Kuva Kuva

HZJ105 kranaatin muokkaama

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

bj45lava
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:50 pm
Paikkakunta: TUUSULA

Re: HZJ105 kranaatin muokkaama

Viesti Kirjoittaja bj45lava »

On ilman murikkaa hyvillä jarrulevyillä.
MIKKO UKKOLA
040-5854915

-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Avatar
ajomies
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Heinä 20, 2009 10:46 am
Paikkakunta: Ingå

Re: HZJ105 kranaatin muokkaama

Viesti Kirjoittaja ajomies »

Mitäs tälle projektille kuuluu? Mielenkiinnolla odotellut tänne päivityksiä.
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Re: HZJ105 kranaatin muokkaama

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Tämä projekti ollut jäähyllä huhtikuusta lähtien. Vielä hetki menee veneen kanssa touhutessa ja sitten pitäisi jatkaa. Isomman veneen takia olisi kyllä veturillekkin tarvetta joten jos nyt tulevana talvena sais tehtyä valmiiksi
Blue skies and headdown
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Re: HZJ105 kranaatin muokkaama

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Pientä päivittelyä hiljais elon jälkeen. Projekti edennyt jonkin verran joulusta lähtien. Isompi vene aiheuttaa painetta tällekkin projektille kun vetoautoa tarvitaan.
Johtosarjan kanssä kävi sellainen homma että minulla oli oikealta ohjattavan HDJ80 johtosarja. No eihän se käynyt vasemmalta ohjattavaan. Tai olis se käynyt mutta pari liitintä oli väärällä puolen autoa. No hyllyssä oli vasemmalta ohjattavan sarja joka oli laitettu rälläkällä poikki. Ei auttanut kun purkaa johtosarja ja alkaa liittämään johtoja yhteen. Osan johdoista uusin sulakerasialta asti uusiin. Saksasta sain tilattua sulakerasian pohjaan sopivia liittimiä. Lisäksi tuli vedettyä kaikille lampuille omat johdot ja 2,5mm2 piuhalla.
Alkuperäisessä sarjassa lisäpitkille menee yksi 2,5mm2 piuha joka haaroitetaan kahdelle lampulle. Ei ihme että sulkerasian pohja sulaa.
Kuva
Kuva

Kun johtosarja oli valmis ja asennettu tuli hyökättyä pakoputken kimppuun. Pakoputki ti tehtyä 3" putkena ja sopiva reitti löytyi suoraan turbolta jakolaatikon ja rungon välistä perään. Yksi ovaali Simonsin pönttö tuli väliin. Jos pörisee liikaa niin laitan vielä perään yhden pikku pöntön. Ensimmäinen versio meni putkesta hieman pieleen kun putki tuli laitettua lisätankin tielle. Putken käsittelin jollaoin kuumankestävällä kilikali maalilla.
Kuva
Kuva

Kun putki oli valmis niin tuli suoritettua koekäyttö. Konehan hörähti tulille ja suurin osa sähköistäkin tuntui pelaavan. Ilmastoinnin kompura ei kytkeydy ja vinkkarit jauhaa kokoajan riippumatta missä asennossa kytkin on. Niihin pitää syventyä missä mättää.

Nyt on tankkien sovittelu käynnissä. Lisätankki tulee alkuperäisen vararenkaan yläpuolelle. Tankki on 60 L ja on peräisin HZJ 105. Tankin vaihto tapahtuu kytkimestä jolla valitaan kummasta tankista imetään polttoainetta. Kun nappia painetaan kasi 3-tieventtiiliä vaihtaa asentoa. Tällöin imetään lisätankista ja koneelta paluu tulee lisätankkiin. Kun nappi vapautetaan imu siirtyy takaisin päätankkiin, samoiten paluu. Tankkaus tapahtuu molemmille tankeille omista täyttö putkista.
Polttoainesäiliöiden pinnanmittaus on tarkoitus toteuttaa yhdellä mittarilla, siis sillä mikä on mittaristossa. Kun painetaan sub tankki nappia niin silloin seurataan sub tankin pintaa ja päin vastoin. Hereillähän sitä pitää olla ettei imaise tyhjää mutta niinhän sitä pitää muutenkin olla :)
Kuva
Kuva

