Hj60 "Lumikki"
Valvoja: Käyttäjä
Re: Hj60 "Lumikki"
Hip ja hurraa! Siitä lisää myöhemmin.
Motivaatiota sähköhommiin odotellessa tein jotain. Ebaysta löyty vahingossa nos taustapeili. Valmistus lopetettu ja kaikki omani on auringonpolttamia, joten tämä oli hyvä löytö.
Omasta hyllystä löyty sille nos peitelevy.
Mulla on ollu n. 5 vuotta peilin kumitappi yhessä peilissä kiinni. En oo siihen uskaltanu koskea, koska moni asia minkä käteeni otan menee hukkaan. Nyt uskalsin koskea vihdoin.
Sille putsi.
Siitä innostuneena kaivoin esille kahvat. Kuskin kahvan ostin uuden ja samaten sen peitelevyt. Niistä oli pinnat niin auringonpolttamat. Kahvat oli täynnä ihmissaastaa.
Samalla pesin muita saman värisiä muoveja.
Pesu ei paljoa auttanu. Ei kahvoillekkaan.
Maali taas teki ihmeitä.
Sävykin osu aika hyvin kohdalleen.
Paikalleen kera uusien kattovalojen ja peilin. Aurinkolipat pesin.
Kattovalokin toimii.
Hankin myös 70-sarjalaisen pissapojan luukun. Se oli väärän värinen.
Maali autto.
Meinasin testata takalasinpyyhintä. Huomasin, ettei johtonipussa oo sille liitintä. Mietin, että tais löytyä syy toimimattomille valoille, joten nippu pois. Joku oli todennu, että takalasin pyyhin ja -pesin on turhia ja napsassu liittimet irti.
Siirsin ne toisesta johtosarjasta.
Piippasin myös jokaisen johdon ja ei ollut vika tässä, ettei valot toiminu. Pyysin naapuria apuun. On tehny työkseen autosähköhommia ennen. Hänen kanssaan sitten alko tapahtumaan. Vikaa löyty takana puolelta toiselle menevästä johtonipusta. Pari pinniä liittimessä ei kohdannu vastapuolen kans. Värit ei ollu kytkentäkaavion mukasia ja eri järjestyksessä. Eli joko vuosimalliero tai sitte oon ite tumpeloinu, ku johtonippua oon putsaillu. Löysin auton oman johtosarjan ja sillä testailtiin, niin se toimi paremmin. Toimimattomaan lähivaloon löyty vika katkenneesta johdosta. Johtosarjaa irrottaessani sen huomasin. Jostain sain päähäni, että molemmilla puolin oli sama johto poikki. Oletin sen katkastun johdo olevan pitkien johto, koska autossa on ollu lisävalot ja referenssit ois ylittyny. Johtosarjaa takasin laittaessa poistin rosvoliittimen johdosta. Sen päättelin olevan lisävalojen herätteelle. Siinäkään vaiheessa ei välähtäny, että se oli eri mitä katkastu johto. Joten omaa tyhmyyttä. Lopuksi selvitettiin toimimattomat tuulilasinpyyhkijät. Oletin vian olevan väärässä asennossa olevassa vintassa moottorin päässä, ettei jaksa lähteä liikkeelle, koska vapaana pyöri. No se vintan mutteri oli löysällä, joten pyöri tyhjää. Sen kiristin, mutta ei auttanu. Lopulta syy löyty pyyhkijöiden vivustosta. Olin laittanu moottoriin kiinnittyvän varren väärin päin ja jumitti tulipeltiä vasten.
Purin autosta sen puolelta toiselle johtonipun irti ja aloin sitte tekemään auton aluperäsestä käyttöön tulevaa. Ensin liottelin liittimiä jarrukliinerissä.
Sitten pesu.
Olin ottanu tästä maajohdon, joten se piti tehdä uus. Rekkarivalon johdossa oli abiko, joten siihenkin uus liitin.
Rosvot pois ja toisesta nipusta pätkät ehjää johtoa
Rikkinäisen läpiviennin vaihto.
Ja vetokoukulle haarotukset alkuperäsilä ja oikean värisillä johdoilla.
Ja valmis.
Lähivalolle otin varaosakorista pätkät johtoa. Liittimet liottelin Megacleanissa.
Sitten nippu paikalleen ja testiä. Nyt toimi takavalot ja rekkarivalot. Sumarit ku napsautti päälle, nii sytty pakkivalot. Molemmissa kuori saman värinen, mutta erilaiset hopeat täplät. Oli menny väärin, ku käytin liitimen irti. Vaihdoin niiden paikkaa ja sitte ei enää palanu pakkivalot, eikä kyllä sumuvalotkaan. Mittailin hetken ja toiselta puuttu maa ja toisen plussassa johto poikki, ku johtoa liikuttelemalla katkes jännite. Eli nippu uudestaan irti ja tutkimaan. Toisessa maajohto oli poikki haarotuksesta ja toiseen vaihdoin pätkän plussajohtoa. Sitten taas nippu paikalleen ja nyt sytty toinen sumuvalo. Toisesta vika paikallistu epäonnistuneeseen tinakutistejatkoon. Kolvasin johdot yhteen, niin nyt palo sitte molemmat.
Sitten purin keulasta akkutelineen, etuvilkun ja valokehyksen pois ja korjasin johdot. Samalla laitoin varaosakorista otetun suojaletkun paikalleen, ku sitä ei tuossa enää ollu.
Ja nyt palaa kaikki valot edessäkin.
Nyt on helpottunu olo. Voi keskittyä jouluun ja sen jälkeen alkaa kasaamaan sisustaa. Mahtavaa!
Motivaatiota sähköhommiin odotellessa tein jotain. Ebaysta löyty vahingossa nos taustapeili. Valmistus lopetettu ja kaikki omani on auringonpolttamia, joten tämä oli hyvä löytö.
Omasta hyllystä löyty sille nos peitelevy.
Mulla on ollu n. 5 vuotta peilin kumitappi yhessä peilissä kiinni. En oo siihen uskaltanu koskea, koska moni asia minkä käteeni otan menee hukkaan. Nyt uskalsin koskea vihdoin.
Sille putsi.
Siitä innostuneena kaivoin esille kahvat. Kuskin kahvan ostin uuden ja samaten sen peitelevyt. Niistä oli pinnat niin auringonpolttamat. Kahvat oli täynnä ihmissaastaa.
Samalla pesin muita saman värisiä muoveja.
Pesu ei paljoa auttanu. Ei kahvoillekkaan.
Maali taas teki ihmeitä.
Sävykin osu aika hyvin kohdalleen.
Paikalleen kera uusien kattovalojen ja peilin. Aurinkolipat pesin.
Kattovalokin toimii.
Hankin myös 70-sarjalaisen pissapojan luukun. Se oli väärän värinen.
Maali autto.
Meinasin testata takalasinpyyhintä. Huomasin, ettei johtonipussa oo sille liitintä. Mietin, että tais löytyä syy toimimattomille valoille, joten nippu pois. Joku oli todennu, että takalasin pyyhin ja -pesin on turhia ja napsassu liittimet irti.
Siirsin ne toisesta johtosarjasta.
Piippasin myös jokaisen johdon ja ei ollut vika tässä, ettei valot toiminu. Pyysin naapuria apuun. On tehny työkseen autosähköhommia ennen. Hänen kanssaan sitten alko tapahtumaan. Vikaa löyty takana puolelta toiselle menevästä johtonipusta. Pari pinniä liittimessä ei kohdannu vastapuolen kans. Värit ei ollu kytkentäkaavion mukasia ja eri järjestyksessä. Eli joko vuosimalliero tai sitte oon ite tumpeloinu, ku johtonippua oon putsaillu. Löysin auton oman johtosarjan ja sillä testailtiin, niin se toimi paremmin. Toimimattomaan lähivaloon löyty vika katkenneesta johdosta. Johtosarjaa irrottaessani sen huomasin. Jostain sain päähäni, että molemmilla puolin oli sama johto poikki. Oletin sen katkastun johdo olevan pitkien johto, koska autossa on ollu lisävalot ja referenssit ois ylittyny. Johtosarjaa takasin laittaessa poistin rosvoliittimen johdosta. Sen päättelin olevan lisävalojen herätteelle. Siinäkään vaiheessa ei välähtäny, että se oli eri mitä katkastu johto. Joten omaa tyhmyyttä. Lopuksi selvitettiin toimimattomat tuulilasinpyyhkijät. Oletin vian olevan väärässä asennossa olevassa vintassa moottorin päässä, ettei jaksa lähteä liikkeelle, koska vapaana pyöri. No se vintan mutteri oli löysällä, joten pyöri tyhjää. Sen kiristin, mutta ei auttanu. Lopulta syy löyty pyyhkijöiden vivustosta. Olin laittanu moottoriin kiinnittyvän varren väärin päin ja jumitti tulipeltiä vasten.
