Kuva Kuva Kuva Kuva

Hdj 80 ikuisuusprojekti

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Hdj 80 ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Hilari » Pe Huhti 24, 2009 10:57 pm

Joo, aloitetaanpa tälle ikuisuusprojektille nyt jo viimein oma topikki.
Tasan vuosi sitten tämä alkoi, kun kaverin ja velipojan kans rynnättiin Saksaan ryanairilla hodaria metsästämään. Sopiva hodari
Kuva
löytyi turkkilaisten karvaisista käsistä jo eka päivänä :D Alle 200tkm ajettu vx automaatilla ja jykevällä karjapuskurilla. Tosin lukkoja ei ole kuin ovissa, mutta jos sitä paineilmalukot ens talvena laittas...

Muut autot mitä reissulla oli hakusessa ei oikein natsanneet, niinpä käänsimmä hodarin nokan kohti Suomea. Saksassa vaihdoin parkkipaikalla tuohon varulta moottoriöljyt ja suodattimen.
Autobaanalla maltettiin ja ei 120
Kuva
lujempaa päästetty menemään kun täältä tuli silloin aiemmin katseltua kuvia pykineistä laakereista ja aihetta oli myös tässä tapauksessa...
Viime keväänä menin tämän pirssin sitten purkamaan ja siitä asti se on tallin perällä seisono. On ollu oikeaa hommaa niin pirusti, että lantikka projekti on aina saanu väistyä...
Nyt sitten on tullut se aika kun tästä pitäisi alkaa työstämään mieluista maasturia.
Ekana tosiaan vaihtui viime kesänä ne veivin laakerit ja syöttöpumppu kävi Hp-dieselissä pikku remontissa ja samalla sitä kutiteltiin hieman. Pumppuun tuli parempi säädin ja Mustola otti siitä sitten sen verran evästä ulos, että 400hv tehoille sen pitäsi riittää, eli tässä tapauksessa pumppu ei ole rajoittava tekijä, suuttimet kai rajoittaa sen tehon sinne 300hv tuntumaan... Syöttö on kai nyt n. 250 hv tällissä odottelemassa ensi starttia.
Mutta karvaranteet tai aiempi omistaja oli rallattanut liikaa kierroksia niin pumppu oli ratsastanut ja nokkalevy ja rullat meni vaihtoon... Joten hdj ei kestä ylikierroksia, tai paremmin pumppu, kun se on isolla nestepäällä jo vakiona.
Kesän aikana sain purettua sisustaa jonkin verran ja ylimääräistä johtokrääsää tuli pari muoviukassillista (autosarjaa, kajarin piuhoja ym. roinaa). Samalla värkkasin kunnon hälyttimen paikalleen.
Jossakin välissä ehdin vielä värkkäämään arb kopio vinssipuskurin keulalle.
Sinäpä se seisoi syksyn ja talven ilman pumppua.
Reilu viikko sitten sain muut hommat sellaiselle mallille, että ajattelin työstää hodarin liikenteeseen.
Iskin pumpun takaisin reikään ja sitten asensin defalaisen lohkolämppärin. Sitten hommasin venttiilinsäätölätkiä ja käytin nokka-akselin irti ja vaihdon lätyskät. En viitsinyt tehdä puristinta tuolle kupille niin helpompi kun käytti tikun pois haitolta.
Venttiilit oli välykseltään ilmoitetun ala-arvoille, joten säätö oli ihan hyvä tehdä.
Sittenpä päästiin itse asiaan. Turbo ja pakosarja irti ja uutta kokoonpanoa suunnittelemaan.
Talvella hommasin pikku ahtimen tuon ct26 korvaajaksi. Holset hx35W puhallin 59 pakosiivellä ja 56 kompuralla. Pakopesä nro 12 ja jaettu.
Piru kun ei tullut hommattua hx40W:tä kerralla :roll:
Mutta tämän näköistä on nyt sitten tullut kötöstettyä:

Pakosarjaa:
http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 009001.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 009002.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 042009.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 009003.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 042009.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 009005.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 009006.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 009007.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 009008.jpg




Välijäähy:

http://img.photobucket.com/albums/v629/ ... 009004.jpg

Tuo pakosarja on tuossa vanhassa tongissa siksi hitsattuna kiinni, että tuo laippa pysyisi suurinpiirtein suorassa, ettei se mene aivan banaaniksi.
Pakosarjan laippa on omavalmiste, t3 turbon laipat ja ahtimen pakolähdön poltatin paikallisella koululla kun siellä on kaasuvehkeet optisella lukijalla.

