Kuva Kuva

HJ61 1990 käyttisprojekti-tarinaa

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

HJ61 1990 käyttisprojekti-tarinaa

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Noniin laitetaas säie tästäkin rojektista. Tänään tilailtu uudet etuloksut (173e kpl) ja takakaaret (60e kpl) sekä sitten paikalliselta metalliyritykseltä tulee uudet takapuskuripalkit kantattuna alkuperäiseen muotoon 2mm mustasta raudasta, yhteensä 120cm palkki jonka saa sitten ite silputa kahteen osaan.

Eteen olis hakusessa se ajovalojen alle tuleva sorapelti. Takaovien alahelmojen pintapellit tehdään itse ellei sopivia elinluovuttajia löydy. Vihtiin ollaan oltu näistä yhteydessä ja siellä olisi ainakin toi sorapelti...

Kuskin oven ovenkahva on ihan sohlo joten se tuli tilattua, lisäksi luukkujen lukkoja vähän herkistelty ja seuraavaksi pitäis vetreyttää lukkojen vaijerit. Vivustot ovat kunnossa mutta kumpikaan kahva ei nouse juuri yhtään. Joko vaijerit tai sitten perissä oleva mekanismi jumissa mutta keskellä autoa olevat vivustot on ainakin niin paksussa öljymömmössä että ne ei voi olla jumissa.

Levikkeitä en oo alkanut vielä irrottelemaan (mua vähän jännittää mitä sieltä alta löytyy) mutta autoa aletaan parsimaan ens kuussa pelleistä kasaan ja silloin olis tarkotus irrotella ne ja varmaankin jättää kokonaan pois. Hyväkuntoiset ja ehjät levikkeet sinänsä että jos joku tarvitsee...

Takarenkaiden takaa on ne korinkannakkeet vähän huonot ja mietittiin tuossa et paras olis varmaan avata kontin puolelta lattiaa sen verran että pääsee tekemään ne. Takasisälokareista taaksepäin kontin lattia on muutenkin aika pehmee että kun sen joka tapauksessa avaa niin sieltä pystyy sitten tekemään tuotakin hommaa paremmin.

Mulla on pari eberiä jouten mutta ovat kumpikin 12v vehkeitä, tänään kävin kyselemässä voisko jollain muuntajalla laittaa 12v eberin 24v systeemiin ja se vois tavallaan onnistuakin mutta sisäpuhallusta ei välttis saa toimimaan. Jos muuntajasysteemi ei onnistu niin tuo toinen eberi tulee myyntiin kunhan se on huollettu (tiivistesarja) ja hommaan sitten maailmalta 24v eberin tuohon.

Onhan siinä nyt kaikenlaista tekemistä tulossa mutta tehdään nyt hyvä tästä. Lähtökohta on kohtuullisen hyvä.
Hienoa oli kun ajoin tänään paikalliseen varaosakauppaan vinoparkkiin ja viereisssä mondeossa joku pikkunassikka sanoi takapenkiltä äidilleen et "kato äiti kuinka hieno maasturi tuohon viereen tuli"... 8)

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut vartiainen, Pe Maalis 28, 2014 7:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Liksi
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 18, 2011 7:14 pm
Paikkakunta: Lehmo

Viesti Kirjoittaja Liksi »

Eberille oma lisä akku, jolle jännitteenalentaja ja sen eteen rele, jolle ohjaus ajovaloilta diodien kautta.
Eli eberi ei tyhjennä auton akkuja ja akkua ladataan kun autolla ajetaan.
Minulle riitti, että kone oli lämmin käynistys vaiheessa, kyllä se hytti sitten lämpesi,
kun lähti ajamaan
Lähes 20 vuotta käytin ao. systeemiä ja olin tyytyväinen.
Jos oli lyhyttä ajoa, niin akkulaturilla varmistin, että eberin akku oli latauksessa.
Viimeksi muokannut Liksi, Ti Elo 27, 2013 7:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HJ-60 vm-84 -ex
HJ-60 vm-83 -ex
Hiace vm-98
BJ40 vm-80 -ex
MR2 vm-85
FJ40 vm-69
HDJ80 vm-90
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Komia peli. Tarviiko tuo oikeesti uusia peltiosia? :shock: Näyttäis et pikku paikoilla selviis. Mieluummin ite tekisin omista siivistä, jos kohtuudella pärjää, ku laittasin taiwanilaisten taikinoimat sinneppäin-pellit korvikkeeks. Pellit irti ja puskusaumaan nätisti tarkat palat.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
Tojo4wd
Viestit: 71
Liittynyt: To Marras 25, 2004 1:38 pm
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Tojo4wd »

Mulla oli ilmaeberi omalla akulla ja siihen kytketty akkulaturi sisätilanpistokkeesta eli latas aina kun auto roikassa ja hyvin riitti lämmitellä autoo ajossa ja silloin kun ei ollu sähköö.
Kyllä se siitä menee.
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Mennään tilanteen mukaan tietty korjauksissa. Kuskinpuolen etulokari on ihan puhki ton levikkeen alta ja kumpikin puoli kynnyskotelon reunasta syöpynyt olemattomiin. Takakaaret ovat vähän kysymysmerkkejä vielä mutta luultavasti aika huonot. Pelkääjänpuolen lokari saattaa olla kaaresta aika hyvä mutta helmassa samanlainen ruostepommi. Takaovista on pintapellit ruostuneet kokonaan irti ton levikkeen alta. Keulan sorapelti on päistään ihan paperia... Ihan hyvältähän se näyttää tälleen kuvissa mutta kun ottaa kädellä kiinni niin aika pehkaa... :lol: Mutta tosiaan laitetaan vain sen verran uutta mitä tarvitaan.
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Katselin joutessani kuskinpuolen etulevikkeen ja oikean takaoven levikkeen alle. Ovi ei ollutkaan onneksi kovin paha mutta lokari vaatii kyllä isompaa huolenpitoa. Nuo popniitillä kiinnitetyt pellinlipareet ovat kyllä aika turhia, kaikki olivat kyllä hyvin levikkeissä kiinni mutteivät autossa enää ollenkaan...:D