Purin autosta sen puolelta toiselle johtonipun irti ja aloin sitte tekemään auton aluperäsestä käyttöön tulevaa. Ensin liottelin liittimiä jarrukliinerissä.
Sitten pesu.
Olin ottanu tästä maajohdon, joten se piti tehdä uus. Rekkarivalon johdossa oli abiko, joten siihenkin uus liitin.
Rosvot pois ja toisesta nipusta pätkät ehjää johtoa
Rikkinäisen läpiviennin vaihto.
Ja vetokoukulle haarotukset alkuperäsilä ja oikean värisillä johdoilla.
Ja valmis.
Lähivalolle otin varaosakorista pätkät johtoa. Liittimet liottelin Megacleanissa.
Sitten nippu paikalleen ja testiä. Nyt toimi takavalot ja rekkarivalot. Sumarit ku napsautti päälle, nii sytty pakkivalot. Molemmissa kuori saman värinen, mutta erilaiset hopeat täplät. Oli menny väärin, ku käytin liitimen irti. Vaihdoin niiden paikkaa ja sitte ei enää palanu pakkivalot, eikä kyllä sumuvalotkaan. Mittailin hetken ja toiselta puuttu maa ja toisen plussassa johto poikki, ku johtoa liikuttelemalla katkes jännite. Eli nippu uudestaan irti ja tutkimaan. Toisessa maajohto oli poikki haarotuksesta ja toiseen vaihdoin pätkän plussajohtoa. Sitten taas nippu paikalleen ja nyt sytty toinen sumuvalo. Toisesta vika paikallistu epäonnistuneeseen tinakutistejatkoon. Kolvasin johdot yhteen, niin nyt palo sitte molemmat.
Sitten purin keulasta akkutelineen, etuvilkun ja valokehyksen pois ja korjasin johdot. Samalla laitoin varaosakorista otetun suojaletkun paikalleen, ku sitä ei tuossa enää ollu.
Ja nyt palaa kaikki valot edessäkin.
Nyt on helpottunu olo. Voi keskittyä jouluun ja sen jälkeen alkaa kasaamaan sisustaa. Mahtavaa!
Re: Hj60 "Lumikki"
Taas kerran aika vuoden viimeiselle päivitykselle.
Sähköongelmat selätetty, niin pääsin asentelemaan sisustan osia.
Aiemmin jo otin työn alle keppien kumit. Tällasista lähdettiin.
Pesussa paljastu ikäviä jälkiä.
Toinen tilalle ja aineet pintaan.
Kehyksistä poistin vähäiset ruosteet ja maalasin.
Sitten kasaan. Vaihdekeppiin laitoin uudet niitit pitämään kumit yhdessä.
Kardaanitunnelin kurkistusluukulle en tehny muuta, ku pesin.
Sitte kumit paikalleen.
Tässä vaiheessa huomasin vaihekeppiä pestessä, että kepin juuressa oleva kumi oli hapertunu, joten uusi tilalle.
Sitten uusi tiiviste ja pusla.
Keppi paikalleen.
Ja loput kumit sekä uus maton palanen. Myös uusi käsijarrun kahva.
Seuraavaksi sitten turvavyöt. Niiden kanssa aloin askartelemaan jo vuosi sitten. Haalin kasaan kaikki nurkista löytyvät vyöt. Auton omat oli homeiset ja pahasti. Jokaisessa sarjassa oli etuvöitten napit haalistunu.
Mutta yhdessä setissä oli hyvät. Kori oli seissy ladossa yli 10 vuotta auringolta piilossa. Mutta siinä oli matkustajan lukon kuoret rikki.
Auton omassa taas oli kuori ehjä, mutta kansi rikki.
Joten.
Ja lopputuloksena ehjä lukko ja kaikki kolme etupenkin lukkoa kirkkailla napeilla.
Se ei ollu ainoa murhe etupenkin lukkojen kanssa. Kuskin ja keskipenkin lukkojen kiinnitysjalat oli ruosteessa ja rumat. Koitin saisko ne kuoresta pois ilman vahinkoja. Ei oikein. Riski, että muovikuori vaurioituu oli liian suuri.
Totesin, että ne pitää purkaa. Joten vanha niitti pois.
Sorvilla uusia.
Prässillä koepuristus.
Sitten osat sinkkiin.
Takapenkin vöitten kiinnikkeet maalasin uudelleen pulverilla.
Vöiden homeen päätin hoitaa lähettämällä vyöt huollettavaksi ja hihnojen vaihtoon. Kasasin vyöt yhteen parhaimmista. Pistin korvaavat osat mukaan ja lähetin koko läjän turvavyo.fi.
Pakettia odotellessa putsailin muoviosat. Parin viikon päästä vyöt saapu takas ja oli hymy herkässä.
Hihnojen väri osu hyvin kohdalleen. Myös vöiden kelat huollettiin, joten oli todella hyvä ratkaisu tämä.
Sitten niittasin kiinnikkeet takas vastakappaleisiin.
Sitten vyöt paikalleen.
Ens vuonna sitten jatkuu sisustan kasaaminen.
Sähköongelmat selätetty, niin pääsin asentelemaan sisustan osia.
Aiemmin jo otin työn alle keppien kumit. Tällasista lähdettiin.
Pesussa paljastu ikäviä jälkiä.
Toinen tilalle ja aineet pintaan.
Kehyksistä poistin vähäiset ruosteet ja maalasin.
Sitten kasaan. Vaihdekeppiin laitoin uudet niitit pitämään kumit yhdessä.
Kardaanitunnelin kurkistusluukulle en tehny muuta, ku pesin.
Sitte kumit paikalleen.
Tässä vaiheessa huomasin vaihekeppiä pestessä, että kepin juuressa oleva kumi oli hapertunu, joten uusi tilalle.
Sitten uusi tiiviste ja pusla.
Keppi paikalleen.
Ja loput kumit sekä uus maton palanen. Myös uusi käsijarrun kahva.
Seuraavaksi sitten turvavyöt. Niiden kanssa aloin askartelemaan jo vuosi sitten. Haalin kasaan kaikki nurkista löytyvät vyöt. Auton omat oli homeiset ja pahasti. Jokaisessa sarjassa oli etuvöitten napit haalistunu.
Mutta yhdessä setissä oli hyvät. Kori oli seissy ladossa yli 10 vuotta auringolta piilossa. Mutta siinä oli matkustajan lukon kuoret rikki.
Auton omassa taas oli kuori ehjä, mutta kansi rikki.
Joten.
Ja lopputuloksena ehjä lukko ja kaikki kolme etupenkin lukkoa kirkkailla napeilla.
Se ei ollu ainoa murhe etupenkin lukkojen kanssa. Kuskin ja keskipenkin lukkojen kiinnitysjalat oli ruosteessa ja rumat. Koitin saisko ne kuoresta pois ilman vahinkoja. Ei oikein. Riski, että muovikuori vaurioituu oli liian suuri.
Totesin, että ne pitää purkaa. Joten vanha niitti pois.
Sorvilla uusia.
Prässillä koepuristus.
Sitten osat sinkkiin.
Takapenkin vöitten kiinnikkeet maalasin uudelleen pulverilla.
Vöiden homeen päätin hoitaa lähettämällä vyöt huollettavaksi ja hihnojen vaihtoon. Kasasin vyöt yhteen parhaimmista. Pistin korvaavat osat mukaan ja lähetin koko läjän turvavyo.fi.
Pakettia odotellessa putsailin muoviosat. Parin viikon päästä vyöt saapu takas ja oli hymy herkässä.
Hihnojen väri osu hyvin kohdalleen. Myös vöiden kelat huollettiin, joten oli todella hyvä ratkaisu tämä.
Sitten niittasin kiinnikkeet takas vastakappaleisiin.
Sitten vyöt paikalleen.
Ens vuonna sitten jatkuu sisustan kasaaminen.
Re: Hj60 "Lumikki"
Kepit ku on paikallaan, niin muistin koittaa toimiiko peruutusvalot. Tällä kertaa syttyy kepistä, eikä sumuvalokatkasijasta.
Laitoin sisävalojen katkaisijat paikalleen ja taakse uudet kumit.
Valot toimii.
Takalasin pussiin uudet vaahtomuovit.
Releelle uudelleen sinkitty kiinnike ja putsatut kuoret.
Paikallaan.
Tunkin teline seuraavaksi. Mahtavassa kunnossa ja alin tappi poikki.
Hioin tumpin tasaiseksi ja porasin keskelle reiän ja siihen M6 kierre. Sitten sorvasin M8 pultin ohkaisemmaksi ja myös M6 kierre. Kierteestä tuli melko kosmeettinen, mutta ajaa asiansa.
Lukitteen kanssa putsattuun telineeseen.
Ja autoon kiinni.
Reunalistan pätkät paikalleen.