Tavoite olis 250-270 hyvin käyttäytyvää hevosta ja väännöt vois olla siellä 600-650nm korvilla, jospa tuo laatikko kestäs sen ilman vahvistamista. Jos joku tietää miten tuosta hodarin automaatista nostetaan paineita niin se tieto olis ihan tervetullutta :)
Hx40 voisi antaa vähän anteeksi tuolle laatikolle alavääntöjen suhteen. veikkaan, että hx35 herää aika alhaalta, mutta metsässä se on mukavaa, jos pata toimii mieliksi.
Moottori puolen jälkeen pitäsi laittaa alusta uuteen iskuun eli korotusta luvassa ja renkaiksi tulee 35 creepyt.
Sisälle tulee vielä kasa mittareita (ahtopaine, öljynpaine, askin öljynlämmöt, veden lämmöt)
Kai se sitten olisi ajokunnossa. Panssareita , snorkkelia ja muuta ehtii värkätä myöhemminkin...

Avatar
hj60
Member
Viestit: 1400
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Re: Hdj 80 ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja hj60 » La Huhti 25, 2009 7:31 am

Hilari kirjoitti:On ollu oikeaa hommaa niin pirusti, että lantikka projekti on aina saanu väistyä...
Ne sehän ei haittaa. http://www.slck.net/viewtopic.php?t=4311

Laitan nää kuvat näkyviin.
Hilari kirjoitti:
Mutta tämän näköistä on nyt sitten tullut kötöstettyä:

Pakosarjaa:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva




Välijäähy:

Kuva
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

Avatar
hj60
Member
Viestit: 1400
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 » La Huhti 25, 2009 7:33 am

Niin ja hyvän näköstä hommaa, onko koko autosta enempää kuvia?
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari » La Huhti 25, 2009 9:31 am

Ei ole vielä koko autosta parempia kuvia, mutta pitää ottaa aina jokunen, kun homma etenee.

Katohan perhana, pijetään LandCruiseri toyotana niin ei mene käsitykset ainakaan kovin pahasti ristiin :D

timop
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop » To Huhti 30, 2009 9:07 am

Paineensäädöstä ei ole omia kokemuksia mutta automaatin opuksia pikaisesti silmäilin: kick-down vaijeri on tässä tapauksessa nimeltään throttle cable, ja sen säätö vaikuttaa suoraan paineisiin, mutta myös kick-down toimintoon. Kokeiltu on, sieltä saa vaikka kahden pykälän kick-downin. Toinen paikka on laatikon venttiilikoneistossa oleva pienempi venttiililohko, jossa on kaksi venttiililuistia, primary- ja secondary throtle valve. Näitä painelee vaijerin välityksellä pyöritettävät epämääräisesti muotoillut epäkeskot, niiden rungon kiinnitysruuvien alla olevien prikkojen paksuus vaikuttaa myös paineen säätöön. Tämän luulisi vaikuttavan edelleen myös kick-downiin. Kolmas paikka on primary- ja secondary throtlle valven jousen säätölevyt, nämä kai vaikuttaa pelkästään linjapaineeseen jos olen oikein ymmärtänyt.

Kummassakin on useampi venttilikara ja jousia peräkkäin ja perimmäisen jousen päällä olevat e-levyn näköiset prikat on ne säätölevyt. Automaattisepät kehuu tätä laatikkoa yhdeksi vahvimmista, HDJ:ssä siellä on jo valmiiksi täydet levymäärät, en tiedä voiko sitä jotenkin muuten vavistaa, siis onko vahvempia osia saatavana.

