Sivu 3/6

Lähetetty: To Loka 13, 2011 7:26 pm
Kirjoittaja Jul
RistoH kirjoitti:Minkäslainen rakenne on RJ/LJ:n takasivulaseissa?
Ovat nimittäin melko pehmeät kun siitä tiivisteen päältä painaa. Siis onko siellä tiivisteen sisällä joku vahvikepelti vai onko tiiviste kiinni pelkästään ikkuna-aukon pellissä?
Tiivisteen sisällä kiertää maalattu U-profiilinen teräsvahvike. Omassakin -89:ssä ne oli puoliksi hävinneet, joten ostin korvaavat 90-mallista. Ihmettelin noita uudempia, kun tuntuivat niin ehjiltä, tarkemmin kun tutkiskelin huomasin, että nuo uudemmat on tehty rosterista! Eli kannattanee etsiä 90-mallisia tai uudempia.

Lähetetty: Pe Loka 14, 2011 12:13 pm
Kirjoittaja RistoH
Eli toiveita olisi, että peltiin ei vielä ole kovin pahoja korroosio vaurioita tullut. Ehkä.

Hommasitko Jul käytettynä vai uutena ne tiivisteet?

Lähetetty: Pe Loka 14, 2011 12:38 pm
Kirjoittaja tepa78
Saattaa toiveeksi jäädä jos pehmoselta tuntuu... :D
se alaosahan niistä mädäntyy, omaani joskus tein uuden alaosan varaosa karmin yläosasta, hirmunen homma :D

Lähetetty: Pe Loka 14, 2011 5:24 pm
Kirjoittaja Jul
RistoH kirjoitti:Eli toiveita olisi, että peltiin ei vielä ole kovin pahoja korroosio vaurioita tullut. Ehkä.

Hommasitko Jul käytettynä vai uutena ne tiivisteet?
Siis nimenomaan u-profiililla tarkoitin sitä "peltiä", joka on yleensä ruostunut pahasti, paitsi ne uudemmat rosteriset.
Käytettynä hommasin omani.

Lähetetty: Pe Loka 14, 2011 7:59 pm
Kirjoittaja RistoH
Joo, aivan.
Eli se U-profiili on kiinteä osa ikkunan "karmia" ja siinäpä se savota sitten onkin uuden tekemisessä.
Noh, täytynee kartoittaa tilannetta ja tekijää, itellä saattaa luiskahtaa sormi syvälle suuhun...

Lähetetty: To Loka 27, 2011 7:52 pm
Kirjoittaja RistoH
Jul kirjoitti:Jakopäätä en purkanut, nokka-akselin rattaan lukitsin nippusiteellä ketjuun kiinni.
Ihtelläni tuli nyt ropleemaa kun kansipahvin vaihto rojekti alkoi.
Mitenkä tuo nokka-akselin rattaan seutu pitää pureskella, jotta suuremmilta vahingoilta vältyttäisiin? Vai pitääkö ketju katkaista ennen kuin kannen saa nostettua pois? Tuli yllättäen taas hieman kiirus kun yöksi pitäisi töihinkin lähteä joten ei kerennyt vielä täysin asiaan perehtyä.
Jotta tiukkoja vinkkejä kuinka tuon saa tehtyä otetaan vastaan.

Ja pakosarja myös pahasti halki. Paljonko Jul kustansi tarvikepakosarja jenkkilästä?

Lähetetty: To Loka 27, 2011 9:01 pm
Kirjoittaja Jul
Ensin pyörittele ykköspyttyyn puristus ja katso kampiakselin hihnapyörän merkki kohdilleen (0 astetta). Sitten vetäset nipusiteen sen rattaan reiän kautta silleen, että ketju jumittuu rattaaseen kiinni. Seuraavaksi nokka-akselin ratasta kiinnittävä pultti irti ja virranjakajan käyttöratas ja nokkaratas irti. Rattaan ketjuineen voi laskea lohkon varaan ja sitten vaan kansi normaalisti irti, vaatii muuten myös nokka-akselin irrotuksen. Kansi kannattaa ehdottomasti oikaisuttaa, täällä Lieksassa maksoi 40 euroa tuo homma.