Tulipellin ja konepellin tiivisteet putsattuina ja uusilla nastoilla paikalleen.
Lähdin hakemaan varastosta avausvaijeria, koska olen hukannut paikallaan olevasta nupin. Se reissu päätyi liukastumisen jälkeen päivystykseen. Nyt oikea käsi on siinä tilassa, ettei voi kurottaa tai nostaa.
Käsipuolena kunnostin kuitenki nupin seuraavana päivänä.
Reilu 3kk takaperin silmäni löyti ebaysta nämä kuvat.
Koitin löytää noita kumijuttuja muualta tuloksetta. Lopulta oli pakko heittää myyjälle löysä tarjous koko tunkista, koska ei myyny pelkkiä kumeja. Ja sitten omaan aiemmin kunnostettuun tunkkiin kumit putsattuna.
Lisää terapiahommaa. Kaivoin työkalut ja pussit esille.
Pussien sisältö yhdisteltynä. Jakoavain ja rengasavain uudelleen sinkitty. Vääntörauta on uusi ja loput väärän Toyotan pussista.
Kiintoavaimia on HJ:n pussiin yksi liikaa. Mutta koska näissä väärän Toyotan avaimissa on muoviklipsu tallella, niin annan itselleni anteeksi sen.
Meisseli siistissä kunnossa. Putsasin ja käsittelin kahvan.
Toinen itseltäni anteeksipyydettävä on tämä väärän Toyotan pyöräkiila. Ei kuulu HJ:n varustukseen, mutta liian hieno jätettäväksi pois.
Kaikki kamppeet pussiin.
Ja tunkin kanssa paikalleen. Putsasin myös kuminauhan.
Tankin luukkuun uus lukko, tarra ja jousi. Klipsu uudelleen sinkitty.
Kätköistä löyty uus lukko. Vaijerin kiinnike putsattu.
Kannelle uudet kumit. Lukon prikka ja mutterit on mustia. Ei tunnu järkevältä viedä pelkästään niitä passivoitavaks.
Ja luukku paikalleen. Huomasin, ettei tankin korkissa lue "Diesel". Pitää tilata uus.
Nyt sitte odottelemaan käden toipumista, jotta voi jatkaa sisustan kasaamista.
Laitoin sisävalojen katkaisijat paikalleen ja taakse uudet kumit.
Valot toimii.
Takalasin pussiin uudet vaahtomuovit.
Releelle uudelleen sinkitty kiinnike ja putsatut kuoret.
Paikallaan.
Tunkin teline seuraavaksi. Mahtavassa kunnossa ja alin tappi poikki.
Hioin tumpin tasaiseksi ja porasin keskelle reiän ja siihen M6 kierre. Sitten sorvasin M8 pultin ohkaisemmaksi ja myös M6 kierre. Kierteestä tuli melko kosmeettinen, mutta ajaa asiansa.
Lukitteen kanssa putsattuun telineeseen.
Ja autoon kiinni.
Reunalistan pätkät paikalleen.
Tulipellin ja konepellin tiivisteet putsattuina ja uusilla nastoilla paikalleen.
Lähdin hakemaan varastosta avausvaijeria, koska olen hukannut paikallaan olevasta nupin. Se reissu päätyi liukastumisen jälkeen päivystykseen. Nyt oikea käsi on siinä tilassa, ettei voi kurottaa tai nostaa.
Käsipuolena kunnostin kuitenki nupin seuraavana päivänä.
Reilu 3kk takaperin silmäni löyti ebaysta nämä kuvat.
Koitin löytää noita kumijuttuja muualta tuloksetta. Lopulta oli pakko heittää myyjälle löysä tarjous koko tunkista, koska ei myyny pelkkiä kumeja. Ja sitten omaan aiemmin kunnostettuun tunkkiin kumit putsattuna.
Lisää terapiahommaa. Kaivoin työkalut ja pussit esille.
Pussien sisältö yhdisteltynä. Jakoavain ja rengasavain uudelleen sinkitty. Vääntörauta on uusi ja loput väärän Toyotan pussista.
Kiintoavaimia on HJ:n pussiin yksi liikaa. Mutta koska näissä väärän Toyotan avaimissa on muoviklipsu tallella, niin annan itselleni anteeksi sen.
Meisseli siistissä kunnossa. Putsasin ja käsittelin kahvan.
Toinen itseltäni anteeksipyydettävä on tämä väärän Toyotan pyöräkiila. Ei kuulu HJ:n varustukseen, mutta liian hieno jätettäväksi pois.
Kaikki kamppeet pussiin.
Ja tunkin kanssa paikalleen. Putsasin myös kuminauhan.
Tankin luukkuun uus lukko, tarra ja jousi. Klipsu uudelleen sinkitty.
Kätköistä löyty uus lukko. Vaijerin kiinnike putsattu.
Kannelle uudet kumit. Lukon prikka ja mutterit on mustia. Ei tunnu järkevältä viedä pelkästään niitä passivoitavaks.
Ja luukku paikalleen. Huomasin, ettei tankin korkissa lue "Diesel". Pitää tilata uus.
Nyt sitte odottelemaan käden toipumista, jotta voi jatkaa sisustan kasaamista.
Re: Hj60 "Lumikki"
Sisustaa vähä eteenpäin. Tällä kertaa siistimmässä ympäristössä, eli Lumikin tulevassa talvisäilytyspaikassa.
Ylimääräset matot malliksi. Etuosan matosta ei hirveesti kyllä ollu apua.
Sitten leikkelemään. Bilteman huopaa kaks päällekkäin, niin tuli sopiva paksuus.
Palaset kiinni fiksattuihin mattoihin.
Sen jälkeen takaisin sikalaan. Auton sisustan tyhjennys, imurointi ja luuttuaminen.
Ja sitten laatuaikaa vaimon kanssa ja matot paikalleen.
Tuossa 70-sarjalaisen käsijarrussa tulee katkasija vähä maton tielle. Katsotaan pitääkö sille tehdä jotain modausta jossain vaiheessa.
Sitten detaljeja. Keppien nupit. Vaihdekepin nuppiin piti maalata itse numerot, koska oikealla numerolla olevaa nuppia ei saa ja lähin on tuo nuppi ilman valkosia merkkejä.
Lukkovivut ja käsijarrun pussi.
Vetimet. Konepellin nuppi pitää vielä putsata.
Kaasupolkimen stoppari ja kumi. Tuon kumin takia olin levoton muutaman kuukauden. Bongasin sen varaosakuvista ja valmistus loppunu. Kyselin hiukan ympäriinsä ja kovin huonolla menestyksellä. Sitten muissa asioissa yhtä varaosakoria kierrellessä silmäni osu tuohon kumiin. En uskaltanu neljään vuoteen siihen koskea, etten hukkaa sitä.
Ylimääräset matot malliksi. Etuosan matosta ei hirveesti kyllä ollu apua.
Sitten leikkelemään. Bilteman huopaa kaks päällekkäin, niin tuli sopiva paksuus.
Palaset kiinni fiksattuihin mattoihin.
Sen jälkeen takaisin sikalaan. Auton sisustan tyhjennys, imurointi ja luuttuaminen.
Ja sitten laatuaikaa vaimon kanssa ja matot paikalleen.
Tuossa 70-sarjalaisen käsijarrussa tulee katkasija vähä maton tielle. Katsotaan pitääkö sille tehdä jotain modausta jossain vaiheessa.
Sitten detaljeja. Keppien nupit. Vaihdekepin nuppiin piti maalata itse numerot, koska oikealla numerolla olevaa nuppia ei saa ja lähin on tuo nuppi ilman valkosia merkkejä.
Lukkovivut ja käsijarrun pussi.
Vetimet. Konepellin nuppi pitää vielä putsata.
Kaasupolkimen stoppari ja kumi. Tuon kumin takia olin levoton muutaman kuukauden. Bongasin sen varaosakuvista ja valmistus loppunu. Kyselin hiukan ympäriinsä ja kovin huonolla menestyksellä. Sitten muissa asioissa yhtä varaosakoria kierrellessä silmäni osu tuohon kumiin. En uskaltanu neljään vuoteen siihen koskea, etten hukkaa sitä.
Re: Hj60 "Lumikki"
Nyt ku matot on paikallaan ja varastohuoneeseen piti saaha tilaa muita harrastuksia varten, niin osaa mennyt autoon kiinni vauhdilla.
Tulevaisuudessa pitää saada tupakansytyttimestä 12V pihalle, niin päädyin tällaiseen ratkaisuun. Pieni jännitteenalennin piilotettuna tuhkiksen "kattoon". Tupakansytyttimen virrat kiertää sen kautta. Valo on vielä 24V. Tämä on mielestäni siistimpi, ku autossa aiemmin ollut erillinen 12V sytytin tai joku ulkopuolinen alentajamollukka. En viittiny teurastaa parasta osaa, joten käytin ruosteiden poiston jälkeen osan sinkissä.