Mikä vuosimalli tuo sinun on, onko sähköisesti ohjattu jo, tosin niissäkin tuo vaijerisysteemi toimii ihan samalla tavalla, sähköt vaikuttaa vaan vaihtopisteisiin ja turbiinin lukitukseen. Senverran tuli aihepiiriin jo omassa vehkeessä tutustuttua, että syöttöpumppu ja laatikon ohjaus kulkee aika käsikädessä jos haluaa hyvää ajettavuutta. Kokeilin manuaalin pumpulla, homma ei kertakaikkiaan toiminut kunnolla millään säädöillä vaikka manuaalissa sama pumppu anto ihan sellaset virkeet kyydit. Joko olet päässy kokeilee?
TP

Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari » Su Touko 03, 2009 8:45 pm

-91 tämä peli on, en ole vielä tuohon askiin perehtynyt sen enempää, mutta tuntus, että eikö tuo ole se perinteisempi versio eli ihan ilman sähköohjausta.
Mutta siitä paineesta, nostaako tuo linjapaineen nosto sitten painetta niin, että tuo kickdownin toiminta pysyisi ennallaan ja saisi pakoille lisää pitoa. Siitä ei ole tietoa luistaako tuo ennen kuin pääsee kokeilemaan. Nyt on vielä vähän vaiheessa, mutta tehdään tunti silloin tällöin niin eiköhän tuo kohta valmistu, tavoite olis, että viikon päästä sais savut otettua.

Nyt pakosarja ja uusi imusarjaan tuleva putkilähtö on oikaistavana, sain ne kuitenkin menemään n. 1mm mutkalle, ei kai tuolla isoa merkitystä olisi, mutta tehdään nyt kunnolla kun ruvetaan.

Ahtoputket tuli tehtyä 60mm happoteräsputkesta. Nekin odottaa asennusta kun ei oulusta löytynyt tarpeeksi isoa kasaa pantalemmareita :roll:

kuvia projektista:

Kuva

Kuva

Nyt näyttäisi, että pakoputkikin mahtuu kun tuon lämppärin kierron putken lämmitin ja taitoin eri kulmaan.

Kun tuo moottori homma keskeytyi osien puutteseen niin aloitin tuon alustan työstämisen:

Alustaksi tulee 4" dobinssoni pitkillä iskareilla.
Alusta hommaan otin vähän oppia tuolta: http://www.sleeoffroad.com/

Tuota valmista 6" tai 4" sarjaa himoitsin, mutta hintahan tuolla on jotakin aivan älytöntä, niinpä sitten taas saa työstää kaikenlaista nippulaa itse. Eli budjetti versiota alustaan.

uudet ja vanhat etujouset
Kuva

Pohjaanlyöntikumeja jatkoin nailonpatukoilla n. 2".
Kuva

Sitten suunnittelin ja tutkailin tuota akselia ja casteri ja jousilautanen menee perseelleen kun tuota korottelee, joten ei auttanut kuin alkaa pallojen kääntöön ja samalla muutin jousilautasten kulmaa niin, että jouset ei mene banaaniksi , jospa ne sitten kestäs ja toimis paremmin...
Kuva

ekana sai taas tehdä avaimen, kun ei 54mm hylsyä ollut siihen hätään kun purkamaan piti ruveta. Samalla vaihdoin uudet vetarin stefat, toinen oli vähän vuotanut...

Kuva

akselissa oli tässäkin pientä kulumaa, kuskin puolella vetarit ja napa oli ihan ok, mutta vänkärin puolella oli vähän terävämmät boorit. Väljää on alle 1/4 kierros, mutta ensitalvena tuo täytyy viimeistään korjata, perä ainakin laakeroida ja tavalliset napalukot keulalle ja part time 4wd kitti keskitasauspyörästöön.

