Kuva Kuva Kuva Kuva

Hj60 "Lumikki"

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

lepa77
Member
Viestit: 88
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 1:35 pm
Paikkakunta: Salo

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja lepa77 » La Loka 05, 2019 8:44 am

oli mukava taas käydä tätä livenä katsomassa on ihan timantti.

Avatar
Samppahj
Member
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj » Su Loka 06, 2019 5:15 am

Oli mukava, kun kävitte.

Avatar
Samppahj
Member
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj » Ti Loka 29, 2019 7:32 pm

Jotain pientä taas.

Innostuin kiillottelemaan vielä lämppärin paneelin.
Kuva
Kuva

Vanteet sain kans ehostettua. Maalari maalas ja kaveri pensselöi raidat.
Kuva

Ja kumit päällä.
Kuva

Sitte täyttöputken kans päätin kokeilla tinausta, ku ei ihan kestäny hiekkapuhallusta.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Yllättävän hyvä ekaks kokeiluks.

Avatar
Samppahj
Member
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj » Su Joulu 29, 2019 5:06 pm

Vuosikymmenen viimeinen päivitys. Kaikenlaista pientä näperrystä.

Lukot kävi Mikkelin Lukkosepillä kääntymässä. Lopputuloksena lukkosarja, joka tottelee yhtä ja samaa avainta. Kesällä lukot kävi naapurikylän suutarilla. Siellä reissulla paskottiin jokunen lukko ja loput sekotettiin. Mikkelissä homma hoitui todella mallikkaasti. Hommasin uudet mitä sai ja loput huollettiin. Runkonumerolla tullut avainkoodi on todettu jo aiemmin vääräksi ja huoltovihkoon ei ole koodia merkattu, joten ei haittaa vaikka avaimet on "väärät". Lukkoseppä sarjotti kaikki yhden uuden lukon mukaan, niin sai tuon muovipäisen avaimen käyttöön ja pari täysmetallista OEM avainta varalle. Torista löytynyt avaimenperä kruunaa kaiken.
Kuva
Kuva

Lukkohommat jatkui. Sain vihdoin lukkojen vaijerit paikalleen. Anturien johtojen kans oli säätöä, ku olivat väärinpäin yms. Apua sain valokuvalla ja sain selvyyden siihenkin. Kiinnikkeisiin tein uudet kumit ja korvasin niitit kupupäisillä ruuveilla.
Kuva
Kuva

Jenkeistä tuli toinen pari lämpöpeltejä. Ensimmäisiin tuli hiukan reikää puhaltaessa. Nämä toiset kesti puhalluksen. Ne sai saman maalin päällensä, mitä pakosarjan pellit. Asennus taas tuotti työtä, koska kori piti päästää irti ja nostaa hiukan ylös rungolta, että pellit mahtu paikalleen.
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten löysin kuvan autosta, missä näky täyttöputki. Autossa ollut oli kokonaan passivoitu, ei maalattu. Minulle tarjottiin hyvää aihiota, niin pitihän se tehdä uusiks. Putki kesti puhalluksen hyvin. Puhalluksen jälkeen hioin puhallusröpöt pois ja passivointiin. Passivointihommakin ratkes, ku lähisinkittämö jatkaakin konkurssin jälkeen uudella nimellä. Vähä jäi ruosteesta röpöä, mutta ei onneks näy paikallaan ollessa.
Kuva
Kuva
Kuva

Samassa kuormassa kävi toinen tehostajan säiliö käsittelyssä. Edellisen puhalsin kauttaaltaan ja siitä tuli ruma. Toisen puhalsin vain tarvittavilta osin ja hioin sen jälkeen. Unohtu vaan putsata tarran liimat pois, joten sen kohdalta käsittely meni hiukan pieleen. Uusi tarrakaan ei ihan jälkiä peitä, mutta ei pahoin jääny näkymään.
Kuva

Sitten tuli myös purettua kojelauta pois uudestaan. Huomasin, että kattoverhoilu on halkala liimata yläosa paikallaan. Samalla ku pääsin vauhtiin, niin irrotin alaosanki. Tarkotuksena oli oikoa ja maalata hanskalokeron kansi ja en halunnu sävyeroa. Alaosan maalaus onnistu, hanskalokeron kannen maalaus ei. Se täytyy tehdä myöhemmin uusiksi.
Kuva
Kuva

Ja koska kojelauta oli purettuna ja tämän pellin olin aiemmin maalannu mustaks. Nyt kun oli oikea väri saatavilla, niin vetäisin uusiksi samalla. Eipähän jää vaivaamaan.
Kuva