Paneeli paikallaan pääsin testaamaan loput sähköhärvelit. Takalasin lämmitintä en ole testannu, mutta muuten kaikki toimii. Huomasinki sitte, että katkasijoiden valolla ois pitäny olla vihreä huppu.
Joten vielä kerran irti ja huppu valolle. Samalla vinttojen nupit ja ac-napin peitelevy paikalleen.
Radion jännitteenalentimelle ei tullut virtaa. Olin sen kytkeny alkuperäiseen radion pistokkeeseen ja näköjään sitä ei ole kytketty käyttöön. Meinasin ensin vetää sille uudet johdot nyrkkipajatyyliin, mutta sitte tuliki ajatus tehdä se asiallisemmin. Virrat päätin ottaa Power outlet boksista ja hyödyntää alkuperäisiä johtoja. Kaikenlaisia resuja ku on nurkkiin kerääntyny. Joten sivuvilkusta liitinrunko ja punainen suojaletku. Toinen liitinrunko takalasinpesurin pumpun johdosta. Johdot sitten takavalon pohjasta ja korin johtonipusta takavalojen johdot. Lisäksi pari uutta rengasliitintä. Boksista otin jatkuvan +:n ja ACC asennon +:n. Sitten sähköteippiä päälle ja toiseen päähän Toyotan DIN adapterijohdosta alkuperästä vastaava radion liitin, ku en pystyny/jaksanu alkaa irrottelemaan alentajaa paikaltaan.
Sitten penkkien kimppuun. Kiskot pistin tiskikoneeseen. Oli niin paljo nöyhtää ja likaa.
Olisin halunnu purkaa ne kokonaan ja maalata pulverilla, muttei niitä saanu osiin. Joten teippasin piiloon ruosteettomat osuudet ja puhaltelin ruosteet ja spraymaalilla ehostus.
Sitten takapenkit. Pikkuhilppeiden pesua.
Pulverimaalia.
Flex sealilla kumipinnotus.
Selkänojan vapautuskahvat piti purkaa palasiks. Käyttöön tulevassa penkissä oli kahva poikki ja tappi taipunu. Muoviosille ehostusta ja takaisin nippuun.
Metallireunukset vaati kans osansa. Kolmesta takapenkistä ei löytyny yhtäkään hyvää pitkista listoista. Parhaimmassa oli vaan yksi kolhu, jonka napputtelin parhaani mukaan suoraksi. Loppusilaus pakkelilla ennen maalausta.
Sitten ruosteenpoisto ja maalia.
Sitten kasaamaan. Ensiksi istuinosat. Tästä lähdettiin. Edellinen omistaja oli leikannu muovimaton puukolla pois, jotta sai penkinpäällisten koukut kiinni. Onneks auton alkuperäinen oli ehjä.
Ja tällanen siitä tuli.
Sitten selkänoja. Ennen.
Jälkeen.
Sitten takapenkin turvavyöt.
Ja vaimon avustuksella penkkejä paikalleen.
Ratti ja sen ympärysmuovit on vaan malliks paikallaan. Muoveista alempi paljastu rikkinäiseks, joten se vaihtuu vielä. Mutta halusin fiilistellä kuskin paikalla. Viimeksi tässä istunu tammikuussa 2016.
Tulevaisuudessa pitää saada tupakansytyttimestä 12V pihalle, niin päädyin tällaiseen ratkaisuun. Pieni jännitteenalennin piilotettuna tuhkiksen "kattoon". Tupakansytyttimen virrat kiertää sen kautta. Valo on vielä 24V. Tämä on mielestäni siistimpi, ku autossa aiemmin ollut erillinen 12V sytytin tai joku ulkopuolinen alentajamollukka. En viittiny teurastaa parasta osaa, joten käytin ruosteiden poiston jälkeen osan sinkissä.
Paneeli paikallaan pääsin testaamaan loput sähköhärvelit. Takalasin lämmitintä en ole testannu, mutta muuten kaikki toimii. Huomasinki sitte, että katkasijoiden valolla ois pitäny olla vihreä huppu.
Joten vielä kerran irti ja huppu valolle. Samalla vinttojen nupit ja ac-napin peitelevy paikalleen.
Radion jännitteenalentimelle ei tullut virtaa. Olin sen kytkeny alkuperäiseen radion pistokkeeseen ja näköjään sitä ei ole kytketty käyttöön. Meinasin ensin vetää sille uudet johdot nyrkkipajatyyliin, mutta sitte tuliki ajatus tehdä se asiallisemmin. Virrat päätin ottaa Power outlet boksista ja hyödyntää alkuperäisiä johtoja. Kaikenlaisia resuja ku on nurkkiin kerääntyny. Joten sivuvilkusta liitinrunko ja punainen suojaletku. Toinen liitinrunko takalasinpesurin pumpun johdosta. Johdot sitten takavalon pohjasta ja korin johtonipusta takavalojen johdot. Lisäksi pari uutta rengasliitintä. Boksista otin jatkuvan +:n ja ACC asennon +:n. Sitten sähköteippiä päälle ja toiseen päähän Toyotan DIN adapterijohdosta alkuperästä vastaava radion liitin, ku en pystyny/jaksanu alkaa irrottelemaan alentajaa paikaltaan.
Sitten penkkien kimppuun. Kiskot pistin tiskikoneeseen. Oli niin paljo nöyhtää ja likaa.
Olisin halunnu purkaa ne kokonaan ja maalata pulverilla, muttei niitä saanu osiin. Joten teippasin piiloon ruosteettomat osuudet ja puhaltelin ruosteet ja spraymaalilla ehostus.
Sitten takapenkit. Pikkuhilppeiden pesua.
Pulverimaalia.
Flex sealilla kumipinnotus.
Selkänojan vapautuskahvat piti purkaa palasiks. Käyttöön tulevassa penkissä oli kahva poikki ja tappi taipunu. Muoviosille ehostusta ja takaisin nippuun.
Metallireunukset vaati kans osansa. Kolmesta takapenkistä ei löytyny yhtäkään hyvää pitkista listoista. Parhaimmassa oli vaan yksi kolhu, jonka napputtelin parhaani mukaan suoraksi. Loppusilaus pakkelilla ennen maalausta.
Sitten ruosteenpoisto ja maalia.
Sitten kasaamaan. Ensiksi istuinosat. Tästä lähdettiin. Edellinen omistaja oli leikannu muovimaton puukolla pois, jotta sai penkinpäällisten koukut kiinni. Onneks auton alkuperäinen oli ehjä.
Ja tällanen siitä tuli.
Sitten selkänoja. Ennen.
Jälkeen.
Sitten takapenkin turvavyöt.
Ja vaimon avustuksella penkkejä paikalleen.
Ratti ja sen ympärysmuovit on vaan malliks paikallaan. Muoveista alempi paljastu rikkinäiseks, joten se vaihtuu vielä. Mutta halusin fiilistellä kuskin paikalla. Viimeksi tässä istunu tammikuussa 2016.
Re: Hj60 "Lumikki"
Sisusta jatkuu.
Tyhjät katkasijan paikat tukkoon. Rattiakselin muovit myös lopullisesti paikallaan, ku löyty oikeat ruuvit.
Käsikaasu uudelleen maalattuna.
Sitte tarrahommia. Kaivoin esiin taas Cruiserworldista ostetut tarrat. Rengaspainetarra näytti jotenki väärältä, vaikken muistanutkaan miltä alkuperäinen näyttää. Joten kuvan perusteella tekemään uutta.
Ja olihan se taas vähä onneton esitys tuo Cruiseworldin tarra, joka on kuvassa oikealla.
Sitten sain päähäni hommata uus sulakerasian kansi. Käytetyt ku on niin käppyröitä. Sille piti kans tehdä tarra, kun alkuperästä ei enää saa. Samalla tein toisenki ovitarran uusiksi.
Sekään ei Cruiserworldilaisilla oikeen onnistunu. Painojälki muistuttaa hiukan samaa ku kouluaikoina koitin mustesuihkutulostimella tulostaa normaalille piirtoheitinkalvolle. Oman tarran tekstin korrektiudesta en voi mennä takuuseen, ku se on erinäisillä kääntäjillä koostettu.
Sulaketaulun tarrasta oli pdfkäännöksessä jääny yks kirjain pois. Teetin sen uusiksi ja mattapintasena. Aiempi oli kiiltävä ja ei näyttäny oikealta. Sitten kaikki paikallaan. Oven tiivisteestä paljastu kuvasta maalisumua. Pitää se putsailla vielä.
Myös ruostesuojaustarra löyti paikkansa.
Sitten pitkään kaapissa lojuneet kumit lokasuojiin paikalleen.
Takaisin sisustaan.
Tavaratilan verhoilua. Muovit ensin.
