Kuva Kuva

Hdj 80 ikuisuusprojekti

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

psk123
Viestit: 79
Liittynyt: Su Elo 09, 2009 9:34 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja psk123 »

Oisko ollu tämä? Kävin sillä Maikkulassa perjantaina.
Kuva
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

4x4_88 kirjoitti:Hmmm näyttää tutulta vehkeeltä. Kävitkö kenties Maikkulan Valiolla perjantaina? Seisoskelin siinä portin tuntumassa ja ihailin tuon näköistä Cruiseria. Moottorinäänetkin oli melko kivat 8)
joo tulihan sielä käytyä.
olitko muuten kummalla puolella porttia sisään ajettaessa?
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

psk123Olen mä tuonkin tainnu joskus nähdä . Ainaki liikenteessä :lol:

Hilari Mä taisin seistä sun näkökulmasta vasemmalla tuumaillen että onpa mahtavan näköinen kampe. Oli parempi astua syrjään kun noinkin korkea laite murisi kohti.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Avatar
hopeahuoli
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 8:17 pm
Paikkakunta: tuusula

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

mitäs tuohon poikkeus lupaan tarviis oikeen raapustaa, että saa 35" gummit laillisesti alle?

hieman huolettaa ajella noilla isoilla pyörillä, jos sattuu virkavalta kiinnostumaan. :)

paljonkos sul menee muuten naftaa tuommosten viritysten jälkeen? lähinnä kiinnostaa tollanen normi ajelu maantiellä.. maastossa ja kylillä kaikki on suhteellista. :)
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

työkäyttöhän se on ainut peruste joka kelpaa...

naftaa palaa pikku pyörityksessä ihan kiitettävästi, pakkasilla 20-30l väliin satkulle kun ajetaan muutaman kilsan pätkää ja tyhjäkäyntiä tulee reilusti.
kesällä seka-ajossa 15-20 väliin ja matka-ajossa n. 13-14l . nämä mittarin kilometrien mukaan laskettuna ja todellinen kulutus on hieman alhaisempi. täysin vakiona vei matka-ajossa n. 12-13l satkulle, joten siihen suhteutettuna kulutus ei ole oikeastaan muuttunut vakioon nähden...
välitys on nyt aika harva, tämä menee 90km/h turbiinin lukkiuduttua n. 1800 rpm:llä .
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

no niin, asennusta odottelee holsetin hx40w ahdin 65mm pakosiivellä ja 60mm kompuralla ja kompurassa 7 lapaa ja pakosiivessä 10... pakopesänä jaetulla T3 laipalla oleva nro 18 pesä mallia hukkaportillinen...
pesä on todella muhkean kokoinen verrattuna nykyiseen hx35w nro 12 pesään ja saapa nähdä herääkö tuo alhaalta lainkaan...
tuohon löytyy onneksi yhdestä toisesta koneestä (jossa tuo on vähän liian pieni) nro 16 pesä T3 laipallla ja hukkaportilla jos ei pelitä....
voipa olla että otan tuon pienemmän pesän käyttöön jo alun alkaenkin...
hx40 super olisi ollut ehkä vielä parempi vaihtoehto, mutta siihen ei löytynyt järkevään hintaan portillista pakopesää T3 laipalla... (olis pitäny raiskata uus pesä ja hitsata siihen T3 laippa...)
mutta jos sen superin laittas sitten joskus näihin pakopesiin jos tuntuu, että tarvii herkkyyttä lisää :lol:
tehotavoite nakataan tuonne 270-300 hv välille ja tarkoituksena olis saaha nuo heposet ulos 1,5 - 1,6 bar ahtopaineella ja syöttöihin ei vielä toistaiseksi kajota, kun mustaa tulee kivasti pikku holsetilla...
pakopaineet ja lämmöt varmasti tippuvat huomattavasti uudella kokoonpanolla ja jos keritään niin laitetaan nippa mittaria varten...