Mutta tässä kuvaa akselista, kun caster ja lautasen kulma pielessä:
Kuva
toki aksila on aika alhalla, mutta samassa korossa toinen puoli muokattuna:
Kuva

Kuva

PAlloja käänsin n. 5 astetta, nyt caster jää aikalailla tehdas arvoihin ja varaa on vielä vaikka 6" jousille jos joskus tulisi tarve niin eipähän taas tarvi palloja kääntää...
Muutama yleiskuva tilanteesta :D
Kuva
Kuva

timop
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop » Pe Touko 08, 2009 7:53 am

-91 ei tosiaan taida olla vielä sähköojauksella, sen tunnistaa siitä että sähköohjatussa on kaasun asentotunnistin syöttöpumpussa kaasuvivun päällä. Siinä vanhemmassakin on vähän sähköjä, turbiininlukitus on ohjattu niillä, mutta ei varsinaisesti vaihtoja. Minun ymmärryksen mukaan se vaikein vaihtoehto olisi ainoa joka nostaa pelkästään linjapainetta, eli säätölevyjen lisääminen venttiilikarojen jousille. Kirjassa ne selitykset on vähän ympäripyöreitä, suomennettu versio. Vakiot paineet ja mittauspaikka siitä löytyy, mutta kunhan nyt pääset kokeilemaan ja testaamaan sitä ensin.
TP

Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari » La Touko 09, 2009 7:56 pm

Jep , ei tässä ole sähköohjausta askille muuta kuin nuo mitä mainitsit.
Nyt olis ollu etuakseli valmis, mutta perhanan pallot :evil:
Eli tuo 5 astetta oli liikaa raidetangon kannalta, sepä ei mahtunu paikalleen, ottaa tukivarteen kiinni. Ja sellaista tankoa ei voi tehdä, että vääntäs mutkat kun ne mutkat ei mahdu vain siihen tankoon kun niiden pitäisi tulla niin lähelle päitä.
Sitten olisin laittanu hj:n olkavarren ja siirtäny tangon eteen, mutta sepä ei käy tähän hodariin, on hiukan pienempi pulttiaolleen ja olkatapilleen. Ja sitten nuo highsteer kitit ei myöskään sovi tähän akseliin, ainut olis ollu sleen setti joka on tautisen kallis ja ei katulaillinen uniball päineen.
Näyttäisi että 2-3 asteta olisi kestäny noita palloja kääntää niin sitten olis oltu raidetangon kanssa riskirajoilla, että se varmaan ois porsinu kunnon joustoilla, mutta nyt pitää muokata jakarien korvakot akselista niin, että saa tilaa raidetangolle. Onhan tuo tanko kuitenkin aika hyvin akselin takana suojassa. Pallot olisi kuitenkin pitänyt kääntää casterin vuoksi ja akselia kiertämällä se olisi myös hoitunut, mutta sitten kardanikulma olisi ollut aika kaamea ja varmasti olisi jyristänyt, mikä ei välttämättä olisi yllätys nytkään. 3" korotuksella ja caster puslilla ois päässy vähemmällä. Pirun työläs tuuma, mutta onhan siinä varaus parille lisä tuumalle :twisted:

Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari » To Heinä 02, 2009 11:49 pm

Tämmöstä, pientä kiirettä ollu niin on projekti vähän seisonu, mutta pikku hiljaa etenee...
enää vähän sähkömiehen hommia ja alustan väsäämistä + loput pakoputkesta...
Onkos muilla ollut öljyjen merkin ja laadun vaihtamisen jälkeen havaittavissa mitään merkkejä huohottamisen kasvusta, castrolin yleis diesel öljyillä (joku 10w40) ei huohottanut juuri lainkaan ja nyt on 5w50 rallyformulat sisällä ja puhaltaa niin ku ois pahemminkin horo lämpimänä. pitäsköhän hakia muutama kannu castrol tws10w60 motorsporttia vai tasottusko tuo nuilla nykyisillä öljyillä kun ajelee vähän aikaa (kevyt sisään ajo veivinlaakereille) ö-paineet oli hyvät lämpimänä tyhjäkäynnillä yli 2bar...
senhän ei tarvis kovin riskisti huohottaa, jos tehoja otetaan...