Viimeiset liimaukset kattoverhoiluun.
Loput muovit.
Ja yläreunan reunalista.
Tavaratilan pahveja paikalleen. Ensiksi kaiuttimien telineet.
Oli hiukan jännittävää alkaa puhkomaan pahveihin kaiuttimien reikiä. Hyväkuntosia pahveja ei liikaa ole tarjolla. Tein yhdestä kuskin puolen pikkupahvista apuvälineen. Siinä oli jo ennestään kaiuttimen reikä. Piirsin takapuolelta telineen reiän mukaan uuden paikan ja sen avulla jäljensin sitten reiän käyttöön tuleviin. Kätevää ku sai käyttää kaiuttimien mukana tullutta sapluunaa reikien viimeistelyyn.
Lopulta ne sinne istu. Ledivalo tuo jotenki kuskin puolella eri sävyjä pahveissa esiin. Paljaalla silmällä ei näytä tuolta.
Alaluukun verhoilu myös, ku ei tarvi enää konttailla tavaratilassa.
Vaihdoin vielä sulakkeet alkuperäisiin. Halusin tekstiversiot, kuten konehuoneen virtaboksissa. Tilasin myös puuttuvat sulakepihdit. Huomasin myös, ettei tuo pihti saa otetta tarvikesulakkeista, joten ei ollu turhaa hankkia alkuperäiset sulakkeet.
Ja kansi päälle.
Sitten vielä radio huulille ja kaiuttimien testausta. Pitää tähän aiheeseen vielä perehtyä. Jotain outoa on soittimen toiminnassa.
Tyhjät katkasijan paikat tukkoon. Rattiakselin muovit myös lopullisesti paikallaan, ku löyty oikeat ruuvit.
Käsikaasu uudelleen maalattuna.
Sitte tarrahommia. Kaivoin esiin taas Cruiserworldista ostetut tarrat. Rengaspainetarra näytti jotenki väärältä, vaikken muistanutkaan miltä alkuperäinen näyttää. Joten kuvan perusteella tekemään uutta.
Ja olihan se taas vähä onneton esitys tuo Cruiseworldin tarra, joka on kuvassa oikealla.
Sitten sain päähäni hommata uus sulakerasian kansi. Käytetyt ku on niin käppyröitä. Sille piti kans tehdä tarra, kun alkuperästä ei enää saa. Samalla tein toisenki ovitarran uusiksi.
Sekään ei Cruiserworldilaisilla oikeen onnistunu. Painojälki muistuttaa hiukan samaa ku kouluaikoina koitin mustesuihkutulostimella tulostaa normaalille piirtoheitinkalvolle. Oman tarran tekstin korrektiudesta en voi mennä takuuseen, ku se on erinäisillä kääntäjillä koostettu.
Sulaketaulun tarrasta oli pdfkäännöksessä jääny yks kirjain pois. Teetin sen uusiksi ja mattapintasena. Aiempi oli kiiltävä ja ei näyttäny oikealta. Sitten kaikki paikallaan. Oven tiivisteestä paljastu kuvasta maalisumua. Pitää se putsailla vielä.
Myös ruostesuojaustarra löyti paikkansa.
Sitten pitkään kaapissa lojuneet kumit lokasuojiin paikalleen.
Takaisin sisustaan.
Tavaratilan verhoilua. Muovit ensin.
Viimeiset liimaukset kattoverhoiluun.
Loput muovit.
Ja yläreunan reunalista.
Tavaratilan pahveja paikalleen. Ensiksi kaiuttimien telineet.
Oli hiukan jännittävää alkaa puhkomaan pahveihin kaiuttimien reikiä. Hyväkuntosia pahveja ei liikaa ole tarjolla. Tein yhdestä kuskin puolen pikkupahvista apuvälineen. Siinä oli jo ennestään kaiuttimen reikä. Piirsin takapuolelta telineen reiän mukaan uuden paikan ja sen avulla jäljensin sitten reiän käyttöön tuleviin. Kätevää ku sai käyttää kaiuttimien mukana tullutta sapluunaa reikien viimeistelyyn.
Lopulta ne sinne istu. Ledivalo tuo jotenki kuskin puolella eri sävyjä pahveissa esiin. Paljaalla silmällä ei näytä tuolta.
Alaluukun verhoilu myös, ku ei tarvi enää konttailla tavaratilassa.
Vaihdoin vielä sulakkeet alkuperäisiin. Halusin tekstiversiot, kuten konehuoneen virtaboksissa. Tilasin myös puuttuvat sulakepihdit. Huomasin myös, ettei tuo pihti saa otetta tarvikesulakkeista, joten ei ollu turhaa hankkia alkuperäiset sulakkeet.
Ja kansi päälle.
Sitten vielä radio huulille ja kaiuttimien testausta. Pitää tähän aiheeseen vielä perehtyä. Jotain outoa on soittimen toiminnassa.
Re: Hj60 "Lumikki"
Nyt tulee vähä pidempi päivitys.
Radio tosiaan lähti päälle ja sammui avaimesta, kuten kuuluu. Mutta näppäinten valot jäi palamaan sammuksissa. Mittailin liittimestä, ettei virtaa tullut valoille laite sammuksissa. Kyselin vinkkejä sieltä täältä ja sain neuvoks kokeilla vastuksellista relettä, joka poistaisi mahdolliset häiriöt. Se ei auttanut. Lopulta joku ehdotti, että soitin purkaa konkkiaan valaistukselle. Ja niin se tosiaan teki. Olin haarottanu releen jälkeen johdon sekä herätteelle ja valaistukselle. Haarotuksen kautta virta pääsi pinnistä pinniin. Laitoin diodin johtoon, ensin tietysti väärään johtoon, ja valot sammu. Siinä johtoja jumpatessa katos maakin. Kiinalaiset kutistetinajatkot ei ollu toiminu. Poistin kaikki sellaset johdoista ja kolvasin johdot yhteen. Nyt toimii.
Tämän jälkeen huomasin, ettei toinen takakaiutin toimi. Purin penkit pois ja kaivoin johdon maton alta esille. Luulin tehneeni sinnekkin samanlaisen jatkon, mutta olinki tehny jatkon juottamalla. Kaikki takas paikalleen ja lopulta vika löytyi liittimen taittuneesta pinnistä.
Sitten pääsin etukaiuttimien kimppuun. Ensin kaiuttimen paikan muodot paperille.
Sitten leikaten muovista koroke.
Reunojen viisto ja ohut vaahtokumi tiivisteeksi.
Resupahviin aukkoa ja paikan hahmottelua.
Uudet muoviklipsut.
Koesovitus. Testissä selvisi, että johdot oli ristissä. Paikkojen vaihto, niin stereokuva asettu kohdalleen.
Pahviin reiän paikka. Näissä pahveissa oli jo reikä 4" samanlaiselle kaiuttimelle. Ei tarttenu uhrata reiättömiä pahveja.
Sitten rakennusmuovista kosteussuoja. Siirsin muovinresuista tuon pussukan muoviin.
Pussukka ei tarttunu ja lukon tankokin tuli vietyä muovin läpi tyhmästä paikasta. Joten tein uusiksi.
Uudet kahvat.
Kahvoille pesua.
Ikkunaveivit sai kans huomiota. Parhaimmatkin oli melko nuhjuisen näköset.
Harjottelin purkamaan nupin irti. Luulin että takapuolelta pääsis tuohon alumiinilätkään käsiksi.
Ei auttanu. Sitte halkasin yhden, jotta näkee rakenteen.
Alumiini onkin vaan liimattu kiinni. Eli tilaamaan uusia jonkun Corollan tms. veivejä. Reunoista ylimääräset veks, että pääsee paremmin alumiinilätkän alle kangottamaan. Sitte jarrukliinerissä liotus, kunnes liima pehmenee ja lätkä irti.
Kaksi onnistu hyvin ja kahteen jäi vähä jälkeä irrotuksesta.
Takapahveihin vaihdoin uudet metalliosat tuhkakupille.
Stoppariklipsusta muovipalikka irti ja pulverimaalia.
Ulkopinnalle pesu ja aineet. Ennen ja jälkeen.
Ja valmis.
Ja sitten pahvit paikalleen.
Kahvan muovi on uusi. Samaten lukkonuppi.
Kaiuttimen sais juuri kankaan reunan tasalle, kuten halusin.
Sitten kynnyslistat. Ne oli melko nuhjuiset.
Eli hiontaa.
Sitten struktuurimaalia. Sen hioin kevyesti karhunkielellä ja sitten pintaväri.
Ja paikallaan.
Lopulta sitten soitin lopullisesti paikalleen ja sai ottaa suojamuovin pois.
Sitten kyllästyin ryönäseen pumppuun. Eli se irti ja meikattavaks. Suuttimet myös irti ja kärkien vaihtoon. Tämän kaiken hoiti https://www.ftworkshop.com/?lang=fi
Niitä odotellessa tein pari tarraa. Googlella tekstit ja paikat sekä koot toisesta moottorista.
