Kuva Kuva

Hj60 "Lumikki"

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Vuoden eka päivitys. Ovi on värissä, mutta ei paikallaan. Ovet vein heti vuoden vaihteen jälkeen maalarille, mutten pääse niitä nyt pariin viikkoon hakemaan. Mutta laitellaan ny jotain kuvia muista touhuista näytille.

Kojelaudan päällinen putsailtu. Pesu Surfex HD:lla ja päälle 303 Aerospace Protectant. Tuttuja aineita aiemmista pesuista. Aivan virheetön tuo auton oma päällinen, onneks kaikki reiät oli porailtu mittariston ympärysmuoviin.
Kuva

Sitte tarran sovittelua releen kuoreen.
Kuva

Joululahjaks saapu taas yhdet etukaiuttimet. Nyt on yhet käyttöön ja yhet varalle sekä eteen, että taakse. Ja muutama varaosaradiokin.
Kuva
Kuva

Sitte tuli kauhee hinku päästä liimaamaan tunkin tarra. Eli tunkki käsittelyyn. Puhallus ja pulveria päälle. Pääs testaamaan "uuden" puhalluskaapinki. Sen verran kylmä oli tallissa maalailla ja osat kylmiä, että kesti kauan ennen ku uunissa lämpesivät ja väri alko sulamaan. Mutta hyvät tuli.
Kuva
Kuva
Kuva

Sitte liimailin sumuvalonkehykset kasaan. Liima oli jotain todella kallista superliimaa, mutta melko ailahtelevaa. Ekat liimaukset ei kovettunu, toisella yrittämällä kovettu. Seuraavan päivän liimauksista ykskään ei kovettunu. Mutta tarttu lujaan kyllä nuo mitkä onnistu.
Kuva
Kuva
Kuva

Sitte ajovalonkehykset. Jokunen vuos sitte tilasin Saudeista uudet. Ei saanu kehitysmaaversioita vaan piti ottaa äveriäämmän alueen kehykset. Niissä on enemmän paljasta kromia ja valonpesurit puuttuu. Eli resuista suuttimen kaulus irti.
Kuva
Kuva
Kuva

Uusissa oli näköjään niiden paikka näkyvissä.
Kuva

Rinkula liimalla kiinni.
Kuva

Dremelillä reikä auki.
Kuva

Viilalla viimeistelyä ja siihen istuu suutin.
Kuva

Nyt onki kaikki kotona tehtävät tehty. Eka viikko kolmen viikon karanteenista takana, eli nyt vaan sitte pitää odotella, että pääsee liikkumaan.
Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Noniin. Tauti sairastettu ja motivaatiopulaa podettu sen jälkeen. Jotain kuitenkin saatu aikaan.

Kaikenmoista pikkunäpräystä tehty. Releen tarra meni vielä uusiks. Kirkas pohja ei toiminu mustan kuoren päällä. Läpi näky ilmakuplaa ja punanen teksti ei erottunu kunnolla. Joten uusi yritys mustalla pohjalla.
Kuva

Käytin releet myös palasina, että pääs putsaamaan kunnolla ja vaihtelin vähä osia parempiin.
Kuva

Ja valmiina odottelemaan asennusta.
Kuva

Myös tällanen rakennussarja tuli teetettyä. Meinasin aluks ostaa alkuperäset takakaiuttimien kiinnikkeet, mutta huomasin kuvista, että ne ei toimi kiinnitysten puolesta, ku alkuperäisten kaiuttimien kans. Joten piirtelin uudet alkuperäsiä mukaillen, mutta selaset että niihin saa Fujitsu Tenit kiinni.
Kuva

Keltapassivointi osille, popniiteillä kasaan ja niittimutterit kiinnitykseen. Sitten koesovitus.
Kuva
Kuva

Vaimon kans käytiin minilomalla Rovaniemellä, niin samalla reissulla kävin Roi-Osa purkaamolla hakemassa lasinpesurin suuttimet ja ilmanputsarikotelon. Suuttimista tuli hyvät pienellä putsilla.
Kuva

