Jaakon FJ40 1968
Valvoja: Käyttäjä
Jaakon FJ40 1968
Morjens,
Uusi harrastaja ilmoittautuu. Taustaa löytyy enemmänkin urheilullisemmista autoista, mutta myös hieman Defenderin ajelu/rakentelu kokemusta. Nyt sitten Toyota maailmaan
Haaveena oli tosissaan löytää BJ tai FJ, jolla olisi pystynyt alkuun hieman ajelemaan, mutta myöhemmin sitten laitettaisiin osiksi ja hieman restomod hengessä kuntoon. Laitoin tälle palstalle ostoilmoituksen ja yllättävän moni harrastaja löytyi tätä kautta. Kiitos kaikille kenen kanssa sain keskustella aiheesta ja kaikille ketkä tarjosivat autojaan minulle. Sattumalta löysin sitten tutun kautta FJ:n Ilmeisesti tämä on vuosimalli 1968. ( Saa täsmentää )
Auto näyttää kuvissa toki kivalle. Todellisuudehan kaikki tietää: pakkelia, paikkoja ja ruostetta toki löytyy. Viimeisin katsastus on vain 10v takaa, joten eihän tää niin paha voi olla . Kuulemma ajettu talliin... Ennen ajoon ottamista pitää ainakin fiksaa täysin vuotava kaasari ( en edes kokeillut käyntiin) ja jarrupääsylkkä sylki nesteet kengille. ( Osat näihin tilattu ameriikoista jo)
Perus 16 lukkovanteet on komeasti ruosteessa, onneksi Euromasterin raskaan kaluston puolella saatiin renkaat irti vanteilta. Tarkoitus laittaa tällaiset nyt alle:
Sisusta on "patinoitunut", ilmeisesti sisässä on hieman uudemman mallin penkit - orkkikset haussa. - Korjataan nyt alkuun vaikka jeesusteipillä vanhat penkit istumakuntoon.
Sähköt näyttää toimivat ihan ok. Jopa akku heräsi henkiin.
Muutama lisäkuva:
Eli yritetään saada kuukauden sisään leimalle ja kokeilla miten toimii..
Yritän päivitellä tänne miten projekti etenee. Laitan myös ostoilmoituksen aika isolle määrälle osia
Uusi harrastaja ilmoittautuu. Taustaa löytyy enemmänkin urheilullisemmista autoista, mutta myös hieman Defenderin ajelu/rakentelu kokemusta. Nyt sitten Toyota maailmaan
Haaveena oli tosissaan löytää BJ tai FJ, jolla olisi pystynyt alkuun hieman ajelemaan, mutta myöhemmin sitten laitettaisiin osiksi ja hieman restomod hengessä kuntoon. Laitoin tälle palstalle ostoilmoituksen ja yllättävän moni harrastaja löytyi tätä kautta. Kiitos kaikille kenen kanssa sain keskustella aiheesta ja kaikille ketkä tarjosivat autojaan minulle. Sattumalta löysin sitten tutun kautta FJ:n Ilmeisesti tämä on vuosimalli 1968. ( Saa täsmentää )
Auto näyttää kuvissa toki kivalle. Todellisuudehan kaikki tietää: pakkelia, paikkoja ja ruostetta toki löytyy. Viimeisin katsastus on vain 10v takaa, joten eihän tää niin paha voi olla . Kuulemma ajettu talliin... Ennen ajoon ottamista pitää ainakin fiksaa täysin vuotava kaasari ( en edes kokeillut käyntiin) ja jarrupääsylkkä sylki nesteet kengille. ( Osat näihin tilattu ameriikoista jo)
Perus 16 lukkovanteet on komeasti ruosteessa, onneksi Euromasterin raskaan kaluston puolella saatiin renkaat irti vanteilta. Tarkoitus laittaa tällaiset nyt alle:
Sisusta on "patinoitunut", ilmeisesti sisässä on hieman uudemman mallin penkit - orkkikset haussa. - Korjataan nyt alkuun vaikka jeesusteipillä vanhat penkit istumakuntoon.
Sähköt näyttää toimivat ihan ok. Jopa akku heräsi henkiin.
Muutama lisäkuva:
Eli yritetään saada kuukauden sisään leimalle ja kokeilla miten toimii..
Yritän päivitellä tänne miten projekti etenee. Laitan myös ostoilmoituksen aika isolle määrälle osia
Re: Jaakon FJ40 1968
Mahdottomasti siisti projekti.
Re: Jaakon FJ40 1968
Kiitos tuesta Lepa
Hieman on projekti päässyt eteenpäin.
- Aloitin vanhojen renkaiden irroituksella ja vanteiden kunnostuksella. Vanhat renkaat saatiin irti Euromasterin raskaan kaluston puolella, olivat ruostuneet niin komeasti kiinni vanteisiin.
- Availin myös jarrurummut, jotka on selkeästi olleet "hiljattain" auki, samoin suuri osa jarrulinjoista on uudenkarheat. Pääsylkkä sylki nesteet kengilla ja irroituksessa jouduin käyttämään rälläkkää.
