Kuva Kuva

HJ61 1990 käyttisprojekti-tarinaa

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Jos se vetää ilmaa sieltä tankilta niin eikö sen pitäs vaikuttaa käynnistykseenkin? Tää oireilee vaan kun kiihdyttää ja kierrokset päälle kahden tonnin.
profi
Viestit: 69
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 12:44 am
Paikkakunta: veteli

Viesti Kirjoittaja profi »

Eikös siinä siirtopumpun banjopultin sisällä ollu semmonen pieni sihti eli ns. oravafiltteri. Kannattaa kattoa se, että ei oo tukossa. Se vois oireilla juurikin korkeammilla kierroksilla, kun ei saa soppaa kunnolla :roll:
hj 60
hj 61
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Ahaa? Eli siinä mikä tulee tankilta päinkö?

Niin ja lisää kysymyksiä: mitenkä päin tässä kiertää vesi kun pitäs toi eberi laittaa? Eli onko lämppärin hana ennen vai jälkeen lämppärin? Ja mihin väliin ootte eberin/webaston sitten asentaneet?
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Jatketaan yksinpuhelua.
Nyt auto pelaa taas. Oravasuodatin oli suht ok,puhdistin sen, mut varsinainen syy oli sittenkin vedenerotin joka oli täynnä kuvottavaa velliä joka haisi ihan dieselin ja kusen sekoitukselta.

Onkohan tämä sitä dieselbakteeri-hommaa? Auto nimittäin seisoi aika pitkään tallissa ilmeisesti aika vajaalla tankilla ennenkuin sen ostin(ostaessa tankki oli kyllä lähes täynnä). Laitoin vadista litkua läpinäkyvään purkkiin ja se on nyt seissyt aamusta asti, ja siinä erottuu ruskea pohjavelli, sitten vaaleampi kerros liuosta ja sitten tummempi pintakerros.

Puhalsin erottimen siirtopumpulta päin puhtaaksi. Pitänee varmaan tyhjentää tankki jossain vaiheessa, jos siellä on lisää tota mössöä.

Kuva

Vaihdoin myös peräöljyt Mobilube HD 80w-90:iin, etuperässä oli perinteitä vaalien sellasta vaseliinin sekaista mustaa öljyä ja takaperässä tummanruskeaa. Tyhjennysproput taas niin saatanan tiukassa että piti pyssyllä ottaa auki. :lol:
Takaproppu oli kyllä sen näköinen et ei oo koskaan edes avattu. Se oli myös aikojen saatossa varmaan kosteuden ansiosta kutistunut koska 23mm hylsy meni siihen aika maltillisella suostuttelulla, 24mm:llä se ei auennut vaan pyörähti.
Edestä pitää vaihtaa ainakin kuskinpuolen akseliputken stefa jossain vaiheessa, näyttäs vähän kosteelta tai kai ne tulee sitten kummatkin puolet tehtyä kerralla...Tarkistin myös perien hengitykset ja ne oli ihme kyllä auki.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Normi kuraa. Eli alin sedimentti lienee tiepölyä,ruostetta ym., se kirkas vodaa, ja ylin kerros dieseliä.

Dieselbakteerista en oo koskaan kuullu, mutta meillä kävi joskus joku kauppamies myymässä letkuliiterille jotain hemmetin lisäainetta minkä piti tietysti tehdä dieselistä lähes rakettipolttoainetta.

Pyysin sitä pöntön koekäyttöön ja kaasin sitä Berttaan seurauksella että seuraavien viikkojen aikana oli hieman suodatin ja vedenerotin jumppaa... Kysyin ko.ominaisuudesta ja se kuulema kuului asiaan että litku irroittaa paskan systeemistä. :x
Aine haisi aika vahvasti ammoniakille ja petroolille.

Asia mikå ei vielä tähän ikään mennessä ole valjennu on se että miksi pitää ostaa rahalla ainetta mitä käyttämällä aiheuttaa itselle ongelmia. Enkä suostunu myöskään koekäytön perusteella kaatamaan sitä litkua yhteenkään paloautoon.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Kävin ajelemassa jotain pientä lällyoffia ja sen jälkeen maantielle ja lapa lattiaan; alkoi taas kulku pykimään ja vedenerottimessa sitä mömmöä. Katsoin tankkiin anturiluukusta eikä siellä ole yhtään sakkaa, kirkas pelti paistaa. Mistäköhän sitä tulee?
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

vartiainen kirjoitti:Kävin ajelemassa jotain pientä lällyoffia ja sen jälkeen maantielle ja lapa lattiaan; alkoi taas kulku pykimään ja vedenerottimessa sitä mömmöä. Katsoin tankkiin anturiluukusta eikä siellä ole yhtään sakkaa, kirkas pelti paistaa. Mistäköhän sitä tulee?
Oman vedenerottimen putsasin aikanaan silleen, että otin sen kokonaan irti ja kaadoin eka tyhjäks, sitten kaadoin sinne sisään uutta dieseliä, ravistelin, kaadoin paskaset mömmöt pois ja tätä huuhtelua jatkoin niin monta kertaa kuin likaa sieltä tuli.