Ne paikalleen. Samoin uusi tyyppikilpi ja ite tehty tarra. Kilpi ei ole sellanen, ku oisin halunnu kaiverrusten paikotuksen osalta, mutta tuntu olevan ranskalaisille mahdottomuus kaivertaa mallikuvan mukaan. No ei oikeen muuallakaan saanu teetettyä, nii mennään tolla.
Kuva

Salosta löyty pari sarjaa Toyotan kumimattoja. Niille pesu ja aineet pintaan. Etumatoissa on sävyeroa. Katotaan häiritteekö sitte ku on paikallaan.
Kuva
Kuva

Löysin myös vahingossa muuta etsiessäni siistin olosen pesunestepussin. Ikävästi hitsikipinä menny läpi. Mutta kunnon putsin ja massatäpän jälkeen siitä tuli oikein hyvä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ovet sain haettua maalarilta karanteenien jälkeen. Tiivisteet kävin läpi hammasharjan kans ja putsailin lukot ja laittelin paikalleen.
Kuva

Hetken näytti taas autolta, ku säädeltiin ovet kohilleen. Niin ja tuulilasikin meni paikalleen muutaman tunnin kiroilun jälkeen.
Kuva

Sitte ovet pois. Saranoiden ympärille massat. Ruuvit ja massat maaliin ja ovet takasin paikalleen.
Kuva
Kuva

Pyyhkijänvarsia maalailin ruosteputsin jälkeen.
Kuva

Seuraavaksi sitte varret ja moottori paikalleen. Myös muuta pikkuhommaa konehuoneessa ja sen jälkeen lokarit kiinni, nii päsee ruuvailemaan keulaa kasaan. Nyt on taas motivaatio palannu, nii jospa se tästä etenis vauhdikkaammin.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Aijai. Priimaa tulee.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Varret sai siis maalia päälle ja putsatut kumit.
Kuva
Kuva

Seuraavaksi moottori. Varsi loksahti varsin tiukan oloisesti paikalleen moottoriin, eli saatta olla vielä pusla kunnossa.
Kuva

Auton omaan maakaapeliin oli vaihettu joskus kenkä ja kuorta teurastettu. Hommasin toisen orkkiskuntosen. Se oli aika kulahtanu, niin piti keksiä jotain.
Kuva

Hankin perus ruuvattavan kengän, jota hiukan modasin. Teurastin orkkiskengän ja hioin sen mahtumaan uuden kengän sisälle. Ruuvit korvasin pidätinruuveilla joiden kolot tinasin umpeen. Sorvasin päätyyn alumiinista tulpan ja sulattelin tinaa kengän sisälle. Sen jälkeen hioin kengän tasaseks. Lopuks pinnoitin modaukset koritinan pohjusteella.
Kuva

Samalla tein uusiks akkujen välikaapelin. Uus kaapeli, juotetut kengät, uus halkastu kurkkuputki, putsatutut ja hiukka liimatut suojakumit ja uudet teipit. Liimasin myös orkkis vaahtomuovipehmusteen leveällä sähköteipillä uuden kurkkuputken päälle. Toinen kumi oli ratkennu, mutta Locktiten 406 pikaliima sen korjas ja kestää repiä. Kuvaamisen jälkeen vaihdoin toisen teipin valkoseks, kuten orkkiksessa.
Kuva
Kuva
Kuva

Palastelin myös vinssin ja pistin rungon jatkot yms. maalarille. Vapautinvipu oli vinssissä ruostunu jumiin ja nuppi ruostunu yläasentoon jumiin. Lämmöllä se purkautu ja Tanskasta jouset.comista tilailin pari eri jousta tilalle. Toinen oli sopiva. Vanhakin löyty vivun sisältä myöhemmin, mutta siitä ei enää iloa ollu.
Kuva
Kuva
Kuva

Rullakidan pultit oli kadonnu vuosien varrella johonki. Hankin vanhemman mallin pultit ja niitä piti hiukan lyhentää. Samaten rullien sisäholkit. Sen jälkeen vinssin osat sun muut meni sinkkiin.
Kuva
Kuva