- Valutin vanhat öljyt ulos, olipa aika bensasta ja öljynsuodattimen "kotelon" pohjalla oli varmaan puoli litraa ns. öljymönjää. Tuskin on ihan eilen tyhjennetty alakautta.
Tilailin seuraavia osia:
Autodocilta:
- Bensasuodattimen
- Ilmansuodattimen
- Uudet iskarit (Monroen offroad-adventure tms mallit, kun halvalla sai)
Jenkeistä Cruiser outfitterseiltä:
- Jarrupääsylkän
- Öljynsuodattimen
- Kaasarin korjaussarjan
Mut perkele, tuo jenkkipaketti on aika tärkeä, jotta auton saisi liikkumaan ja se on nyt kadonnut tietty matkalla... Ei nyt viittis jostain toisaalta tilata, kun kuitenkin sitten tää paketti sattuu saapumaan.
Erinäköisiä pisteosia saa tarjota, kuten tuolla ostoilmossa:
- Etupuskuri
- Etupenkit ( orkkikset ns. vanhan malliset)
- Kuskin penkin alle korjauspelti + ns. työkalulaatikko
- Ikkunan yläpuolinen pyyhkijöiden mekanismi
- Kojelaudasta ainakin seuraavat katkaisijat: (Hätävilkku, lämppärin säätö x 2)
- Aurinkolipat
- Puoliovet
- Sivuheijastimet
- Akun kiinnitysrauta
- Hyvät astinlaudat
Hieman on projekti päässyt eteenpäin.
- Aloitin vanhojen renkaiden irroituksella ja vanteiden kunnostuksella. Vanhat renkaat saatiin irti Euromasterin raskaan kaluston puolella, olivat ruostuneet niin komeasti kiinni vanteisiin.
- Availin myös jarrurummut, jotka on selkeästi olleet "hiljattain" auki, samoin suuri osa jarrulinjoista on uudenkarheat. Pääsylkkä sylki nesteet kengilla ja irroituksessa jouduin käyttämään rälläkkää.
- Valutin vanhat öljyt ulos, olipa aika bensasta ja öljynsuodattimen "kotelon" pohjalla oli varmaan puoli litraa ns. öljymönjää. Tuskin on ihan eilen tyhjennetty alakautta.
Tilailin seuraavia osia:
Autodocilta:
- Bensasuodattimen
- Ilmansuodattimen
- Uudet iskarit (Monroen offroad-adventure tms mallit, kun halvalla sai)
Jenkeistä Cruiser outfitterseiltä:
- Jarrupääsylkän
- Öljynsuodattimen
- Kaasarin korjaussarjan
Mut perkele, tuo jenkkipaketti on aika tärkeä, jotta auton saisi liikkumaan ja se on nyt kadonnut tietty matkalla... Ei nyt viittis jostain toisaalta tilata, kun kuitenkin sitten tää paketti sattuu saapumaan.
Erinäköisiä pisteosia saa tarjota, kuten tuolla ostoilmossa:
- Etupuskuri
- Etupenkit ( orkkikset ns. vanhan malliset)
- Kuskin penkin alle korjauspelti + ns. työkalulaatikko
- Ikkunan yläpuolinen pyyhkijöiden mekanismi
- Kojelaudasta ainakin seuraavat katkaisijat: (Hätävilkku, lämppärin säätö x 2)
- Aurinkolipat
- Puoliovet
- Sivuheijastimet
- Akun kiinnitysrauta
- Hyvät astinlaudat
Re: Jaakon FJ40 1968
Jos orkkis Toyotan osia haluat tuohon etsiä, kannattaa www.amayama.com ja www.partsouq.com -sivustoja vilkuilla. Molemmissa hyvät hakusysteemit valmistenumeron, tai sitten ihan mallin ja iän perusteella. Toissaviikolla Partsouqilta tilasin tavaraa, tuli kuudessa päivässä kotiovelle.
BJ75 1987
# 274
# 274
Re: Jaakon FJ40 1968
Kuvat ei näy? onkohan mulla joku asetus pielessä taas vaihteeksi?
t.jp
t.jp
BJ-42 Korpivaaran turbottama
ex BJ-40 räpeltämätön 1+2 paku
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
ex BJ-40 räpeltämätön 1+2 paku
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
Re: Jaakon FJ40 1968
Tuossa jälkimmäisessä postauksessa ei ole kuvia, ekassa näkyy ainakin minun laitteilla.
Kiitos Jul noista aiemmista nettikauppalinkeistä. Mistä ihmeestä kannattaa lähteä kaivamaan varaosanumeroita?
Kiitos Jul noista aiemmista nettikauppalinkeistä. Mistä ihmeestä kannattaa lähteä kaivamaan varaosanumeroita?
Re: Jaakon FJ40 1968
Kuvat näkyy ihan ok. Saattaa tuo FJ:n ikä tietysti rajoittaa osien löytymistä noista firmoista, näyttäs vaihtoehdot alkavan vuodesta 1969? Tosin pitkälti samoja osiahan ne on muutaman vuoden uudemmissakin. Varaosanumeroita/räjäytyskuvia alkaa löytymään, kun syötät auton runkonumeron tai ainakin mahdollisimman tarkat auton tiedot noiden sivustojen hakuihin.
