HDJ81 veturi
Valvoja: Käyttäjä
HDJ81 veturi
Moro,
Ajattelin foorumille kirjoitella himen juttua omasta projektista jos jotakuta kiinnostaa lueskella. Eli auto on siis Land Cruider HDJ81 vuosimalliltaan 1996.
Ajatus auton päivittämiseen heräsi vuoden vaihteessa kun vaimo alkoi puhumaan, että nykyinen HZJ80 kaipaisi hieman päivitystä. J80 mallissa ajateltiin pysyä, koska vaimon mukaan se on ollut paras auto mitä hänellä on ollut (pitkälti yli toista kymmentä auto tullut kokeiltua). Mihinkä sitä siis hyvää vaihtamaan. Katseet kääntyivät nopeasti ulkomaan markkinoille, koska Suomen tarjonta alle puoli miljoonaa ajetuista alkaa olla melko heikko. Nopeasti katselu tarkentui vielä Japanin markkinoille kun niiden autojen kunto ja ajomäärät oli jo ennestään tiedossa, koska aiemmin yksi Subaru Legacy on tullut Japanista uitettua.
Tuumasta toimeen ja otin yhteyttä JDM-Outlettiin, jonka kautta aiempikin auto oli tullut. Heidän kanssa sovittiin etsittävän auton kriteerit ja he alkoivat etsiä autoa. Autot siis myydään Japanissa pääasiassa huutokauppa periaatteella. Sain JDM-Outletiltä aina sähköpostiin tietoja soveltuvista yksilöistä. Toista kymmentä kertaa tuli huutokaupan panokset aseteltua, mutta hinnat aina pomppasivat niin ei jäänyt auto meidän haaviin.
Helmikuun lopulla viimein nappasi ja saatiin autolle voittava huuto. Käteen jäi HDJ81 VX-limited vm. 1996 automaattina ja 216tkm ajettuna. Värinä tumman vihreä. Ja tosiaan kyseessä RHD auto.
Tämän hetkisen laivaustiedon mukaan tiedon mukaan auto on Suomessa toukokuun puolen välin paikkeilla.
Auton pääasiallinen käyttökatkoitus tulee olemaan emännän käyttöautona ja hevostrailerin vetoautona. Eli ei ole tulossa mikään offipeli. Eli tämä tulee olemaan hieman kevympi projekti kuin mitä muita projekteja täällä on tullut seurailtua. Paljon on kuitenkin mielessä miten autoa tullaan päivittelemään.
Tämän hetkinen To do lista:
"Käyttöönotto huolto":
- jakopää remontti + vesipumppu + jäähdytin nesteet
- kaikki öljyt (moottori, automaattivaihteisto, jakolaatikko, etu- ja takaperä)
- ohjaustehostimen nesteet
- jarrunesteet
- suodattimet
-ilmastointihuolto
Muuta tehtävää:
- ruostesuojaus
- vetokoukku (HANKITTU)
- lattiamattosarja (HANKITTU)
- 2DIN soitin näytöllä (HANKITTU)
- uudet ajovalo umpiot (nykyisissä väärän kätinen valokuvio) (HANKITTU)
- lisäpitkät
- renkaat ( mahdollisesti BFG Allterrain 265/75-16)
- maalipinnan ehostus ( tummassa värissä tyypillisä Japani-ilmiötä eli konepelti ja katto pahasti haalistunut / lakka irronnut)
- TT-Thermo moottorin lämmitin
Autossa moottorina 1HD-FT. Tähän liittyen olisi kysymys eli onko tuossa moottorissa jo hydrauliset venttiilinnostimet vai tarvitseeko venttiilivälyksiä vielä säädellä?
Lisäilen myöhemmin hieman kuvia kun saan galleriaan oman projektikansion.
Ajattelin foorumille kirjoitella himen juttua omasta projektista jos jotakuta kiinnostaa lueskella. Eli auto on siis Land Cruider HDJ81 vuosimalliltaan 1996.
