Kuva Kuva

HJ61 1990 käyttisprojekti-tarinaa

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

Saahan nyt kumiprofiileja Suomestakin, ettei tartte kaikkea sieltä jenkeistä tilata huimaan ylihintaan.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Joo, kyllä vain, Etrasta ei tosin löytynyt mutta Korja-Kumilta Tampereelta olisi varmaan saattanut löytyä sopiva. Mun mielestä toi Toyotan 200e kuulostaa kyllä enemmän huimalta ylihinnalta kuin se jenkkilän 70 taalaa~50egee.
Tänään tuli myös Saksasta alkuviikosta tilattu jännitteenmuunnin peräkärrylle, semmoinen tattimallinen, oli 60e halvempi siellä.

Koska iltapäivällä oli kaunis ilma enkä saanut vaihtaa vaimon autoon kesäkumeja saati rakentaa terassin paviljonkia (sataa kuulemma vielä lunta ja räntää), asensin HJ:hin radioantennin. Laitoin palstalaisten suosituksien mukaan Blaupunktin ikkuna-antennin. Ihme oli, että vehje toimii aivan hyvin ilman niitä viiksiäkin, ja niin se nyt nököttää tuossa ikkunan nurkassa. Kiitos vinkistä.

Lisäksi väsäsin pakoputken takapuskuriin saakka 60mm putkella. N.satasen vauhdissa jostain kuulunut möly lakkasi.

Vaiihdoin myös eteen ja taakse kallistuksenvakaajan puslat. Takapuslat olivat ihan loppu.

Edestä oikealta kuuluu joku ihme ääni kun etupää joustaa. Jotenkin tuntuu että jousipakassa se alimman paksun lehden ohjuri hankaa muuhun pakkaan ja pitää ääntä. Tai sitten sen on jotain muuta. Ääni hävis kun laitoin jotain ruiskuvassua ohjuriin. Nyt se tuli taas takas.
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Ostin paikallisesta Hintakaaresta Zodiakin 5x3w ledivalot ja laitoin ne lisäpakki-/työvaloiksi, kytkin ne sitten sen joskus puheena olleen sumarin tilalle. Tein näihin vähän jatketut kiinnikkeet ja kiinnitin takapuskurin keskiastimien pulteilla niin että lamput tuli varapyörän ja takapuskurin välille kohtuullisen suojaan.

Kuva

Keskiastimet purkasin palasiksi ja hitsasin niihin uudet "päälliset" vanhojen puhkiruostuneiden ja pullahtaneiden tilalle.

Kuva

Ei ollut vanhoista päällisistä paljoakaan jäljellä.

Kuva

Valitettavasti en viitsinyt alkaa väsäämään noita vaakajuomuja tuohon pintaan, sen olisi voinut tehdä hitsaamalla 2mm peltiliuskat tuohon pintaan mutta jäi nyt tällä kertaa tekemättä.

Vinssiin modasin LJ:n vanhasta kolarissa ryttyyn menneestä rullakidasta 7mm paksummat pystyrullat. En tiedä estääkö nuokaan tarpeeksi vaijeria putoamasta rummulta vai pitääkö tosiaan väsätä isommat vaijeriohjurit.

Auto on toiminut tosi hyvin. Jousitus on kyllä kaamea mutta kai se siitä joskus norjistuu. Ensiviikolla pompotellaan HJ:lla Tallinnaan hakemaan vähän kesäjuomaa.
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

Siistiä! Toimiiko varapyörähissi? Omastani koitin eilen laskea varapyörän jarruputken vaihdon yhteydessä, mutta ei liikahtanutkaan.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Toimii se. Oli vähän jumissa mutta siihen sai ruiskutettua ainetta niin läks toimimaan. Se on yleensä tiukka aluksi koska siinä vannetta vasten olevassa kalikassa on jousi ja se rengas on tietty vedetty ylös asti tiukkaan hampaat irvessä.
Se systeemi tuntuisi kestävän aika hyvin voimakastakin vääntöä joten jos se originaali kolmiosainen väännin on heikonoloinen niin tekee 10mm harjateräksestä vääntimen (hitsaa päähän reippaalla virralla 30mm pätkän poikittain vääntiöksi ja toiseen päähän kunnon kahva) ja vääntää sillä sen renkaan alas.
Jos rengas on niin päin että venttiiliin pääsee käsiks niin tietty sielu veks niin rengas löystyy vähän koska se vanne ei ole siinä poikkituessa kiinni.

Otin vielä kuvat noista vinssin rullista.

