Kuva Kuva Kuva Kuva

HJ61 1990 käyttisprojekti-tarinaa

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

A-P
Member
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P » Ma Elo 11, 2014 8:50 am

Mittasikko molempien akkujen jännitteet "vika päällä". Olisko se kaapelikenkä vaan ollut halki?

Materiaalien muututtua lyijykieltojen jälkeen on tullut vastaan monesti jo ylikiristyksen myötä rikkoontuneita akkukenkiä. Kun kenkää kiristetään, eikä akun napa enää annakkaan myöden pehmeyttään, niin tuloksena on naks.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline

Avatar
vartiainen
Member
Viestit: 782
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen » Ma Elo 11, 2014 9:31 am

Joo molemmat akut olivat tyhjät silloin aamulla. Illalla kun tulin kotiin syttyi parkit vähän hehkumaan kun koitin, sillon aamulla ei mitään eloa. Akkukengät olivat kiinni (niitä sai kammeta irti) mutta niissä oli kiristyshalkeamia. Vasemman akun miinus oli vähän löysällä. Yhdessä navassa oli selviä hitsaamisjälkiä eli jossain vaiheessa tapahtunut jotain. Käteen nuo sitten mureni kun koitin kiristellä paikalleen. Kävin tänään teettämässä välikaapeliin uudet päät, laitoin semmoset lenkkipäät jotka kiinnitetään kaapelikenkään pultilla. Helpompi uusia. Illalla mittasin hukkavirtoja niin 0,1mA sain tulokseksi. Tänään käynnistyi normaalisti.

A-P
Member
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P » Ma Elo 11, 2014 10:35 am

Mysteeriksi jäänee, mutta toivotaan ettei uusi ja horjuta luottoa omaan Cruiseriin lopullisesti. ;)

Löysä akunkenkä suhautti sulattaen BeeJiissä yhden akunnavoista, kun starttasin kaupan pihassa vuosia sitten. Kenttäkorjauksella matka jatkui, mutta opetti akunkenkien kiinnityksestä jotakin.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline

Avatar
vartiainen
Member
Viestit: 782
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen » Ma Elo 11, 2014 11:07 am

Nojuu, kyllä mulla satasarjalainen 4.2 automaattihodari lopputähtäimessä on joten ei tää ikuisesti meille jää mutta pidetään nyt vielä hetki kotipihassa.

Avatar
vartiainen
Member
Viestit: 782
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen » Ti Elo 26, 2014 11:54 am

Auto toiminut akkuepisodin jälkeen ihan normaalisti. Vaihdoin termarin talvea varten ja teetin naapuripajassa 15mm plootusta palikan jolla laskin koukkua 13cm alaspäin, syystä että kaikki kärryt tuppaa tulemaan takakenossa perässä ja isoilla yli 2t kuormilla tästä on seurannut kaikenlaista piristettä ajomatkoille. Se on vähän krouvin näköinen mutta ajaa asiansa. Vanhat kiinnityspultit olivat syöpyneet aika reippaanlaisesti.

Kuva

Tein myös talvea varten järkyttävät elefantinkorvakuralätkät jotka tuli samalla lailla kiinni kuin LJ:ssä, ei reikiä koriin.

Lokakuussa olis viikon reissu Salzburgiin tiedossa jolloin sieltä olisi mahdollisuus ajella HDJ100 kotiin ja olenkin kiivaasti miettinyt myynkö tämän jollekin näistä 61:stä pitävälle henkilölle. Auto on ainakin siisti kuin sika pienenä.