Ajatus auton päivittämiseen heräsi vuoden vaihteessa kun vaimo alkoi puhumaan, että nykyinen HZJ80 kaipaisi hieman päivitystä. J80 mallissa ajateltiin pysyä, koska vaimon mukaan se on ollut paras auto mitä hänellä on ollut (pitkälti yli toista kymmentä auto tullut kokeiltua). Mihinkä sitä siis hyvää vaihtamaan. Katseet kääntyivät nopeasti ulkomaan markkinoille, koska Suomen tarjonta alle puoli miljoonaa ajetuista alkaa olla melko heikko. Nopeasti katselu tarkentui vielä Japanin markkinoille kun niiden autojen kunto ja ajomäärät oli jo ennestään tiedossa, koska aiemmin yksi Subaru Legacy on tullut Japanista uitettua.
Tuumasta toimeen ja otin yhteyttä JDM-Outlettiin, jonka kautta aiempikin auto oli tullut. Heidän kanssa sovittiin etsittävän auton kriteerit ja he alkoivat etsiä autoa. Autot siis myydään Japanissa pääasiassa huutokauppa periaatteella. Sain JDM-Outletiltä aina sähköpostiin tietoja soveltuvista yksilöistä. Toista kymmentä kertaa tuli huutokaupan panokset aseteltua, mutta hinnat aina pomppasivat niin ei jäänyt auto meidän haaviin.
Helmikuun lopulla viimein nappasi ja saatiin autolle voittava huuto. Käteen jäi HDJ81 VX-limited vm. 1996 automaattina ja 216tkm ajettuna. Värinä tumman vihreä. Ja tosiaan kyseessä RHD auto.
Tämän hetkisen laivaustiedon mukaan tiedon mukaan auto on Suomessa toukokuun puolen välin paikkeilla.
Auton pääasiallinen käyttökatkoitus tulee olemaan emännän käyttöautona ja hevostrailerin vetoautona. Eli ei ole tulossa mikään offipeli. Eli tämä tulee olemaan hieman kevympi projekti kuin mitä muita projekteja täällä on tullut seurailtua. Paljon on kuitenkin mielessä miten autoa tullaan päivittelemään.
Tämän hetkinen To do lista:
"Käyttöönotto huolto":
- jakopää remontti + vesipumppu + jäähdytin nesteet
- kaikki öljyt (moottori, automaattivaihteisto, jakolaatikko, etu- ja takaperä)
- ohjaustehostimen nesteet
- jarrunesteet
- suodattimet
-ilmastointihuolto
Muuta tehtävää:
- ruostesuojaus
- vetokoukku (HANKITTU)
- lattiamattosarja (HANKITTU)
- 2DIN soitin näytöllä (HANKITTU)
- uudet ajovalo umpiot (nykyisissä väärän kätinen valokuvio) (HANKITTU)
- lisäpitkät
- renkaat ( mahdollisesti BFG Allterrain 265/75-16)
- maalipinnan ehostus ( tummassa värissä tyypillisä Japani-ilmiötä eli konepelti ja katto pahasti haalistunut / lakka irronnut)
- TT-Thermo moottorin lämmitin
Autossa moottorina 1HD-FT. Tähän liittyen olisi kysymys eli onko tuossa moottorissa jo hydrauliset venttiilinnostimet vai tarvitseeko venttiilivälyksiä vielä säädellä?
Lisäilen myöhemmin hieman kuvia kun saan galleriaan oman projektikansion.
Viimeksi muokannut Jaspa, Ti Kesä 26, 2018 3:38 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: HDJ81 veturi
Kävin tekemässä sullle projektikansion ja laitoin oikkarit sulle siihen kansioon. Voin muuttaa kansion nimen sellaiseksi kun haluat.
galleria/main.php?g2_itemId=2106531
galleria/main.php?g2_itemId=2106531
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
Re: HDJ81 veturi
Kiitoksia.
Tässä muutama kuva:
Näiden kuvien perusteella auto ostettiin:
Lisäksi jokaisesta kaupattavasta autosta laaditaan auctionsheet johon kirjataan auton tiedot ja kunto. Lisäksi autot luokitellaa Grade luokkiin numeroin 1-5. Sisusta arvoidaan erikseen kirjaimilla. Käytännössä uusi auto on 5 ja A. Tämä kyseinen yksilö oli 3,5 ja C.
Autot käydään todella tarkasi läpi ja kaikki naarmut yms merkitään ylös. Näiden perusteella auton kuntoon voi hyvin suurella varmuudella luottaa.