Käytin aikaisemmin keltapassivoinnissa osia Rovaniemellä Erplastilla. No kyseinen pulju on laittanut lapun luukulle joten käytin nyt osia Mecapinnalla Nivalassa. Aika suuri sävyero on keltapassivoinnissa, siis prosesseissa on eroa. On mielestäni paremman näköisiä nuo vaaleammat passivoinnit. Tämän näköisiä kilkkeitä tulee ruostuneista osista
Kuva

Kun tankit saan paikalleen niin tarkoitus on pukata auto maalaukseen jossa maalataan kaikki aukot ja ovet sisäpuolelta. Sitten alkaa pintojen laitto. Pohjapanssaria ja vinssejäkin pitäisi sovitella. Lisäksi puskurit on vielä haussa. Tuossa on yksi mahdollinen malli, vai pitäisikö mennä alkuperäisillä puskureilla
Kuva
Kuva
Blue skies and headdown
bj45lava
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:50 pm
Paikkakunta: TUUSULA

Re: HZJ105 kranaatin muokkaama

Viesti Kirjoittaja bj45lava »

Kannattaa sit ottaa leimalla se lisätankki otteeseen, jos meinaat itärajan takana joskus käydä...
MIKKO UKKOLA
040-5854915

-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Re: HZJ105 kranaatin muokkaama

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Hyvä pointti tuo leimaus. Pitää laittaa papereihin niin ei tule sanomista myöhemmin. Kerran on tullut maksettua verot venäjän dieselistä. Mut tais silti jäädä halvemmaksi kuin suomessa :)

Nyt on tankki ja tankkaus putket paikoillaan. Molemmat tankit tankataan saman aukon kautta. Tankkauspistoolilla valitaan kumpaan reikään dieseliä laitetaan.
Kuva
Sub tankille menee 35mm putki ja huohotus on 13mm. Päätankin täyttöputket tein 38mm putkesta, eli samankokoinen kuin alunperin hdj80:ssä. 105:ssa on pienempi eli 35mm putki. Ja vedin koko matkan letkulla.
Kuva
Kuva

Eilen illasta tuli myös laitettua öljyt laatikkoihin ja asennettua kardaanit paikolleen. Pakoputki löysi paikkansa nyt tuota reittiä, eli lähes sama kuin orkkiksessa. Sub tankki jää mukavasti runkoaisojen väliin ja orkkis varapyörä teline mahtuu paikoilleen jos sellaisen haluaa. Tarkoitus ei ole sellaista laittaa vaan perään pitäisi saada vinssi ja panssarit. Muutenkin alustaa pitäisi suunnitella panssarointi.
Autohan ei ole tulossa mihinkään rajuun offi käyttöön mutta hyvästä panssaroinnista ei ole haittaa.

Kuva
Kuva
Blue skies and headdown
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Re: HZJ105 kranaatin muokkaama

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Nyt on saatu molempien tankkien pinnanmitaus ja polttoaineen kääntö toimimaan. Kojelautaan tuli kytkin jolla valitaan kumpaa tankkia käytetään. Kun valitan sub tankki käyttöön vaihtaa kaksi 3 tieventtiiliä asentoa. Toinen venttiili on suotimelle menevää putkea varten ja toinen venttiili on paluu linjaa varten. Molempien tankkien pinta luetaan orkkis mittarista. Samainen nappula jolla valitaan käytettävä tankki vaihdetaan myös tankkin pinnanmittaus anturia. Tänään laitoin molempiin tankkeihin polttoainetta ja käytin konetta vuoron perään päätankilla ja sub tankilla. Hyvin toimi kääntö ja polttoainemittari näytti molempien tankkien tason. Pitää vielä tarkastaa täydellä tankilla kuinka pinnanmittaus alue sattuu kohdilleen. Onhan tuo isompi tankki 35 l suurempi.

