Kuva Kuva

HJ 60 lataus ropleema

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Re: latausjännite

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Hoosuu kirjoitti:Latausjännite on säädettävissä kelan päälle tulevan pellijousen takana on vahvempi pellinen tuki jota taivuttamalla jännite muuttuu,kokeile suunta yleismittarin kans!
Tässä on jo elektrooninen säädin.

Uutta laturia rupesin kyselemään joka paikasta, tässä tulokset:

JA-Elektro Hki:
25a laturi alip.pumpulla mutta myyvät vain yritykselle
-> Autopaasi Espoo on niiden jälleenmyyjä, hinta 375e (korjatusta!)

Lauttasaaren Autotarvike Hki:
25A 250e, 40a 256e + pantti 170e (jota vanhasta laturistani en saisi, koska se on 25a), molemmat ilman ap.pumppua

Hämeen Autosähkö:
vain 40a 248e ilman ap.pumppua

Startax Tampere:
25a ilman pumppua 307e, pumpulla 340e

Toyota Espoo:
25a "käy kaikkiin" (ei varmasti käy!) ilman pumppua (ei ollut tästäkään varma) 150e
40a oli yli 600e

Toyota Info:
25a -10/82 ei saatavilla
25a 10/82- 150e tehdaskorjattu
40a 600e
kaikki ilman pumppuja

Em liikkeistä mikään ei osannut sanoa, millä urituksella heidän latureissaan akselit ovat.

Toyota Kaivoksela:
18-hampainen 25a 150e
10-hampainen 25a 150e
40a, ei tiennyt hampaista (oletti 18hammasta) 150e

Kaikkia tilaamalla nopeasti.


Onkohan tuo vanhempi hj60 (-10/82 asti) nyt siis 18-hampaisella alipainepumpun akselin urituksella? 10/82- pitäisi olla sekä 60/61 jonkun mukaan 10-hampaisella urituksella, mutta Tojo-kauppias kauppasi mulle 61:n 40a laturia (PITÄISI olla 18-hampainen, muttei ollut 100% varma) hintaan 150e, jonka otan ilman muuta, jos vain uritus sopii keskenään.

Voi jumankekka, osaa olla vaikeaa.

Tossa vanhassa on laakerit kuluneet ja muutenkin kulahtanut. Päävirtapiuha oli 2,5mm2 ja melkein poikki. Ihme, ettei lataa kunnolla...

Juu ehdin kuulla toisaaltakin jo, että niitä johtoja kannattaa lyhentää, ettei tule oikosulkua. Ei kuuluu noiden päiden mennä minnekään.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Nyt löytyi Toyota Kaivokselasta 30a sisäisellä jännitteensäätimellä olevaa 18-hampaista laturia hintaan 150e + pantti (ei tiennyt kuinka iso pantti on). Tehdaskunnostettu. Mitään muuta 18-hampaista ei kuulemma enää saa.

Menee kuulemma paikoilleen, mutta johdotus täytyy uusia. Sopiiko tuo sisäinen jännitteensäädin metsäkäyttöön huonommin (esim laturin kastuminen) kuin ulkoinen?
Haitat / edut?

Laitoin kuitenkin tilaukseen, koska oli ainoa järkevän hintainen vaihtoehto.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
owla
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Touko 27, 2005 12:12 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja owla »

Moi
panttia ei tietty peritä , jos viet vanhan rungon mennessäsi uutta noutamaan. Huomioi, että sisäinen säätäjä ei kuulu hintaan, hiilet tais olla matkassa.

