperäistä lujuutta, niin ei ole ongelmaa sen suhteen.jussa kirjoitti:Moro!
Miten onnistuu?Minulla on hj60 jossa on korotettu lasikuitukatto.Tarkoitus olisi vaihtaa normaali katto tilalle ja rekisteröidä huoltoautoksi.Mitä pitää huomioida/tehdä jotta tämä operaatio onnistuu?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!!
Mites muuten voiko ihan vaan muutoskatsastuksella ottaa kattokorotuksen pois 3hengen paku hj60:stä? Vai onko mahdotonta?
EDIT: on vuoden -83 malli eli varmaan menee mun tuurilla just tossa raja...
EDIT: on vuoden -83 malli eli varmaan menee mun tuurilla just tossa raja...
Viimeksi muokannut Luigi81, Ti Huhti 24, 2007 9:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
railai at surffi.net
no, sehän riippuu auton iästä, eli siitä paljonko siitä on tuodessa maksettu veroja. Jos se on rekisteröity pykälän (olikohan joku §86)? eli tavarankuljetukseen tarkoitettuna verottomana, ei korotuksen poiston jälkeen enää vaatimukset täyty.
Siitä taas seuraa se, että menee veroja maksuun, mutta paljonko?
Kertokaas mulle, voiko näitä veroja maksaa jälkikäteen?
Jos ulkomailta tuopi tuon ikäsen auton, niin siitä voi maksaa täydet verot (ei enää paljon mitään) ja saa tuoda pakuna matalalla katolla.
Siitä taas seuraa se, että menee veroja maksuun, mutta paljonko?
Kertokaas mulle, voiko näitä veroja maksaa jälkikäteen?
Jos ulkomailta tuopi tuon ikäsen auton, niin siitä voi maksaa täydet verot (ei enää paljon mitään) ja saa tuoda pakuna matalalla katolla.
Ei voi, tai voi, mutta ei missään nimessä kannata. Eli ei ole mahdotonta, tulee vaan autoveroseuraamus. Eli palataan vuoteen -83 ja katsotaan paljonko on eroa maastohenkilöauton ja henkilöauton autoverossa = kymmeniätuhansia markkoja = kaikki menisi maksuun, mitään ikävähennyksiä ei tunneta.Luigi81 kirjoitti:Mites muuten voiko ihan vaan muutoskatsastuksella ottaa kattokorotuksen pois 3hengen paku hj60:stä? Vai onko mahdotonta?
EDIT: on vuoden -83 malli eli varmaan menee mun tuurilla just tossa raja...
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Heh.. Ei taida onnistua katon poisto ja muutos huoltoautoksi, ilman noita veroja? Noh on toi scuuppi sen verta pieni kuitenkin jotta kai sitä sietää...-MaTTi- kirjoitti:Ei voi, tai voi, mutta ei missään nimessä kannata. Eli ei ole mahdotonta, tulee vaan autoveroseuraamus. Eli palataan vuoteen -83 ja katsotaan paljonko on eroa maastohenkilöauton ja henkilöauton autoverossa = kymmeniätuhansia markkoja = kaikki menisi maksuun, mitään ikävähennyksiä ei tunneta.Luigi81 kirjoitti:Mites muuten voiko ihan vaan muutoskatsastuksella ottaa kattokorotuksen pois 3hengen paku hj60:stä? Vai onko mahdotonta?
EDIT: on vuoden -83 malli eli varmaan menee mun tuurilla just tossa raja...
railai at surffi.net
Onnistuuhan se huoltoautoksi kyllä. Onhan näitä tehtykin. Normipakuna ei voi pitää.Luigi81 kirjoitti:
Heh.. Ei taida onnistua katon poisto ja muutos huoltoautoksi, ilman noita veroja? Noh on toi scuuppi sen verta pieni kuitenkin jotta kai sitä sietää...
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)