Sivu 6/6

Lähetetty: Ma Loka 14, 2013 7:39 pm
Kirjoittaja burton
Nättiä jälkeä oot kyllä tehny! Oisko vielä tekniikalle pikku päivitys, ruisku ja peltisarjat? Saattas nuo kulutus lukemat pudota.
Sen vert oon kuullu et tohon on olemassa bolt-on ruisku, mut sitä kone tyyppiä en tiedä jossa se on. Viisaammat kertokoon.

Lähetetty: Ma Loka 14, 2013 11:00 pm
Kirjoittaja Jul
Tuosta 22R-motista on olemassa ruiskuversio 22R-E, muuten siis sama moottori. Löytyy esim. 80-luvun puolenvälin Celicoista ja bensa-Taroista. Suurta vaikutusta kulutukseen ei kuulemma ruiskulla ole.

No melko varmasti jos tuon itellä pidän, niin tekniikka päivittyy jossakin vaiheessa. Mukavia vaihtoehtojahan olisi, mutta jos katsastaa meinaa, niin tehot saa olla max. 150 hp ja tilavuutta 3,7 litraa. Verrokkina voisi vissiin käyttää KZJ70:ä.

Kiinnostavampia motteja tuohon voisi olla uudemmat Toyotan bensakoneet 2rz-fe ja 3rz-fe, molemmat tuplanokkakansilla olevia ruiskunelosia tilavuuksiltaan 2,4 ja 2,7 litraisia tehot 140-150 heppaa. Löytyy esim. 2000-luvun taitteen Hiluxeista ja Hiaceista, Suomessa aika vähän tarjolla, Ruotsissa jo näyttäs löytyvän. Nuo kävisi tuohon rj:n laatikkoon suoraan kun ottaisi kytkinkopan luovuttajasta, laatikon kesto on sitten ???. Sähköhommelit tietysti oma lukunsa, esim. ajonesto ym.

Jos dieselöimään lähtisin, niin eniten mieltä kiehtoo niinkin hullu ajatus kuin Volkkarin 1,9TDI, esim. 110hp/235nm AFN. Noihin löytyy tarvittaessa valmiita adapterisettejäkin jenkkilästä, siellä ne asentavat noita TDI-motteja jonkin verran bensa-Hiluxeihin joissa on siis alkujaan sama 22R-kone.

Kulutukset kehuvat noissa TDI-pick-upeissa pyörivän jossain 7-8 litran korvilla ja käsittääkseni tuosta TDI:stä saisi tarvittaessa lisää puhtia kohtalaisen helposti. Noita moottoreitahan pyörii täällä joka romiksella. Verrokiksi Wiki kertoo vakio 2l-t:ssä tehoa/vääntöä olevan 91 hp/188 nm.

Ja saisihan siihen laittaa sen Sumusaarien alumiinisen 3,5 litran bensakasinkin...

Lähetetty: Ti Loka 15, 2013 9:27 am
Kirjoittaja Hessu
Jul kirjoitti:Puskurin aihio on muistaakseni 100x150 kotelopalkki 4 mm senämällä. Puskurin yläreuna on palkin oma ja alareunan taitokseen on hitsattu 5x50 mm lattaa. Kulmien pyöristyksiin on käytetty 1,5-2 tuumaisista putkista pitkittäin leikattuja paloja.
Eli esim. tuossa alareunan taitoksessa on 1,5 tuuman putkesta pitkittäin leikattu neljäsosa, joka on hitsattu koko puskurin alareunan matkalle johon taas on hitsattu se 5x50 latta.
Saikohan tuosta nyt kukaan selkoa :roll:
Juu ymmärsin, kiitos! Taidampa itekkin kääntyä tuollaiseen toimenpiteeseen, niin riittää normityökalut.

Lähetetty: Ti Tammi 07, 2014 4:10 pm
Kirjoittaja Jul
Taitaa latausongelmaa pukata Rj.
Eli mielestäni hyväkuntoisen Optiman akun purkaa täydestä lähes tyhjäksi alle parin vuorokauden. Latausjännitteeksi näyttää max. 12,5 V akun navoilta.
Semmoinen oirekin on, että kun akun kengän ottaa irti akusta, kuulu lataussäätimestä selvä *naks*, jota ei mielestäni ole aiemmin kuulunut. Purkaako siis tuo rele akkua?

