Bj-40 Koneremonttia vailla.
Valvoja: Käyttäjä
Ei koske ihan samaa moottoria, enkä tilannu motonetistä, mutta 2H:n remppasin tarvikeosilla (paitti nokka-akselin laakerit ku ei saa tarvikkeena), ja tyytyväinen oon ollu.
Tarvikeliikkeen rengassatsi oli ok, ja tiivistesatsissa oli ylimääräsiäki (ois kai käyny myös 12H-T).
Motonetin hinnasto on hyvä, ku kattelee iltamyöhällä että mitä tarvikkeet maksaa. Tarvikeliikkeen listahinta on isompi, mutta monesti käteishinta on ollu pienempi, ku motonetin.
Tarvikeliikkeen rengassatsi oli ok, ja tiivistesatsissa oli ylimääräsiäki (ois kai käyny myös 12H-T).
Motonetin hinnasto on hyvä, ku kattelee iltamyöhällä että mitä tarvikkeet maksaa. Tarvikeliikkeen listahinta on isompi, mutta monesti käteishinta on ollu pienempi, ku motonetin.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Hyvä! Tästä on hyvä jatkaa...
Onkos teillä ilmennyt koneistamistarvetta noissa nokka- tai kampiakselissa? Entäs tuo öljypumppu? Itellä tuossa ei vielä toistaiseksi oo ilmenny tuota sammuttelua, mutta ei kuitenkaan taida olla enää parraassa iskussa. Lämpimänä tiputtaa paineen aika alas. Kai pitäsi vielä mekaanisellamittarilla mittailla! Oon ymmärtänyt, että pelikillä rattaiden vaihdolla ei valitettavasti saada pumppua iskuun, vaan ois joko hommattava uus kotelo tai koneistettava tuo vanha! Minkälainen operaatio tuon öljypumpun kotelon koneistaminen oikein on! Tuommoisen koneistetun kotelon jos jostain löytäisikin

Onkos teillä ilmennyt koneistamistarvetta noissa nokka- tai kampiakselissa? Entäs tuo öljypumppu? Itellä tuossa ei vielä toistaiseksi oo ilmenny tuota sammuttelua, mutta ei kuitenkaan taida olla enää parraassa iskussa. Lämpimänä tiputtaa paineen aika alas. Kai pitäsi vielä mekaanisellamittarilla mittailla! Oon ymmärtänyt, että pelikillä rattaiden vaihdolla ei valitettavasti saada pumppua iskuun, vaan ois joko hommattava uus kotelo tai koneistettava tuo vanha! Minkälainen operaatio tuon öljypumpun kotelon koneistaminen oikein on! Tuommoisen koneistetun kotelon jos jostain löytäisikin


BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Rattaat ei pelasta jo huonoa öljypumppua eli niitä ei tarvinne hankkia.
Suurin syy alhaisiin öljynpaineisiin on pitkittäinen välys jakopään kopassa ja pumpun teräslevyssä.
Koneistamalla madalletaan siis jakopäänkoppaa ja oikaistaan tarvittaessa se levy.
Itte kavennutin 3B koneen rattaista sorvarilla ja tuli tosi jämäkkä pumppu. Ne rattaat on vaan katselussa.
Tuolta lisää: http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=17222
Suurin syy alhaisiin öljynpaineisiin on pitkittäinen välys jakopään kopassa ja pumpun teräslevyssä.
Koneistamalla madalletaan siis jakopäänkoppaa ja oikaistaan tarvittaessa se levy.
Itte kavennutin 3B koneen rattaista sorvarilla ja tuli tosi jämäkkä pumppu. Ne rattaat on vaan katselussa.
Tuolta lisää: http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=17222
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
Re: Bj-40 Koneremonttia vailla.
mikkohen kirjoitti:Moro!
No niin ensimmäinen mehtuu viikko takana uuden karhealla vm-79 Bj:llä. Rupesin heti viisaammilta kyselemään, jotta mikäs vikana, kun tuntuu tuo reilusti puskevan sinistä seisottuaan esim. yön yli. Normaali lämmöissä ei tuollaista ongelmaa. Kone käy siistististi ilman ylimääräisiä kolinoita ja vääntökin näyttäis olevan kohillaan. Öljyä kone tuntuu polttelevan kohtuu reilusti. Mistä lähden vikaa ehtimään!? Voiko pelkästään venttiilinvarren kumit aiheuttaa tuon. Sen verran sankka on on tuo savu, ettei viiti oikein ihmisten ilmoilla kylmänä käyntiin laitella. Millainen homma on vaihella nuo kumit!?
Jos isompi remontti edessä, niin täytyy laittaa harkintaan kokonaan uuden koneen hommaaminen. Käykö tuo 3B kone suoraan keulille ilman muutoksia jakolaatikkoon ja vaihdelaatikkoon. Ne on nimittäin kunnostettu edellisen omistajan toimesta. Nykyinen on mallia B.
Mun bj-40:n savuttaa myös kylmänä mutta johtuu hehkuista. Jos malttaa hehkutella tarpeeksi nii ei savuttele. Ruukaan hehkutella muutaman kerran käynnistyksen jälkeenkin,mutta en tiedä onko kaikissa bj:ssä semmosta mahdollisuutta
Heh... Nyt on sitten moottoria hiukan availtu! Täytyy vain todeta, että ihme peli tämä Cruiserin B-motti! Noinkin nätisti käyvä kone voi olla sitten tuossa kunnossa!? Ei vain voi ymmärtää! 
Elikäs! Syy savuutukseen taisi sitten löytyä! Renkaita poikki, jostain männästä puuttui palasia!? Tai ainakin tuollaisen mailin sain sitten tuolta koneen purkajalta!
Eli putkitettava uudelleen ja uudet männät! Kai ei ollu enempää rikkoutunut kun, noilla kerran saavat kuntoon! Hinta-arvio noin 1500€, sisältäen uudet männät, putket, tiivisteet, kytkinlevy, painelaakeri, laakerointi jne. sisältäen työt! Saishan tuolla jo montakin vaihtokonetta, mutta jos ne kaikki "yhtänätistikäyvät" koneet on tuossa kunnossa niin taidan pelata varmanpäälle!? Toivottavasti ei löydy enää enempää korjattavaa, muuten alkaa paikat hampaista lohkeilemaan!
Ps. Hätäilinkin jo tuossa, että minne tuota ylimääräistä rahaa alkaisi syytämään

Elikäs! Syy savuutukseen taisi sitten löytyä! Renkaita poikki, jostain männästä puuttui palasia!? Tai ainakin tuollaisen mailin sain sitten tuolta koneen purkajalta!
Eli putkitettava uudelleen ja uudet männät! Kai ei ollu enempää rikkoutunut kun, noilla kerran saavat kuntoon! Hinta-arvio noin 1500€, sisältäen uudet männät, putket, tiivisteet, kytkinlevy, painelaakeri, laakerointi jne. sisältäen työt! Saishan tuolla jo montakin vaihtokonetta, mutta jos ne kaikki "yhtänätistikäyvät" koneet on tuossa kunnossa niin taidan pelata varmanpäälle!? Toivottavasti ei löydy enää enempää korjattavaa, muuten alkaa paikat hampaista lohkeilemaan!

Ps. Hätäilinkin jo tuossa, että minne tuota ylimääräistä rahaa alkaisi syytämään

Viimeksi muokannut mikkohen, To Joulu 07, 2006 5:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
- werzu
- Viestit: 389
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
- Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
- Viesti:
Savuttaminen
Itsellänikin oli aikoinaan koneessa rengas poikki ja pala pois männästä.Tietysti sylinteriputkeen oli tullut pakolliset orkoset.Itse vaihdoin silloin toisen alakerran.Otin sen myyjältä sillä kaupalla että sai purkaa ennen maksua.Ei sitä vikaa käynnistä kuullut.Syyksi vaurioon epäilivät että joku oli joskus ajanut ilman vesiä.Tollaisia vaurioita oli kuulemma yleensä Dynassa jos ajettiin vähillä vesillä.
T:Jarkko Pasanen #14
T:Jarkko Pasanen #14
Muutamia kuvatuksia tästä projektista paljastuu linkin takaa, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan...
http://kuvablogi.com/blog/2396/1/

