Kuva Kuva Kuva

BeeJii42

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

miko
Viestit: 80
Liittynyt: To Loka 05, 2006 8:45 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja miko »

Tästä tulee kyllä hieno!
Avatar
Samppahj
Member
Viestit: 251
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Niin tekee. Sydämmeen sattuis ittellä alkaa uusia orkkis lokasuojia levittelemään. Onneks kaikki ei tunteile.
Avatar
-MaTTi-
Member
Viestit: 1568
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Hissukseen etenee kun ei aika ja energia riitä, mut ei se mitään, tehdään kun keritään.

Maalasin ton jarrupääsylkyn, mut eipä siitä hoonaamalla hyvää saanut. Liian pitkään seissyt jossain välissä kuravedet sisässä. Hommasinma uuden tarvikkeen (ABE). Näytti kuvissa hyvinkin identtiseltä, mielenkiinnosta kuitenkin purin sen.

Ja eihän se sama ollut lähellekkään, mm. yksi tiiviste puuttuu ja noi ylimpänä olevat sokat jostain syystä selvästi ylempänä = jää rakoa = liikettä.

Vasemmalla uudet, oikealla vanhat:
Kuva

Jarruputkien lähdöissä ei ollut noita jotain takaiskuventtiilejä (messingin värinen on vanha):
Kuva

Kasasinpa sitten uuden sylinterin vanhoilla sisuskaluilla.
Kuva

Hatussa ei ollut anturia, joten otin senkin vanhasta. 40 vuotta vanha näyttää uudelta kun vähän WD40:llä läträä:
Kuva

Ja paikoilleen:
Kuva

Lämppärin puhallin ja kennohässäkkä purettu, pesty, maalattu ja kasattu uusilla tiivisteillä:
Kuva

Tehostimen pänikän laitoin tohon väliin, menoputkea piti kääntää melkein 90° niin lähtee järkevämpään suuntaan.
Kuva

Keppien pellin maalasin ja kortsut paikoilleen. Pää- ja jakolootan keppeihin hommasin tollaset nahat päälle. Känkkä huutaa kans vastaavaa (näissähän ei mitään koskaan ole ollut), tilasinkin jonku C-Corsan känkän nahkakortsun, katotaan saahaanko istumaan paikoilleen. Joku kehys viriteltävä sille.
Kuva

Kojelautakin kasassa, ratin keskiöön sain viriteltyä alunperin kiinteän keskilätkän toimimaan torvena. Kuva
-MaTTi- kirjoitti: Overland Metricsiltä tuli eilen kasa JIS-kantaisia rosteripultteja ja ruuveja. Nyt pitäis olla kaikki kopan pultit rosteria jos oikein laskin. 🤩
Kuva
Tästä setistähän jo alkaa 8 milliset pultit olemaan loppu (5 jäljellä). Tilasin 140 kpl lisää eri pituuksia. Sai hetken kalkuloida että sai jokseenkin tarkan määrän paljonko vielä tarvii.

Katotaan ehtiikö kesällä miten tekemään, parin viikon lomakin menee reissussa eikä ehdi tähän paneutumaan.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
-MaTTi-
Member
Viestit: 1568
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Muuan jo aiemmin tehty juttu oli näemmä kuvaamatta. Mm. tankin täyttöputki taas paikoillaan pilleineen uusilla orkkisklemmareilla:
Kuva
Ton pilliputkiston korvakkeetkin näemmä puuttui uudesta takapulkasta, jatkomutterit sai hoitaa homman.

Kärrytöpselille sähköt pitäis kans olla valmiina, saas nähä pelaako kun sinnepäin olevasta kytkentäkaaviosta vaan yritin raapia sopivat johdot. Kuva näemmä katollaan, mut samapa tuo. Tollasilla DT-liittimillä haarotin omista hapantuneista liitoksista:
Kuva

Ja 13-napainen alutöpseli Aliexpressistä:
Kuva

Ja aiemmin mainittu releboxi paikoilleen, 13-napaista tulee 24V-herätteet ja menee 12V-syötöt (vihree piuha kilven valolle ettei tartte toista reikää kairata loksuun):
Kuva
Konvertterin sujautin hanskalokeron ulkopeltiin kiinni, sen verran katveessa että turha kuvata.

Känkkävaijerin kans sai hetken pähkiä, kun ei meinannut yltää kunnolla kun akseli napsun taaempana kuin alunperin. Tai siis ei ole taaempana, mutta kun käppyrämmät jouset niin kauempana kuitenkin. Mut kyl se sinne justjust ylsi:
Kuva

Tämä korvake on nyt toisinpäin kun alunperin + tollanen jatko:
Kuva

Ja linkun pulttia vähän edemmäs niin yltää taas paremmin:
Kuva
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
-MaTTi-
Member
Viestit: 1568
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Tuulilasin irrottelin tässä yks lauantaiehtoo:
Kuva Sehän meni hienosti, elämäni ensimmäinen tiivistemallin tuulilasin irrotus, ei juurikaan halkeillut. 😝 Ihan hyvä että oli uusi ruutu jo hommattu, tuotahan ei ehjänä saanut mitenkään. Oli liimattu lasi tiivisteeseen ja tiiviste vielä karmiin jollain tuulilasiliimalla.

Tiiviste niin liimamöhnässä ettei sitä jaksanut millään alkaa rapsuttelemaan puhtaaks. Tilasinkin UAE:sta uuden orkkistiivisteen (n. 80€ kaikkine kuluineen kotiintoimitettuna).

