Kuva Kuva

HJ60 murrosten pronssihelojen halkaisijaongelma

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

HJ60 murrosten pronssihelojen halkaisijaongelma

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Otin tuossa nyt sitten murroksen irti kuskin puolelta. Lähti helposti.

Vanhassa murroksessa ei lukenut mitään, voi olla alkuperäinenkin (naputtaa reilusti).
Uusi murros on Nippartsin. Tukevamman oloinen, mutta noin 4 milliä pidempi!! Käyköhän nämä nyt sitten ristiin vai ei? Poorit on samat (ja hieman pidemmät), ja tuntuisi mahtuvan ainakin, jos jättää sen sisemmän lukkorenkaan pois.

Samoin Nippartsin murroksen se kohta, johon pronssiholkki tulee, on aavistuksen paksumpi.

On nimittäin uudet pronssiholkit, mutta mitat ei täsmää vanhojen holkkien kanssa, ja vanhat holkit taas eivät sovi uusien murrosten kanssa... Voi v-tu.

Vanha holkki:
levennyksen ulkohalkaisija 51,8mm
ulkohalk 41mm aivan sen levennyksen juuresta (muualta noin 40,5mm)
sisähalkaisija 33,2mm

Vanha holkki on siis kiinni vain aivan siitä levennyksen juuresta. Ensimmäiset 15mm on liian väljää.

Uusi holkki:
levennyksen ulkohalkaisija 55mm
ulkohalk 40,2 koko matkalla
sisähalkaisija 33,7mm

Uudessa holkissa on kauttaaltaan noin milli välystä ulkohalkaisijassa (jonka käsittääkseni kuuluu olla tiukka). Uuden holkin sisähalkaisija taas sopisi noille uusille murroksille oikein hyvin (on timmi).

Kuinka paljon sisäpuolella välystä oikeasti kuuluu olla? Onko esim TML-murrokset aina samalla halkaisijalla, vai onko tää Nipparts joku poikkeus?

Eli vanhat holkit on ihan naarmuilla ja vuotaa läpi, joten tarvitsen uudet. Kukahan osaa myydä mulle oikeat holkit? Toyota Espoo tai Vantaa ei osaa tai tiedä eri halkaisijoista (tai oikeastaan mistään muustakaan tarpeellisesta) yhtään mitään. Niiden järjestelmässä ei kuulemma ole kuin yksi holkki (joka mulla jo on, ja siis on väärä).

Jos jollain on vaikka tilausnumeroita, niin olisi todella hyvä juttu...

Yhden ratkaisun tähän kyllä keksin. Jos vanhasta holkista hioo aavistuksen tavaraa pois, sopisi se uuden murroksen päälle. Vanha holkki myös pysyisi siinä pidikkeessään paikallaan. Rupeanko vaan hiomaan? Ja milläs sitten ne voitelu-urat tekisi /syventäisi?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Tästä jutusta voisi jotain iloa olla.

http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=15604
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Olihan siitä apua, kiitos.

Löysin myös tälläisen keskustelun:
http://forum.slck.net/moottoriturvat/vi ... .php?t=483

Oletan nyt sitten, että oikea välys on 0,2mm. Ja toteutan oman korjauksen hiomalla vanhaa holkkia. Eihän siinä mitään enää menetä.

Sitä vaan mietin, että tuossa vanhassa holkissa ei ole minkäänlaisia öljyuria. Pitäisköhän siinä olla?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Ja lisää ongelmaa pukkaa... Tuo mun Nippartsin murros onkin ilmeisesti HD-murros, koska sen ulkohalkaisija on 2mm isompi kuin vanhassa (lisäksi vielä tuo vahvikerengas ulkokehällä). Eli ei mene ilman pesän avartamista paikoilleen.
Nyt ei ole aikaa avarrella, joten haen sitten vakiot TML-murrokset jostain.

Jos joku haluaa Nippartsin HD:ta kokeilla, niin täältä voisi 2 kpl lähteä edullisesti, yhteensä 140e?

Tuossa vielä pari kuvaa.

http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... jpg&lite=1
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... jpg&lite=1

Menee vaikeaksi...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Vastaa Viestiin