Bj45 - "Elli"
Lähetetty: Ma Tammi 22, 2018 1:47 pm
Toyota Bj45 "Elli"
Tästä(kin) hankinnasta on näköjään kulunut jokunen tovi ja lienee aika hiukan päivittää tilannetta.

Aloitetaan alusta ... tai ehkäpä ohitan sen vaiheen, kun maailma oli vielä tulipallo ja alkoi muodostua Toyotan valmistukseen
ja korjaukseen tarvittavia alkuaineita (Rauta,sinkki,kateellisuus ja vitutus... )
Inhorealistinen perusluonteeni sai hetkeksi väistyä yltiöoptimismin tieltä ja hankin autoon siirtokilvet.
Lyhyeen siirtoon lähdettäessä tuli todettua, etteivät jarrut ole ihan parhaassa terässä ja lyhyt siirto päätettiinkin tehdä
moottorimarssina, 40kmh nopeudella, etuautoa käyttäen.Purkamisen edistyessä sain tosin huomata, että jarruja oli
ainakin joskus käytetty , kuten kuvista näkyy .


Mutta autohan tuli ajamalla pihaan,
joten eihän se kovin huonossa kunnossa voi olla? ... ja sitäpaitsi sehän on Land Cruiser, kulkemaan luotu.
Kilometrejä oli mittariin kertynyt reilut 163267 , jonka uskon huoltokirjan ja muiden mukana tulleiden dokumenttien
perusteella pitävän jotakuinkin paikkansa, eli liialla ajamisella ei ainakaan autoa oltu rasitettu.

Varsin kattavaa vakiovarustelistaa oli täydennetty matkapuhelimella, josta tosin ei ollut jäljella kuin teline.
Autoon oli myös asennettu äärimmäistä tyylikkyyttä edustava "nännimankka" , jonka äänetoistolliset ominaisuudet
olivat karisseet vuosien varrella, toimien nykyään lähinnä kohinageneraattorina.

Toinen asia, joka yritti siirron aikana häiritä kuljettajan autuasta onnea oli aina vasemmalle kääntyessä alustasta kuuluva
kova pamaus. Varmuudella syyllistä en koskaan saanut selville, mutta epäilen aiheuttajaksi mielestäni poikkeuksellisen
joustavaa takajousen kiinnitystä.

Varsinainen projektihan alkoi maltillisella purkamisella ja ensisilmäyksellä varsin ryhdikkäältä vaikuttaneesta
autosta alkoi paljastua joitain askartelua vaativia kohteita . Ei tosin mitään yllättävää, ihan perus
itseruskettuvaa-Toyotaa ja maalin voimin koossa pysyviä peltejä.
Tallissa oli kaksi ensikertalaista, eli minä ekaa BJ:tä purkamassa ja
BJ ekaa kertaa purettavana...







Projektin mittaluokan alkaessa hahmottua kävi selväksi, että tämän laajuisessa operaatiossa
vaaditaan paljon keskijohtoa ja valvontaa.Poikain virkkuukerhossa päätettiin, että korkeinpana valvovana elimenä toimisi Leonid Letkunoviz,
jonka asemansa mukaan oli parasta tarkkailla edistymistä aivan katon rajassa.

Tarvittiin hiukan liotusta, lämmitystä, pari kirosanaa, katkenneita pultteja, laastaria ,sairaalareissu, antibioottikuuri ja pari eri vuodenaikaa,
jotta kori ja runko erkanivat toisistaan.












Pelkkä Daruden huudattaminen tallin stereoissa ei saanut runkoon näkyviä muutoksia aikaan, joten
oli aika aloittaa operaatio sandstorm.
Tieto hiekkakylvystä sai Ellin riehaantumaan niin, ettei meinannut tontilla pysyä, mutta onneksi
pikkuveikka Sonni oli valppaana ja otti sen kyytiin.


Operaatio sandstorm ...