Säätäjä oli muistaakseni tojolla "aika" kallis. Itse kelpuutin säätimen motonetistä noin 35 egen hintaan. On valettu mötikkä ilman liikkuvia osia. Ei vaikuttais kovin kosteusaralta.
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

No niin, hain Toyotan laturin eilen. Myyjä (eri myyjä, joka tilasi laturin -> kannattaa kysyä sieltä näköjään aina "laturieksperttiä", joka hoiti asian muuten oikein mallikkaasti) puhui vielä tiskillä "Jos tarvitset apua ulkoisen jännitteensäätimen muuttamisessa sisäiseksi, ota yhteyttä Erikasiin" (eivät kuulemma itse osaa auttaa). Oli Toyota Kaivokselan palvelu ihan eri luokkaa kuin Espoon Jalosella (josta eivät löytäneet loppujen lopuksi mitään laturia mulle) ja taidankin siirtyä pysyvästi heidän asiakkaaksi. Oli myös oikein nätti neito kassalla ;-)

No avasin paketin ja sisällä oli kyllä ULKOISELLA säätimellä varustettu, ilmeisesti 30a laturi (tätä ei lue missään itse laturissa), jossa alipainepumppua varten 18 hammasta. Toyotan alkuperäisessä paketissa oli enklanniksi isot tekstit "vanha laturi palautettava tässä boksissa", mutta myyjä sanoi, ettei tässä mallissa ole panttia. Sopi kyllä minulle... Eli kokonaishinta 150e (halvin tarvike 250e!!!). Ja hiilipaketti tuli mukana luonnollisesti.

Eli vinkiksi muillekin: laturin tilausnro 270206813084, jolla pitäisi löytyä kaikista liikkeistä, vaikka muuta ehkä väittävätkin.

Nyt vielä on johdotukset kesken. Päävirtajohdosta kysyisin: minkälaiset johdot teillä on ja mitä kautta ne menevät ja minne?
Tuossa oli näköjään 2,5mm2 keltainen aivan naurettava rimpulajohto, joka katoaa jonnekin johtonipun sisään.
Voinko repiä nuo helevettiin ja laittaa paksun kaapelin laturin plussalta (uudessa laturissa ei ole mitään merkintöjä napojen kohdalla, mutta oletan sen olevan se pultti, jolla on kumiläpyskä suojana; edestäpäin vasemman puoleinen pultti laturin päällä) suoraan akun 24v + -napaan?

Miten jännitteensäädin toimii? Meneekö laturin kolminapainen piuha jännitteensäätimelle? Mihin jännitteensäätimen kolme muuta johtoa menee (arvatenkin maa, laturin merkkivalo ja mikä se kolmas on?)?

Kysymyksiä riittää, mutta nyt haluan ton virtajärjestelmä siihen kuntoon, että toimii seuraavat 10 vuotta...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
rontti

Viesti Kirjoittaja rontti »

Terve,

Omassani latausjännite kuormittamattomana pyöri 25 - 26 V tienoilla. Säädin jännitteensäätäjästä latauksen 28.4 V. Kun laittaa valot ja lämmityslaitteen puhaltimen päälle niin jännite putoaa 25 V:iin, eikä nouse vaikka antaa kierroksia koneelle.
Pelkillä puolivaloillakin jännite jää alle 26 V.
Jos laturini 25 A:n niin senkin pitäs kyllä rittää parempaan esitykseen.
Käytännössähän tuo 25 -26 V ei juuri lataa akkuja jos nyt ei purakaan.
Onko HJ:ssä (vm-86) todellakin niin tehoton laturi, että valot päällä riittää nippanappa virtaa niiden polttamiseen?
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Nyt pelittää hyvin ja latausjännite tyhjäkäynnin yläpuolella n28v. Ihan tyhjäkäynnillä ei juurikaan lataile, mikä vissiin on ihan normaalia.

Päävirtapiuhan vedin vanhan rinnalle uuden eli navasta suoraan akkuun. Vanhaa en kehdannut poistaa kuitenkaan vaan sekin menee puhdistettuna perille.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
Viipo
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 6:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

mikähän on vikana, kun ei lataa alle tonnin kierroksilla? sitten kun menee yli, niin alkaa nousta jännite jonnekkin 26-28 volttiin... liikennevaloissa seistessä vaan ei aina kehtaa pitää yli tonnissa tyhjäkäyntiä...
Vastaa Viestiin