Tässä onki sitte näillänäkymin viimene keltapassivoitu erä.
Kuva

Imupönttö vaati kans hiukan huomiota.
Kuva
Kuva
Kuva

Samaten imuletku sai putsauksen.
Kuva

Osia paikalleen. Ilmanputsaripöntön huomasin paikalleenlaiton jälkeen vääräksi. Oli epähuomiossa vanhan mallin pönttö saanu ehostukset. Oikea pytty on pulverimaalauksessa ja vaihdan, kunhan valmistuu. Akkutelineetki pääs paikalleen.
Kuva
Kuva
Kuva

Aurinko kun alko lämmittämään, niin maalailin maskin osia. Ensiksi itse maski. Toyota-teksti vaati kolmen yrityksen ja hiukan pensselöintiä, ennen ku onnistu. Diesel-merkki on uus ja sen kiinnike pulveroitu.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ajovalon kehyksistä piti saada äveriäämpien maiden kromit piiloon. Molemmat vaati vähä paikkausta. Toiseen istu ötökkä ja toisesta lähti maalia teipin mukana.
Kuva
Kuva

Hanskalokero oli kans hiukka kulahtanu. Nukkaamo ei halunnu tehä uutta nukkausta, koska on niin hankala, joten ebaysta halvin nukkaussetti ja tein sen itte. Ei täydellinen, mutta ihan kelvollinen.
Kuva
Kuva
Kuva

Lampunpesurin letkut sai myös ehostuksen hammasharjalla ja mömmöillä.
Kuva
Kuva
Kuva

Talvivaruste paikalleen. Kauhea työ tuonki kans ja aivan piiloon jää.
Kuva
Kuva

Paisari oli ikävästi kellastunu. Piti koittaa se saada lähemmäs samaa väriä muiden pyttyjen kans. Youtubesta tuttu Retrobright kokeiluun. Vetyperoksidissa vuorokaus uv-valossa ja päivä auringossa ja lopputulos valkoisempi. Korkki ei tullu tarpeeks valkoseks, joten päädyin tilaamaan uuden jonkun 40-sarjalaisen korkin, joka kuvissa näyttää oikeanlaiselta. Ongelmahan on se, että lasinpesurin pytyn saa uuden kokonaan, lampunpesuriin saa korkin muttei pyttyä ja paisaria saa pytyn muttei korkkia. Tai no se 40-sarjalaisen korkki ehkä käy. Eli harmonian vuoks joutuu käyttämään vanhoja pyttyjä uusilla korkeilla.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten saikin jo konepellin nostaa paikalleen.
Kuva
Kuva

Uusiin valopaketteihin putsatut orkkiskumit. Auton mukana tuli vaan pitkiin orkkiskumit. Lyhkäsiin yks tuli käytettyjen umpioiden mukana ja toinen löyty vahingossa varastosta. Ja ne paikalleen. Uusien umpioiden mukana tuli uuet adapterit pitkien polttimoille.
Kuva
Kuva
Kuva

Konepellin lukko, tikku uusine klipsuineen paikalleen. Ja akun välikaapeli kans.
Kuva
Kuva
Kuva

Alkaa oikeasti loppusuora häämöttämään.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Täähän valmistuu käsiin. :mrgreen:
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
Artsi777
Viestit: 152
Liittynyt: Su Touko 10, 2009 7:29 pm
Paikkakunta: salo

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Artsi777 »

Ei ole paljosta enää kiinni, tsemppiä loppukiriin 8)
SLCK #422
sovpow
Member
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 8:20 am
Paikkakunta: Satakunta

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja sovpow »

Samppahj kirjoitti: Su Touko 30, 2021 9:21 pm
Samalla tein uusiks akkujen välikaapelin. Uus kaapeli, juotetut kengät, uus halkastu kurkkuputki, putsatutut ja hiukka liimatut suojakumit ja uudet teipit. Liimasin myös orkkis vaahtomuovipehmusteen leveällä sähköteipillä uuden kurkkuputken päälle. Toinen kumi oli ratkennu, mutta Locktiten 406 pikaliima sen korjas ja kestää repiä. Kuvaamisen jälkeen vaihdoin toisen teipin valkoseks, kuten orkkiksessa.
Kuva
Upeaa jälkeä, tsemppiä loppuunsaattamiseen. Kerrohan vielä millä aineella/menetelmällä nuo haitarikumit saa uudenveroisiksi. Tuliko kaapeliin nuo punaiset uudet vai millä menetelmällä saa vanhat entrattua?

