Kuva Kuva

HJ61 ahto paineet...

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

albertto
Viestit: 10
Liittynyt: Su Elo 06, 2006 10:00 pm
Paikkakunta: KIRKKONUMMI

HJ61 ahto paineet...

Viesti Kirjoittaja albertto »

eli eli... kuinka paljon sitä uskaltaisi nostaa ahtoja tuossa hj61 koneessa?? palstalta luin, että joku olisi ajellut jopa 1,4kilon ahdoilla :o
eli siis kuinka paljon tuo vakio turbo antaa ahtoja? ja kuinka paljon tuo kyseinen mylly kestää vakio kunnossa ahtoja? väli jäähdytin on suunnitteilla keulaan myöskin.. niin ja mites kytkin? pitääkö vaihtaa,jos ahtojen kanssa meinaa leikkiä??...


olipas monta kysymystä :wink:
pekka71
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 7:37 am
Paikkakunta: Eura

AHTOPAINEET

Viesti Kirjoittaja pekka71 »

ovat vakiona aika pienet,laitoin mittarin siihen painekellolle menevään putkeen t-haaralla. paikallaan kaasuttaessa ei nosta nollan paremmalle puolelle juuri ollenkaan ja vedossakin vaan n.0,4bar paikkeille.olisikohan ohivirtaus venttiilillä paras säädellä paineita asennettaessa em, putkeen?
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Vakiopaineet hojossa on 0,5-0,6bar. Ja kun ottaa pakoputkesta ylimääräset tukot pois niin jo nostaa paineet paikoollansakin ja saa komiemmat äänekkin samalla.

Hojon orkkisturbo antaa ahtoja enimmillään noin 1,4bar, mutta eipä paljon kannata noin paljoa pitää oli kuuleria eli ei.
Viripuhaltimet onkin sitte taas asia erikseen..
1987 LJ70
albertto
Viestit: 10
Liittynyt: Su Elo 06, 2006 10:00 pm
Paikkakunta: KIRKKONUMMI

Viesti Kirjoittaja albertto »

jaahas.. no ajetaan tuolla puhaltimella niin kauan ku se kestää....
olisko kellään tietoa tuon koneen kestosta, jos vaikka ahtoja olis se 1,2-4????
niin ja tietenkin kuinka paljon noilla paineilla saisi tehoa lisää :P

niin ja 3" suora putki tietysti myös noiden muiden muutoksien lisäksi olisi suunnitelmissa
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Tehtaan ilmoittama ahtopaine 12H-T:lle on 0,63 bar. Painetta voi säätää myös yksinkertaisesti virittämällä lisäjousen painekellon ja hukkaportin väliseen tankoon. Jousen pitää vetää vartta painekellon suuntaan ja olla jäykkydeltään kaasunpalautusjousen luokkaa. Kiinnitys tankoon jollain ruuvattavalla "kiristimellä" niin kiinnitystä tangolla liuttamalla saa säädettyä paineen. Lisää esijännitystä jouseen ja paine kasvaa, näin minulla oli ja hyvin toimi, ei tarvi mitään huippuhienoja ja kallita bling bling säätimiä.

Samasta peruskoneesta on otettu sisäperämoottorina (Yamaha) 240hv jolloin ahtopaine on varmaan luokkaa 1,5 bar, ja tietenkin välijäähdytettynä. En kyllä tiedä onko niissä koneissa samat laakerit ja männät.

Timop
TP
pekka71
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 7:37 am
Paikkakunta: Eura

hukkaportintangon viritys

Viesti Kirjoittaja pekka71 »

kumminpäin kello avaa portin työntää tankoa vai vetää?vw 1,9 td ssä.oli säädettävä tanko jota pidentämällä sai painetta nostettua.kumminpäin menee hj ssä.?entä jousi kuormitus? painekellonpäähän muttapistetäänkö jousi vetämään tankoa kellon suuntaan vaiportin suuntaan? selvennätkö Timop.
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

timop kirjoitti:Jousen pitää vetää vartta painekellon suuntaan ja olla jäykkydeltään kaasunpalautusjousen luokkaa. Kiinnitys tankoon jollain ruuvattavalla "kiristimellä" niin kiinnitystä tangolla liuttamalla saa säädettyä paineen.
Timop
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Joo, ahtopaine työntää vartta kellosta ulospäin ja avaa silloin hukkaporttia.
Tätä liikettä vastaan kun laittaa lisää jousivoimaa, hukkaportti aukeaa isommalla ahtopaineella. Jousihan siellä painekellon sisälläkin on, jota vastaan kalvo työntää.

Joskus matala ahtopaine voi johtua kuoleentuneesta painekellon jousesta, eikä niinkään rikkinäisestä turbosta. Toyotan ohjeiden mukaan kaikki turboon liittyvät ongemat ratkaistaan toimenpiteellä "vaihda turboahdinasennelma", ja se tarkoittaa kokonaisuudessaan. Eikö olekkin helppoa?

Timop
TP
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

timop kirjoitti: Toyotan ohjeiden mukaan kaikki turboon liittyvät ongemat ratkaistaan toimenpiteellä "vaihda turboahdinasennelma", ja se tarkoittaa kokonaisuudessaan. Eikö olekkin helppoa?

Timop
Kyllä. Ja aivan uskomattoman edullista ehjäystä.
1987 LJ70
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Missä lukemissa teillä pyörii vakion HJ61:n ahdot tasaisessa maantieajossa? Itsellä ahdot oli vakiohukkaportilla maksimissaan 0,4-0,5 bar, jossa hukkaportti avautui kokonaan. Kun tasaista nopeutta oli 90km/h tai enemmän, oli ahdot kokoajan noissa lukemissa.

Nyt asensin hukkaportin letku väliin bleed valven (Doc Power Espoo 35€; ohivuoto säädetään nupilla, jonka voi lukita), jolla säädin maksimiahdot kokeiluluontoisesti 0,8 bariin (ei vielä välijäähdytintä).
Havainnot:
tasaisessa maantieajossa 80km/h (2000rpm) ahdot on 0,1-0,5 bar
tasaisessa maantieajossa 90km/h (n 2400rpm) ahdot on koko ajan vähintään 0,5 bar
tasaisessa maantieajossa 100km/h (n 2900rpm) tai yli ahdot koko ajan 0,8bar (menee melko pienellä kaasulla)

Onko tuo ihan normaalia, että tasaisessa ajossa ahdot pysyy jatkuvasti noin ylhäällä? Ei muissa ajamissani turboautoissa yleensä ole näin ollut. Ei varmaan tee hyvää kestävyydelle, kun koko ajan ahtaa (ajettaessa vaikka mökille 500km ahdot koko ajan 0,5 -0,8 bar...). Onhan tuossa ajovastuksia 33" Allterraineilla varustettuna, mutta silti hieman ihmettelen.

Kone siis 12H-T, 4v laatikko, vakiovälitykset.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Vastaa Viestiin