Kuva Kuva

Xenon valosarjat

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Samick
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 12:01 am
Paikkakunta: Alajärvi

Xenon valosarjat

Viesti Kirjoittaja Samick »

Onko kukaan asentanut noita jälkiasennettavia xenon valosarjoja autoon??

Nykyään alkaa noitakin saamaan autoon kuin autoon ja hinnatkaan eivät enää kauheita ole!

Nyt kaivataan kokemuksia,mietteitä ja ajatuksia.
Mitä katsastuksessa moisista sanotaan??


Linkkejä löytyy ainakin

http://www.xenonvalot.com/tuotteet.html
http://www.meronet.com/catalog/

Itsellä kävi mielessä jospa omaan autoon hdj80 jonkinlaiset xenonit sais värkättyä.
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

en ole ajovaloiksi asentanut,mut hj:n katolla työ/mehtä valoina 3 paria voin suositella kyllä on hinta/valon laatu suhde mielestäni kohdillaan,ite hommasin tuolta zenonit http://www.katuauto.fi/index.php?cPath=33
Avatar
Tuppu
Viestit: 1162
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

Uusiin kaivukoneisiin myydään jonkin verran myös xenonia/HIDiä ja valoteho on mieletön verrattuna normi halogeeneihin. Katsuri ei tykkää, mutta jos vaihtosarjan laittaa nii voihan ne vaihtaa leiman ajaksi poiskin.....
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Repro
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 1:39 pm
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Repro »

No jumpe, ei oo enää kalliit jos alle kahden sadan saa sarjan.
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Re: Xenon valosarjat

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

Samick kirjoitti:Onko kukaan asentanut noita jälkiasennettavia xenon valosarjoja autoon??
.
no tulipa nyt laitettua hj:n keulalle hellan luminaattorit johon oli laitettu xenon
muunnos sarja on kyllä ero kun yöllä ja päivällä ,eikä katsastuksesakaan sanoneet mitään vaikka kokeili pitkät valotkin (ei ennen ole kokeillut ),liekkö sit ajatellu että kun on 4 valot et palaako kaikki pitkillä ,mut eihän nyt sentään :wink:
Tero
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 8:51 am
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tero »

Mulla on BJ:ssä tollaset Bi-Xenon valot ja kyllä valotehoa tuli helvetisti lisää,
leimalle niillä ei periaatteessa ole mitään asiaa kun "puuttuu" toi E-hyväksyntä.
xenonwoman

XENONVALOT HALVALLA!

Viesti Kirjoittaja xenonwoman »

http://www. .com tuolta niitä saa varmasti Suomen halvimmalla hinnalla!
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Re: XENONVALOT HALVALLA!

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

xenonwoman kirjoitti:http://www. .com tuolta niitä saa varmasti Suomen halvimmalla hinnalla!
kannattaakohan mainostaa tällä foorumilla ja tässäkään topikissa ,kohta on tämäkin lukittuna niinkun pari muutakin topikkia
anttir
Viestit: 106
Liittynyt: La Loka 30, 2004 8:37 pm
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Re: XENONVALOT HALVALLA!

Viesti Kirjoittaja anttir »

xenonwoman kirjoitti:http://www. .com tuolta niitä saa varmasti Suomen halvimmalla hinnalla!
Okay, tämä kauppias saa nyt etsiä toisen foorumin. Hallituksen kanta oli, että mainokset pois ja tunnus bänniin, ja tämä spämmäyksen jatkaminen piittaamatta lukituista topiceista vahvistaa kannan. Näkemiin, älä tule takaisin.
Antti R.
SLCK #2
anttir
Viestit: 106
Liittynyt: La Loka 30, 2004 8:37 pm
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anttir »

Tero kirjoitti:Mulla on BJ:ssä tollaset Bi-Xenon valot ja kyllä valotehoa tuli helvetisti lisää,
leimalle niillä ei periaatteessa ole mitään asiaa kun "puuttuu" toi E-hyväksyntä.
Ilmeisesti ongelma ei ole vain se E-hyväksynnän puute:
Valon ja umpion pitää olla yhdessä E-hyväksytyt, eli umpion pitää olla suunniteltu ja hyväksytty käytettäväksi xenonpolttimon kanssa.

"Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla
on aina oltava pesulaite. Tämä koskee
luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja."

Lisäksi "1.1.1995 ja sen jälkeen käyttöön otetuissa ajoneuvoissa täytyy olla lähivalojen suuntauksen säätölaite ja 10.10.1998 ja sen jälkeen käyttöön otetuissa toiminnaltaan automaattinen suuntauksen säätölaite."

