Sivu 2/4

Lähetetty: Ke Loka 30, 2013 7:43 am
Kirjoittaja Käyttäjä
Tuppu kirjoitti:
Ylikessu kirjoitti:Tein tutkimusta etupyörän laakereista:
Sisempi 90368-41002 -> SKF K-26882+K26820 -> Timken numero ilman k-kirjainta.
Ulompi 90368-38003 -> SKF K-2788+K-2720 -> Timken numero ilman k-kirjainta
Stefa 90312-55010 55x82x10
Laakereita ei saa Toyotalta enää, stefaa löytyy.
Paikallisesta laakerikaupasta sain ulomman laakerin, sisempi menee tilaustavaraksi. Kentsolla tais olla niitä sisempiäkin varastossa.
Nämä laakerit ja stefat siis pre 8/75 valmistettuihin BJ40:iin.
Hyvää settiä 40-sarjan UKK postaukseksi. Tällästä salapoliisi työtä lisää...
Siellä lepää. Kiitos Ylikessulle.

Lähetetty: Su Marras 03, 2013 6:30 pm
Kirjoittaja Ylikessu
Vaihdoin jakiksen takapään stefan ja länttäsin käsijarruvehkeet paikalleen, hyvin toimii
Samalla zoomailin nopeusmittarin jakiksen päässä olevaa hammasratasta, ei näyttänyt hyvältä:
Kuva
Pitää jostain hommata uus/vanha/ehjä kokkare tuohon. En ole joutunut noita vielä korjaamaan ja kysynkin että saako tuon muovisen rullan vaihdettua erikseen vai pitääkö koko puikula hankkia?

Offtopic: perhana MyOpera palvelu lopetetaan ja pitää keksiä joku muu paikka säilöä kuvia netissä. Omalle nettiserverille voisi laittaa mutta koklasin nyt kuitenkin tuota dropboxia ja tähän viestiin linkkasin kuvan sieltä. Kai sekin kohta lopetetaan.

Lähetetty: Ke Marras 06, 2013 6:43 am
Kirjoittaja Cental73
koko puikula menee vaihtoon. Niitä ei saa kuin Tojotalta, jos enää saa. Ostin parivuottasitten mukamas viimeisen. Niitä on sitten erihammasmäärällä, olikohan 16,17 ja 18, hammasmäärä vaikuttaa mittarivirheeseen, Taisi olla että määrä on mainittu siinä metalliosassa.

Lähetetty: Ke Marras 06, 2013 7:43 am
Kirjoittaja Ylikessu
Juu, kävin ostamassa penkkejä Murkulalta ja löytyi kätköistä tuollainen ehjä hammaspyörä. Nyt ei tule vahingossa ajettua ylinopeutta moottoritiellä.

Siellä oli muutes suulissa punainen vanha FJ, tekisi mieli ostaa pois, mutta loppuu tilat itseltä kesken. Pikku hommaahan siinäkin olisi mutta paljon huonommistakin tehty vielä autoja.

Lähetetty: La Marras 09, 2013 7:49 pm
Kirjoittaja Ylikessu
Taas tuli vähän puuhasteltua.
Tupsahti matkahuollosta uusi/vanha napa sen rikkinäisen tilalle, laakerikin oli varsin hyvässä kunnossa, ei tarvinnut vaihtaa.
Napalukkoa ei saanut mistää niin oli pakko ostaa upouudet:
Kuva
Helppo oli asentaa, paikoilleen vaan, lukkorengas uraan ja ruuvit kiinni.
Mutta eihän se toiminut tietenkään kun pyörittelin pyörää, toinen pyörä ei pyörinyt eikä kardaani. Otin muutaman kerran auki ja taisin ääneen sanoakin että tämmöstä jenkkipaskaa myydään tänne perämettiin prkl.
No hups, oliki napis toiselta puolelta auki:D
Komian näkönen vaikka ei tämän auton tyyliin oikein sovikaan:
Kuva
Toiselle puolelle jätin vielä tuon vanhan:
Kuva
Kaipa sekin pitää vaihtaa jossain vaiheessa jos ei samanlaista löydy.
Taitaa tosiaan olla surkea tekele kun vaan puoli vuotta noita valmistivat ja kaikki mitä olen nähnyt on tuollee rumasti hitsattu tuosta keskeltä.
Napojen mukana tuli pari murrosta varalle:
Kuva
Siellä mukin sisällä oli palanen sitä lukkorengasta, toivottavasti ei ole loput siellä kuulien välissä. Pitää joskus purkaa ja katsoa.
Tuskinpa koskaan tarvii kun tällä ei ehkä mettässä tule rymyttyä, mutta on mukava kuitenkin olla hyllyssä.
Säätelin jarrut siinä samalla edestä ja tuntuupa se vaikealta räpeltää siitä pirun pienestä reiästä niitä säätöjä, luulisin että jollain lailla onnistuin. Tavallisella ruuvarilla tuntu vähän epämääräiseltä sen säätöjen runksuttelu.