...jatkuu...
Tästä(kin) hankinnasta on näköjään kulunut jokunen tovi ja lienee aika hiukan päivittää tilannetta.
Cruiseristi » To Joulu 10, 2009 1:15 pm kirjoitti: Aamulla ajelin kyseisen yksilön tohon meidän pihaan,oli pakko ajaa kuskin ikkuna auki, kun oli senverta levee hymy naamal
![]()
Vihdin sähkön uutena hankkima auto , ilmeisesti Korpivaaran kalustama.
Huoltokirja on ja näyttäisi olevan täytetty 70 tkm asti.
Ei todennäkösesti tule myyntiin kovin pian , on se sen verran hyvässä kunnossa oleva.Entisöinti on ajatuksena.Kuvia ja tietoja tulee palstalle kunhan lakkaan levitoimasta ...

Aloitetaan alusta ... tai ehkäpä ohitan sen vaiheen, kun maailma oli vielä tulipallo ja alkoi muodostua Toyotan valmistukseen
ja korjaukseen tarvittavia alkuaineita (Rauta,sinkki,kateellisuus ja vitutus... )

Inhorealistinen perusluonteeni sai hetkeksi väistyä yltiöoptimismin tieltä ja hankin autoon siirtokilvet.
Lyhyeen siirtoon lähdettäessä tuli todettua, etteivät jarrut ole ihan parhaassa terässä ja lyhyt siirto päätettiinkin tehdä
moottorimarssina, 40kmh nopeudella, etuautoa käyttäen.Purkamisen edistyessä sain tosin huomata, että jarruja oli
ainakin joskus käytetty , kuten kuvista näkyy .


Mutta autohan tuli ajamalla pihaan,
joten eihän se kovin huonossa kunnossa voi olla? ... ja sitäpaitsi sehän on Land Cruiser, kulkemaan luotu.
Kilometrejä oli mittariin kertynyt reilut 163267 , jonka uskon huoltokirjan ja muiden mukana tulleiden dokumenttien
perusteella pitävän jotakuinkin paikkansa, eli liialla ajamisella ei ainakaan autoa oltu rasitettu.

Varsin kattavaa vakiovarustelistaa oli täydennetty matkapuhelimella, josta tosin ei ollut jäljella kuin teline.
Autoon oli myös asennettu äärimmäistä tyylikkyyttä edustava "nännimankka" , jonka äänetoistolliset ominaisuudet
olivat karisseet vuosien varrella, toimien nykyään lähinnä kohinageneraattorina.

Toinen asia, joka yritti siirron aikana häiritä kuljettajan autuasta onnea oli aina vasemmalle kääntyessä alustasta kuuluva
kova pamaus. Varmuudella syyllistä en koskaan saanut selville, mutta epäilen aiheuttajaksi mielestäni poikkeuksellisen
joustavaa takajousen kiinnitystä.

Varsinainen projektihan alkoi maltillisella purkamisella ja ensisilmäyksellä varsin ryhdikkäältä vaikuttaneesta
autosta alkoi paljastua joitain askartelua vaativia kohteita . Ei tosin mitään yllättävää, ihan perus
itseruskettuvaa-Toyotaa ja maalin voimin koossa pysyviä peltejä.

Tallissa oli kaksi ensikertalaista, eli minä ekaa BJ:tä purkamassa ja
BJ ekaa kertaa purettavana...







Projektin mittaluokan alkaessa hahmottua kävi selväksi, että tämän laajuisessa operaatiossa
vaaditaan paljon keskijohtoa ja valvontaa.Poikain virkkuukerhossa päätettiin, että korkeinpana valvovana elimenä toimisi Leonid Letkunoviz,
jonka asemansa mukaan oli parasta tarkkailla edistymistä aivan katon rajassa.

Tarvittiin hiukan liotusta, lämmitystä, pari kirosanaa, katkenneita pultteja, laastaria ,sairaalareissu, antibioottikuuri ja pari eri vuodenaikaa,
jotta kori ja runko erkanivat toisistaan.












Pelkkä Daruden huudattaminen tallin stereoissa ei saanut runkoon näkyviä muutoksia aikaan, joten
oli aika aloittaa operaatio sandstorm.
Tieto hiekkakylvystä sai Ellin riehaantumaan niin, ettei meinannut tontilla pysyä, mutta onneksi
pikkuveikka Sonni oli valppaana ja otti sen kyytiin.


Operaatio sandstorm ...

...jatkuu...