-Mikko
Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

sovpow kirjoitti: Ti Kesä 01, 2021 10:49 am Upeaa jälkeä, tsemppiä loppuunsaattamiseen. Kerrohan vielä millä aineella/menetelmällä nuo haitarikumit saa uudenveroisiksi. Tuliko kaapeliin nuo punaiset uudet vai millä menetelmällä saa vanhat entrattua?

-Mikko
Musta kurkkuputki on uus. Punaset suojakumit pesin ultraäänipesurissa Megaclean liuotinpesuaineseoksella. Sen jälkeen samalla liemellä vielä hammasharjan kans läpi. Lopuks suihkautin päälle Würthin Kuminhoitoainetta. Eli tätä: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... oitosuihke

Lähtökohtaan verraten ne kyllä puhistu yllättävän hyvin.
Kuva
Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Ilmanputsari tuli pulverista ja uuden tarran kans paikalleen.
Kuva
Kuva
Kuva

Kunnostelin etuparkit. Uus maali. Maalina oli joku kuumakesto alumiini. Vastas hyvin alkuperäistä väriä. Hankin myös 3mm paksua solukuminauhaa, josta tein uudet tiivisteet. "Lasi" on myös uusi.
Kuva
Kuva
Kuva

Myös paisarin korkkiongelma ratkes. HJ49 tms. mallin korkki oli sopiva. Putkea pytyn sisällä piti lyhentää, mutta muuten täysin samanlainen. Letku pitää vaihtaa vanhaan, koska klemmari ei mahu ympärille.
Kuva
Kuva

Sumarinkehykset väritin. Ensin SEM puskurimaali, sen päälle SEM struktuurimaali, kevyt hionta ja lopuks pintaväri uudestaan SEM puskurimaalilla.
Kuva

Penkit kävi jo keväällä verhoilijalla. Kuskinpenkkiin vaihettiin kangas ja teree sekä keinonahka kylkeen. Penkki kävi jo viime syksynä ekan kerran kyljen nahan vaihdossa. Vaihdettu keinonahka oli niin kaukana oikeesta, etten voinu elää sen kans. Myöhemmin huomasin, että tereekin oli poikki. Teurastin pelkääjän penkin, josta sai kyljen nahan sekä tereen. Verhoilijalla ei ollut samanlaista kangasta kylkeen, kuten orkkis mutta "Lähellä samaa löytyy". No...
Kuva
Tuotahan ei pysty kattomaan. Sanoin myös ohjeeks, että kangasta yhtä pitkästi, mitä pelkääjän penkissä. Sekään ei toteutunu. Joten metsästin oikeamman näköstä kangasta ja vein penkit uudelleen verhoilijalle. Myönsi erheensä ja "takuuseen" teki kankaan vaihdon.
Kuva
Kuva

Samalla vaihtu keinonahka takaluukun verhoilun reunaan. Tein uuden kovalevypohjan, koska entinen oli menetetty tapaus.
Kuva

Myös tulipellin luukut sai maalia. Ainoat ehjänä irronneet oli maalilla tuhrittu, joten maalinpoistossa jäi ikäviä naarmuja.
Kuva

