Kuva Kuva Kuva Kuva

BJ entisöinti

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Hessu
Member
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ma Heinä 05, 2010 1:11 pm

Jul kirjoitti:Oletteko käyttäneet lasikuulaa tai soodaa puhalluksissa, esim. keltapassivointien pohjustuksissa?
Tepa en ole, mutta vastauksena kysymykseesi oma kokemukseni, että keltapassivointiin pohjaksi käy lasikuulan lisäksi hyvin myös sitruunahapolla hapotus, jonka jälkeen pinnan voi vielä kiillotella ruuvipenkkiin kiinnitetyllä porakoneella jossa pehmeä rautalankalaikka. HJ:n n. 50kg pulttitavaraa tuli kiilloteltua muutamassa päivässä jokaista prikkaa myöten. Sitruunahapot S-raudasta ~25€/5kg ämpäri ja vajaa puolet jäi vielä käyttämättä.

joka pussihousun sivuston http://timo.santerihapponen.net/ varmaan jo tunnetkin. Sieltä vaan jousen puslia itse vulkanoimaan :wink:
#428

Avatar
-MaTTi-
Member
Viestit: 1484
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- » Ma Heinä 05, 2010 11:13 pm

Hessu kirjoitti: joka pussihousun sivuston http://timo.santerihapponen.net/ varmaan jo tunnetkin. Sieltä vaan jousen puslia itse vulkanoimaan :wink:
Tämähän vasta melko sälli on tekemään käsillään. Ei tulis monella pieneen mieleenkään että kotona voisi esim. valaa muovimerkin mopon tankkiin ja varsinkaan ruveta itse puuhaan. http://timo.santerihapponen.net/muovimerkki/

Tosi mukavan näköistä puuhastelua tuollaiset käsityöt, ei vaan itsellä hermo taitaisi riittää noin pikkutarkkaan näpräilyyn. :roll:
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)

Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 » Ma Heinä 05, 2010 11:37 pm

Tuon Happosen juttujahan on mobilistissa, on kyllä kätevä kaveri tekemään.
Nuo alumiiniosat on lasikuulapuhallettu, venttiilikopankin puhalsin ja lakkasin niin kyllä siitä tuli ennemmin sellanen hopeella maalatun näkönen, saattaa olla että kokeillaan toiseen koppaan jotain muuta.
Eipä noita sinkattuja osia ole muuta ku teräsharjalla pyyhkästy isommat paskat pois, ei kuulemma tartte muuta kun ne kumminkin jossain happokylvyssä käyvät enne sinkitystä, tälleen kerto tuo kaveri joka noi sinkitykset on hoitanu.

Ja onhan tämä taas vähän edistynyt:

Kuva

Kuva

Kuva
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"

Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 » Ma Heinä 05, 2010 11:46 pm

Ja eipä tuosta epoksista oikeen sellasta kestotesti kokemusta ole kun kaikki on yleensä vedetty kiiltävällä, on tuossa jotain osia jotka on vuosi takaperin maalattu ja ihan hyviltä näyttävät, ei ne tietysti tuolla varaston hyllyssä miksikään mene... kauheesti maalikauppias tököttiä ainakin kehu, mut luulis beejiin palikoissakin kestävän jos kestää laivan pohjassakin, tässähän sitä testiä tulee, katotaan parin vuoden päästä miltä näyttää :D
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"

Avatar
Jul
Member
Viestit: 599
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jul » Ti Heinä 06, 2010 10:12 pm

Hessu kirjoitti: joka pussihousun sivuston http://timo.santerihapponen.net/ varmaan jo tunnetkin. Sieltä vaan jousen puslia itse vulkanoimaan :wink:
Kyllä tuo sivusto on tullut tarkkaan selattua. Aattelin kokeilla tuota vulkanointia noihin Ruiserin lavan takalaidan "puskinkumeihin", jos ei orikinaaleja löydy mistään.
Nuo alumiiniosat on lasikuulapuhallettu, venttiilikopankin puhalsin ja lakkasin niin kyllä siitä tuli ennemmin sellanen hopeella maalatun näkönen, saattaa olla että kokeillaan toiseen koppaan jotain muuta.
Minkähänlainen käsittely tuossa venttiilikopassa on alkujaan ollut?