Kaikki luukut on nyt purettu ja viety maalaukseen. Kun luukut ja oviaukot on maaluttu sisältä pääsee kasailemaan autoa.. Menee varmaan ensiviikon lopulle. Snorkkeli pitäisi tilata vaikka aluksi mietin etten laittaisi oleenkaan. Ja voihan se olla että ei tuolla tule ryvettyä, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Kuva

Ilmastoinnin kompuralle en saa tulemaan virtaan jotta magneettikytkin toimisi. Ilmastoinnin rele kyllä napsuu mutta siinä kaikki. Lisäksi tuulilasin pyyhkimen moottori jauhaa kokoajan riippumatta nopeusvalinta viiksen asennosta. Sekin pitäisi selvitellä....
Blue skies and headdown
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: HZJ105 kranaatin muokkaama

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Näyttäs siltä että valmistuu käsiin viiden vuoden projektina, joillain on kärsivällisyytttä ja pitkäjännitteisyyttä Cruisereita kohtaan. Hatun noston arvoinen suoritushan tämä on. Onko mitään ajatelmia koska on koeponnistus ?
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Re: HZJ105 kranaatin muokkaama

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Ensin piti rakentaa talli jossa tehdä. Sitten kasvattaa kaksi tyttöä siihen ikään että pärjäävät keskenään. Nyt voi keskittyä paremmin projektiin :) Tänään ajoin ensimmäisen koeajon pihassa. Pää sääntöisesti kaikki pelaa. Ja kyllähän se motivoi mukavasti kun pääsi kuskin jakkaralle ja auto liikkuu omineen. Kytkimen kanssa hieman ongelmia. Ilmaa ei ole mutta liike ei ole riittävä. Vian uskon olevan pääsylinterissä. Pitää vielä tutkia ja jos ei ala toimimaan niin ostan uuden.

Tuo mollukan funktiota en ymmärrä pääsylinterissä. Jos joku tietää mitä virkaa niin tietoa kansalle.....

Kuva
Blue skies and headdown
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Re: HZJ105 kranaatin muokkaama

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Projekti etenee pikkuhiljaa. Tänään ovet ja muut luukut sai karvan sisäpintaan. Väriksi tulee tuollainen matta harmaa. Reventon on värin nimi. Ei se ihan perus harmaa ole. On hieman metallia mukana ja helmiäis sävyjä. Mielenkiintoista nähdä miltä näyttää isolla pinnalla.
Alkuviikosta ajan kopan maalaukseen. Sitten alkaakin luukkujen asennus. Ainoa mikä puuttu juuri nyt on konepelti.

Kuva
Kuva
Blue skies and headdown
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Re: HZJ105 kranaatin muokkaama

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Taas jotain kerennyt tekemään. Ovien ja kopan äänieristystä. Laitoin koppaan ja oviin butyylimattoa, SPL:n valmistamaa. Ei pitäisi halkeilla kuten bitumi matto jota Toyota käyttänyt. Pintapeltiin tulee sinne tänne tuota mattoa ja sen päälle vaahtomuovi mattoa. Pikkasen paino nousee, oisko jotain 30kg mutta ei tästä nyt olla tekemässä mitään suo hiippailu peliä.

Kuva
Kuva

Tuo vaanhtomuovi matto on 1cm vahvuista. Kattoon tulee 2cm vahvuinen matto. Pitäisi vaimentaa korkeampia taajuuksia kun taais tuo raskasmatto matalia taajuuksia. Toimiihan tuo matto myös lämpöeristeenä kun on folio pinnalla. Laitan kuitenkin niin nuo matot etteivät ole koteloiden pohjille saakka jotta pysyisivät kuivina. Kun äänieristeet on paikoillaan tulee päälle vielä Dinitrolin ML kotelosuoja.

Kuva

Mikään hifi harrastaja en ole ja siksipä etsin autoon orkkis panasonicin rds radiota. Toyotan numero 58402. Jos jollain hyvä kuntoinen yksilö niin kelpaa minulle
Kuva
Radioantenni oli tarkoitus laittaa takaikkunaan. Sellainen Blaupunkin ikkunaan liimattava malli. Saa lokasuojistakin turhat antenniläpivienit pois.
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/350/blau ... -blaupunkt
Blue skies and headdown
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Re: HZJ105 kranaatin muokkaama