Kuva

Kuva

En tiedä, ei tainnut rullien suurentaminen auttaa. Rummulla on kyllä ihan älytön määrä tuota vaijeriakin.
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Miten voi olla nuin älytön määrä vaijeria kelalla. Tuon jos vetää kerrasta ulos ja vinssaa sisään niin miten sen saa noin siististi takas kelalle jos ei ole apulaista ohjaamassa?
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

No, NIINPÄ...
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Tuossa taitaa olla se tehtaan setti. 50 metriä vaijeria. Kannattaa pätkästä jostain 25-30 metrin kohalta poikki.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Joo ilmeisesti alkuperäinen on ja vielä tehtaan rasvoissakin. Tuohan meni viimereissulla ihan päin v....ua tuo kelaus kun ihmettelin suu messingillä kabiinissa tukkien soljuvaa matkatekoa metsän siimeksistä. Loppupuolella sitten vaijerissa näkyi ihme nyppäys ja lopetin saman tien ja läksin keulille ihmettelemään niin siellä olikin sitten vaijerispagetti-taideteos syntynyt.

Vaijeri oli sitten akselin ympärillä siellä jarrun välissä ja osa oli mennyt sinne vinssin holkin väliin ja kaikkea...Ja siitähän se kehitysriihi sitten lähtikin.

Kotona purkasin koko systeemin ja tein pultista ja korinaluslevystä adapterin jonka sai akkuporakoneeseen kiinni ja ajelin sitten vaijerin siististi rummulle. Nyt se pitänee varmaan vetää ulos ja katkaista sieltä alkupäästä 10-15 meetriä pois.

Kävin tänään tankkaamassa, pääsin 550 kilsaa 63 litralla. Tekee n. 11,5litraa sadalle. Mittarivirhe on 0 noilla 33":lla, pääosin kaupunkiajoa. Olen tyytyväinen.
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

50metriä oli vaijeria, otin 20m pois. Tuli rummulle mukavasti tilaa. Eilinen tankkaus kostautui, sieltä tankin huohottimen letkuista ainakin yksi vuosi yöllä dieseliä pihaan. Klemmari löysässä, uusein pari kpl. Nuo letkut olisi varmaan pitänyt uusia talvella mutta tankki jäi sitten pudottamatta.
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Kävin takajarrut läpi ja siellä oli ne kässärin linkut, niiden kiinnitystapit ja muutama jousi aivan kaputt. No onneksi oli varaosia niin uudet linkut ja suojakumit, tapit ja pikkuvaijerit kehiin niin taas toimi komeesti. Taka-akselissa kiinni oleva välikiinnike tms. systeemi vaati aika harrasta vetreytystä jotta toimi taas oikein.

Linkkujen päissä olevien säätöruuvien tarkoitus jäi vähän epäselväksi?

Pelkääjän puolelta oli se heilurisysteemi, johon pikkuvaijeri lukittuu, ollut väärässä asennossa ja hinkannut itsestään puolet pois vasten napaa, mutta taitaa se vielä toimia. Osa on 47626-60010. Se saattaa löytyä The Toyotaltakin koska sitä käytetään HDJ:ssäkin.

Halvoista pakkiledeistä lakkasi ensimmäisellä pimeän ajan käyttökerralla toimimasta n.30% eli toisen lampun viidestä ledistä toimii enää kaksi. No, halvalla saa.... :roll: Kuitti on tietenkin hukassa.

Vaihdoin pikkupyörät vaihteeksi alle koska kyytiläiset marisevat kovaäänisesti autoonkiipeämisen vaikeudesta.

Seuraavaksi ohjelmassa etunapajumppaa. Kummallista että murros napsuttaa kun edellinen omistaja sanoi ettei kummemmin ole nelivedolla ajellut ja lukkojakaan ei ollut kuulemma koskaan käyttänyt. Onkohan ajeltu sitten talvet napikset kiinni?
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

vartiainen kirjoitti:Linkkujen päissä olevien säätöruuvien tarkoitus jäi vähän epäselväksi?
Toyotalla on joku ihme ohje miten noi pitäis säätää, mutta tällaan kun ite säädin, niin tuli hyvä: http://www.slck.net/viewtopic.php?t=10365
#428
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Meinaan tohon linkun yläreikään tulevaa säätöruuvia, olisko ollut joku kuuden millin pultti.
Kuva
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

vartiainen kirjoitti:Meinaan tohon linkun yläreikään tulevaa säätöruuvia, olisko ollut joku kuuden millin pultti.
Kuva
Alla olevan lauseen boldattu sana tarkoittaa juurikin tuota 6mm pulttia:

Jarrujen sisällä olevat säädöt raksutellaan niin ettei kengät ota ihan rumpuun kiinni ja sitten jarrukilpien läpi menevistä vivuista ruuvataan ruuvit sen verran kireelle, että pikkasen kun vipua vetää, niin kärmä (käsijarru) ottais heti kiinni. Sen jälkeen sitten vaijerista kiristetään löysät pois käsijarruvivun päästä.

Elikkä sitä pulttia kirraamalla jarrukilpeä vasten saa otettua löysät pois rummun sisällä olevista osista kärmää ajatellen ja kärmästä tulee sitten paljon napakampi käyttää.
#428
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Ahaa, ok. Kiitos ohjeista, Hessu. Mulla on kummallakin puolen ne säätöruuvit puoltoista senttiä irti jarrukilvistä.
Vastaa Viestiin