Kuva Kuva Kuva Kuva

Heräteostos: RJ70

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Jul
Member
Viestit: 600
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jul » To Loka 13, 2011 7:26 pm

RistoH kirjoitti:Minkäslainen rakenne on RJ/LJ:n takasivulaseissa?
Ovat nimittäin melko pehmeät kun siitä tiivisteen päältä painaa. Siis onko siellä tiivisteen sisällä joku vahvikepelti vai onko tiiviste kiinni pelkästään ikkuna-aukon pellissä?
Tiivisteen sisällä kiertää maalattu U-profiilinen teräsvahvike. Omassakin -89:ssä ne oli puoliksi hävinneet, joten ostin korvaavat 90-mallista. Ihmettelin noita uudempia, kun tuntuivat niin ehjiltä, tarkemmin kun tutkiskelin huomasin, että nuo uudemmat on tehty rosterista! Eli kannattanee etsiä 90-mallisia tai uudempia.
BJ75 1987
# 274

RistoH
Viestit: 39
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 8:48 am

Viesti Kirjoittaja RistoH » Pe Loka 14, 2011 12:13 pm

Eli toiveita olisi, että peltiin ei vielä ole kovin pahoja korroosio vaurioita tullut. Ehkä.

Hommasitko Jul käytettynä vai uutena ne tiivisteet?

Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 » Pe Loka 14, 2011 12:38 pm

Saattaa toiveeksi jäädä jos pehmoselta tuntuu... :D
se alaosahan niistä mädäntyy, omaani joskus tein uuden alaosan varaosa karmin yläosasta, hirmunen homma :D
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"

Avatar
Jul
Member
Viestit: 600
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jul » Pe Loka 14, 2011 5:24 pm

RistoH kirjoitti:Eli toiveita olisi, että peltiin ei vielä ole kovin pahoja korroosio vaurioita tullut. Ehkä.

Hommasitko Jul käytettynä vai uutena ne tiivisteet?
Siis nimenomaan u-profiililla tarkoitin sitä "peltiä", joka on yleensä ruostunut pahasti, paitsi ne uudemmat rosteriset.
Käytettynä hommasin omani.
BJ75 1987
# 274

RistoH
Viestit: 39
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 8:48 am

Viesti Kirjoittaja RistoH » Pe Loka 14, 2011 7:59 pm

Joo, aivan.
Eli se U-profiili on kiinteä osa ikkunan "karmia" ja siinäpä se savota sitten onkin uuden tekemisessä.
Noh, täytynee kartoittaa tilannetta ja tekijää, itellä saattaa luiskahtaa sormi syvälle suuhun...

RistoH
Viestit: 39
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 8:48 am

Viesti Kirjoittaja RistoH » To Loka 27, 2011 7:52 pm

Jul kirjoitti:Jakopäätä en purkanut, nokka-akselin rattaan lukitsin nippusiteellä ketjuun kiinni.
Ihtelläni tuli nyt ropleemaa kun kansipahvin vaihto rojekti alkoi.
Mitenkä tuo nokka-akselin rattaan seutu pitää pureskella, jotta suuremmilta vahingoilta vältyttäisiin? Vai pitääkö ketju katkaista ennen kuin kannen saa nostettua pois? Tuli yllättäen taas hieman kiirus kun yöksi pitäisi töihinkin lähteä joten ei kerennyt vielä täysin asiaan perehtyä.
Jotta tiukkoja vinkkejä kuinka tuon saa tehtyä otetaan vastaan.

Ja pakosarja myös pahasti halki. Paljonko Jul kustansi tarvikepakosarja jenkkilästä?

Avatar
Jul
Member
Viestit: 600
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jul » To Loka 27, 2011 9:01 pm

Ensin pyörittele ykköspyttyyn puristus ja katso kampiakselin hihnapyörän merkki kohdilleen (0 astetta). Sitten vetäset nipusiteen sen rattaan reiän kautta silleen, että ketju jumittuu rattaaseen kiinni. Seuraavaksi nokka-akselin ratasta kiinnittävä pultti irti ja virranjakajan käyttöratas ja nokkaratas irti. Rattaan ketjuineen voi laskea lohkon varaan ja sitten vaan kansi normaalisti irti, vaatii muuten myös nokka-akselin irrotuksen. Kansi kannattaa ehdottomasti oikaisuttaa, täällä Lieksassa maksoi 40 euroa tuo homma.

Tuossa Toyotan ohjeet kannen irrotukseen, tosin ruiskuversion, mutta kansi ihan sama: http://personal.utulsa.edu/~nathan-buch ... linder.pdf siitä löytyy mm. momentit.