Tässä lisäksi muutama kuva jonka sain kun auto odottelee lastausta satamassa.
Sisustaa.
Vanteet.
Osaako joku sanoa kuvan perusteella onko nuo alkuperäiset vanteet? Keskikupit olisi tarkoitus hommata noihin niin helpottaisi etsintää.
Tässä muutama kuva:
Näiden kuvien perusteella auto ostettiin:
Lisäksi jokaisesta kaupattavasta autosta laaditaan auctionsheet johon kirjataan auton tiedot ja kunto. Lisäksi autot luokitellaa Grade luokkiin numeroin 1-5. Sisusta arvoidaan erikseen kirjaimilla. Käytännössä uusi auto on 5 ja A. Tämä kyseinen yksilö oli 3,5 ja C.
Autot käydään todella tarkasi läpi ja kaikki naarmut yms merkitään ylös. Näiden perusteella auton kuntoon voi hyvin suurella varmuudella luottaa.
Tässä lisäksi muutama kuva jonka sain kun auto odottelee lastausta satamassa.
Sisustaa.
Vanteet.
Osaako joku sanoa kuvan perusteella onko nuo alkuperäiset vanteet? Keskikupit olisi tarkoitus hommata noihin niin helpottaisi etsintää.
Re: HDJ81 veturi
Siistin näköinen peli .
Venttiilit täytyy säätää käsin ,ei mitkään hydrauliset .
Aika iso homma , ainakin jos joutuu säätämään .
Olisko se tarkastus ollut 30 t. Km. välein .
Venttiilit täytyy säätää käsin ,ei mitkään hydrauliset .
Aika iso homma , ainakin jos joutuu säätämään .
Olisko se tarkastus ollut 30 t. Km. välein .
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
Re: HDJ81 veturi
Komia peli!
Itekkin noita joskus tuolta japskeista kuolannut, mutta sieltä ei taida löytyä vasemmanpuoleisella ohjauksella näitä?
24v koneen venttiilien säätö ei ole mikään ameriikantemppu kuten 12venttiilisessä.
Itekkin noita joskus tuolta japskeista kuolannut, mutta sieltä ei taida löytyä vasemmanpuoleisella ohjauksella näitä?
24v koneen venttiilien säätö ei ole mikään ameriikantemppu kuten 12venttiilisessä.
Re: HDJ81 veturi
Kiitos tiedosta. Eli siis venttiilien välykset säädetään noilla kierresysteemeillä. Crossi pyöristä on tullut säädeltyä niin tuo taitaa olla aikalailla vastaava systeemi. On kyllä helpompi kuin niiden shimmien kanssa pelaaminen.
HDJ81 on nimenomaan JDM malli eli vain oikean puoleisella ohjauksella. Joitakin eurooppalaisia autoja siellä on vasemmalta ajettavia saatavilla.
Onhan tuossa RHD autossa oma opettelunsa täällä Suomessa. Legacylla se tuli jo opeteltua niin tuskin enään suurta ongelmaa. Viikset on ratissa toisin päin niin se aiheuttaa alussa vähän tilanteita aina risteyksessä pyyhkijät päälle kun pitäisi vilkuttaa.
HDJ81 on nimenomaan JDM malli eli vain oikean puoleisella ohjauksella. Joitakin eurooppalaisia autoja siellä on vasemmalta ajettavia saatavilla.
Onhan tuossa RHD autossa oma opettelunsa täällä Suomessa. Legacylla se tuli jo opeteltua niin tuskin enään suurta ongelmaa. Viikset on ratissa toisin päin niin se aiheuttaa alussa vähän tilanteita aina risteyksessä pyyhkijät päälle kun pitäisi vilkuttaa.
Re: HDJ81 veturi
Venttiilit säädetään noilla kierresysteemillä kyllä mutta kun siinä on 2 venttiiliä niinkuin samassa ja 2 säätöruuvia .
Alempi ruuvi säätää venttiilit niinkuin keskenään ja ylempi ruuvilla loppu säätö .
Manuaalista sais tarkempia tietoja .Voipi olla että on muissakin koneessa sama systeemi . Minulle ei ainakaan ole ennen vastaan tullut .