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Projekti etenee pikku hiljaa... Viimeaikona tehty kori hommia. Maalausta ja äänieristystä.
Ovet nostelin paikoileen. Lasit, kahvat ja sähköt kasaan kun koppa on maalattu yli.
Kuva
Lukkomekanismit ja oven hakaset maalasin matta/satiini mustalla. Samalla värillä tuli myös pyyhkijän varret ja takaluukun stopparit
Kuva
Takaluukku on valmis. Ennen lukkomekanismien kasausta laitoin Dinitrol ML kotesuoja-aineet. Jospa ei ruostuisi niin pahasti kuin normaalisti.
Kuva
Kuva
Alaluukkukin on valmis. Saa nähdä miten on sävyt onnistunut kohdilleen kun erillään tuli maalattua osa osista
Kuva
Konepelti on pohjaväreissä. Pientä hipistelyä vaille valmis. Sitten maali päälle. Ajattelin laittaa pellin sisäpuolelle tuota SPL raskasmattoa äänieristeeksi. Alkuperäiset äänieristys matot olivat aika ryötteessä.
Kuva
Blue skies and headdown
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Re: HZJ105 kranaatin muokkaama

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Ovet on saaneet värin päälle. Ovet on kasattu ja odottaa asennusta. Konepeltikin sai värin päälle ja nyt työn alla konepellin äänieristys. Pohjille tuli tosiaan tuo SPL:n butyylimatto, oisko se ollu 1,2mm vahva. Sen päälle sitten 10mm paksuinen polyesteri/folio matto. Toimii samalla lämmöneristeenä. Jos josku haave talvisafarista Kuolan niemimaalle toteutuu niin päälle mahtuu vielä toinen matto.

Kuva
Kuva

Yksinkertaiset työvälineet. Kynä, pahvia, mattopuukko ja sakset
Kuva

Aivan valmista ei tullut ennen Suomen peliä. Ja loppui kesken tuo folio mattokin.
Kuva

Lokasuojat on myös työn alla. Molemmat lokarit on lähes ruosteettomat joten sen puoleen helppo homma. Korista on vielä maalaamatta takaposket ja katto. Lisäksi maski, ikkunalista ja muutama pisteosa kaipaa maalia.

Kuva
Blue skies and headdown
Jande
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 5:32 pm
Paikkakunta: Posio

Re: HZJ105 kranaatin muokkaama

Viesti Kirjoittaja Jande »

kyllä tulee priimaa taas.
Jimny 1.9td
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Re: HZJ105 kranaatin muokkaama

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Taas jotain tapahtunut. Vesicoolerin rakentelua. Valmista ei raskinut ostaa kun maksoivat lähes tonnin. Eli aihioksi tuollainen yleismallin vesicooleri, hintaa noin 100e. Sen liitän suoraan imusarjaa, alkuperäisellä imuputkella. Turbon liitäntä tulee silikoniletkulla. Jää pitkät ahtoputket pois kun koko paketti on koneen päällä. Pakosarjan ja coolerin väliin laitan vielä extra säteily pellin niin ei turhaan siirry lämpö ahtoilmaan. Veden jäähdytin ja paisunta-astia on vielä hakusessa. Kiertovesipumpuksi tulee Boschin Cobra.
Kuva

Koppakin sai värin päälle. Levikkeet ja muutamat muoviosat on vielä maalaamatta.
Kuva
Kuva

Kesäloma reissu meillä suuntautuu Liettuaan. Ketunhäntä kainalossa ja peräkärry perässä ajellaan perheineen Baltiaan. Oli hieman selittelyä miksi peräkärry pitää olla kesälomalla mukana. No olen sopinut puskurin tekijän kanssa että jussin jälkeen puskurit ovat valmiit ja käyn hakemassa ne paikanpäältä. Rahtikuluilla saa maksettu polttoaineet sinne ja takas joten saa siitäkin reissusta täyden hyödyn ;)

Tuo 5x150 pulttijako vanteissa on meinannut aiheuttaa harmaita hiuksia. Nyt on vanteet löytynyt Ranskasta ja sellaiset jotka hieman mielyttää silmää. Vielä on yksi haku Suomen päästä vetämässä ja kun se varmistuu niin pitää tehdä pini vertailu mistä tilaan vanteet.
Blue skies and headdown
Vastaa Viestiin