Asiasta toiseen, mistähän saisi puhallettavaa lasikuulaa halvimmalla? Alkaa olla tuon oman kaapin lasikuulat lähinnä pölyä...
BJ75 1987
# 274

Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 » Ti Heinä 06, 2010 10:46 pm

Tuolta tais työmaalle tulla lasikuulaa: http://www.tapiopakkioy.fi/index.html ei se kyllä mitään halpaa ole, mutta kestää kyllä tuommonen 25kg:n säkki harrastekäytössä aikas kauan.

Kyllä se venttiilikoppa on varmaan sellanen suht kiiltävä ollut, ei kumminkaan mikään kiillotettu, ja lakka ollu päällä ainaski noista mitä meillä on hyllyssä niin kaikista hilseilee lakka. Meinasin jos kuulapuhaltais ja kokeilis teräsvillalla kiillottaa sen jälkeen, yleensä kyllä alumiinista lähtee kiilto ku vetää lakan päälle mutta eiköhän se ilman lakkaakin menesty.
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"

Avatar
Hessu
Member
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ke Heinä 07, 2010 6:17 am

Ite oon vetänyt alumiinit lasikuulalla ja sen jälkeen pyyhkässy sinolilla. Tätä on jossain kehuttu hapettumisen ehkäisemisessä, mutta taitanee kestää vain hetken. Rättilaikalla kiillotus + vahaus aivan kuten tuninkivanteissa voisi kestää paremmin.
#428

Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 » Su Elo 08, 2010 8:41 pm

Hessu kirjoitti: Rättilaikalla kiillotus + vahaus aivan kuten tuninkivanteissa voisi kestää paremmin.
Taitaa tulla liian kiiltävä, jotenkin mulla on sellanen olo et sen kuuluis olla jotain kiillotetun ja harjatun välimaastosta... aika paha sellasta saada aikaseks, ei tuo nykyinenkään kyllä pahalta näytä.

Tekniikka rupeis olemaan suht nipussa:

Kuva

Kuva

Pulkkaakin saatu saumakitit vedeltyä pohjaan:

Kuva


Kuva

Ja vähän väriäkin vedelty, ORIKINAALI mustard yellow, 532. Nyt ammeen sais kääntää oikein päin ja pikkusen hieroo pohjia ja väriä siihenkin.

Kuva

Kuva
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"

Avatar
Jul
Member
Viestit: 599
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jul » Su Elo 08, 2010 10:32 pm

tepa78 kirjoitti: Ja vähän väriäkin vedelty, ORIKINAALI mustard yellow, 532.
Hyvä, hyvä! Eli sama sävy kuin minun lavapelissä ja oon just miettinyt, että mistäs väriä pintaan? Löytyikö valmis koodi jollekin värille (akryylille), vai pitikö etsiä kartoista vertaamalla? Aikanaan tuota sinistä pickuppia maalasin Ppg:n Delfleet:illä, mutta siihen vissiin löytyy vain rajoitetusti sävyjä?? Nimim. värikoodista/kartasta kiinnostunut :mrgreen:

Mites tuo puskurin, mittarin kehyksen, hanskalokeron kannen väri. Veditkö ihan akryylin ja lakan? Aikanaan ne on vissiin maalattu jollakin keinohartsilla, jossa lakka ja sävymassa on ollut samassa. Tulee vaan tuon lakan kanssa niin pirun kiiltävä, että tuskin on tehtaalta lähtiessään silleen kiiltänyt, tosin eipä siitä haittaakaan liene...
BJ75 1987
# 274