Avatar
vartiainen
Member
Viestit: 782
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen » Ti Syys 09, 2014 11:53 am

Ajoa ajoa ajoa. Autolla tehty mm. menestyksekäs Vironretki. 500kg lientä takakontissa ei tuntunut missään.
Syyshommia varten lisää valoa keulalle, minkälaisia xenonsarjoja on jäsenet laittaneet? Umpiot ovat bosch rallye 225 H3, 35w xenonkitti hakusessa 4300k värilämpötilalla. Cobra, finnxenon, luminalights vai joku muu?
Laitoin nämä nyt ihan haloziineillä toistaiseksi.
Viimeksi muokannut vartiainen, Ke Syys 24, 2014 3:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
vartiainen
Member
Viestit: 782
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen » Ke Syys 24, 2014 11:10 am

HJ on taas ruosteremontissa. ...ttu näitä wehkeitä....Ruostui katto puhki! Huomasin jo kesällä hyvässä valossa Seinäjoella että pelkääjänpuolen katossa, siinä takaoven kohdilla, oli korjauksen jäljiltä jotain pientä nyppyä. Tässähän oli silloin talvella joku kumma kohta mikä otettiin pellille ja tinattiin umpeen. Nyt kesän aikana nypyt suurenivat palluroiksi. Palluroita oli siis korjatun alueen etu- ja takapuolella siitä vauriokohdalta tinaus onnistui ihan hyvin....
No, hiottiin auki niin ilmaantui sellaisia kivoja reikiä hiuksenohueen peltipintaan. Sisäpuolelta alkanutta ruostetta. No, siitä otettiin nyt 75cm matkalta peltiä pois niin että päästiin varmasti ehjään kiinni ja hitsattiin uutta peltiä varovasti, reippaasti jäähdytellen tilalle. Lisäksi tippakouru tehtiin uusiksi.
Kysymys kuuluukin, mihin kuuluu tuulettua katon pintapellin ja alapellin välinen tila? Sinne muodostuu selvää kondenssia. Tuulettuuko se vain takanurkista?

Kuva

Kuva

parukit
Member
Viestit: 108
Liittynyt: To Marras 15, 2012 8:25 pm
Paikkakunta: Ypäjä

Viesti Kirjoittaja parukit » Ke Syys 24, 2014 6:49 pm

Mahtaako se katto tuulettua oikein mistään sillä siinähän on tiukasti peltiin kiinni liimattuna jotain ihme huopaa joka hitsatessa syttyy tosi helposti. Moninkertainen pelti siinä katon ja kyljen taitteessa taitaa olla perimmäinen syy sisältäpäin ruostumiselle.

pemaripoju
Member
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju » Ke Syys 24, 2014 6:59 pm

vastaavan ruostumisen takia vedin kunnolla kotelosuojaa joka pellin väliin, ettei ruostuis "uusi" katto pilalle. siinähän on putkikotelo rakenne ja katon pelli vie samassa saumassa, että ainakin kaksi rakoo josta pääsee pistehitsiin kosteus.

ja tuulilasin kulmien kohdalle kattoon tein 16mm reijät että sai sinnekin kotelosuojaa helposti ilman kattpahvien totaalista purkamista :D
saatto sinne sisällekin tulla pari pikkureikää kattopahviin ruiskutusta helpottaan :D
HJ60 -82
carina II LB GL -89
carina II -90
avensis STW -06

slck#473
Jani Erola

Avatar
vartiainen
Member
Viestit: 782
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen » Pe Loka 03, 2014 8:09 pm

Katto on nyt kunnossa ja samalla korjailtiin pari muutakin kesän aikana löytynyttä pintavammaa. Jospa se nyt vuoden menisi ilman mitään ruostereikiä.
Tänään olen hieman rasittavan yövuoroviikon päätteeksi lepuuttanut hermojani rukousmatolla Landcruiserin vieressä ja vaihdoin etuakseliin stefoja ja muutamia hajonneita tiivisteitä. Luulin että kuskinpuolinen murros olisi jotenkin kulahtanut kun pykällys nelikolla tuntui kuuluvan siitä mutta kun otin akselin irti niin murros on tiukka ja lähes välyksetön. Laitoin takas. Täytyy vielä ojanpuoli tarkastella huomenissa tai joskus.