Otin PTO:n työn alle kun vanhalle oli käynyt jotain:
Kuva
Asiallisesti kyllä hitsattu, ei kaunis mutta toimiva. Uusi/vanha PTO tuli jo muutama viikko sitten mutta ei ole ehtinyt asentaa. Tiiviste maksoi tojotalla neljä euroa niin en jaksanut alkaa itse naputtelemaan.
Kuva
Nappasin tiivisteestä vielä kopion jos äkkiä tarvitsee.
Kuva
Jotain hämärää tuolla jakiksessa on tapahtunut kun on vähän mätää hampaissa kahdessa kohdassa.
Kuva
Kuva
Liekö jotain kamaa lentänyt samalla kun PTO saanut tuon vaurion. Mahtaa tuollainen ratas ääntää ajossa, selviää aikanaan.
Samalla uusi/vanha nopeusmittarin ratas jonka Murkulalta ostin pääsi paikalleen niin pysyy nopeudet hallinnassa eikä vahingossa tule ajettua ylinopeutta.
Kuva
Öljyt tuli vaihdettua vaihteistoon samalla kun kannu oli esillä, vanhat öljyt näytti hyvältä, ei vettä eikä mitään epämääräistä tullut ulos.
Huomenna voisi tsekkailla takajarruja ja zoomailla mistä mätähommat aloittais.

Lähetetty: To Marras 14, 2013 10:16 pm
Kirjoittaja Ylikessu
Kasailin malliksi osina ollutta vinssiä ja kaikki tarvittava näyttäsi olevan tallella paitsi:
Kuva
Eikös tuohon haarukkaan kuulu tapit?
Saakohan noita tappeja uusia vai miten muut on tuon asian korjannut? Näppärä sorvari tuollaiset varmaan äkkiä tekeekin.
Joku pulttiviritys on aika ruma, pitää keksiä jotain asiallisen näköistä.

Kävin työkalukaupassa zoomailemassa kaikki mukavia tavaroita ja tunnustaudun sairastavani "työkalufetissiä", eli kaikki jänskät ja kätevät työkalut jostain syystä tulee ostettua vaivihkaa. Tänään käsiin takertui pari hitsausmagneettia:
Kuva
Kohta pääsee koklaamaan kun alkaa BJ:n armoton rälläköinti ja hitsailu.

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 8:25 am
Kirjoittaja vartiainen
Varaosanumero 90241-08009 on ne winch pin:it.

Kuva

Kuva

Mistä sä ostit noi hitsausmagneetit?

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 5:27 pm
Kirjoittaja Ylikessu
vartiainen kirjoitti:Varaosanumero 90241-08009...Mistä sä ostit noi hitsausmagneetit?
Jaha, noita vinssin pinnejä eipä saa enää tojotalta, pitää haastatella sorvaria jospa vaikka teettäisi. Sorvia myös tekisi mieleni mutta sijoituspaikka puuttuu.
Magneetit ostin Toolsista. Tuollaaset ois kanssa käteviä:
http://www.harborfreight.com/8-piece-bu ... 44751.html
Joku palstalainen niitä oli kai tehnytkin joskus, muistan lukeneeni jonkun muutaman vuoden vanhan topicin aiheesta mutta en tähän hätään sitä löytänyt.