Sitten saapui pumppu takaisin ja osat keltapassivoinnista.
Sitten romppeet paikalleen. Suuttimet myös keltapassivoitiin.
Tämän jälkeen vaivasi käyntiinlähtö ja käyntiongelmat. Sahuutti käyntiin ja ei meinannu pysyä käynnissä. Lopulta kun sai käymään kunnolla, eli ilmat pois systeemistä kunnolla, niin jäi käyntiinlähtöongelma. Mittasin, että hehkuille tulee virta, joten aloin epäillä tarvikehehkuja. Vaihdoin ne käytettyihin Densolaisiin, muttei auttanu. Sitten huomasin, että hehkujen lyhyt virtakiskon pätkä oli mennyt väärin paikalleen ja ei saanu kunnolla kontaktia. Laitoin sen oikein, muttei sekään auttanu. Nyt ei enää tullu virtaakaan hehkuille. Lopulta syyksi paljastu tämä "älyä" sisältävä kiskon pätkä.
Liitin oli vähä heikon näköinen.
Santapaperilla hapettumat pois ja nyt alko lähtemään käyntiin, kuten pitää.
Sitten roiskeläppien kimppuun. Ostin jokunen vuosi sitten tämän sarjan ebaysta. Sen lisäksi vielä yksi takaläppä, josta sai puuttuvan kiinnikeraudan.
Etuläpät oli vähä huonossa kunnossa.
Takaläpät todella hyvät.
Kattoepllistä naputtelin uudet vahvikkeet.
Toinen etuläppä oli kuopalla. Koitin lämmittää uunissa ja painon alla jäähdyttää suoraks. Ei oikein auttanu.
Sitten vulkanointiliimalla pellit kiinni.
Sitten maalia.
Uudesta läpästä vakoilin rautojen kiinnityksen. Sorvasin alumiinitangosta uudet niitit.
Ja lopulta kasaan. Sivelin maalin päälle Flexsealia kumimaisen pinnan saadakseni ja tiiviin suojan.
Sitten viimeset osat paikalleen.
Ja sitten pihalle. Ja kotipihaan.
Ohjaustehostin huuti jatkuvalla syötöllä. Lopulta aloin miettimään, että pytyn sisällä oleva verkko olis menny tukkoon sinkityksessä. Kanssaharrastajalla oli käynyt samoin ja hänen neuvosta purin pytyn ja poistin verkon. Siinä oli pari kynnen kokoista kohtaa auki. Pytty oli muutenkin aivan ruosteessa sisältä. Sinne oli jääny happoa prosessissa. Putsasin ruosteet pois ja laitoin pytyn takasin. Huuto loppu.
Olin ostanu vuonna 2019 pullon, jolla juhlistan kotipihaan ajoa ja nyt oli aika se korkata.
Muutama kuva luonnonvalossa uusilla renkailla pesun jälkeen.
Sitten Detaljeja sisälle.
(Tämä hajustin on samanikäinen, mitä auto ja muistan, että isällä oli LJ:ssä samanlainen)
Seuraavana päivänä tuli herrat Suomen Land Cruiser Klubin puolesta tarkastamaan auton. Hyväksyttiin museoajoneuvoksi arvosanoin 13kpl hyvä ja 23 erinomainen. Eli hyvät arvostelut, mutta hiukan moitittavaakin löytyi.
Sitten seuraavana päivänä vuotavan työntötankojen luukun kimppuun näillä eväillä. Ja vuoto lakkasi.
Sen jälkeen hyvillä mielin odottamaan seuraavan päivän katsastusta.
Konttorin pihalle ja kehujen kera kilvet kainalossa kotiin. Sain alkuperäiset tunnukset takaisin.
Sitten koeajolle ja havaintona, ettei vilkku palauta. Oli jääny palautin pois. Eli se takas.
Koeajolla mentiin kovaa ja tuli pyöreitä täyteen.
Sitten alko ongelmat. Takajarrut kuumeni ajossa. Niitä löysäilin kolmeen otteeseen ja nyt ne on ok. Ensimmäisen pidemmän koeajon jälkeen auto merkkas reviiriään. Syyksi paljastu kolme vuotavaa suutinta. Keltapassivointi ei ollu tehny hyvää tiivistepinnoille.
Eli toiset tilalle. Ja maalausta.
Niiden vaihdon jälkeen lähdin koeajolle ja ihmettelin, että tehostaja huutaa taas. Simpukka oli sylkeny öljyt pihalle. Jostain systä oli säätöruuvi muttereineen löystyny ja sieltä sylki öljyt ulos. Siitä selvisi kiristämällä. Sen jälkeen ajelin taas onnellisena hetken. Tippoja jäi vieläkin alle. Luulin niiden olevan pohjapanssarin päälle jäänyttä dieseliä suuttimien vuodosta. Ei ollutkaan, vaan laatikkoöljyä. Olin liian varovaisesti kiristelly proput parin kesän takaisen kierteiden korkkauksen pelästyttämänä. Kiristelin ne, niin nyt tuntuu pitävän.
Ja sitten päästään siihen miksi en ole aiemmin päivittänyt tätä projektia. Tänään oli auton entisen omistajan 60v syntymäpäiväjuhlat ja auto pääsi päivänsankarin yllätykseksi entiseen kotipihaan vierailulle. Yllätys oli onnistunut. Auto on ollut tässä pihapiirissä vuodesta 1992 vuoteen 2006. Sinä aikana kilometrejä kertyi noin 350tkm. Auto oli omistajalle rakas ja jälleennäkeminen oli herkistävä. Oli myös mukava kuunnella sukuun kuuluvien muisteluita autosta.
Nyt sitten seuraavana on parin asennus yms. kolhun jne. korjaus maalarilla. Sitten teipit kylkeen. Myös vinssin kardaanista puuttuu pultit ja vinssistä vaijeri. Ne tulee, kunhan pultit saapuu. Ja jossain vaiheessa Melberin aluvanteet alle. Nyt pitäisi syyssateiden välissä koittaa ajella lisää vikoja esille ja kasvattaa luottamusta autoon.
Tässä vaiheessa haluan kiittää kaikkia joilta olen saanut apuja ja neuvoja sekä tsemppiä. Myös kaikkia joilta olen varaosia ostanut. Ja muita jotka ovat olleet osallisena jollain muotoa. Henkilöitä on niin paljon ja aikaa kulunut kauan, etten muista kaikkia nimiä tai nimimerkkejä, niin en mainitse ketään erikseen.
Kiitos!
Radio tosiaan lähti päälle ja sammui avaimesta, kuten kuuluu. Mutta näppäinten valot jäi palamaan sammuksissa. Mittailin liittimestä, ettei virtaa tullut valoille laite sammuksissa. Kyselin vinkkejä sieltä täältä ja sain neuvoks kokeilla vastuksellista relettä, joka poistaisi mahdolliset häiriöt. Se ei auttanut. Lopulta joku ehdotti, että soitin purkaa konkkiaan valaistukselle. Ja niin se tosiaan teki. Olin haarottanu releen jälkeen johdon sekä herätteelle ja valaistukselle. Haarotuksen kautta virta pääsi pinnistä pinniin. Laitoin diodin johtoon, ensin tietysti väärään johtoon, ja valot sammu. Siinä johtoja jumpatessa katos maakin. Kiinalaiset kutistetinajatkot ei ollu toiminu. Poistin kaikki sellaset johdoista ja kolvasin johdot yhteen. Nyt toimii.
Tämän jälkeen huomasin, ettei toinen takakaiutin toimi. Purin penkit pois ja kaivoin johdon maton alta esille. Luulin tehneeni sinnekkin samanlaisen jatkon, mutta olinki tehny jatkon juottamalla. Kaikki takas paikalleen ja lopulta vika löytyi liittimen taittuneesta pinnistä.
Sitten pääsin etukaiuttimien kimppuun. Ensin kaiuttimen paikan muodot paperille.
Sitten leikaten muovista koroke.
Reunojen viisto ja ohut vaahtokumi tiivisteeksi.
Resupahviin aukkoa ja paikan hahmottelua.
Uudet muoviklipsut.
Koesovitus. Testissä selvisi, että johdot oli ristissä. Paikkojen vaihto, niin stereokuva asettu kohdalleen.
Pahviin reiän paikka. Näissä pahveissa oli jo reikä 4" samanlaiselle kaiuttimelle. Ei tarttenu uhrata reiättömiä pahveja.
Sitten rakennusmuovista kosteussuoja. Siirsin muovinresuista tuon pussukan muoviin.
Pussukka ei tarttunu ja lukon tankokin tuli vietyä muovin läpi tyhmästä paikasta. Joten tein uusiksi.
Uudet kahvat.
Kahvoille pesua.