http://kuvablogi.com/blog/2396/1/
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Ettei tämä olisi nyt sitten esimerkki siitä nokileikkaamisesta?
Valmetin männissä on paljonkin noita leikkaumia, jotaka johtuvat tyhjäkäynnillä mäntään kertyvästä noesta. Näissä meidän sotakoneissa kun 90% käytöstä on tyhjäkäyntiä... Eli pitkässä juoksussa tyhjän pyörittäminen ei kannata!
Valmetin männissä on paljonkin noita leikkaumia, jotaka johtuvat tyhjäkäynnillä mäntään kertyvästä noesta. Näissä meidän sotakoneissa kun 90% käytöstä on tyhjäkäyntiä... Eli pitkässä juoksussa tyhjän pyörittäminen ei kannata!

A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Jatketaan tässä topikissa...
Remontti tuli tuolloin 3 vuotta sitten tehtyä ja hyvin pelasi, kunnes viimesyksynä lohko halkesi pituussuunnassa about 5-8cm.
Kaikenlaista kikkailua kokeiltu hitsaamisesta "purkkapaikkoihin" vaan ei näytä asettuvan. Tässä jotain aiemmasta http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=52031
Uutta konetta tässä miettimässä ja haulla yritetty etsiä jotain tietoa. Varmennusta vielä näihin olettamuksiini haluaisin, niin täytyy turvautua nyt palstalaisten apuun
Eli mielessä ois seuraavat vaihtoehdot(B-moottori unohdetaan);
3B, kävisi ilmeisesti melkkolailla suoraan tuohon, jolloin ei tarttis laatikkopaketille tehdä mitään. Ns. helpoin vaihtoehto? Turbotettuna varmaankin
2H tubotettuna, jolloin laatikkopaketin kanssa tulee ongelmia. Ilmeisesti kuitenkin HJ:n kytkinkopalla ja sovitelaipalla joku saanut tällaisenkin laitettua. Toinen vaihtoehto ois käyttää HJ:n laatikkopakettia (4-v), mutta tarttis suunnitella sitten jonkinlainen kardaanikäsijarru (akseleita ei nyt ois tarkoitus lähteä vaihtamaan)
13B-T, käy erään rakenteluprojektin mukaan helposti BJ42:sen 3B:n tilalle, mutta kuinka helposti menee B-moottorin korvaajaksi.
Auto siis BJ40 vm79. Noita vaihtoehtoja oon harkinnu ja miettiny. Mielellään nyt ottaisin vastaan vinkkejä moottorivaihtoja tehneiltä, jotta säästyis mahdollisimman monelta ongelmalta/päänsäryltä
Remontti tuli tuolloin 3 vuotta sitten tehtyä ja hyvin pelasi, kunnes viimesyksynä lohko halkesi pituussuunnassa about 5-8cm.

Uutta konetta tässä miettimässä ja haulla yritetty etsiä jotain tietoa. Varmennusta vielä näihin olettamuksiini haluaisin, niin täytyy turvautua nyt palstalaisten apuun

Eli mielessä ois seuraavat vaihtoehdot(B-moottori unohdetaan);
3B, kävisi ilmeisesti melkkolailla suoraan tuohon, jolloin ei tarttis laatikkopaketille tehdä mitään. Ns. helpoin vaihtoehto? Turbotettuna varmaankin
2H tubotettuna, jolloin laatikkopaketin kanssa tulee ongelmia. Ilmeisesti kuitenkin HJ:n kytkinkopalla ja sovitelaipalla joku saanut tällaisenkin laitettua. Toinen vaihtoehto ois käyttää HJ:n laatikkopakettia (4-v), mutta tarttis suunnitella sitten jonkinlainen kardaanikäsijarru (akseleita ei nyt ois tarkoitus lähteä vaihtamaan)
13B-T, käy erään rakenteluprojektin mukaan helposti BJ42:sen 3B:n tilalle, mutta kuinka helposti menee B-moottorin korvaajaksi.
Auto siis BJ40 vm79. Noita vaihtoehtoja oon harkinnu ja miettiny. Mielellään nyt ottaisin vastaan vinkkejä moottorivaihtoja tehneiltä, jotta säästyis mahdollisimman monelta ongelmalta/päänsäryltä

BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05