Avatar
Hessu
Member
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ma Elo 09, 2010 7:46 pm

tepa78 kirjoitti:
Hessu kirjoitti: Rättilaikalla kiillotus + vahaus aivan kuten tuninkivanteissa voisi kestää paremmin.
Taitaa tulla liian kiiltävä, jotenkin mulla on sellanen olo et sen kuuluis olla jotain kiillotetun ja harjatun välimaastosta... aika paha sellasta saada aikaseks, ei tuo nykyinenkään kyllä pahalta näytä.
V8 Magazinessa oli juttua soodapuhalluksesta ja siinä epäiltiin, että osa NOS-osista ei olisikaan uusia, vaan vanhoja soodapuhallettuja osia, kun sillä sai täydellistä jälkeä alumiiniosiin. Tuolla on joku venakoppa käsitelty http://www.soodapuhallus.fi/kayttokohteet.html. Soodapuhalluksesta jää joku suojakerros lisäksi pintaan.
#428

Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 » To Elo 12, 2010 4:07 pm

Jeps, tuo soodapuhallus vois kanssa olla hyvä, ainakin veekasin jutussa kehuivat, onhan nuita venttiilikoppia hyllyssä niihin on hyvä kokeilla eri menetelmiä.

Tuo on debeerin akryyliä, löytyy ihan koodin kanssa, ppg:ltä löytyy kans koodilla sieltä henkilöauto puolen akryylistä, oli vaan sellanen paskasemman ja ruskeamman sävynen tuohon debeeriin verrattuna, ainakin mun mielestä debeeri oli paremman värinen, tiedä sitte kumpi enemmän sitä alkuperästä vastaa...

Se delfleettihän on raskaankaluston maali, kyllä sieltäkin varmaan sävyjä löytyy mut ei välttämättä -79 cruiserin koodilla...

Puskuriin ym. olis pari vaihtoehtoa:
toyota 145, ash grey metallic, löytyy ainakin debeeriltä liuotin värimassana, tarttee lakan päälle.

tai, RAL 9007, tätähän sitten sais melkein minkälaisena maalina vaan, esim. tikkurilan temadur, yksikerrosmetalli, polyuretaanimaali, ei kiiltäis ihan niin hullun tavalla.

Tuota ash greytä on tuossa nyt purkki niin katotaan minkä näkösiä tulee.

Ja parit rojektikuvat, pelkkää tekstiä kukaan jaksa :D

kopan kääntelyä ja siirtelyä:

Kuva

Pultattiin amme peräkärryyn kiinni, siinä sitä on aika näppärä siirrellä ja maalata, eikä tartte maalauksen jälkeen viritellä mitään liinoja jotka sit hiertää sen uuden maalin vituiks.

Kuva
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"

Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 » Ti Elo 17, 2010 6:43 pm

Taas olis vähän hierottu.

Kitin hinkkaamisesta ei tullut nyt kuvia otettua mut pohjavärit päällä:

Kuva

Kuva

Sisäosiin väriä:

Kuva

Kuva

Kuva

Pintaväriä vailla:

Kuva

Kuva

Tuollanen siitä nyt tuli:

Kuva
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"

Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 » Su Syys 12, 2010 12:51 pm

Vähän nokan palikoihin väriä niin pääsee taas kasaamaan:

Kuva

Kuva

Kuva

Nämä kun on paikallaan niin rupee taas näyttämään vähän autolta, tätyy melkein sitten työntää tallista ulos ja oikeen kameralla ottaa kuvia.
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"

Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 » Ke Syys 15, 2010 7:22 pm

Pikkuhiljaa edistyy...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"

Avatar
Hessu
Member
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ke Syys 15, 2010 10:16 pm

Ei juuri uudelle häpeä :shock: Loppuun asti samaa tasoa niin hyvä tulee.
#428

Vastaa Viestiin