http://smg.photobucket.com/albums/v629/ ... rent=1.flv

Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari » Su Heinä 12, 2009 10:12 pm

tämmöstä nyt...
raidetanko mahtuu hyvin myös joustoissa...
tälläiset palikat tein tukivarsille:

Kuva
Kuva

vähän alashan nuo tulee, mutta menkööt nyt...
nuokin sitten kääntää akselia hieman, kun tukivarret tuli alaspäin niin muuten olis pallojen käännöstä mennyt pari astetta hukkaan...

tämän näköinen pulleri se on nyt ennen takapään tekoa...
Kuva

taakse pitää myös tehdä kasa tee se itse palikoita, mm. pohjaanlyöntikumeja , kallistuksenvakainta, jarrupaineensäädintä ym. joutuu pudottamaan alaspäin ja jarruputken joutuu ehkä tekemään myös niin, että sen saa alemmas, että yltää pisimmän tarvikeputkan letkun kanssa ulosjoustoissa...
pientä askaretta vielä ennen koeajoa...
niin ja ehkä panhardit muokkauttaa kun nuo pirun rattaat tulee karvan verran levikkeiden yli toisella puolella, ei taida leimalla kelvata... panhardia pitäsi jatkaa korvakkoa siirtämällä n. 2cm eli aika vähän...

Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari » To Heinä 30, 2009 10:12 pm

Projekti on nyt aika hyvällä mallilla, käy ja kukkuu ja ajossa :D
vielä pitäisi vaihtaa jouset puolelta toiselle, kun auto seisoo vinossa. Panhardin korvakoita en muokannut vaan juukasta löytyi dobinssonin säädettävät panhardit...
Ahdin cooleri paketti toimii ihan ok, mutta jos tästä voimaa haluaa, on hx40w varmasti sopiva vaihtoehto, tämä hx35w on passeli pikku piristämiseen... ja maastossa möyrimiseen...
tehoa lähti 0.7 bar ahdoilla ilman pumpun lisärikastusta 195hv:tä ja vääntöä huimat 362 nm :lol: syöttö n. 80 kuutiomilliä
vetäviä kierroksia oli karvan yli 3500 ja max. kierrokset tuolloin hieman alle 4200.
Pumppu sietää sen 4500 kierrosta ja tehohan paranisi hieman, jos vetäviä nostettaisiin 3800-3900 tienoille. Tällöin ryntäyttäessä pumppu ei vielä ratsastaisi...
Sitten pumpunletku paikallaan tehtiin muutama veto ja painetta ei saatu nousemaan penkissä kuin hieman yli kilon, mutta lukemat parani hieman...
eli kilon ahdoilla vääntöä 520nm ja tehoa 245hv:tä.
todelliset lukemat voi olla hieman paremmat kun tiellä ahdot heilahtaa säädettyyn 1,6bar helposti... pumppukin lisää kakkua hieman yli kiloon...
tässä penkissä missä kävin ei ollu puhallinta ollenkaan, cooleri ei oikein pääse muutaman vedon jälkeen enää kunnolla oikeuksiin, mutta ihan mukavat lukemat tuo antoi ja vääntöä on varmasti alle 600nm normi revityksessä niin pysyypähän tomaatti kasassa, ei ainakaan vielä mitään merkkejä luistamisesta...
vetävät kierrokset on nostettu nyt tuonne 3800 ja kunnon vedolla äijä liimautuu kyllä penkkiin aika mukavasti 8) laskennallisesti tuo vetävien nosto lisää tehon n. 265hv tuntumaan...
saa nyt nähdä kauanko tuo pysyy nipussa...
syksyllä voi olla että käyn tekun nelivetopenkissä mutkan niin jos sasi todelliset hepat lapulle asti, mutta eipähän ainakaan nyt ole mainoshevosia näissä lapuissa :wink:

laitan vähän kuvia tulemaan kun saan skannerin pelittämään ja ehdin tyhjentämään puhelimen...

timop
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop » Pe Heinä 31, 2009 7:58 am