Kuva
Syylärin laitoin paikolleen ja kaikki vaikutti olevan hyvin. Seuraavana iltana kuitenkin alareuna oli märkänä. Ja ei kun irti, ja eiköhän tuo mun mielestä hyvinkin priima syyläri vuotanut alareunasta:
Kuva

Ja eikun tinurille:
Kuva
...joka sanoi ettei saa pitämään :? :shock: , pillin saumasta kuulemma kiehuu jotakin (hartsia?) pintaan ja reiän kohta vaan siirtyy, että uudelleenkennotus ainoa vaihtoehto (530€).

En kylläkään keksinyt omalla paineistuskonstilla että mistä se enää vuotaisi:
Kuva

Puhalsin kuitenkin vastapuolelta lasilla puhtaaksi:
Kuva
Kemiallista metallia eli Permatexin Steel Weld -epoksikittiä sekaan:
Kuva
Ja vähän mustaa pintaan:
Kuva
Vielä uusi korkki kiinni:
Kuva
Paisuntasäiliönkin sain riittävän puhtaaksi:
Kuva
Ja kaikki tuntuu taas olevan kunnossa. :)

Akut tietysti kiinni ennen tuota; uutta orkkistelinettä:
Kuva
Kiva kun näitä kaikkia saa ihan inhimilliseen hintaan (reilu 20€). :cool:

Akunkengät oli mälvätty entisiks, vaihtelin tällasen setupin tilalle:
Kuva

Ja on tällä jo ajeltukin pikkusen pihalla ja saatoin kokeilla parisataa metriä kotiraitillakin, joustovaroja vähän testailin:
Kuva
Kuva

Loppu ramppi kesken ja oletetusti nappas jo kiinnikin takanurkasta, pitää tuota vähän sheivata kun jäis muutenkin huonosti tonne levikkeen taakse. Läpät tulee tähän päälle vielä:
Kuva

Takapenkit hain verhoilijalta pois, ei nyt ihan putkeen mennyt 🤦🏻:
Kuva
Oli siis valmiit joiden helmoja piti vähän jatkaa että yltäisivät paikoilleen, nyt on vähän liikaakin, eikä sinänsä olis ollut isompaa ongelmaa jos ei onneton olisi vetänyt ruuveilla niitä kiinni vääristä kohdin. Nyt on niissä reiät. 😝 Uusiks vielä siis nämä, muutenkin rungot pitäis fiksata ja maalata ensin.

Varapyöräteline on nyt maalattu ja ruuvattu kiinni, tuli aika hyvä noista kiinatapeista/laakeroinnista:
Kuva
Justjust sopi tuo rengas tuohon tellinkiin tuommoisenaan, vähän painaa putkia, mutta pyöränmutterit sai helposti pohjaan asti. N. 5 mm jää tuohon takapuskurin lenkkiin varaa.
Kuva
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
-MaTTi-
Member
Viestit: 1568
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Ei oo juur mitään tapahtunu koko kesänä, mut lokasuojia alottelin levittämään jokunen viikko sitten.

Tuosta tuntuis halkeevan näteimmin:
Kuva

Ja siitä läks:
Kuva

Tukiraudalle jatkoa:
Kuva

5 cm soiroo väliin. Nää kiinalaiset klampit oli ihan toimivia:
Kuva

Kuva

Siirsin vielä vilkun paikan keskemmäksi. Ja sit mallailua:
Kuva
Vielä pitäis hioa ja paklailla. Sisäloksu vaatii vielä tekemistä, simpukka kun on eri paikassa nykyään.

Mitäs täs muuta...? Turvavyöt teetätin Hyvinkäällä uusiks kesäkuussa, tuli tämmöset tummanruskeet nauhat omiin keloihin:
Kuva

Lepan kans tehtiin vaihtokauppaa ja paluukuormassa liki neitseelliset takapenkit. Ajattelin maalailla nämä vinyylimaalilla etupenkkien sävyyn kun meni v*tuiks toi verhoilu viimeks.
Kuva

Varapyörätelineen salvasta ei tainnut olla juttua; laitoin tällasen holkin aluksi vähän horoksi menneeseen reikään:
Kuva

Sitten millin paksuja kupariprikkoja shimmiks tarvittava määrä ja 8 mm rosteripultti läpi.
Kuva
Kanta piti hioa liki pois että linkku sopi menemään yli:
Kuva

Uusi jousi ja salvan pään kortsu ja johan on jämpti:
Kuva

BJ:n kotia eli pressutallia piti vähän modata kun vetoketjut hyppi jatkuvaan yli. Hitsuuttelin karmit 50 mm kulmaraudasta, samalla vähän oviaukkoo korkeemmaks (250 cm) niin sopii kattoteltankin kanssa ulos sit joskus.
Kuva

Sain ilmaseks kertaalleen käytettyä 18 mm vaneria niin niistä ovet, alareunaan kumihuuli niin pysyy vesi paremmin pihan puolella:
Kuva

Tän näköinen tää potilas tänään:
Kuva
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
lepa77
Member
Viestit: 113
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 1:35 pm
Paikkakunta: Salo

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja lepa77 »

Komea siitä tulee.
Avatar
Samppahj
Member
Viestit: 251
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Ehtiihän sitä ens kesänä sitte. Niin mäki ajattelen.
Vastaa Viestiin