Käydäänpä läpi hiukan noita muita tapahtumia, joita olen taustalla touhunnut.
Aiemmin, pari vuotta sitten renkaiden kuvien kohdalla totesin, että tämä vararengas pitäis pestä.
Joten tapojeni mukaan se vähä monimutkaistui. Rengasta tallista sisälle pyöritellessäni kiinnitin huomion kuviossa oleviin kiviin. Nehän täytyisi poistaa.
Kävin renkaan läpi useamman kierroksen, koska aina kierroksen täytyttyä silmiin osui joku jyvänen jossain välissä. Sen jälkeen alkoi pesu. Taannoin pohdin jarruputkien maalauksen tuntuvat hiukka typerältä. Sen jälkeen mietin samaa pakoputken lommoja oikoessa. No nyt pohdin samaa typeryyttä taas kerran hinkatessani renkaan kulutuspintaa hammasharjalla.
Koko rengasta en tosin hammasharjalla pessy, kyljet pesin tiskiharjalla. Ja likaa kyllä irtosi.
Pesun jälkeen rengas näytti vielä hiukan rujolta.
Mutta Ultiman muovi/kumiaineella rujous poistui.
Ja valmis tuote.
Tämän jälkeen hioin karmealta näyttäneen ja maalatun vararengaspalkin kertaalleen ja maalasin uusiksi, että edes hiukan ruostekraaterit madaltuis. Kamalan näkönen se on vieläkin. Sitten uusi hissi kiinni ja paikalleen.
Sitten pääsi kunnostettu veivi töihin.
Ja paikallaan.
Pari sanaa koukuista. Niitä on sivuttu aiemminkin, kun ne sai maalia pintaan. Maalauksen jälkeen hukkasin etukoukun. Ostin tilalle toisen. Se ku saapui, niin se näytti oudolta. Muistin ulkonäön erilaiseksi. Siitä sisuuntuneena päätin etsiä aiemmin maalatun koukun, ei löynyt. Myöhemmin löytyi, ku en sitä etsinyt. Ja olihan ne eri näköset.
Varaosakuvista selvisikin, että vinssillisessä on erilainen koukku, juurikin tuollainen, kuin tuo ruostunut koukku on. Kyseisen koukun kunto oli niin rujo, että päätin ostaa uuden, ku niitä kerran sai suht järkevään hintaan.
Onneksi "hukkasin" tuon aiemman koukun, sillä muuten autossa olis nyt vääränlainen koukku. Mutta nyt oikea paikallaan siis.
Takakoukkukin meni paikalleen.
Ostin jokunen vuosi sitten ehjän konepellin äänieristeen talteen. Sattu osumaan osienhakureissulla silmään purettavana olevassa kanttilammpu 60:ssä oleva eriste. Silloin ei mahtunut kyytiin, mutta piti palata uudestaan se hakemaan. 60:ssä ja 61:ssä on erinäköinen eriste, niin tämä löytö oli jonkinmoinen jackpot. Ruuvasin sen autotallin kattoon, jotta pysyisi ehjänä kunnes on sen aika istua paikalleen ja ehjänä olikin pysynyt.
Pahvi oli hiukan hankala pestä. Puhaltelin ensin irtoryönän pois. Sen jälkeen harjasin pehmeällä harjalla ja puhaltelin. Sitten pesuaine, harjaus, mikrokuituliinalla pyyhintä. Lopuks pelkkää vettä suihkutellen ja liinalla pyyhintää. Totesin olevan paras ratkaisu asentaa se paikalleen kuivamaan ja näin tein. Kuvassa se on vielä märkä ja tumma, mutta kuivuttuaan ei vaaleni, muttei näytä likaiselta. Kiinnitysnastoja kaivelin käytettyjä parhaat ja pesin ja putsasin.
Sitten takaluukkuihin liittyvää. Toisella foorumilla eräs tarkkasilmäinen huomasi, että takaluukun johtojen kuoret on saanu vauriota. Huomasin sen pestessä, mutta sitten asia unohtu ja ne meni paikalleen. Kyllä ne huonot oliki.
Kaivelin pari varaosajohtosarjaa ja niistä muokkailin korvaavan. Auton oma pääs siistimpänä työn alle. Parissa johdossa oli kuorta rikki tässäkin. Poistin teipit ja purin johtosarjan "palasiksi". Vaihdoin moottorin päästä otetut johdot tilalle, että sai saranakohdan ohitse tehdä liitoksen.
Hapettunut liitin piti jatkaa juuresta, koska johdonluovuttajasarjassa sekin oli kuoreltaan rikki.
Lopuksi teipillä uudestaan kasaan.
Ja paikallaan.
Yhessä purkukorissa oli siistin oloiset kaasupumput. Kaivoin niistä nipat pois ja ne kävi uudelleen sinkityksessä jo pari vuotta sitten. Pumput nyt pesasin ja paljastuhan niistä pientä jälkeä.