Lukkovipujen/vaijerien tangot sai myös käsittelyn. Kaksista piti nekin rakennella, että sai hyvät.
Kuva
Kuva
Kuva

Uudet takalämppärin putket meni paikalleen.
Kuva
Kuva

Ja viimenen lämpöpelti, kaasulinkku ja rattiakselin ristikot.
Kuva
Kuva
Kuva

Mittaristokin koki vielä muutoksen. Erään osakasan yhteydessä ostin läpällä johonkin uudempaan tarkotetun kasettikotelon, koska olen C-kasettiharrastaja. Sitä ku pyörittelin käsissäni, nii heräs ajatus. Sen pohjalta sitten pikkuvikainen muovi työn alle ja toinen enempivikainen varaosiksi. Limaa, kittiä ja maalia ja valmis tuote. Yks kiinnike piti myös korjata. Samalla vaihdoin kiekkamittarin, ku sain täysin uudenverosen käsiini.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Avatar
Samppahj
Member
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj » Ma Tammi 06, 2020 5:52 pm

Vuoden ensimmäisessä päivityksessä paneudutaan tehostajan putkiin.

Meinasin ensin hiekkapuhaltaa kelvolliset putket, kunnes totesin että ei.

Kuva
Teetin uudet.

Kuva
Vanhoista päät. Hydrauliliikkeessä juottivat karat putkien päihin.

Kuva
Sitten kaikki putket keltapassivointiin, myös puristusholkit.

Kuva
Sitten putkiin maali. Holkit kulahti ikävästi puristimessa.

Kuva
Ne sai kuitenkin maalilla ehostettua.

Kuva
Sitten paikalleen passivoiduilla kiinnikkeillä. Kumit putsasin teräsvillalla ja kuminhoitoaine päälle.

Lopputulos näyttää sitten tältä. Kasasin tehostajan pumpunki valmiiksi.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Avatar
-MaTTi-
Member
Viestit: 1510
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- » Ke Tammi 08, 2020 1:36 pm

On ne nättejä aina nuo ”kullatut” osat. Tästä meinaa vähän väliä tulla parempi kuin uusi.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)

Avatar
Samppahj
Member
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj » To Tammi 09, 2020 6:20 pm

Se oiski kiva, ku tietäs miltä on näyttäny uutena. Joutunu osaa arvaamaan ja osaa tutkimaan jostain pultin alta, että minkä värinen on ollu.

sovpow
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 8:20 am
Paikkakunta: Satakunta

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja sovpow » Ma Tammi 13, 2020 3:17 pm

Paljolla myyt?

Avatar
Samppahj
Member
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj » Ma Tammi 13, 2020 7:15 pm

sovpow kirjoitti:
Ma Tammi 13, 2020 3:17 pm
Paljolla myyt?
Jos mä olisin tän myytäväks tehny, nii olis ollu jo vuoden valmiina ja alle puolet halvemmalla :D

Avatar
Samppahj
Member
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj » Ti Helmi 11, 2020 6:48 pm

Kuva

Pieni välipäivitys, jonka aiheena on nautinto. Tai no radio, josta koko projekti lähti liikkeelle.
Kuva

Tai se kyseinen radio, josta kaikki lähti on tässä.
Kuva

Mutta tuo parempikuntoinen tulee käyttöön. Se kävi loppukesästä huollossa ja ylempi kuva onkin huollon pöydältä. Kun vertaa kuvaa esitteen kuvaan, niin huomaa värimaailman olevan pielessä. Huollossa myös huomattiin pari muuta juttua, mitä ei saatu sillä kertaa kuntoon, joten sovin että lähetän radion uudestaan parin varaosalaitteen kanssa viimeisteltäväksi. Radioita pakkaillessa keksin kuitenkin koittaa tehdä loppusilaus itse.

Huollon jälkeen ongelmina oli huono nappien prisma, eli valo ei kulkeutunut kunnolla sekä väärät värit napeilla ja nupeilla.

Tässä pilalle lämmennyt prisma joka meni vaihtoon.
Kuva

Tässä taas syy nuppien väärän väriselle valolle.
Kuva

Vaihdoin nuppien kumin ehjään ja laitoin nappien lampulle myös hupun.
Kuva

Sitten radio nippuun. Hipelöidessä huomasin, että yks nappi ei napsahtanut painaessa. Joten uudestaan radio auki ja vika löyty. Nappien piirilevyllä yksi kytkin lintassa. Eli se vielä vaihtoon.
Kuva

Sitten taas radio kasaan ja kokeilemaan. Edelleenkin värit väärät. Testailin sitten loput saman sarjan radiot ja yhdessä loisti nupit vihreenä. Purin sen ja meinasin ottaa polttimon hupun siitä, mutta se hajos. Eipä sitten auttanut muu, ku hakea pari vihreetä huppua uutta.