muuten asennus on bolt on, mutta turbosta pitää hioa ahtoputken lähtö lamellilaikalla sopivaksi (kaulus pois) ja pakoputken alku menee uusiksi, pakariin pitää hitsata kaulus v-band lemmarille...
muutama tunti kai tuossa menee tai päivä jos sen toisen ahtimen joutuu käyttämään irti pakopesäristeytyksessä...
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

nyt alkaa olemaan kohta savujen aika isommalla ahtimella...
pakoputken lähtö vielä puuttuu :)
pientää säätöä joutui tekemään, ahtimen öljynpaluuta joutui muuttamaan, kun tuo isompi pakopesä toi tuon turbon keskiosan hieman korkeammalle niin piti siten paluu putkeen tehdä pari loivaa mutkaa...
isolle tuo pakopesä näyttää ja saa nähdä toimiiko tuo alle 3000 lainkaan, tämä hx35 on kyllä mukana luvattoman alhaalta ja tiellä jos ajelee esim. 1700 kierroksella on ahdot ylhäällä käskyttäsessä lähes heti, mutta sitten tuntuu että meno puutuu ja jospa tähän tulis nyt sitten vähän parannusta...
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

no niin, tämän hx40 pakosiipi olikin 64mm ...
mutta sitten nyt on savut otettu...
alasyöttöön ei ole vielä kajottu ja eroa heräämisen kannalta kevyessä ajossa on palttiarallaa 100-150 kierrosta eli ei oikeastaan mitään...
sitten tiellä kun ajelee 80 turbiini lukossa ja komentaa hieman on viive hivenen pidempi kuin entisellä turbolla mutta ei mitään merkitystä mun mielestä, koska sitten alkaakin tapahtua... :D :D :lol:
ronskimmassa kiihdytyksessä ei tapahdukkaan enään sitä puutumista kuin hx35:lla ja paketti on nyt mun mielestä aika hyvä, ahtojen majaillessa lähellä 1,4bar tällähetkellä ei tule savua lainkaan ja meno maistuu...
nyt syöttöä hieman isommalle ja ahdot hiukan ylemmäs niin siinäpä se , paukkuja tuli persdynolla jokunen poni lisää :lol:

pitää lähipäivinä käydä pistäytymässä vähän offailun puolella ja testata miten tuo nelikymppinen pelittää siellä...
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

paineisiin en kajonnut vielä, mutta lisäsin syöttöä n. 2/5 kierrosta. nyt alkaakin olla tyhjäkäynnin säädön osalta vara lopussa, ehkä vartin voi vielä isontaa, jos tyhjäkäynnin säätöruuvin jättää pois kokonaan.
pitäs kaasuvipua kääntää booreissa, jos enempää havittelee, mutta näillänäkymin ei ole tarvis syöttöön kajota.
nyt pikku pyörityksessä käytös on lähes sama kuin pikku holsetilla ja tielläkin se viive pieneni hieman, joten hyvälle näyttää.
normi ajossa ei savua lainkaan, mutta vähän tulee voimasavua kovemmissa vedoissa ennen kuin ahdot on kunnolla ylhäällä.
aika herkän oloinen ahdin on tämä hx40 mun mielestä ja jos joku tämmöstä hodariin suunnittellee niin super versiona varmasti vielä parempi.
pitäs käydä rullilla parin viikon sisällä kunhan vain ehtis niin näkis sitten suuntia mitä tuo turbon vaihto vaikutti.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Hilari kirjoitti: pitäs käydä rullilla parin viikon sisällä kunhan vain ehtis niin näkis sitten suuntia mitä tuo turbon vaihto vaikutti.
No kävitkö?
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

-MaTTi- kirjoitti:
Hilari kirjoitti: pitäs käydä rullilla parin viikon sisällä kunhan vain ehtis niin näkis sitten suuntia mitä tuo turbon vaihto vaikutti.
No kävitkö?
vielä on penkittämättä, pitäs varmaan ens vuoden alussa käydä rullilla kunhan keli lauhtuis kans samalla edes -10 asteen hujakoille...
on muka ollut niin kiirettä, että ei ole ehtinyt käymään...
psk123
Viestit: 79
Liittynyt: Su Elo 09, 2009 9:34 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja psk123 »

Tulitko Hilari vastaan tänään Limingantullissa? Tai ainaki jollai oli samanmoinen liikenteessä.
kuoskr
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 7:14 pm