Lähetetty: La Marras 16, 2013 5:37 pm
Kirjoittaja Ylikessu
Muun normaalipuuhastelun ohella katsastin BJ:n mätähommia.
Kuskinpuolella taitaa olla yleinen kohde hitsaukselle:
Kuva

Apumiehen puolella sama kohta kärsinyt.
Kuva

Takaosastosta perimmäinen palkki aika mätä niinkuin yleensä tuppaa olemaan ja se edellinen tuki oli myös vähän "haihtunut" osittain.
Kuva

Siinä kun makoilin auton alla niin jostain syystä oikeen nauratti kun on helppoja korjattavia nämä, suoraa peltiä ja kulmat teräviä eikä kovinkaan montaa paikkaa missä pellikerroksia päällekkäin ja on niin pieni auto että nopsasti tekee vaikka koko pohjan uudestaan.

Näyttäisi että runko ei tarvitse mitään muuta kun puhalluksen ja maalauksen.

Räpläsin takavaloja ja piti laittaa uudet lasit, ei onnistu, pohjat niin pahassa kunnossa ettei kehtaa laittaa paikalleen.

Tojolla oli vielä laseja varastossa mutta koko lamppuja ei enää saa, oliskohan ollut pohjia irtotavarana, en huomannut kysyä.
Pitää laittaa ostoon palstalle pohja jos jollain ois jääny yli projekteista.
Kuva

Lähetetty: La Marras 16, 2013 6:13 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Todella tutut mätäpaikat :lol: Ja mullaki on runko tosi kopsakka. tarvis puhaltaa ja vaikka sinkitä tms.

Hienoa, jatka samalla tatsilla eteenpäin! Voin ottaa sitten mallia :D

Lähetetty: La Marras 16, 2013 6:49 pm
Kirjoittaja TOHJ61
Eihän tuo pinna tarvii mitään sorvaria, vaan pätkä 10mm akselia ja hitsillä kiinni reikään?

Lähetetty: Su Marras 17, 2013 5:20 pm
Kirjoittaja Ylikessu
TOHJ61 kirjoitti:Eihän tuo pinna tarvii mitään sorvaria, vaan pätkä 10mm akselia ja hitsillä kiinni reikään?
Tein inventaarin vinsseistä ja katselin miten muissa on tuo asia.

Tää on aika rumasti tehty:
Kuva

Ja tällaanen sen kai pitäsi olla:
Kuva

Putkisokka!
Kuva

Taidan tehdä tuon putkisokkavirityksen niin saa vielä palautetuksi alkuperäiseen kuosiin jos joskus tulee katumapäälle.

Lähetetty: Su Marras 17, 2013 5:56 pm
Kirjoittaja TOHJ61
No joo, hitsareita ja uuttaajia on niin monen tasoisia.

Lähetetty: Ma Marras 18, 2013 7:32 am
Kirjoittaja Hessu
Ylikessu kirjoitti:Tuollaaset ois kanssa käteviä:
http://www.harborfreight.com/8-piece-bu ... 44751.html
Joku palstalainen niitä oli kai tehnytkin joskus, muistan lukeneeni jonkun muutaman vuoden vanhan topicin aiheesta mutta en tähän hätään sitä löytänyt.
Toraforsilta saa tuollaisia, Clecoja ja paljon muitakin kohtuuhintaisia peltisepän apuvälineitä: http://www.torafors.com/

Lähetetty: Ma Marras 18, 2013 9:59 am
Kirjoittaja Ylikessu
Hessu kirjoitti:...Toraforsilta saa tuollaisia, Clecoja...
Juu, pitää kysyä, tusinalla saa jo paljon pahaa aikaan.

Zoomailin että mtäs auton alle tupsahtanut pieni lätäkkö. Perhana, vaihteistoöljyä sieltä tiputtelee hiljakseen.
Koklasin että onko ruuvit kiinni.
Kuva
Tuo ruuvi pyöri kevyesti joka suuntaan, kierre korkannut siitä.
Eli pitää uudelleen purkaa nuo kässärihässäkät pois ja irrottaa tuo häntäpala.
Helicoilia pääsee vääntämään tuonne, riittääköhän reiän ympärillä vahvuus porailuun, harmi jos jakolaatikko pitää tuon takia vaihtaa. Mikähän siinä etten tuota bongannut kun oli nuo jo purettuna, en huomannut ees koklata kun epäilin että koko vuoto olisi tullut vain stefasta jonka vaihdoin kässärinkorjauksen yhteydessä.

Irtoaako tuo pala ihan suosiolla tuosta ruuvit vaan avaamalla?