Tällä sivustolla pyörii kyllä (harvakseltaan?) porukkaa, jotka ovat minua enemmän pelautuneet noiden vanhempien FJ40:n parissa. Antakaahan vinkkejä.
Nuo kannattaa katella myös:
www.coolcruisers.com
www.toyodiy.com
BJ75 1987
# 274
# 274
Re: Jaakon FJ40 1968
Sepä se kun näissä näyttää olevan aika kirjavasti erilaista osaa per vuosimalli. Nuo hakukoneet eivät tunnista mun runkonumeroa myöskään.
Onneksi kriittisen osat on nyt tunnistettu, kunhan vaan tulisivat.
Olisi kova jos etupenkit ja puskuri löytyisi jostain...
Onneksi kriittisen osat on nyt tunnistettu, kunhan vaan tulisivat.
Olisi kova jos etupenkit ja puskuri löytyisi jostain...
Re: Jaakon FJ40 1968
Etenee etenee
Mukavaa pikku iltasipistelyä:
Vanteet "kunnostettu" ja uudet renkaat sisureineen asennettu paikallisella Euromasterilla. 160 e sisureineen ja tasapainotuksineen.
Katto maalattu ns. Tilapäisesti valkoiseksi. En kestänyt katsoa punaista kattoa. Pahimmat murtumat ja reiät myös korjannut ja ulkoreunan sauma siistitty koriliimalla. Tuli ihan ok.
Paljon myös siistinyt mustia osia ihan rankasti teräsharjalla ja mattamustalla sprayllä. Näyttää vähän paremmalta ja kestää ainakin tämän kesän.
Kaasarin vuodot saatu kuriin uusilla tiivisteillä
Öljyt ja suodin vaihdettu
Uusi syyläri(alumiininen) tuli aliexpressistä. 174 kotiin toimitettuna viikossa. Näytti sopivan hyvin.
Jarrupääsylkkä vaihdettu ja jarrut ilmattu.
Uusi peräkoukku vaihdettu ns. Raskaan kaluston mallin tilalle.
Lähtee avaimesta käyntiin ja kaikki sähköt toimii!
Mitäs sit seuraavaksi?
Näkyyköhän nämä kuvat näin:
Toyota fj40 project part 3
Vielä uupuu osia, pahimmat on:
Etupuskuri, Etupenkit ja penkinaluslaatikko.
Mukavaa pikku iltasipistelyä:
Vanteet "kunnostettu" ja uudet renkaat sisureineen asennettu paikallisella Euromasterilla. 160 e sisureineen ja tasapainotuksineen.
Katto maalattu ns. Tilapäisesti valkoiseksi. En kestänyt katsoa punaista kattoa. Pahimmat murtumat ja reiät myös korjannut ja ulkoreunan sauma siistitty koriliimalla. Tuli ihan ok.
Paljon myös siistinyt mustia osia ihan rankasti teräsharjalla ja mattamustalla sprayllä. Näyttää vähän paremmalta ja kestää ainakin tämän kesän.
Kaasarin vuodot saatu kuriin uusilla tiivisteillä
Öljyt ja suodin vaihdettu
Uusi syyläri(alumiininen) tuli aliexpressistä. 174 kotiin toimitettuna viikossa. Näytti sopivan hyvin.
Jarrupääsylkkä vaihdettu ja jarrut ilmattu.
Uusi peräkoukku vaihdettu ns. Raskaan kaluston mallin tilalle.
Lähtee avaimesta käyntiin ja kaikki sähköt toimii!
Mitäs sit seuraavaksi?
Näkyyköhän nämä kuvat näin:
Toyota fj40 project part 3
Vielä uupuu osia, pahimmat on:
Etupuskuri, Etupenkit ja penkinaluslaatikko.
Re: Jaakon FJ40 1968
Hyvä nyt sait sen liikkeellä ei muutakun leimalle.
Ai vitsi että on kyllä hieno.
Ai vitsi että on kyllä hieno.
Re: Jaakon FJ40 1968
Ei ainakaan mulle. Lataa suoraan tähän topicciin niin säilyy tallessa.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
Re: Jaakon FJ40 1968
Mulla näkyy kuvat kaikilla vehkeillä. Pitää varmaan lataa jatkossa suoraan tähän.
Nyt vehkeessä leima!
Nyt vehkeessä leima!
Re: Jaakon FJ40 1968
Ja kaikkien lootien öljyt vaihdettu. Kiitos Lepa taas tuesta! 8 litraa meni kaikkinensa! Ainoastaan takaperästä tuli oudonväristä kamaa ulos ja magneetissa oli jotain pientä purua.
Re: Jaakon FJ40 1968
Törkeen hieno.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
Re: Jaakon FJ40 1968
Ja ensimmäiset jäätelöt päästy hakemaan. Samalla tuli testattua maastoominaisuuksia paikallisessa metsässä.