Viesti Kirjoittaja kuoskr »

siirrä ilmansuodatin kylmenpään paikkaan nyt imuilma lämmöt nousee kun putsari ottaa ilman jäähdyttäjän läpi.Ole varovainen tehopenkissä automaatin lämpöjen kanssa ylikuumeneminen rikkoo laatikon.itselle kävi niin.tilasin australiasta paremman turbiinin ja modatun venttiilikoneiston jolla pitäisi lämmöt laskea +laatikko ruveta kestämään turbotuksen tehon lisäys väännön.en ole vielä päässyt kokeilemaan uusia osia tulivat juuri ja ovat asennuksessa.toivottavasti viikon päästä on toiminnasta parempaa tietoa.
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

pitääpä harkita tuota putsarin viemistä hieman sivummalle...
löyhä kone näissä... nyt meni kansipahvi... alkoi hieman sotkemaan öljyä nesteen sekaan niin panin auton seisomaan välittömästi ettei tule lisää vahinkoa, ehkä se orkkis tiiviste on hiukan perskautunut parinkymmenen vuoden aikana ja viimeajat tuli ajeltua pumppu täysillä ja ahdot maltilliset 2,5 bar :twisted:
ei savunnut juuri lainkaan ja vetää pirun hyvin :D

no nyt kansi irti lähiaikoina ja sille vähän ponnistusta ja oikaisua sekä jos se on ehjä niin kuin luulisin (lämppäri toimi moitteetta ja painetta se ei tehnyt syyläriin) saa se kevyen portauksen ammattimiehen käsissä...
lisäksi holsettiin tulee nro 14 pakopesä hx35:sta. näillä eväillä pitäisi päästä eroon hieman tahmeasta ahtimen heräämisestä ja saada silti kaikki heposet ulos pannusta. Saa nähdä miten käy. Kunhan paketti kasassa niin pitää penkittää niin tiedetään mihin vakio suuttimet riittää kun tosissaan yritetään...

laatikko on kai se sulake sitten, sen saa luistamaan jo nykyisilläkin väännöillä, eli jos d asennossa polkee autoa heikkopäisesti niin kehveli voi luistaa, siitä oppineena täyskaasu revittely kiihdytyksissä oon ajanu pakkovaihteilla ja ns. tehny vaihdon itse niin pienellä kaasun nostolla saa armahdettua pakkoja aika paljon...
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

Päivitetäänpä tätäkin ikuisuusprojektia hieman. Vuosi sitten ehdin purkamaan kannen irti ja perhana se oli halki kutosen pakokanavan kohdalta. Syylliseksi paljastui porsinut vesipumppu...
nyt pajalla odottelee uusi kansi ja venat porttausta ja mynädieselin hand made isot yksi vaiheiset suuttimet.
Alakertaan pitää varalta vaihtaa veivin laakerit niin näkee samalla ettei neste ole tehnyt tuhojaan. Huonolla tuurilla joutuu laakeroimaan kampuran.
Periin on odottelemassa 4,88 välitykset ja part time 4wd kitti löytyy myös jakikseen.

Uusilla välityksillä saadaan hieman kierroksia ylemmäs niin ehkä aski kiittää siitä kaasu pohjassa :lol:

Kunhan kaikki hilut on paikallaan niin pitää kai käydä penkissä ennen kuin tuo porsii uudelleen.
Kannen porttauksella haetaan parempaa virtausta ja isommilla suuttimilla tietenkin suurempaa soppa määrää ja nopeampaa ruiskutusaikaa. Näillä eväillä pitäisi lämpökuorman tippua hieman ja samalla saada ainakin sama teho kuin aiemmin n. 1,5-1,8 bar ahdoilla . Jos se musta pilvi katoaisi perästä tuossa 1,5 bar kohdalla niin olisi hyvä. tuo vanha 2,5 bar ahtopaine saattaa taas tehdä häijyä jollekin paikalle.
Mutta vetoja oli ja kovasti, huomattava ero 1,5 bar vs 2,5bar.
Syöttöpumppu piisaa n. 350hv luokkaan. Litra teho ei ole vielä kovin kummoinen 300hv olis 71hv/L ja 350 83hv/L.
Mutta eihän tämä toki laula 7000rmp kuin mersun padat, suurin teho tulee ulos 2800-3200 välissä.
Pakopaineita en ole tästä vielä mitannut, ja enkä usko niiden olevan riesana tuolla minun nro18 pakopesällä... Modatuilla vakioturboilla ´parhaat ottavat näistä 300hv tehoja 3bar ahdoilla. Montakohan vetoa se kestää?

Vahingosta viisastuneena pajalla valmistuu varakone "hyllyyn odottamaan" täystuhoa :roll:
Vastaa Viestiin