Ikkunaveivit sai kans huomiota. Parhaimmatkin oli melko nuhjuisen näköset.
Harjottelin purkamaan nupin irti. Luulin että takapuolelta pääsis tuohon alumiinilätkään käsiksi.
Ei auttanu. Sitte halkasin yhden, jotta näkee rakenteen.
Alumiini onkin vaan liimattu kiinni. Eli tilaamaan uusia jonkun Corollan tms. veivejä. Reunoista ylimääräset veks, että pääsee paremmin alumiinilätkän alle kangottamaan. Sitte jarrukliinerissä liotus, kunnes liima pehmenee ja lätkä irti.
Kaksi onnistu hyvin ja kahteen jäi vähä jälkeä irrotuksesta.
Takapahveihin vaihdoin uudet metalliosat tuhkakupille.
Stoppariklipsusta muovipalikka irti ja pulverimaalia.
Ulkopinnalle pesu ja aineet. Ennen ja jälkeen.
Ja valmis.
Ja sitten pahvit paikalleen.
Kahvan muovi on uusi. Samaten lukkonuppi.
Kaiuttimen sais juuri kankaan reunan tasalle, kuten halusin.
Sitten kynnyslistat. Ne oli melko nuhjuiset.
Eli hiontaa.
Sitten struktuurimaalia. Sen hioin kevyesti karhunkielellä ja sitten pintaväri.
Ja paikallaan.
Lopulta sitten soitin lopullisesti paikalleen ja sai ottaa suojamuovin pois.
Sitten kyllästyin ryönäseen pumppuun. Eli se irti ja meikattavaks. Suuttimet myös irti ja kärkien vaihtoon. Tämän kaiken hoiti https://www.ftworkshop.com/?lang=fi
Niitä odotellessa tein pari tarraa. Googlella tekstit ja paikat sekä koot toisesta moottorista.
Sitten saapui pumppu takaisin ja osat keltapassivoinnista.
Sitten romppeet paikalleen. Suuttimet myös keltapassivoitiin.
Tämän jälkeen vaivasi käyntiinlähtö ja käyntiongelmat. Sahuutti käyntiin ja ei meinannu pysyä käynnissä. Lopulta kun sai käymään kunnolla, eli ilmat pois systeemistä kunnolla, niin jäi käyntiinlähtöongelma. Mittasin, että hehkuille tulee virta, joten aloin epäillä tarvikehehkuja. Vaihdoin ne käytettyihin Densolaisiin, muttei auttanu. Sitten huomasin, että hehkujen lyhyt virtakiskon pätkä oli mennyt väärin paikalleen ja ei saanu kunnolla kontaktia. Laitoin sen oikein, muttei sekään auttanu. Nyt ei enää tullu virtaakaan hehkuille. Lopulta syyksi paljastu tämä "älyä" sisältävä kiskon pätkä.
Liitin oli vähä heikon näköinen.
Santapaperilla hapettumat pois ja nyt alko lähtemään käyntiin, kuten pitää.
Sitten roiskeläppien kimppuun. Ostin jokunen vuosi sitten tämän sarjan ebaysta. Sen lisäksi vielä yksi takaläppä, josta sai puuttuvan kiinnikeraudan.
Etuläpät oli vähä huonossa kunnossa.
Takaläpät todella hyvät.
Kattoepllistä naputtelin uudet vahvikkeet.
Toinen etuläppä oli kuopalla. Koitin lämmittää uunissa ja painon alla jäähdyttää suoraks. Ei oikein auttanu.
Sitten vulkanointiliimalla pellit kiinni.
Sitten maalia.
Uudesta läpästä vakoilin rautojen kiinnityksen. Sorvasin alumiinitangosta uudet niitit.
Ja lopulta kasaan. Sivelin maalin päälle Flexsealia kumimaisen pinnan saadakseni ja tiiviin suojan.
Sitten viimeset osat paikalleen.
Ja sitten pihalle. Ja kotipihaan.
Ohjaustehostin huuti jatkuvalla syötöllä. Lopulta aloin miettimään, että pytyn sisällä oleva verkko olis menny tukkoon sinkityksessä. Kanssaharrastajalla oli käynyt samoin ja hänen neuvosta purin pytyn ja poistin verkon. Siinä oli pari kynnen kokoista kohtaa auki. Pytty oli muutenkin aivan ruosteessa sisältä. Sinne oli jääny happoa prosessissa. Putsasin ruosteet pois ja laitoin pytyn takasin. Huuto loppu.
Olin ostanu vuonna 2019 pullon, jolla juhlistan kotipihaan ajoa ja nyt oli aika se korkata.
Muutama kuva luonnonvalossa uusilla renkailla pesun jälkeen.
Sitten Detaljeja sisälle.
(Tämä hajustin on samanikäinen, mitä auto ja muistan, että isällä oli LJ:ssä samanlainen)
Seuraavana päivänä tuli herrat Suomen Land Cruiser Klubin puolesta tarkastamaan auton. Hyväksyttiin museoajoneuvoksi arvosanoin 13kpl hyvä ja 23 erinomainen. Eli hyvät arvostelut, mutta hiukan moitittavaakin löytyi.
Sitten seuraavana päivänä vuotavan työntötankojen luukun kimppuun näillä eväillä. Ja vuoto lakkasi.
Sen jälkeen hyvillä mielin odottamaan seuraavan päivän katsastusta.
Konttorin pihalle ja kehujen kera kilvet kainalossa kotiin. Sain alkuperäiset tunnukset takaisin.
Sitten koeajolle ja havaintona, ettei vilkku palauta. Oli jääny palautin pois. Eli se takas.
Koeajolla mentiin kovaa ja tuli pyöreitä täyteen.
Sitten alko ongelmat. Takajarrut kuumeni ajossa. Niitä löysäilin kolmeen otteeseen ja nyt ne on ok. Ensimmäisen pidemmän koeajon jälkeen auto merkkas reviiriään. Syyksi paljastu kolme vuotavaa suutinta. Keltapassivointi ei ollu tehny hyvää tiivistepinnoille.
Eli toiset tilalle. Ja maalausta.
Niiden vaihdon jälkeen lähdin koeajolle ja ihmettelin, että tehostaja huutaa taas. Simpukka oli sylkeny öljyt pihalle. Jostain systä oli säätöruuvi muttereineen löystyny ja sieltä sylki öljyt ulos. Siitä selvisi kiristämällä. Sen jälkeen ajelin taas onnellisena hetken. Tippoja jäi vieläkin alle. Luulin niiden olevan pohjapanssarin päälle jäänyttä dieseliä suuttimien vuodosta. Ei ollutkaan, vaan laatikkoöljyä. Olin liian varovaisesti kiristelly proput parin kesän takaisen kierteiden korkkauksen pelästyttämänä. Kiristelin ne, niin nyt tuntuu pitävän.
Ja sitten päästään siihen miksi en ole aiemmin päivittänyt tätä projektia. Tänään oli auton entisen omistajan 60v syntymäpäiväjuhlat ja auto pääsi päivänsankarin yllätykseksi entiseen kotipihaan vierailulle. Yllätys oli onnistunut. Auto on ollut tässä pihapiirissä vuodesta 1992 vuoteen 2006. Sinä aikana kilometrejä kertyi noin 350tkm. Auto oli omistajalle rakas ja jälleennäkeminen oli herkistävä. Oli myös mukava kuunnella sukuun kuuluvien muisteluita autosta.
Nyt sitten seuraavana on parin asennus yms. kolhun jne. korjaus maalarilla. Sitten teipit kylkeen. Myös vinssin kardaanista puuttuu pultit ja vinssistä vaijeri. Ne tulee, kunhan pultit saapuu. Ja jossain vaiheessa Melberin aluvanteet alle. Nyt pitäisi syyssateiden välissä koittaa ajella lisää vikoja esille ja kasvattaa luottamusta autoon.
Tässä vaiheessa haluan kiittää kaikkia joilta olen saanut apuja ja neuvoja sekä tsemppiä. Myös kaikkia joilta olen varaosia ostanut. Ja muita jotka ovat olleet osallisena jollain muotoa. Henkilöitä on niin paljon ja aikaa kulunut kauan, etten muista kaikkia nimiä tai nimimerkkejä, niin en mainitse ketään erikseen.
Kiitos!
Re: Hj60 "Lumikki"
Sitten vaan onnellisia kilometrejä Cruiserin kanssa.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
Re: Hj60 "Lumikki"
ONNEKSI OLKOON PROJEKTIN VALMISTUMISESTA!!!
HJ = Hyvä Juttu!
SLCK # 269
HJ 61 -87, 3+3
SLCK # 269
HJ 61 -87, 3+3
Re: Hj60 "Lumikki"
Ajokausi päättynyt. 461km tuli mittariin, eli ei paljoa. Kaikkien vuotojen selättämisen jälkeen auto on pelannu hyvin. Sateinen syksy karsi aika paljon ajoja, mutta aina tilaisuuden tullen tuli asioilla yms. käytyä.
