Kuva Kuva

BeeJii42

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1604
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Tallin rakennus ja pihahommat hidastuttanut/liki pysähdyttänyt tämän projektin.
Kuva

Mutta nyt loman alkajaisiks sain vesivälijäähdyttimen askarreltua sinnepäin, vähän viimeistelyä vailla vielä.

Pumpukshan tilasin jo viime kesänä huimat 2000 l/min tuuppaavan kiinalaisen, mut sehän oli ihan pikkunykerö, pumppaustehokin omissa kastelukannudemoissa aika heikonlainen, etenkin jos vastapainetta tekee. Sikspä nää vesikuuleripumput onkin aika järeitä, pitää pystyä pumppaamaan painettakin. 24V-malleja ei vaan oikein meinannut löytyä, mutta löytyipä sit kuitekin kohtuullinen Kormas-niminen turkkilainen pumppu. Eri järeä verrattuna tuohon kiinalaiseen. Tämä 1250 l/min ja 0.2 bariin. Boschin vesikuuleripumppu (12V) jota monessa autossa vakionakin on speksattu 1300 l/min ja 0.3 bar. Hyvin tää jaksaa nyt vettä siirtää.
Kuva

Sijoituspaikka löytyi helposti oikean akkutelineen alta:
Kuva

Ihan kun sille tehty kolokin valmiiksi tuossa etupuolella:
Kuva

Mukana tullut peltinen kiinnityslirpake ja klemmari veks ja 75 mm pakoputkipanta tilalle:
Kuva

Tuon näköinen 8x4” putkimallin kenno 2.5” lähdöillä:
Kuva

Rintapeltiin paisuntasäiliö, Aliexpressistä tuokin:
Kuva

Keulaan sommittelin ekaks Golfin alusyyläriä, mut ei mokoma ihan sopinut. Uus yritys ja tollanen 44-rivinen öljynjäähdytin oli melkoisen käypä kun askarteli korvakkeet sille, rosterista tottakai:
Kuva

Ja sit kokeilemaan mitä se kehittää:
Kuva

Syöttöruuvi kolmisen kiekkaa sinetöidystä asennosta auki ja ahdot 0.95 bariin säädetty, n. 70 kW/267 Nm navoilta (napadyno toi siis), siihen kuvitellut n. 10-12% häviötä päälle niin 77-78 kW ja vajaat 300 Nm. Vääntöä tuli vähän isompi piikki kuin kuvittelin, teho pitkälti oletettu. Tehtaan ilmoittamahan on 66 kW/210 Nm.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1604
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Yritetäämpä saada tämä valmiiksi. Ei ole oikein riittänyt paukut ja aika talvi-iltoinakaan puuhailla, mut pikkuhiljaa jotakin. Vapuks piti saada taas valmista, mut eipä onnistunut vielä tänäkään vuonna. :(

Penkkeihin oli mulla jo päällisetkin, mutta tuttu verhoilija sai ylipuhuttua tekemään aidosta nahasta uusiks. Nyt on konjakinväristä nahkaa 8) :
Kuva

Takapenkkien kiinnityspä ei enää ihan osunutkaan, pieniä yksilökohtaisia eroja näköjään. Lisäks tässä uudessa takapulkassa on pyöränkotelot n. sentin ylempänä kuin alunperin. Alkuperäisistä takapenkeistä oli yks jalka pehmee, meinasin että lyhennän ne sopivaks ja teen uusiks, mutta enpä muistanut siinä vaiheessa kun nämä paremmat hommasin ja maalautin. Muutamat palikat kävi maalarilla kun ei ollut maalausilmoja/tiloja tässä keväällä:
Kuva

No rälläkällä korvakkeet irti ja hitsaillaan sopiviin kohtiin:
Kuva

Ajovaloumpioiden kehyksetpä ei ollutkaan samat tässä pyöreäsilmälasisessa vanhemman mallin maskissa, pulttijako heittää n. 3 cm yhdessä kohtaa ja säätöruuvitkin on M6 uudemman M5 sijaan.
Onneks Hannulta löytyi jotkut semi-ok-hyvät possun kehykset. Ne hapottaen/rosterimaalilla maalaten ihan jees:
Kuva

Kaikki rosteriruuveilla kiinni, kuten muutkin nippelit tähän mennessä. Paitsi nuo säätöruuvit tuli nyt patentoitua sinkityistä ruuviankkureiden ruuveista kun oli koko ja muoto sopiva. M6 niittimutterit sai korvata alkuperäiset vastakappaleet naamapellistä. Nekin oli täysin erilaiset tässä vanhemmassa.

Kesäovet (pystyrauta saranoiden väliin) tuli maalattua korinväriin ja paikoilleen:
Kuva

Nämä remmimallithan löytyy käyttöohjekirjastakin nimenomaan ”VEHICLES WITH STEEL DOORS”-malliin:
Kuva

Tuulilasin sain väännettyä paikoilleen ja keulan peltejä mallailtua. Eipähän ole mikään helppo homma saada istumaan lokasuojien, maskin ja konepellin saumat kohdalleen, vaikka kaikki onkin alkuperäistä. No, jatketaan taistelua. Ei nämä tehtaaltakaan aina tosin ihan millilleen ole ulos tullut.
Kuva
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
lepa77
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 1:35 pm
Paikkakunta: Salo

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja lepa77 »

Joo tuo keulan peltien sovitus on työläs tehdä.
Ai että siitä tulee hieno Tsemppiä loppu kiriin.
Vastaa Viestiin