Autosähköstä enemmän tietävät, vinkkejä kiitos!
Tuommoset lataussäätimen säätöohjeet löysin, kannattaisko kokeilla?
http://www.telemail.fi/sampankotisivut/TechCar.html

Lähetetty: Ke Tammi 08, 2014 8:44 pm
Kirjoittaja Krisse
Varsinaiseen oireeseen mulla ei ole juuri muuta sanottavaa kuin että kato säilyttääkö akku varauksen jos piuhat on irroitettu jos säilyttää niin paljonko auto purkaa akkua kun kaikki on pois päältä.
Jul kirjoitti:Latausjännitteeksi näyttää max. 12,5 V akun navoilta
Mutta tähän täytyy sanoa että sekä omien kokemusten että usein foorumissa nähtyjen kirjoitusten perusteella nää vehket lataavat ilman järjellistä syytä millon sattuu mitä sattuu, tuosta 12.5 alkaen päätyen ihan 16 voltin kantturoihin ja se vaan on ominaisuus.

Itsekin kun olin tottunut lähinnä Boschilaisiin latausjärjestelmiin (tietty volttimäärä 'millä tahansa kuormalla ja kierrosluvulla') niin kyllä mäkin vaihdoin kerran laturin uuteen ja säätimen ainakin 3 kertaa (ja niistä 2 uutta alkuperäistä), käytin pitkän linjan sähkömiehellä ja tein kaikki temput. Mut aina se vaan lataa mitä sattuu ja hyvin pelaa.

Eli jos ei ole toimivan auton aikana mittaillut noita jännitteitä vaan rupeaa mittailemaan niitä vasta sitten kun autossa on joku ongelma, niin ihan varmasti tuntuu siltä että lataus ei toimi :-)

Lähetetty: Ma Tammi 13, 2014 7:03 pm
Kirjoittaja Jul
Noh, akun miinusnavan ja maajohdon väliltä mitattuna 1,4-1,5 ampeeria näytti kulkevan, vaikka kaikki virran kuluttajat oli yksi kerrallaan eliminoitu, paitsi siis tuo laturi, eli viittaisi laturi/rele suuntaan.

Viime viikon oon lataillut tuota akkua aina öisin,että töissä on päässyt käymään, no tänään sitten ajossa ensimmäisen kerran syttyi latausvalo, eikä tuo säädin enää näköjään napsahda, kun akun kengän irrottaa.
Eli nyt se ei enää työnnä edes sitä 12,5 volttia...

Edit:
Otinpa taas tuon säätimen auki. Karmee "sähkön" haju ja kela oli vähän kuprahtanut, viikko sitten ei ollut vielä tuon näkönen:
Kuva

Pitää ottaa tuo laturi pöydälle ja yrittää tutkia sen sielua tarkemmin, säädin nyt ainakin näyttää olevan uusilla. Prkl kun ei älyä edes perusjuttuja näistä autosähköistä....

Lähetetty: Ke Tammi 15, 2014 6:50 pm
Kirjoittaja Jul
Laturi pöydällä palasina ja mitattuna: diodisilta on sökö.

Lähetetty: Ke Helmi 05, 2014 10:36 pm
Kirjoittaja Jul
Jul kirjoitti:Taitaa latausongelmaa pukata Rj.
No tää alkas olla lopulta kunnossa, diodivikainen laturi ja säädin siis uusittu.

45 vuotta autosähköjä (pääasiassa Toyota-liikkeessä) korjaillut konkari tiesi heti kertoilla vian laadun. Vikaantunut laturin diodisilta alkaa päästää läpi vaihtovirtaa, jota säädin ei pitkään kestä, vaan käämi palaa just kuten tuossa mulla kävi. Mies kertoili, että monesti luullaan vian olevan säätimessä ja niitä vaihdellaan sitten "repullinen", ennenkuin suostutaan uskomaan vian olevan laturissa. Viallisilla diodeilla varustettu laturi saattaa jännitettä mitatessa antaa hämäävästi just noita 12-13 voltin lukemia kuitenkin.

Säätimeksi mies neuvoi etsimään 80-luvun Corollissa ja Carinoissa olleen säätimen, jonka sisällä säädin"tolppa" on korvattu jo elektronisella IC-piirillä, on kuulemma selvästi tarkempi tuon säädön suhteen verrattuna kaksitolppaiseen malliin. Semmoinen löytyikin tuurilla romutetusta -85 Carina kakkosesta, asennus kävi suoraan kuusinapaiseen pistokkeeseen ja entiselle paikalleen. Ulkoisestihan nuo ovat ihan samoja paitsi numero eri ja tuo "IC regulator"-teksti.
Kuva

Uusi diodisilta olisi maksanut n. 70 € ja Nippondenson runkoon kunnostettu laturi vain 85 eskoa Startaxilta, joten semmosen tuli entisen tilalle. Nythän tuo tuntus pelittävän, työntää tasaisesti vajaat 14 volttia kuormituksesta riippumatta, mittaristossa ei vilkkuvia valoja ja kiekkomittarin viisarin mystinen heilahtelukin hävisi...
Kuva
Kuva