Itseni yllätti se etten pelkää ajaa tällä. Oon ajellu sorateitä ja pellolla ja yhtään ei ahdista. Hyvä niin, niin pystyy nauttimaanki lopputuloksesta.
Tässä jokunen kuva ajeluilta.
Siellä se nyt odottelee kevättä lämpimässä muitten kanssa.
Eilen (3.10.) tuli muuten 8 vuotta tämän kuvan ottamisesta.
Itseni yllätti se etten pelkää ajaa tällä. Oon ajellu sorateitä ja pellolla ja yhtään ei ahdista. Hyvä niin, niin pystyy nauttimaanki lopputuloksesta.
Tässä jokunen kuva ajeluilta.
Siellä se nyt odottelee kevättä lämpimässä muitten kanssa.
Eilen (3.10.) tuli muuten 8 vuotta tämän kuvan ottamisesta.
Re: Hj60 "Lumikki"
Ajokausi alkoi vappuna.
Ensiksi pesu.
Sitte ajeluita. Tästähän piti alunperin tulla auto, millä kuskataan koiria uimaan. Pitihän sekin nyt hoitaa sitten. Uimassa toki eivät käyneet, mutta kahlaamassa sentään.
Iloa kesti viikon. Sitten tulvahti dieselin haju hyttiin ja syyksi paljastu vuotava suutin. Reiun kuukauden odotin motivaatiota, kunnes sain suuttimet irti. Käytin ne dieselhuollossa. Koneistivat tiivistepinnat ja juhannukseksi taas ajoon.
Seuraava kohokohta oli sitte teippaus. Tuleva tapahtuma antoi vihdoin vauhtia tälle operaatiolle. Teipeissä oli liian korkea tuo takapään punainen osuus. Se piti madaltaa, jotta mahtuu merkkien alle. Nyt siitä puuttuu kultainen reunus, mutta ihan hyvä kuitenkin.
Sitten oli paikallinen harrasteajoneuvotapahtuma ja pääsi ekaa kertaa näytille. Paljon ihmiset ympärillä kierteli. Tuntui kiinnostavan yleisöä ja sai useammallekin kertoilla autosta. Kehuivatkin jopa.
Seuraavaksi oli vuorossa pidempi koeajo. En ole uskaltanu kauaks lähteä ennen, mutta nyt päätin lähteä isän kans roadtripille hänen kotiseudulleen. Samalla kiertelin kaverit kotiseudullani. Koko reissu n. 650km, josta isän kanssa n. 410km, josta sora/metsäteitä n. 100km.
Makkarat kyläkaupasta.
Lounastauko.
Parasta matkaevästä, eli Mummonmuusia ja nötköttiä Primuksella.
Komeat maisemat.
Mukavia kyläteitä.
Ja nähtävyyksiä. Uimaranta, jonka paikalla ennen oli saha. Tällä sahalla vaarini oli töissä joskus 50-luvulla.
Vanha asema.
Lopuks vähä pienempää tietä viimeseen kohteeseen.
Makkaraa.
Hyvät oli maisemat täälläki.
Auto pelas koko reissun ilman ongelmia. Oli kans mukava pitkästä aikaa liikkua maasturilla, nii ei tarttenu pelätä pohjan raapimista kiviin. Ennen näitä seutuja kierreltiin isän LJ:llä. Sen jälkeen normaalih enkilöautoilla. Muuten tuon auton matkailumukavuus yllätti. Sorallahan se oli kotonaan, mutta ei ollu paha pitkillä matkasiirtymilläkään. Penkissäkään ei tullu selkä kipeeks. Ilmastointia ja turboa kyllä kaipas.
Saa nähä mitä sitte keksii.
Ensiksi pesu.
Sitte ajeluita. Tästähän piti alunperin tulla auto, millä kuskataan koiria uimaan. Pitihän sekin nyt hoitaa sitten. Uimassa toki eivät käyneet, mutta kahlaamassa sentään.
Iloa kesti viikon. Sitten tulvahti dieselin haju hyttiin ja syyksi paljastu vuotava suutin. Reiun kuukauden odotin motivaatiota, kunnes sain suuttimet irti. Käytin ne dieselhuollossa. Koneistivat tiivistepinnat ja juhannukseksi taas ajoon.
Seuraava kohokohta oli sitte teippaus. Tuleva tapahtuma antoi vihdoin vauhtia tälle operaatiolle. Teipeissä oli liian korkea tuo takapään punainen osuus. Se piti madaltaa, jotta mahtuu merkkien alle. Nyt siitä puuttuu kultainen reunus, mutta ihan hyvä kuitenkin.
Sitten oli paikallinen harrasteajoneuvotapahtuma ja pääsi ekaa kertaa näytille. Paljon ihmiset ympärillä kierteli. Tuntui kiinnostavan yleisöä ja sai useammallekin kertoilla autosta. Kehuivatkin jopa.
Seuraavaksi oli vuorossa pidempi koeajo. En ole uskaltanu kauaks lähteä ennen, mutta nyt päätin lähteä isän kans roadtripille hänen kotiseudulleen. Samalla kiertelin kaverit kotiseudullani. Koko reissu n. 650km, josta isän kanssa n. 410km, josta sora/metsäteitä n. 100km.
Makkarat kyläkaupasta.
Lounastauko.
Parasta matkaevästä, eli Mummonmuusia ja nötköttiä Primuksella.
Komeat maisemat.
Mukavia kyläteitä.
Ja nähtävyyksiä. Uimaranta, jonka paikalla ennen oli saha. Tällä sahalla vaarini oli töissä joskus 50-luvulla.
Vanha asema.
Lopuks vähä pienempää tietä viimeseen kohteeseen.
Makkaraa.
Hyvät oli maisemat täälläki.
Auto pelas koko reissun ilman ongelmia. Oli kans mukava pitkästä aikaa liikkua maasturilla, nii ei tarttenu pelätä pohjan raapimista kiviin. Ennen näitä seutuja kierreltiin isän LJ:llä. Sen jälkeen normaalih enkilöautoilla. Muuten tuon auton matkailumukavuus yllätti. Sorallahan se oli kotonaan, mutta ei ollu paha pitkillä matkasiirtymilläkään. Penkissäkään ei tullu selkä kipeeks. Ilmastointia ja turboa kyllä kaipas.
Saa nähä mitä sitte keksii.
Re: Hj60 "Lumikki"
Ajokausikin päättyi jo 1,5kk takaperin ja auto meni talvisäilöön.
Loppukesänä tuli vaan ajeltua. Vinssin vaijeria en saanu vieläkään kelattua rummulle. Enkä etuovien tiivisteitäkään saanu vaihdettua. Kuormaventtiilikään ei enää vuoda, joten sitäkään ei ole tarvinnu vaihtaa. Kilometrejä tuli 1655 tälle kesälle. Lähinnä arkiajoja ja sitten tuo yks pidempi reissu.
Ens kesänä pitäis perehtyä takajarruihin. Jos ne säätää lähelle, jotta käsijarru ottais kunnolla, niin jäävät laahaamaan. Nyt ku ne on säädetty kauas, enkä koskenu käsijarruun kesän aikana, niin ei laahaa ja kuumene. Eli ne jostain kumman syystä automaattisäädöllä säätyvät kiinni. En tiedä johtuuko tarvike rummusta vai tarvikepaloista vai molemmista.
Loppukesältä pari tunnelmakuvaa.
Akkuihinkin tuli tarkistettua nesteet. Nyt sitten vaan unta talven yli ja välillä latailua. Tuli tuo heräteostoskannuki vihdoin käyttöön.
Loppukesänä tuli vaan ajeltua. Vinssin vaijeria en saanu vieläkään kelattua rummulle. Enkä etuovien tiivisteitäkään saanu vaihdettua. Kuormaventtiilikään ei enää vuoda, joten sitäkään ei ole tarvinnu vaihtaa. Kilometrejä tuli 1655 tälle kesälle. Lähinnä arkiajoja ja sitten tuo yks pidempi reissu.
Ens kesänä pitäis perehtyä takajarruihin. Jos ne säätää lähelle, jotta käsijarru ottais kunnolla, niin jäävät laahaamaan. Nyt ku ne on säädetty kauas, enkä koskenu käsijarruun kesän aikana, niin ei laahaa ja kuumene. Eli ne jostain kumman syystä automaattisäädöllä säätyvät kiinni. En tiedä johtuuko tarvike rummusta vai tarvikepaloista vai molemmista.
Loppukesältä pari tunnelmakuvaa.
Akkuihinkin tuli tarkistettua nesteet. Nyt sitten vaan unta talven yli ja välillä latailua. Tuli tuo heräteostoskannuki vihdoin käyttöön.