Mutta ehostin ne ohkasella hunnulla puolikiiltävää sprayta ja niistä tuli ihan hyvät. Maalasin myös nipat osittain mustiksi. Vaihdoin ne sitten väliaikasesti paikalla olleiden tilalle.
Facebookin jossain ryhmässä näin myytävänä takalasinpyyhkimen moottorin kera uuden varren ja sulan. Innostuin varresta ja ostin pois. Moottorista oli yksi korvake irti, se oli hiukan ikävää.
Mutta akselin pää oli niin hyvässä kunnossa, että harmitus laantui nopeasti.
Onneks varastosta löytyi yks moottori, jossa korva on ehjä. Pesussa tosin katos kaikki tekstit, mikä on hiukan ikävää.
Ja paikallaan.
Pesurin suutinkin aiheutti hieman päänvaivaa. Luukussa ollut suutin oli vähä rujossa kunnossa. Auton oma taas ehkä ei.
Päällisin puolin oli hyvä, mutta toinen kiinnityskynsi katki.
Varastosta löytyi uusi pyöreälamppusen suutin, mutta on niin eri näköinen, ettei sitä voi käyttää.
Liimasin katkenneen kynnen. Paikalleen laittaessa se tietysti katkesi. Tilalle ostettu ehjäkyntinenkin oli vähä saanut kipeää, joten sitäkään ei voinut käyttää. Sitte hoksasin sen pyöreälamppusen suuttimen ja otin siitä metalliset kynnet tähän oikeaan suuttimeen. Kuvan jälkeen liimasin epoksilla lipareet kiinni, jottei ne liiku edellä asentaessa. Ura on tuplasti leveämpi, mitä vanhemmassa suuttimessa, niin lipare pitää saada jollain keinoin kiinni.
Lopulta suutin, pyyhkijän varsi, uusi varren muovikuori, uusi lukko ja uusi lukon kumitutti paikallaan.
Ostin taannoin yläluukun lukon jenkeistä. Lukko on käytetty, mutta erinomaisessa kunnossa. Ei tarvinnut edes passivoida uusiksi. Sitten murhetta aiheutti lukon koristepelti. Ne ei suomiautoissa ole oikein hyvässä kunnossa. Sitten eräässä osakasassa saapui pelastus.
Ja paikallaan. Eräs yksittäinen eniten mielihyvää tuottava pellinpala.
Olin myös hukannut luukusta lämmittimen maajohdon. Oli pakko käydä alkuperäsellä luukulla se pelastamassa. Se olikin maalattu.
Parin päivän liotuksen ja hinkkaamisen jälkeen maalit antautu.
Ja paikallaan. Virtapiuhalle askartelin Motonetin läpiviennistä läpiviennin, koska sitä ei enää uutena saanut ja vanha mureni käsiin irrottaessa. Liittimien hapettumia koitin putsata PRF:n cleanerilla, osa lähti, osa ei.
Sisäpuolen avausnuppi tuli myös auton alkuperäsestä luukusta. Oli siisti, mitä nyt hiukan auringon haalistama.
Alaluukun lukot entrasin parisen vuotta sitten. Ne oli saanu maalia päällensä.
Nitromors vei maleista osan, loput otti sitruunahappo.
Hiukan jännitti, kuinka niiden kanssa käy sinkissä, mutta niistä tuli kuin uudet. Kaikki muoviosat sisälläkin loistaa, kuin uutena.
Ja paikallaan. Myös luukun lukkonuppi ja sen kumi ovat uusia.
Kun olin saanut luukut paikalleen, aloin kaivelemaan alaluukun avauskahvoja esille. Yks oli täysin maalilla sotkettu ja kaksi enemmän tai vähemmän hapettunu ja kromit kupruillu. Katselin varaosasivuilta, että valmistus lopetettu. Google sitten löysi kahvan ebaysta. Hinta oli epäilyttävän halpa $20 ja myyjä väitti sen olevan uusi ja käyttämätön. Tilasin kokeeksi vaikken uskonutkaan sen olevan totta. Mutta parin viikon odotuksen jälkeen paljastui, että kyllä se totta oli.
Ja paikallaan. Rekkarikilven valokin on uusi.
GX-merkkiä teippailin jo aiemmin. Siinä jäi vähän leikkausjälki kaivelemaan ja kokeilin vielä pari kertaa. Sitten sain kelvollisel lopputuloksen. Kuvia katseltuani tein vielä pieniä trimmauksia.
Koitin kysellä somessa tuon merkin paikalle mittoja. Se ei tuottanu tulosta. Googlellakin löytyi monen monta variaatiota, joista lopulta päädyin tähä sopivasti 4WD merkin rinnalle.
Ja loppuun vielä kokonaiskuva.