Vinssi myös saanut huomiota. Tällanen oli auton mukana tullu aihio. Suht siisti, mutta vipu ja nuppi jumissa. Purkamalla senki sai toimimaan sievästi.
Kuva
Kuva
Purkamisen ja pesun jälkeen maalia osiin.
Kuva
Tuo vivun jousi oli pääsyy purkamiselle, että sen sai entisöityä. Eipä sitä paikallaan ollessa juuri näykkään, tietenkään. Jarrupaloja löyty uusia, niin sellanenki tuli.
Kuva
Ja koko komeus. Ruuvit kuuluis olla mustat, muttei raaski maalata piiloon. Kopan tiiviste piti tehä itse. Stefoiks löyty orkkiksen näköset ja väriset peltikuoriset tarvikkeet.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tein myös hyvän löydön. Reilun 5 vuoden metsästyksen jälkeen löyty matto. Sehän oli pakko hakea talteen.
Kuva
Pesu.
Kuva
Ja lopputulos.
Kuva
Lika lähti hyvin, lähes kokonaan. Ainoat viat on pieni paikka tunkin luukun edessä, mistä on karva kadonnu ja sitten selkänojan osuus auringonpolttama melko pahoin. Myös kanttaus purkautunut vasemmasta reunasta. Katsotaan, josko niihin löytyis lääke. Mutta yhtäkaikki lähes täysin ehjä.
Kuva

Maton mukana tuli myös takapenkki. Siitä iloisena yllätyksenä on nurkissa keinonahka ehjä ja muutenkin suojan alla hyvänä pysyny. Auton omaan penkkiin vaihdatin kulmien keinonahat, mutta sama ongelma, mitä kuskin penkissä, eli väärä sävy ja pinta. Tästä nyt saa ehjän penkin tilalle.
Kuva

Sitten vielä polkimet uusilla kumeilla paikalleen ja jarrunesteet sisään.
Kuva
Kuva
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Menee kylmiä väreitä kun kattoo näitä kuvia. :shock:
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Käyttäjä kirjoitti: To Heinä 01, 2021 7:11 pm Menee kylmiä väreitä kun kattoo näitä kuvia. :shock:
Toivottavasti hyvällä tavalla :D
temu
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 8:39 pm
Paikkakunta: Joensuu

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja temu »

Miun mielestä tää on jo jostain muusta ulottuvuudesta... 😳☺️
HJ = Hyvä Juttu!
SLCK # 269
HJ 61 -87, 3+3
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Samppahj kirjoitti: To Heinä 01, 2021 8:26 pm
Käyttäjä kirjoitti: To Heinä 01, 2021 7:11 pm Menee kylmiä väreitä kun kattoo näitä kuvia. :shock:
Toivottavasti hyvällä tavalla :D
Juuri sillä tavalla.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Keväällä tilasin ebaysta Depon etuvilkut. Orkkiksia, ku ei saa ja teki mieli saaha uudet, niin ei ollu paljo vaihtoehtoja. Ne näytti vähä leluilta, mutta ajattelin ajavan asiansa, jos vaan istuvat paikalleen. Valujälki oli aika kurjaa pohjissa ja lampunkanta ei kiristyny kunnolla vaan pyöri tyhjää.
Kuva
Kuva
Pari kuukautta myöhemmin kesken työpäivän alko ahistamaan epätavallisen paljon niiden huono laatu. Mietin, että saisko kuumailmapuhaltimella lämmitettyä liiman niin, että alkuperäsistä vilkuista sais lasin irti. Saihan sen. Eli alkuperäsille pohjille putsaus, heijastinpinnan maalaus ja Depon laseilla kasaan.
Kuva
Kuva
Heti tuli helpompi olla. Vielä, ku varastosta löyty juurikin kaksi lampunkantaa ilman ruostetta, nii olo vaan parani. Niillekkin kunnon putsi.
Kuva

