Kuva Kuva

Hedari hodari

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Rauta
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 9:03 pm
Paikkakunta: Espoo

Hedari hodari

Viesti Kirjoittaja Rauta »

No niin, vihdoin sain aikaiseksi tehtyä oman ketjun tällekkin kikottimelle.
Auton ostin palttiarallaa vuosi sitten kun halvalla sai.
Tarkoitus olisi pitää tämä käyttöautona, mitä sitten vähän askartelee ehkä vähän safarikäyttöön sopivammaksi.
Kilsoja oli hankinta hetkellä 647000 km, siihen on kerennyt rullaamaan 25tkm lisää.
Nimikin tuli kaverilta välittömästi kun ostin auton ja aloin käymään mahdollisia korjaus kohteita läpi ja hintoja osille.
Vähän kuvia kun ne on aina kivoja.
Kuva
Vielä melkein siinä kunnossa kun oli ostaessa, vaihdettu vain isommat gummit alle.
Astinlaudat otin pois kun olivat kiinnikkeet jo ruostuneet melko huonoon happeen, ja laudat vain kolisivat.

Kuva
Nykyisessä kuosissa. Astinlaudat poissa, valoja keulalle ja taakse lisätty. Antenni poikkastu pusikkoon kun meinasin jäädä jumiin kaverin mökin rannalle.
Muuten ei kauheasti ole kerennyt tekemään remonttia. kk-laakerit vaihdettu, meni mukavasti ohjeilla mitä täältä löytyi.
Kuva
Oli vaihdon tarpeessakin.
Tehostimen pumpun tiivisteet vaihdoin, oli muuten kalleimmat tiivisteet mitä on tullut ostettua.
Kuva
Tommoisella pussilla hintaa 97 egee.

Ja sitten kysymystäkin, Kytkimestä tulee ihmeellinen sirittävä ääni mikä häviää kun kytkintä paina hieman.
Napalukot eivät tietenkään toimi, ne olisi tarkoitus kesällä saada kuntoon.
Siinä nyt alkuun jotain, täydennetään kun saa jotain aikaiseksikin.
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Hedari hodari

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Rauta kirjoitti: Ja sitten kysymystäkin, Kytkimestä tulee ihmeellinen sirittävä ääni mikä häviää kun kytkintä paina hieman.
Napalukot eivät tietenkään toimi, ne olisi tarkoitus kesällä saada kuntoon.
Painelaakeri taitaa olla tiensä päässä.

Meinastiko tasauspyörästöjen lukkoja? Napalukot on hodarissa vai jos on part time kitti, mutta napalukoissa harvemmin mitään vikaa on, jos on vaan oikein kasattu.
#428
Avatar
Rauta
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 9:03 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Niitäpä juuri. Se sähkömoottori mikä siellä akselissa on.
Avatar
Rauta
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 9:03 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Hip hei!
Joulukuusi vika toivottavasti paikallistettu ja korjattu.
Otin laturin vihdoin ja viimein käteen. Hiilet olivat kunnossa, mutta ankkuri oli vähän ilkeän näköinen.
Kuva
Tuon kun hinkkasin puhtaaksi ja kasasin, niin ei ainakaan lyhyen koeajon aikana saanut valoja vilkkumaan vaikka kuinka koitti. Laturikin latasi hyvin vaikka laittoi kaikki sähköheebelit päälle.
Ukkosentuoja
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 01, 2010 3:40 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Ukkosentuoja »

Mulla avittaa joksikin aikaa kun tuon pistokkeen ottaa irti ja painaa takaisin paikalleen, Vika palaa muutamassa päivässä/viikossa kun löystyy taas. Pitäs saaha itekkin tehtyä asialle jotain.
Avatar
Rauta
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 9:03 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Vähän vituttaa kun ei aikaisemmin jaksannut ottaa tuota laturia irti. Tuli laitettua yksi ylimääräinen maapiuha koneesta, vaihdettua auton oma maapiuha. Sekä muutenkin tuli kaikkea muuta tehtyä kuin laturi purettua, siihen kyllä vaikutti että laturi on vasta reilu vuoden vanha.
Avatar
Rauta
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 9:03 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Eilen tuli otetettua laturi uudestaan irti kun joulukuusi tuli takaisin. Ankkuri taas samanlainen kuin yllä olevassa kuvassa. Sen kun putsasi niin valot hävisivät taas. Onko kenelläkään ajatuksia mikä aiheuttaisi tuon? Eihän se iso homma ole tuo laturin irroitus, mutta ei sitä viitsisi alkaa tekemään kuitenkaan kuukauden välein.

Ajattelin kesällä jaksaa paikkailla orastavia ruoste kohtia ja siihen liittyen mikä olisi hyvää pohjamaalia? Kun tarkoitus olisi pitää käyttöpelinä tätä autoa useampi vuosi, niin mielellään tekisi kerralla kunnolla tai ainakin sinne päin. Ei ole aikaisemmin tullut oikein tehtyä noita maalaus hommia, ainakaan kunnolla. Vinkit sen suhteen erittäin tervetulleita.