Se pakosarja tiivisteineen maksoi pyöreästi 150 euroa kotiovelle toimitettuna veroineen, tulleineen jne.
BJ75 1987
# 274

RistoH
Viestit: 39
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 8:48 am

Viesti Kirjoittaja RistoH » Pe Loka 28, 2011 11:38 am

Oliko se tämä mistä tilasit pakosarjan?

RistoH
Viestit: 39
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 8:48 am

Viesti Kirjoittaja RistoH » Pe Loka 28, 2011 9:02 pm

Kuva

Kuva

Kuva

Siinä se nyt on todistetusti RJ:n kansi irti. Yksi kannenpultti oli niin tiukassa, että itku meinasi päästä mutta niin se vaan luovutti ehjänä ennen irroittajaa. Kierre oli hieman rispaantunut eli ne menee vaihtoon.
Kakkospytyn männänlaki ja venttiilit oli kumminki sen verta kirkkaat, että sinne on neste jostakin päässy vuotamaan. Eli kansi koneistamolle ja saavat oikaista ja tarkistaa onko halennut.
Näin äkkiseltään katottuna ei kumminkaan aivan selvää syytä löytynyt, miksi kone syö jäähytinnestettä. Kansipahvi vaikuttu silmämääräisesti ehjältä eikä kannestakaan mitään silmään pistävää löytyny.
Pakosarjaa on jo kerran hitsattu mutta eipä tuossa halkeamassa nokea näy niin kaitpa se pitää?

Se tässä vielä mietityttää, että millainen kiristin tuossa jakopäänketjussa oikein on? Toimiiko se pelkällä öljynpaineella vai mitenkä oikein?

Avatar
Jul
Member
Viestit: 600
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jul » Pe Loka 28, 2011 9:22 pm

RistoH kirjoitti:Oliko se tämä mistä tilasit pakosarjan?
On.
BJ75 1987
# 274

Avatar
-janne-
Viestit: 11
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 9:39 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja -janne- » La Marras 05, 2011 10:21 am

Se jakopään kiristin toimii öljynpaineella ja näissä on ollut tyyppivikaa et se lakkaa toimimasta. Siellä on o-rengas joka rupeaa vuotamaan ja näin itsellänikin oli. Se o-rengas on helppo vaihtaa siihen kiristimeen kun on jakopää levällään.

Omassa oli myös ne muoviset ketjun ohjurit rikki.

RistoH
Viestit: 39
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 8:48 am

Viesti Kirjoittaja RistoH » Ke Marras 09, 2011 4:54 pm

Onko kannenpulttien kiristysmomentti 22R:ssä max 84Nm ja kolmessa vaiheessa kiristäen? Jotta löysinköhän oikeat lukemat.

RistoH
Viestit: 39
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 8:48 am

Viesti Kirjoittaja RistoH » Ma Marras 14, 2011 4:42 pm

Nyt on kansi taas kasassa ja kone käy. Ei sen suurempia vastoinkäymisiä ollut. Kerta kasauksella onnistui ja tulille lähti kuin palmun alta.
Venttiilit hieman pitää ääntä joten ne pitäisi vielä lämpimänä tarkastaa.

RistoH
Viestit: 39
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 8:48 am

Viesti Kirjoittaja RistoH » Pe Joulu 30, 2011 9:08 pm

Nyt rupesi minun RJ tihkumaan moottoriöljyä koneen etuosasta pihalle kansiremontin jälkeen.
Suurimmat luulot kohdistuu kampiakselin etupään stefaan, koska hihnapyörille valunut öljy roiskanut pahasti koko konehuoneen likaiseksi. Vai onko koneen etupäässä joku muu herkkä vuotopaikka joka pitäisi tarkistaa/remontoija?

Avatar
jpesala
Member
Viestit: 345
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jpesala » La Joulu 31, 2011 5:18 pm

Oletko tarkistanut, että se ei tule ohjaustehostajan pumpun akselista? Nyt,kun on koneremontti tehty ja hihnat on kiristetty "oikeaan momenttiin" alkaakin tehostajan pumppu vuotaa. Stefa siihen akselille maksaa vähän toistakymppiä Toyo kaupassa.Ne kylläkin yrittää aina myydä korjaussarjaa eikä pelkkää stefaa. Sotkee konehuonetta aika lailla. Voihan se kyllä kampiakselinkin päästä vuotaa.
t.jp
RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex RJ-70 siisti käyttis
ex VZJ-90 löytö.de
ex RJ-70
ex LJ-70 paku
ex BJ-40 paku
ex LJ-70 hlö
ex Taro 4x4
ex Hilux 4x4
ex Hilux 4x4
ex 5x Unimogs
SLCK jäsen #36

Vastaa Viestiin