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf

Mutta ilmeisesti xenon-lisävalot on lailliset? Mene ja tiedä, en minä ole juristi.
Antti R.
SLCK #2
Repro
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 1:39 pm
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Repro »

No näinhän tuon voisi tulkita että on sallittu.
Missäs lukee että polttimoiden ja valojen pitää olla tyypitetty toisilleen?
Avatar
Mr_Denso
Viestit: 80
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 3:39 pm
Paikkakunta: Krk, E-P.

Viesti Kirjoittaja Mr_Denso »

Suomi & muut ECE:n alueet:

Ksenon LÄHIvaloja käytettäessä tarvitaan (= laki vaatii)
AUTOMAATTINEN valojen korkeudensäätö ja ajovalojenpesuri.
Pesurin ei tarvitse olla automaattinen. Luonnollisesti koko
valonheitinjärjestelmän (umpiot, polttimot jne.) tulee
olla E-hyväksyttyjä
!!!

Ksenon lisäkaukovaloihin ei vaadita pesuria tai autom.
korkeudensäätöä mutta kuten maalaisjärjelläkin on ajateltavissa
tulee lisäkaukovalojen ja polttimoiden olla E-hyväksyttyjä.
Siis EI ksenon polttimoa vanhoihin Hellan Tonnisiin VAAN
kaupasta UUDET viralliset Hella Rallye 1000 Xenon kaukovalot!!

Eli missään tapauksessa hyväksyttyjä ei ole nämä H4 halogeenipolttimon
tilalle asennettavat "muuntosarjat". Mm. Bilteman luettelossa
mainitaan erikseen "ei e-hyväksytty". Tietenkin näitä epävirallisia
"sarjoja" voidaan asentaa esim. autoihin joilla ajetaan metsässä tms.
mutta viralliseen tieliikennekäyttöön EI MISSÄÄN NIMESSÄ!

Esim. HJ60:een saa viralliset hyväksytyt ksenon lähivalot ostamalla
Hellan moduuliumpiot ja tämän autom. kokeudensäätöjärjestelmän.
Valojenpesuri HJ:ssa on jo tehtaalta eli kunhan se edelleen ON ja
toimii niin sen puolesta asia on OK. ;)


Ote Hellan luettelosta. Tässä tekstissä tarkoitetaan nimenomaan
lähivaloja ja valonlähteellä tarkoitetaan polttimoa (ihan varmuuden
vuoksi mainittakoon tämä).

Varo vaarallisia tuotteita

Valitettavasti erityisesti ksenonvarusteissa on tarjolla versioita,
jotka on kielletty ECE:n (Economic Comission for Europe) alueella.
Tälläiset "viritelmät" vaarantavat turvallisuuden tieliikenteessä.
Siksi luvattomat varustepaketit eivät mene läpi katsastuksessa.

Vaarallinen ja kielletty (esimerkkinä ksenon)

ECE-standardin R48 mukaan Euroopassa saa käyttää jälkiasennuksessa
vain täydellisiä ksenonvalonheitinjärjestelmiä, jotka koostuvat
tyyppihyväksytystä valonheitinsarjasta, automaattisesta valojen
korkeudensäädöstä ja valojenpesulaitteesta (määräys).
Omavaltaiset, laittomat halogeenivalojen "muunnokset"
ksenonvalonheittimiksi ovat vaarallisia ja kiellettyjä.
Syynä on näiden "viritelmien" jopa satakertainen häikäisyarvo,
mikä on huomattava vaaratekijä muille tielläliikkujille.

Yhteenveto: Auto ei mene katsastuksesta läpi ja vakuutusturva
heikkenee.


Syy: Valonheittimien tyyppihyväksyntään sisältyy sen käyttämä
valonlähde (halogeeni tai ksenon). Jos valonlähteeksi vaihdetaan
tyyppihyväksymätön tai valonheittimen tyyppihyväksyntään kuulumaton
valonlähde, tyyppihyväksyntä raukeaa.
Ajaminen ilman tyyppihyväksyntään olevalla autolla heikentää
vakuutusturvaa. Tyyppihyväksymättömiä valoja myyvä voi varautua
vahingonkorvausvaatimuksiin ostajilta. Välittämällä tällaisia
osia myyjä ei vain vastaa takuusta, että osia saa käyttää
kyseiseen tarkoitukseen, vaan tarvittaessa myös vahinkoriskeistä
rajoituksetta.

Täysin laillista on sen sijaan käyttää Hellan toimittamia valosarjoja
(tyyppihyväksytyt kaksoisvalonheittimet, valojen korkeudensäätö ja
valojenpesulaite).

http://www.orum.fi/ -> Henkilöautot -> Valot
Hella LightShow 2006 -luettelosta löytyy mm. ksenon lisäkaukovalot jne.
sekä "Tarvikkeet" tiedostosta ne moduuliumpiot.