Tuossa Toyotan ohjeet kannen irrotukseen, tosin ruiskuversion, mutta kansi ihan sama: http://personal.utulsa.edu/~nathan-buch ... linder.pdf siitä löytyy mm. momentit.

Se pakosarja tiivisteineen maksoi pyöreästi 150 euroa kotiovelle toimitettuna veroineen, tulleineen jne.

Lähetetty: Pe Loka 28, 2011 11:38 am
Kirjoittaja RistoH
Oliko se tämä mistä tilasit pakosarjan?

Lähetetty: Pe Loka 28, 2011 9:02 pm
Kirjoittaja RistoH
Kuva

Kuva

Kuva

Siinä se nyt on todistetusti RJ:n kansi irti. Yksi kannenpultti oli niin tiukassa, että itku meinasi päästä mutta niin se vaan luovutti ehjänä ennen irroittajaa. Kierre oli hieman rispaantunut eli ne menee vaihtoon.
Kakkospytyn männänlaki ja venttiilit oli kumminki sen verta kirkkaat, että sinne on neste jostakin päässy vuotamaan. Eli kansi koneistamolle ja saavat oikaista ja tarkistaa onko halennut.
Näin äkkiseltään katottuna ei kumminkaan aivan selvää syytä löytynyt, miksi kone syö jäähytinnestettä. Kansipahvi vaikuttu silmämääräisesti ehjältä eikä kannestakaan mitään silmään pistävää löytyny.
Pakosarjaa on jo kerran hitsattu mutta eipä tuossa halkeamassa nokea näy niin kaitpa se pitää?

Se tässä vielä mietityttää, että millainen kiristin tuossa jakopäänketjussa oikein on? Toimiiko se pelkällä öljynpaineella vai mitenkä oikein?

Lähetetty: Pe Loka 28, 2011 9:22 pm
Kirjoittaja Jul
RistoH kirjoitti:Oliko se tämä mistä tilasit pakosarjan?
On.

Lähetetty: La Marras 05, 2011 10:21 am
Kirjoittaja -janne-
Se jakopään kiristin toimii öljynpaineella ja näissä on ollut tyyppivikaa et se lakkaa toimimasta. Siellä on o-rengas joka rupeaa vuotamaan ja näin itsellänikin oli. Se o-rengas on helppo vaihtaa siihen kiristimeen kun on jakopää levällään.

Omassa oli myös ne muoviset ketjun ohjurit rikki.

Lähetetty: Ke Marras 09, 2011 4:54 pm
Kirjoittaja RistoH
Onko kannenpulttien kiristysmomentti 22R:ssä max 84Nm ja kolmessa vaiheessa kiristäen? Jotta löysinköhän oikeat lukemat.

Lähetetty: Ma Marras 14, 2011 4:42 pm
Kirjoittaja RistoH
Nyt on kansi taas kasassa ja kone käy. Ei sen suurempia vastoinkäymisiä ollut. Kerta kasauksella onnistui ja tulille lähti kuin palmun alta.
Venttiilit hieman pitää ääntä joten ne pitäisi vielä lämpimänä tarkastaa.

Lähetetty: Pe Joulu 30, 2011 9:08 pm
Kirjoittaja RistoH
Nyt rupesi minun RJ tihkumaan moottoriöljyä koneen etuosasta pihalle kansiremontin jälkeen.
Suurimmat luulot kohdistuu kampiakselin etupään stefaan, koska hihnapyörille valunut öljy roiskanut pahasti koko konehuoneen likaiseksi. Vai onko koneen etupäässä joku muu herkkä vuotopaikka joka pitäisi tarkistaa/remontoija?

Lähetetty: La Joulu 31, 2011 5:18 pm
Kirjoittaja jpesala
Oletko tarkistanut, että se ei tule ohjaustehostajan pumpun akselista? Nyt,kun on koneremontti tehty ja hihnat on kiristetty "oikeaan momenttiin" alkaakin tehostajan pumppu vuotaa. Stefa siihen akselille maksaa vähän toistakymppiä Toyo kaupassa.Ne kylläkin yrittää aina myydä korjaussarjaa eikä pelkkää stefaa. Sotkee konehuonetta aika lailla. Voihan se kyllä kampiakselinkin päästä vuotaa.
t.jp