Laitoin uuden ovenkahvan kuskinoveen kun vanhan runko oli mennyt poikki. Kyselin myös auton historiasta Rinta-Joupilta, ei suurempia remontteja ollut. Auton laatikko on laakeroitu uusiksi Scanialla joskus 1999.

Kuva

Kuva
temu
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 8:39 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja temu »

Ne lukot lähtee varmasti toimimaan ku vaa meet auton alle ja purat vivustot ja puhdistat ne. Ei oo edes iso homma, omassa oli sama juttu, ei oltu käytetty koskaan lukkoja (18 vuoteen) ni kahvasta ei vaa liikkunu vaikka miulla ihan sikana voimaa. Kun purin ja puhdistin ni jo miunki hirmuiset voimat riitti, oli ku ois uutta vivustoa käsitelly! Ja lukot toimi.
HJ = Hyvä Juttu!
SLCK # 269
HJ 61 -87, 3+3
Lelumiini
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Tammi 30, 2013 10:41 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Lelumiini »

Sen verta rapean näköinen että ei muuta kun koppa pois rungolta ja puhallusta perään molemmille. Sittenhän se on hyvä rueta tekemään soa, palkkihelmat, ynnä muuta tarpeellista 8)
HJ 61 -88
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Lelumiini kirjoitti:Sen verta rapean näköinen että ei muuta kun koppa pois rungolta ja puhallusta perään molemmille. Sittenhän se on hyvä rueta tekemään soa, palkkihelmat, ynnä muuta tarpeellista 8)
Tuskinpa Vartiainen alkaa tuota pilaamaan.
On se hyvä kun jotkut jaksaa tehdä alkuperäiseen tyyliin eikä aina pilko puiden väliin hakattavaksi.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Lelumiini
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Tammi 30, 2013 10:41 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Lelumiini »

Juu on se hyvä että näitäkin alkuperäisenä säilötään, mutta tuota puiden väliin hakattavaksi kommenttia en oikein tajua? Eikös nämä maastoautoja ole? Jokainen taaplaa tyylillään...
HJ 61 -88
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Sain lukot pelaamaan pienellä herkistelyllä. Ajeltiin(pompittiin) perheen kanssa Raumalle hj:lla ja hyvin tuo kyl kulkee lj:hin verrattuna. Oikein mukava ja tilava perheauto...polttoaine- ja lämpömittari menivät tappiin paluumatkalla mut tää tais olla ominaisuus..
parukit
Viestit: 108
Liittynyt: To Marras 15, 2012 8:25 pm
Paikkakunta: Ypäjä

Viesti Kirjoittaja parukit »

Minulla loppui hyppiminen kun vaihdoin laturiin uudet hiilet
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mää tekisin tosta ikuisen. Kori pois rungonpäältä ja galvanointi runkoon oikeassa firmassa ihan kastamalla
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Tossa on 2011 Toyotalta ostetut uudet jouset ja ovat ihan hieman pintakovat pakat. Vetokoukun päällä voi tällanen 100kg keijukainen pomppia ja auto joustaa ehkä 2-3cm. Kyyti on siksi vähän kulmikasta. Vai sitäkö parukit tarkoitti hyppimisellä? Latausmittari näytti kyllä kokoajan oikein mielestäni.

Tässä vähän suunnitelmat vielä hakevat että mimmonen tästä nyt sitten tehtäs. Levikkeetkin ovat oikein otteessa. Pitäisi katsoa noi loputkin levikkeiden aluset läpi ja miettiä sitten mitä tehdään. Popniiteillä kiinnitetyt peltikliput ovat ainakin hyvin vahingollisia kaarille. Toisaalta auto olis helpompi korjata jos kaaret jättäs paikalleen mutta kuitenkin pitäis laittaa uutta peltiä ja sitten porailla uudet reiät taas siihen uuteen peltiin. :roll:
Ilman levikkeitä autost tulis vähän vaatimattomman näköinen mutta ehkä vähemmän ruostuva.

En meinaa tohon kovin leveitä kumeja laittaa, ehkä taas sellaset "skinnies" eli tyyliin 235/85/16 tai vastaavanlaiset 15-tuumaiset kun niillä oli ainakin LJ:tä mukava ajaa.
parukit
Viestit: 108
Liittynyt: To Marras 15, 2012 8:25 pm
Paikkakunta: Ypäjä

Viesti Kirjoittaja parukit »

Anteeksi epäselvä ilmaisu hyppimisestä. Tarkoitin polttoaine-ja lämpömittareiden hyppäämisestä tappiin. Epätasaiseti kuluneet laturin hiilet voivat antaa jännitepiikkejä vaikka latausmittari näyttäisikin hyvin toimivalta. Voihan se mittarivika muustakin johtua, mutta minun autosta ainakin se ominaisuus hävisi.
Vastaa Viestiin