P.S.
Jos haluaa parantaa vanhan 24 volttisen Cruiserin ajovaloja niin
ensiksi voisi kokeilla vaikkapa Osram TruckStar polttimoita.
Hyvästi kalman keltaiset 24V polttimot. 100% lisää valotehoa
ja 100% lisää käyttöikää. Taatusti E-hyväksytyt ja nimenomaan
H.D. työkäyttöön tarkoitettuja eli ei mitään sinistä valoa
tuikuttavia tuning-teinipelle leluja! Ja ihan normi wattimäärät.
(saatavana: H1, H3, H4, H7, H11 Osram WebCatalog:in mukaan)

http://www.osram.com/products/automotiv ... index.html
Avatar
MikZ
Viestit: 22
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 2:47 pm
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MikZ »

Mr_Denso kirjoitti:Ksenon LÄHIvaloja käytettäessä tarvitaan (= laki vaatii)
AUTOMAATTINEN valojen korkeudensäätö
Aken tiedotteen mukaan ei kyllä tarttis vanhoihin ryskiin mitään korkeudensäätöjä...

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf
AKE kirjoitti:• Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen
suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä
1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa
käyttöönotetuissa autoissa.
Edit: Löytyyköhän hellalta tai joltain muulta valmistajalta hyväksyttyjä seiskatuumaisia xenonvaloja lähivalokuviolla? Virittelis sellaset BJ:n keulalle normipaikoille ja jotkut pesurit siihen niin sais lailliset xenonilähivalot?
BJ 40 -76
Avatar
Mr_Denso
Viestit: 80
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 3:39 pm
Paikkakunta: Krk, E-P.

Viesti Kirjoittaja Mr_Denso »

No ilmeisesti ei automaattinen sitten... vaikka Hella kyllä väittää että sen
säädön tulee olla automaattinen. Mutta siis korkeudensäätö
(eli säätönappula kojelaudassa) vaaditaan joka tapauksessa!!
Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995
tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen
01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin
01.07.1995 lähtien).
Niin eli myös ennen 1.1.1994 tyyppikatsastettuihin autoihin vaaditaan
ajon aikana käytettävä ajovalojen korkeudensäätö 1.7.1995
lähtien jos käytetään ksenon lähivaloja. Niistähän tässä on kyse.

Eli jos vaikkapa HJ60 on käyttöönotettu 8.2.1982 ja kun nyt eletään
jo vuotta 2007 niin tähän kyseiseen HJ60:een tarvitaan siis vähintään
ohjaamosta säädettävä ajovalojen korkeudensäätö JOS halutaan käyttää
ksenon lähivaloja.

Näin minä tuon tulkitsen. Mutta tämäkään ei muuta miksikään sitä tosiasiaa
että edelleenkään sinne HJ:n vanhaan Koito umpioon ei voi asentaa
sitä ksenon polttimoa sen halogeeni H4:n tilalle. Umpio menee vaihtoon
vaikka miten olisi pesurit ja säädöt.

Pesurin BJhin saa vaikka HJ60:en pesurista. Valopesureita myydään
tarvikkeena, purkaamot on niitä täynnä kun ne yleensä
otetaan veke jne. Löytyy vaikka mistä...

Laita sen BJ:n 7" pyöreän umpion tilalle Hellan bi-xenon moduuli.
Saat lähi- ja kaukovalon yhdestä ja samasta moduulista. Voi
olla hauskan näköinen kun se moduuli on HIEMAN 7":aa pienempi.
Helponpaa toki olis ostaa uudet laadukkaat Hellan 7" umpiot ja
tyrkätä sinne ne Osramin TruckStarit! Ja löytyyhän tota seiskatuumasta
myös kirkkaalla lasilla ja modernilla FF-heijastajalla (= uusi auto lookki).

P.S.
Edelleen uskon niin että se valojensäätö tulee olla automaattinen...
Mutta minähän en olekkaan asentelemassa mitään Kseenoneita.
Niitä autoja joissa ne on jo tehtaalta saa uusina kaupasta.
Esim. Toyota Avensis 2.2 D-4D super-hyper-x-luxury-mikälie-bimbo varustelu
alkaen 44 000 euroa! :D
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

hmmm...aika ilmiselvä spämmi/mainos...vai? Molemmilta käyttäjiltä 1. viesti. ja tänään ovat rekisteröityneet....

http://forum.slck.net/moottoriturvat/vi ... php?t=3704
railai at surffi.net
Vastaa Viestiin