Toinen epämukavaa olotilaa aiheuttanu asia oli juhannusviikolla tapahtunut kierteen korkkaaminen. Täyttelin öljyjä laatikoihin, niin meni kierre täyttöropusta. Kattelin reikää, että siitä on palakin lohjennu irti. Aloin irrottelemaan kuorta ja ulosoton aukosta pääsi valon ja sormen kanssa tutkimaan reikää ja eihän sieltä palaa puuttunukkaan.
Kuva
Päädyin tilaamaan reikään helicoilin.
Kuva
Sarjaa odotellessa motivaatio laski ja mieleen alko hiipimään ajatus siitä, että mitäs jos kierteytys meneeki pieleen ja kierre menee vinoon. Se laski motivaatiota entisestään. Sitten surffailin Völkelin sivuilla ja löysin erikoisemman kierretapin. Totesin sen parantavan onnistumista ja tilasin sen.
Kuva
Tapissa on alussa M18 kierre ja lopussa M20. Entistä kierrettä oli reiässä sen verran, että sai sillä uuden alulle ja homma onnistu.
Kuva
Kuva
Lopuksi vielä netistä löytyneen kuvan perusteella löyti nopeusmittarinvaijerin kiinnikekkin paikalleen ja sain vihdoin öljyt laatikkoon.
Kuva

Välihommana tein uusiks jännitteenalentimen johdot ilman abikoita ja telineen alumiini L-profiilista. Olin jo tehny releellä virtalukkovirran radiolle, mutta radiota koekäyttäessä huomasin, että valaistuksellekin pitää olla oma syöttö, niin harotin sen virtalukkovirralta. Samalla muokkasin radion johtosarjasta turhat pois ja sukan ympärille. Radion virroille tulee 4-napainen liitin ja kaiuttimille ISO-liitin. Ei oo periodikorrektia, mutta olkoon.
Kuva
Kuva

Ebaysta löyty myös taakse hinauskoukku. Jäi "vahingossa" käteen, ku olin ainoa huutaja. Ostin sen pelkästään tuon läpyskän takia. Oli tuossa omassa se päässy vähä huonoks ja uuttakaan ei saa.
Kuva
Kuva

Tein myös tunkin uusiksi. Purin sen palasiks, ettei mee jokapaikkaan puhallushiekkaa. Porailin lukitustapit pois ja sorvasin uudet. Edellisessä oli myös liikaa ruosteröpöä.
Kuva
Kuva

Samalla, ku pulveroin muutaki, nii tuli uus pinta etuparkkien ruuveihinkin. Sai sitte kasata kehykset. Parkeista oli aiemminkin juttua. Johdot putsailin ja uudet pesurinsuuttimet.
Kuva
Kuva

Varastoista löyty 5kpl näitä kojelaudan paneeleita. Tämä yksi ainoa oli täysin ehjä ja vielä auton oma. Peitelevyn perusteella uus maali kameralla kattottuna meni aivan pieleen. Vedin toiseen palaan kirkkaan lakan päälle ja uus yritys. Sitte onnistu paremmin.
Kuva
Ensin kaikista viidestä valiten parhaat osat ja niille pesu.
Kuva
Kuva
Sitten aineet ja maali pintaan.
Kuva
Kuva
Kuva
Mittaristo piti tietty kans purkaa ja maalata uudestaan.
Kuva
Kuva

Akut kävin hapottamassa. Siinä odotellessa löyty hyllystä hyödyllinen kapine. Laatikko oli niin houkuttelevan vintage, että oli pakko ostaa. Ompahan nyt helppo täyttää vedet akkuihin.
Kuva
Hapotuksen jälkeen poistin ja piilotin kaiken Traneen viittaavan ja akuista tuli paremmin aikakauteen sopivat.
Kuva

Ilmanputsariin panos sisään ja kanteen uus kumitiiviste.
Kuva
Kuva

Valot käytin vielä irti ja laitoin polttimot paikalleen. Tööteille annoin puhallusta ja teräsharjaa sekä mattamustaa maalia, ku ei nyt sattunu olemaan puolikiiltävää ja olin ne unohtanu täysin.
Kuva

Alipainesäiliön pulveroin. Letkuille kunnon ehostus ja uudet klemmarit. Myös paisarin letkuille sama käsittely. Syylärin korkki pitää vielä vaihtaa.
Kuva
Kuva
Omaan silmään näyttää nuo korkiliset akut niin täydellisiltä.