Avatar
vartiainen
Member
Viestit: 782
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen » La Marras 01, 2014 3:32 pm

Auto on seissyt jonkin aikaa liikenteestäpoistossa mutta kaivelin sen ulkomaanretken jälkeen pihanperältä esille. Slck:n jäsenen hyvälle neuvolle säilyttää aina akunkenkään sopivaa lenkkiä autossa tuli hyvä tarve kun sitten startti hirtti aamulla päälle. No, kalsarit jalassa pakkasessa pikaravia verstaalta kymppimillinen ja akku irti...
Startti irti yläkautta, ahkeraa putsaamista ja sitten sisuksista löytyi loppuunkuluneet koskettimet. Mäntä oli ok mutta siistein sen kontaktipinnan 400 paperilla. Uudet koskettimet 5e kaupasta ja paikalleen ja sittenhän se toimi-->paikalleen.
Myöhemmin löysin työpöydältä vielä sen kuulan joka kuuluu sen jousen päähän, no, irroita-pura-kokoa-asenna vielä harjoituksen vuoksi uusiksi ja nyt se on siellä niinkuin pitääkin.
Lisäksi jotain muuta pientä kuten Toyotalta jostain Euroopasta löytyneet uudet muovikupit oven sisäkahvoihin, öljyt+suodatin ja sitten laitoin päävaihteistoon ne redlinen Mt-90 öljyt. Kyllä parani laatikko paljon!! Pitäisiköhän/kannattaisiko jakikseenkin laittaa samaa tavaraa?
Muutenhan tää pelaa kuin kello. Tylsä projektikertomus...sorry...Tulkoon talvi...

parukit
Member
Viestit: 108
Liittynyt: To Marras 15, 2012 8:25 pm
Paikkakunta: Ypäjä

Viesti Kirjoittaja parukit » La Marras 01, 2014 6:31 pm

Ronkin taas sun topicissa. Lueskelin offipalstan puolelta että jakiksessa pitäisi käyttää peräöljyä, siis hypoidia. Tiedä sitten onko asiantuntijan vai vaan mututuntuman neuvo. Ei ainakaan silloin jos on hullunkierto tehtynä, mutta eihän sellaista sinun autossasi ole.

Avatar
vartiainen
Member
Viestit: 782
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen » La Marras 01, 2014 6:36 pm

Ihan hienoa et muutkin tähän kirjoittaa. Noloa kirjoitella yksinään kuudettatoista sivua.
Hypoidiöljy varmaan sopii jakikseen kun siellä ei ole synkroja eikä muutakaan hienoa. Mulla ei ole hullunkiertoa VIELÄ mutta kai senkin aika joskus vielä tulee.

Kuva

Avatar
Hessu
Member
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ti Marras 04, 2014 11:16 pm

vartiainen kirjoitti:Pitäisiköhän/kannattaisiko jakikseenkin laittaa samaa tavaraa?
Juu pitää ja sitten laitat vielä tehostimeen redlinet ja periin kans jotkut synteettiset, niin on ihan eri auto.
#428

Avatar
vartiainen
Member
Viestit: 782
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen » La Marras 08, 2014 4:09 pm

Alkoi toi PEEVELIN lämmityspuhallin taas pitää ääntä. Siinä on vissiin puhaltimen moottorin akseli jotenkin pikkusen kiero kun hiilet pitää sellasta tikitystä. Vähän niinkuin siellä olisi sitkeä lehti räpättämässä siipiin mutta kun ei ole. Ykkösnopeudella on hiljainen mutta autosta tulee hikibussi sillä puhalluksella, isommilla nopeuksilla räpätys lisääntyy ja käy todella pahasti ohimoon. Olen sen avannutkin pari kertaa, putsannut rasvannut, ja kaikki on kyllä mielestäni kunnossa, olen kokeillut eri sähkövassujakin mutta edelleen pitää typerää ääntä. HD vassu hiilien tienoille auttaa hetkeksi mutta sitä ei voi käyttää koska alkaa käryymään isommilla nopeuksilla. Ei taida muu auttaa kuin alkaa metsästää uutta moottoria puhaltimeen. Kaikenlaista harmia. :?

Vastaa Viestiin