Sitten vielä lukiosta. Kun ei vielä missään aikaisemmassa maastokikottimessa ole ollut lukkoja muuta kuin virtalukko. Niin mitenkäs noiden lukkojen käytön suhteen, onko rajoituksia. Jos saisi ne vain toimimaan jossain vaiheessa. Keski lukko pelaa, muut eivät. Eli lähinnä semmoista hyvää tietää asiaa ihmettelen. Esim miten kaasun käyttö, saako rattia kuinka veivata jos lukot on päällä? Tosiaan on tuota maastossa rypemistä tullut lähinnä harrastettua Hondan mököllä ja uazilla sekä zilillä.
Avatar
Rauta
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 9:03 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Sarjassa hölmöjä kysymyksiä. Kun olisi tarkoitus vaihtaa öljyt laatikkoon. Niin mistäs uudet pöpöt lorautetaan sisään? Siitä laatikon vasemmalta puolella olevista kokoista vissiin.
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Rauta kirjoitti:Sarjassa hölmöjä kysymyksiä. Kun olisi tarkoitus vaihtaa öljyt laatikkoon. Niin mistäs uudet pöpöt lorautetaan sisään? Siitä laatikon vasemmalta puolella olevista kokoista vissiin.
Laatikon vasemmalla puolella aikasta ylhäällä on proppu ja avainkoko tais olla 24mm tjsp.
#428
Avatar
Rauta
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 9:03 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Hessu kirjoitti:
Rauta kirjoitti:Sarjassa hölmöjä kysymyksiä. Kun olisi tarkoitus vaihtaa öljyt laatikkoon. Niin mistäs uudet pöpöt lorautetaan sisään? Siitä laatikon vasemmalta puolella olevista kokoista vissiin.
Laatikon vasemmalla puolella aikasta ylhäällä on proppu ja avainkoko tais olla 24mm tjsp.
Ok, kiitoksia. Tuleepas paljon typoja kun kännykällä näpyttelee.
Avatar
Rauta
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 9:03 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Vaihdoin pari päivää sitten latausjännitteen säätimen, kun valojen vilkkuminen ei ottanut korjaantuakseen. Nyt parin päivän jälkeen näyttää hyvältä.
Saas vaan nähdä että miten jätkän käy, kun oli paikallisella varo-osa myyjällä tarjota vissiin jonkun hiacen säädintä vain. Ostin sitten semmoisen kun säädin marmori tiskilla oli muistaakseni lähes uuden laturin hintainen.

Toivotaan että että toimii. Jos onnistun polttomaan auton, niin otan kuvia siitä ja voidaan sitten yhdessä nauraa.

Sitten muutama kuva noiden eroista. Joku viisampi osaa ehkä sanoa olenko tosiaan polttamassa autoa vai en.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
JeremyH
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Marras 14, 2012 1:53 am
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

En ole lähellekkään autosähkö asiantuntija ja vielä vähemmän viisas. Mutta jos lontoon murretta ymmärrän yhtään, niin tuo vanha on japanin valmiste (ilmeisesti Nippondenso) ja tuo uusi on amerikan ihme (New-Era, Duriron)
Valmistajan lisäksi muuta eroa en niistä löytänyt.

Eli tuo uusi sopii valmistajan mukaan ainakin camry, corolla, corona, celica, chevroletUSA ja yleisesti maatalouskoneisiin.
Eikös HDJ lasketa maatalouskoneeksi, eli huoletonta ajoa vaan. :lol:
HDJ80 4,2td manu 1990
carinaE ja muutama mersu, saab, hyundai, fordson, tunturi yms.
Avatar
Rauta
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 9:03 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Oli talven aikana tullut mielenkiintoinen ylläri. Alkoi jarrunesteet vuotamaan. Ja syytä etsiessä löytyi mukava vika, taka-akselista oli revennyt apparin puoleisen ylemmän tukivarren kiinnikke pois.
Pitäis vissiin askarrella uusi tilalle. Minkäslaisesta kamasta tuommoinen kiinnike kannattaisi tehdä? Kuinka paksua kamaa viisammat ovat käyttäneet? Ettei ihan heti tarvitsisi olla uusimassa.
Kun tuossa Kiinnikkeessä oli jarruputken pätkä kiinni, niin sehän oli mennyt paskaksi kiinnikkeen heiluessa.

Sitten vielä puslista. Alkavat olemaan vissiin kaikki jo parhaat päivänsä nähneet. Moni on tuntunut laittaneen uretaani puslat vaihdossa. Itsellä kun ei ole oikein mitään käsitystä niiden paremmuudesta, niin kannattaako ottaa mielummin uretaani vai kumi puslat? Mikä mahtaa olla ero noilla kahdella?
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Rauta kirjoitti:
Sitten vielä puslista. Alkavat olemaan vissiin kaikki jo parhaat päivänsä nähneet. Moni on tuntunut laittaneen uretaani puslat vaihdossa. Itsellä kun ei ole oikein mitään käsitystä niiden paremmuudesta, niin kannattaako ottaa mielummin uretaani vai kumi puslat? Mikä mahtaa olla ero noilla kahdella?
Kumipusla=Joustava/myötäävä
Uretaanipusla=Napakka/tarkka

Urppapuslilla alustasta häviää hieman sellaista myötäävyyttä,tulee enemmän rata-alusta :D


Eli jos et ajele maastossa vaan pääasiassa tiellä niin uretaanipuslat saattaisivat olla parempi vaihtoehto.
Sitä en tiedä että kulkeeko uretaanipuslien kautta alustamelua runkoon ja sitäkautta korin sisälle???
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Käyttäjä kirjoitti:Sitä en tiedä että kulkeeko uretaanipuslien kautta alustamelua runkoon ja sitäkautta korin sisälle???
Ei ainakaan mun hodarissa kulkenut tai jos kulki, niin ei sitä normikorva kuullut. Oli uretaanit todella napakat kyllä ajaa, joten voin suositella.
Viimeksi muokannut Hessu, To Huhti 04, 2013 5:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#428
Vastaa Viestiin