Vilkkua paikalleen. Onneks tuli nuo sivuvilkkujen pohjat entisöityä.
Kuva

Ja lopuks naama paikalleen. Täydestä menee nuo Depon vilkkujen lasit. Ja mikä parasta, niin joka valolle on vähintään uudet lasit.
Kuva
Kuva
Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Töötit maalasin uusiksi puolikiiltävällä matan sijaan.
Kuva

Lisää pyttyjä paikalleen.
Kuva

Ja plussakaapelin sai kiinni, kun hommasin oikeankokosella pultilla olevan kengän.
Kuva

Viihde-elektroniikalle vetelin piuhoja. Kaiutinkaapeleina NOS Fujitsu Tenin kaapelit. Ja niille läpiviennit oveen orkkis kumeilla ja tarvike kurkkuputkella.
Kuva
Kuva

Virransyötön hoitaa modernimpi pieni jännitteenalennin. Auton johdoista otettu jatkuva ja virtalukkovirta. Jännitteenalentimelta haarotettu releeseen, jota ohjaa virtalukkovirta. Siitä syöttö radiolle virtalukkovirralle ja valaistukselle. Jatkuva virta suoraan alentimelta.
Kuva

Aloin äheltämään mittaristoa paikalleen ja nopeusmittarinvaijerin kans tapellessa rattilukon nappi hinkkas mittaristoa vasten ja en sitä huomannu, joten älmyhän siitä tuli.
Kuva

Joten mittaristo palasiks vissiin neljännen kerran. Samalla sitte keksin, että josko nuo varotusvalotki ehostais. Niihin siis lakka päälle ja huomattava parannus ulkonäöllisesti, kun sai naarmut piiloon. Sen jälkeen taas mittaristo kasaan.
Kuva
Kuva

Sisuunnuin sen vaijerin kans tapellessa niin, että päätin uusia sen jottei tarttis sitä alkaa vaihtamaan, jos sattuiski vanha takeltelemaan. Tilasin sen Amayamalta ja kolmen viikon odottelun jälkeen tuli tieto, ettei sitä oo saatavilla, joten käännyin marmoritiskin eli Seitoyn puoleen ja viikon päästä sain noutaa uuden vaijerin.

Siinä vaijeria odotellessa keräsin kasaan kaikki takavalot. Yks melko siisti löyty oikealle puolen, vasenta ei. Vasen taas löyty Hintulta todella halvalla, joten se tilaukseen.
Kuva

Koska aikaa oli, niin sehän johti siihen, että ehdin hipelöimään takavaloja liikaa. Hapettumat alko ahdistamaan joten johdot irti ja...
Kuva

Jouduin tilaamaan maajohdoille uudet rengasliittimet kiinasta, joten taas oli aikaa keksiä jotain ajanvietettä. Päätin paneutua tavaratilan mattoon. Siinähän oli pari kaljua kohtaa ja vahvaa auringonpolttamaa. Liimasin kaljuihin toisesta matosta palasia tilkkeeks ja värjäsin koko maton. Tuli vähä liian tumma. Tuo sisutan värinen harmaa toimii erilailla karvassa, mitä muovissa ja sävy tummenee.
Kuva
Kuva

Vinssiä myös vähä niputin. Rullakidan pulttien lyhennyskin onnistu.
Kuva
Kuva

Odotellessa putsasin takavalojen tiivisteet ja leikkelin 3mm epdm vaahtomuovilevystä uudet lisätiivisteet koria vasten, kuten noissa alunperin on ollu.
Kuva

Kun liittimet saapu, niin valot kasaan. Uus maali heijastinpinnoille tuli myös. Maajohdot kiinnitin M2x2mm ruuveilla ja liittimen ympärille pyöräytin uuden vaahtomuovin jostain vanhasta sohvan sisuksista.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja paikalleen uusilla "laseilla".
Kuva

Lopulta sen uuden vaijerin sain käsiini ja se paikalleen.
Kuva

Ja suhteellisen pitkän taistelun jälkeen myös mittaristo istahti paikalleen.
Kuva
Vastaa Viestiin