Mikähän tuossa tekee tuon teho/vääntö suhteen, minulla oli 0,7 ahdoilla kuulerin asennuksen jälkeen 452Nm/2200 ja 183hv/3600. Setuppi muuten ihan vakio kuuleria lukuunottamatta. Penkittäessä (leimaa varten) nestekuuleri oli lämppärin paluukierrossa ja putkkisto HZJ:n vakio mehupilli, pelkkä putkiston vastapaine puolen kilon luokkaa. Ja kuulerista löyty vielä jälkeenpäin käsipyyhepaperi, oli vissiin unohtunu kiireessä turbon lähtöön. Pumpusta en tiedä oliko sitä joku joskus ruuvannut, luultavasti ei. En alkanut kokeilemaan isommilla ahdoilla ennen kun isompi putkisto oli rakennettu ja kuulerisysteemi laitettu valmiiksi, ja jäi kokeilemattakin kun ryssä vei koko auton juuri kun kaikki oli valmiina. Ihan hyvin liikku jo noilla lukemilla. Tai mitä ne sitte oli ilman sitä käsipyyhepaperia...

Edit: Tuo vääntöarvo lähinnä mietityttää, ero on niin suuri. Muistatko oikein ettei se ensimmäinen numero ollu nelonen? Teholla ei minusta ole niinkään merkitystä, mutta kun se on kuitenkin suurempi. Tuli mieleen että minulla ei ollut alkuperäismännät, niillä ei ehkä juuri merkitystä mutta karvanverran kevyemmät ja palokammion muoto vähän eri samalla puristussuhteella, kantta oli vähän moottorin rakentamisen yhteydessä "viimeistelty", mistään porttaamisesta ei kuitenkaan voi puhua, mutta voi se vaikuttaa jotain. Vakiot imu/pakosarja/turbo. Putkisto ja pyyhepaperi tietysti rajoitti huipputehoja... Ei se varmaan kokonaan penkkien virheistä tule. Jos meinaa kierrätellä yli punarajan kannattaa muistaa että noissa mäntä painaa tappeineen n.1100g ja kanki toisen mokoman. Vääntöarvo on tuolle pienempi paha kun kierrokset.
TP

Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari » La Elo 01, 2009 9:22 pm

no ekassa käyrässä tuon väännön alhaisuuden selittää tuo syötön vähyys, morkooli on pois pelistä niin ahtopaine seuraa tarkasti moottoritehoa :)
Kuva

mutta tuo teho ja vääntömomenttihan kulkee aina käsikädessä, tehohan on kulmanopeuden ja vääntömomentin tulo...
mutta se , että tuo ero on niin suuri tuohon sinun penkitykseen, johtuu siitä, että tuo ahdin ei herää ilman pumpun syötönsäätöä, käyrästä näkee, että suurin vääntö on tullut ilman morkoolia 3500 kierroksella ja teho n. 4000 kierroksella... ja kokeilin tuota tien päällä noin ja tuntui , että kuin purkkaa repis tukasta... ei automaattina tuollaisella vois edes ajella, jää jalkoihin, keppilootalla vois onnistu huudattamalla jotenkin...

mutta tämä toinen käyrä on vähän parempi
Kuva
ehkä tuo ahtimen hieman huono herääminen penkissä leikkaa vääntöä hieman pienemmäksi lapuilla, tiellä alkaa ahtamaan n. 1700 tienoilla ja siihen on tulossa parannusta, kunhan ehdin säätämään alasyöttöä isommalle... alhaalla on aika ympäristökone, ei savua lainkaan...
nyt on vaan ahtopainemittari rikki, ei näytä oikein muuta kuin täydet paineet..., mutta mittariston vihreä syttyy 1700 tienoilla.
täydet paineet on jossain 2700 hujakoilla ja silloin se meno on aika mukavaa...
painekäyrästä näkee hyvin pumpun sätimen toiminnan, paine alkaa laskemaan, kun säädin leikkaa syöttöä pienemmälle...
säätäähän tätä vielä täytyy, jos tästä oikein hyvän haluaa 8)
veikkaan, että säätämällä tuo vääntö on aika tasainen 2500 tonnista tuonne 3500 nyt kun vetäviä kierroksia on hieman enemmän .pitää vain rukata alasyöttöä isommalle, ehkä myös pumpun ahtopaineen alaisen syötön jousta voisi löysätä hivenen...