Mallisarjan alkeellisimmasta mallista avonainen polttimon kiinnikekumi tähän ja uus huppu paikalleen.
Kuva

Samalla huomasin nuppien ympärysmuovin olevan kärsinyt, joten se vaihtoon.
Kuva
Kuva

Ja sitten taas testaamaan.
Kuva

Nupeissa hyvä väri, mutta napeissa ei. Nappien väriin en osannu kiinnittää huomiota, kunnes nupeissa oli väri kohdallaan. Eli mankka vielä kerran auki ja venyttämään 3mm huppua 4mm polttimon päälle. Pituus jäi vähä vajaaks, muttei haittaa. Ja vihdoin värit on kuten pitää.
Kuva

Pienen vastustuksen jälkeen tuli voitto kuitenkin ja soitin pitäs nyt olla tikissä.

Avatar
Samppahj
Member
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj » Su Helmi 23, 2020 9:08 pm

Taas jotain tapahtunu.

Ensin vinssin kardaani. Sellanen tuli purettua. Hain uudet laakerit ja huopastefojen tilalle kumiset. Kuten arvata saattaa ajatus kumisista stefoista alko iljettämään. Joten etsimään työpöydän ympäriltä niitä vanhoja pölysuojia. Nehän oli miellyttävän näköset.
Kuva

Jouduin purkamaan toisenkin kardaanin, että sain ehjät lukkorenkaat laakereille. Nehän ei tietenkään voi standardikokoa olla. Ja valmistus lopetettu. Hiukan joutu toista pölysuojaa hitsaamaan. Ei kahella kardaanilla saanu yhtä ehjää sarjaa.
Kuva

Eihän niistä ny hirveen siistit tullu. Pienemmät oli säilyny paremmin ja sai murjomatta irti.
Kuva
Kuva

Joten jotai piti keksiä.
Kuva
Kuva

Sitten tuli ongelmaks huopa. Tokmannilta löyty joku kiillotussarja, josta oli laatikko levinny. Kysyin myyjältä saako sen halvemmalla, no sai sen puoleen hintaan. Nappasin siitä huopalaikan ja sanoin myyjälle, että heitä vaikka loput roskiin. Siitä sitten leikkelemään rinkuloita.
KuvaKuva

Käytin laakeripesätkin sinkissä, jotta saa sisällekin jotain korroosiosuojaa.
Kuva

Sitten palikoihin maalia.
Kuva

Ja nippuun sekä paikalleen.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Laitoin rattiakselin suojanki seuraavaa vaihetta varten, eli rattiakselia odottelemaan.
Kuva

Sitten oon saanu hehkun kilkkeet paikalleen. Imusarjan vastukset piti uusia, ei ois vanhoista saanu siistejä.
Kuva
Kuva

Lukkojen vivusto.
Kuva

Kytkin- ja jarrutehostimien/pääsylinterien purkua ja ehostusta.
Kuva
Kuva
Kuva

Keulan peltejäkin paikalleen sekä jotain pyttyä myös.
Kuva
Kuva
Kuva

Tuli tuossa hankittua projektivanteetkin. Joskus tollaset näin ja tykästyin. Totesin vaan, että liian uudet. Mutta eipä ne ollukkaan. Löysin vanhasta TM:stä juttua noista, niin pakko oli sitten hankkia. Mutta näistä lisää myöhemmin.
Kuva

Tarrojen piirtelyäkin tuli aloteltua.
Kuva
Kuva

Avatar
Samppahj
Member
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj » Su Maalis 08, 2020 6:22 pm

Nyt kuuluu jo pörinää. Ilmauksen jälkeen sai kiusattua käyntiin.
https://youtu.be/20-gUcWgl54

Ilmavaivaa ja vuotoa havaittavissa.
Kuva
Kuva

Luukun alle oli jääny pätkä vanhaa tiivistettä ja suodattimen jalka oli vanhalla tiivisteellä kasassa. Ne korjasin ja uusin tiivisteen. Seuraavana päivänä sitte uutta testiä.