En ole avannut sellasta purnukkaa, mutta jotenkin tuntu siltä, että se ei puhdistu ihan helpolla, eli oisko siellä sitten jotain eri "osastoja" vai irtooko laidoilta aina vaan lisää sontaa.
#428
Avatar
möttis
Viestit: 366
Liittynyt: To Touko 14, 2009 4:21 pm
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja möttis »

Ei ole imuletkuissa sitten reikiä? Mulla teki tuota, kun oli imuletkussa reikä. Tosin vettä ei ollut suodattimess.
Matias Kotkasaari 050 3373240
HJ60 -81 Camry ke11 automaatti -86
HJ60 -81 Volvo XC 60 -14
HJ45 -78 Pappatuna -78
HJ45 -80 Pappatuna -76
BJ40 -76
FJ55 -79
#456
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Tänään on ollut varsinainen vastoinkäymisten päivä kaikkineen ja mies näppäimistön takana haisee dieselille niin että eukko uhkaa laittaa ulkoruokailuun.
Tankki on nyt tyhjätty ja huuhdeltu ja ravisteltu, sieltä ei kummempia tullut. Vedenerotin tyhjätty jälleen kerran ja putsailtu, sieltä ei tullut enää muuta kuin dieseliä. Tarkistettu imuputket tankkiin, ovat vielä ehjiä.
Näistä ja ahkerasta ilmaamisesta huolimatta jäin koeajolla ensin tuohon kasitielle, sitten siitä parinsadan metrin päähän ja sitten yhteen taajaman risteykseen, joka kerta auto sammui niin etten saanut sitä käyntiin avaimesta. Tämä on muuten ensimmäinen kerta ikinä Toyotalla että joudun ottamaan tiensivuun ja miettimään että kelle kaverille soitan vai saisinko tän vielä itse liikkeelle.. :D
Syyksi taisi lopulta paljastua tankinottimen päässä olevan suodattimen tukkeutuminen? Siellä on jonkinmoinen sihti kanssa. Laitoin lopulta epätoivoissani (v...u mä poltan tän auton...) paineilmaa vesierottimen paikkeilta tankkiin päin ja sen tuloksena auto alkoi taas toimia. Voi olla ettei siellä enää ole sitä sihtiä paikallaankaan, en tiedä, mutta syy oli ilmeisesti nyt tällä kertaa siellä. Tankki on varmaan pakko jossain vaiheessa pudottaa ja samalla kun uusii ne ottimet niin tulee se sihtihomma tsekattua.
Jos jotain positiivista haluaa hakea niin auton pohjassa on kaikki letkuklemmarit ja muut ällistyttävän hyväkuntoisia kaiken suojaöljymössön alla. Vahinko vaan et sitä suojaöljyä on nyt mun tukassa ja korvissa ja käsissä kyynärpäitä myöten.... :lol:
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Joskus vaan on hianoo olla mies...Ja onneksi nyky dieseli ei edes haise.


:mrgreen:
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Väsäilin eberille tellingin ja sitten kattelin noit vesiletkuja. Mihin väliin sen paan (vihreeseenkö?) ja mikä on veden kiertosuunta? Vihreestä sisään ja sinisestä takaisin lohkoon?
Kuva
bj45lava
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:50 pm
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja bj45lava »

No ite laittaisin vihreen poikki ja koneestatuleva pää sisäänmenoon ja toinen pää ulostuloon eli suoraan lämppärille se kuumin vesi ja loput sen läpi kierrettyään menee koneen läpi...
MIKKO UKKOLA
040-5854915

-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

No semmosta määkin ajattelin, noi paluukierron ja takalämppärin kummallisesti menevät letkut saivat vaan miettimään et miten toi vesi nyt oikeesti tuossa kiertää. Mut ihan normaalisti se taitaa sitten mennä.
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Alkoi taas meno hyytyä joten kurkkasin tankkiin ja siitä mittarianturijutskasta näkeekin ne otto- ja paluuputket kun vähän zoomailee! Näin myös heti että se karkeasihti oli umpitukossa. Tein parista kierretangosta työkalut ja nyppäsin sihdin pois ja laitoin ostamastani uudesta tankkiputkista toisen sihdin tilalle. Nyt se toimii!

Keskiviikkona aletaan tekemään peltihommaa niin hakkasin takakoteloista ruosteet veks ja ihmettelin sitä korinkannaketta joka on heti takapyörän takana. Siellä on näköjään sellanen neliönmuotoinen holkki joka on aika kelvästi hepattu koriin kiinni. Holkki oli ehjä mutta korin osuus kadonnut. Täytyy varmaan tilata uudet kannakekumit kummallekin puolelle.
Takakontin kuskinpuolen nurkka oli umpimätä kontista. Kuvassa näkyy tuommoinen viaton halkeama tuossa eristepinnassa, siellä alla oli kiva ylläri. 8)
Kuva

Pyysin myös Marteliukselta tarjouksen 3"rosteriputkesta silleen et se tulee ennen takarengasta tuohon sivulle, oli suhteellisen hintainen mutta katsotaan nyt, semmoisen vois kyllä itekin kasailla jossain vaiheessa. Australiasta tuli tarjous Beaudesertiltä rosteriputkesta from turbo to tail, 3" mandrel-putki, noin 2000 aussitaalaa. Se oli jo kallis!
Ei tuo ilman vaimennintakaan todellakaan mikään pahan kuuloinen ole...pikemminkin ihan sairaan siisti saundi. :lol:
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Tämmönen soundi olis hakusessa...
Vastaa Viestiin