tässä pari projekti kuvaa:

putkistoksi tuli 3,5" happoteräs putkisto tee se itse vaimentimella johon tungin palovillaa...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

hormi on suojassa aika hyvin ja puhaltelee vänkärin oven alta, sävelet on mukavan matalat mutta silti hillityt.

tässäpä on uudet panhardit:
Kuva
lakisääteinen huohotinöljyjen kaappauslaite :D
Kuva

hieman pannuhuonetta, käärettä piti laittaa, että lämppärin paluukierron letku ei sula Kuva

ja ahtopainemittari joka toimii miten tahtoo...Kuva

tämännäköinen vehje siitä tuli Kuva

timop
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop » To Elo 06, 2009 10:26 am

No niin tietysti, jos ei syöttöä ollu tarpeeksi, eihän se pelkkä ilma vielä..., minä vaan ajattelin että samalla paineella olisi lähelle samaa vääntöä, vaikka suuremmilla kierroksilla onkin tuon isomman turbon takia. Tossa omassa automaatissa (täysin vakio) huomasin kanssa, että nimenomaan alasyötön säädöllä on suuri vaikutus miten se herää, vähän savun puolelle joutuu vetämään tai ei tapahdu niin yhtään mitään. Liikkeelle päästyä savu saa vaikka juuri hävitäkkin, se ei enää vaikuta niin paljoa, siis ajettavuuteen. Automaatin kanssa on vähän se ongelma kun sen toiminta on säädetty tietylle moottorille sopivaksi, varsinkin jos alavääntö pienenee se ei ole oikein hyvä juttu, tulee tuo purkkaefekti.

Komia pönttö tuli, oli melkonen rojekti porata nuo reiät hapokkaaseen sisäputkeen? Vähän vaikee on löytää ruostumatonta tai varsinkin hapokasta reikäputkea. Toivottavasti ei joku ryssä heti korjaa talteen koko vehjettä, minä vieläkin tappelen Tampiolan (= Tapiola+SVT) kanssa auton korvauksesta, vuosi vasta menny. Laita ihmeessä piilokatkaisija johonkin, se on parempi turva kun yksikään hälytin tai varsinkaan vakuutusyhtiö, minullakin se olis "pelastanu päivän".
TP

Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari » La Elo 08, 2009 11:49 pm

Menihän tuon putken reijittämisessä joku 1,5 - 2h pylväskoneella poraillessa, teränä oli irwinin halpis paketista 5 tai 6mm terä ja eipä noita tarvi terotella, käsittämättömän hyviä teriä! eli paketissa 4,5,6,8ja 10mm terät ja olikohan ne irwin titanium tai jotain ja halpamarketista edukkaaseen hintaan. Aiemmin noita sai joranin tuotemerkin alta. Tavallisella terällä ei montaa reikää happoseen saa kun sitä saa jo teroitella... oulun kärkkäiseltä hain viimeksi.

Joo, automaattia pitäs vähän vielä ehtiä säätämään, pumpun vaijeria säädellä niin sais vaihtoajankohdan mielusaksi.
Eikö se mene nyt niin, että kiristämällä saa vaihdon ajankohdan myöhäsemmälle ja päinvastoin?
sitten kai on liian tiukalla jos pykältää liian herkästi...
kick downista en tiedä toimiiko kun ei ole ollut vielä tarvetta runtata lappua lattiaan kun on tuolla ehtinyt pintakaasullakin... :roll:
on tuossa häly ja ajonesto ja tuo piilokatkaisijakin tuli varalta värkättyä, kun tuota asennellessa tuli mieleen, että eipä se niin kummoinen homma ole ohittaa, jos noihin vehkeisiin on vähääkään perehtynyt...
tapiola on vähän huonossa maineessa ollut aina noitten korvausten kanssa ja mitähän epäselvää tuossa sunkin tapauksessa on?

Vastaa Viestiin