Nyt käy jo nätimmin ja öljyt pysyy sisässä.
https://youtu.be/xGUoHPwYT4k

Laitoin sitte vielä uuet männät sylkkyihin, ku sain orkkiksen kytkimeenki. Vielä odottelee parin kumiosan ehostusta ja klemmareitten passivointia.
Kuva

Hyvän motivaatiopuuskan sai, ku pääs ottamaan savut koneesta. Sinäänsä mitään jännää ei siinä ollu. Moottorin tiesin toimivaks. Ainoa epävarmuus oli pumpun ajotus. Hammasrattaista oli merkit liuennu, joten toivoin, ettei tuurilla oo pumppu liikkunu käpälöidessä.

Avatar
Samppahj
Member
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj » To Huhti 09, 2020 6:05 pm

Voisi sanoa, että yks hankalin ja eniten päänvaivaa aiheuttanu asia on nyt hoidettu. Eli kattoverhoilu. Auton omassa oli reikiä. Yhden korin hain Torniosta ehjän kattoverhoilun takia, sen rikoin itte koria siirrellessä. Yhden sain kaverilta, siinä oli reikiä. Yhden ehjänä myydyn hain Jämsästä, siinä oli reikiä. Yhden melkeen ehjän hain Laihialta. Yhden ehjänä myydyn hain Lahdesta, siinä oli reikä. Tähän lisäksi vielä 3 verhoilua muista koreista ja muuten vaan nurkkiin kulkeutuneita. Yhden ompelutin verhoilijalla, kolmesta yhdistelemällä yks ehjä. Se meni pilalle. Jokainen uudestaan ommeltu sauma lyhenti muutaman millin, joten siitä tuli liian lyhyt. Olin tilaamassa uustuotanto verhoilua Amerikoista, mutta myyjän mukaan osanumeroissa on niin suuri ero USA vs. Eurooppa, ettei halunnu myydä (viimenen numero heitti kahella). Meinasin jo teettää uuden, mutta oikean näköstä materiaalia ei löytyny. Mutta...
Tätä Lahdesta haettua meinasin käyttää. Se oli mukavasti katossa kiinnikin, eli helppo pestä ja fiksailla.
Kuva
Sen fiksailu kuitenkin epäonnistui, mutta oli hyvää harjoitusta. Siitä sain hyödynnettyä katon kuitenkin askartelutelineeksi, kun otin työn alle Laihialta haetun, jossa pahimmat viat oli nämä.
Kuva
Toisesta verhoilusta lappu taakse ja Bostikkia väliin.
Kuva
Virittelin verhoilun irtokattoon.
Kuva
Hammastikulla maalia korjattuihin kohtiin.
Kuva
Ja maalattuna.
Kuva
Hyvin peitty pinttymät ja värjäytymät.
Kuva
Kuva
Motonetistä jotain 2cm paksua äänieristelevyä ja Bilteman huopaa.
Kuva
Sen jälkeen veroilu paikalleen. Kaaret ei sopinu paikalleen. Vaimennuslevy oli liian paksua. Mattopuukolla kaarien kohdalta leikellä levy pois ja verhoilu takasin paikalleen. Nyt kaaret mahtu, mutta vaimennuslevy pömpötti verhoilua. Kaikki levyt sitten repiä irti ja Motonetistä hakemaan samaa levyä 1cm paksuna. Uudet levyt kattoon niin, että 5cm molemmin puolin kaaria ei oo levyä. Sitten verhoilu uudestaan paikalleen.
Kuva
Ja seuraavana päivänä liimailemaan.
Kuva
Ja paikallaan.
Kuva
Onnistu näin ensikertalaiselta yllättävän hyvin. Pelkääjän A-Pilarista tuli ihmeellisen näkönen. Joko materiaali otti itteensä jarrukliineristä tai maalista. A- ja B-pilarien lirvut oli ihan rullalla ja siitä jäi a-pilariin ihme rantua verhoiluun. Mutta saattaa parantua, ku saa tiivisteet paikalleen, tai sitte jää muistoks. Mutta katto muuten onnistu niin hyvin, ettei sekään lannista.

Niin ja pesin aavikon pölyt ajovalopaketeista ja vaihdoin sealed beam umpioiden tilalle Koiton oikeanlaiset umpiot.
Kuva
Kuva

Ja tuulenkaatokonepellin tilalle sain hakea maalarilta konepellin ja verhoilijalta penkit. Niistä lisää myöhemmin.

Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4118
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi,Luopioinen,Pälkäne

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä » To Huhti 09, 2020 7:32 pm

HUH HUH.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------

benjaminf
Member
Viestit: 316
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 5:15 pm
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja benjaminf » To Huhti 09, 2020 8:37 pm

Huh huh juu . Täytyy ottaa hattu pois päästä kun tätä topiikkia lukee .
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485

Vastaa Viestiin