Alempi ruuvi säätää venttiilit niinkuin keskenään ja ylempi ruuvilla loppu säätö .
Manuaalista sais tarkempia tietoja .Voipi olla että on muissakin koneessa sama systeemi . Minulle ei ainakaan ole ennen vastaan tullut .
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
Re: HDJ81 veturi
Pientä paivitystä.
Auto laivattu pari viikkoa sitten ja seilaa tällä hetkellä jossain Malesian etelä puolella.
Vetokoukkou myös saapui.
Aika järeän oloinen tekele. Tässä kiinnityspisteitä nuo 4 kpl takapuskuriin ja 2 kpl runkoon. Toyotan omassa vetokoukussa taitaa olla 2 kpl takapuskuriin ja 4 kpl / puoli runkoon? Mutta eiköhän tuokin ole laskettu että kestää. 3500kg pitäisi tuolla saada vetää.
Myös lattiamatot saapuivat Malesiasta:
Nuokin laadukkaan oloiset. Luulin että olisivat kumiset, mutta ne onkin jonkin sortin vaahtomuovia. Saa nähdä miten kestävät käytössä. Noiden mattojen lisäksi on vielä tavaratilanmatto.
Myös umpiot tuli haettua Motonetista:
Hintaa oli huimat 70e/kpl. Meinasin aluksi hommata alkuperöiset, mutta kun hintaa kysyin Toyotalta niin 350e/kpl hieman pudotti innostusta.
Auto laivattu pari viikkoa sitten ja seilaa tällä hetkellä jossain Malesian etelä puolella.
Vetokoukkou myös saapui.
Aika järeän oloinen tekele. Tässä kiinnityspisteitä nuo 4 kpl takapuskuriin ja 2 kpl runkoon. Toyotan omassa vetokoukussa taitaa olla 2 kpl takapuskuriin ja 4 kpl / puoli runkoon? Mutta eiköhän tuokin ole laskettu että kestää. 3500kg pitäisi tuolla saada vetää.
Myös lattiamatot saapuivat Malesiasta:
Nuokin laadukkaan oloiset. Luulin että olisivat kumiset, mutta ne onkin jonkin sortin vaahtomuovia. Saa nähdä miten kestävät käytössä. Noiden mattojen lisäksi on vielä tavaratilanmatto.
Myös umpiot tuli haettua Motonetista:
Hintaa oli huimat 70e/kpl. Meinasin aluksi hommata alkuperöiset, mutta kun hintaa kysyin Toyotalta niin 350e/kpl hieman pudotti innostusta.
Re: HDJ81 veturi
Samppahj kirjoitti:Laitatko infoa mistä nuo matot tuli?
Matot ovat TRAPO:n valmistamat. Tässä linkkin valmistajan sivuille. https://www.trapo.asia/my/
Tuolta sivulta ei kuitenkaan saanut tilattua Suomeen, eikä he suostuneet lähettämään Suomeen vaikka sähköpostilla tiedustelinkin.
Jälleenmyyjä listasta löytyi http://www.maefare4x4centre.com/ johon olin sähköpostilla yhteydessä ja heidän kanssa sovin kaupoista.
Kannattaa ottaa huomioon, että valmistavat mattoja todennäköisesti vain RHD malleihin. Vai mikä auto sinulla Samppahj on?
Hintaa kaikille matoille tuli noin 100e ja rahti toiset 100e. Ja päälle tulli+alv.
Re: HDJ81 veturi
Ensi viikolla pitäisi auton saapua Suomeen. Varmaakin siitä seuraavalla viikolla sitten haettavissa JDM-Outleista Vantaalta.
Rengas / vanne asioita mietiskely. Vakio vanteen ET taitaa olla 0? Millä välillä ET olisi hyvä olla ettei ota mihinkään kiinni tai tule kaarista ulos? Vanne koko varmaankin 8x16.
Mahtuukohan 285/75-16 rengas vakio korkuiseen autoon?
Muistaako joku miten nuo 1HD moottorien laakerin ongelmat meni? Jostain muistan lukeneeni, että olisivat alkupään tuotannon ongelmia. Olisiko ollut että, 1995 mallista eteenpäin ei pitäisi ongelmaa olla.
Rengas / vanne asioita mietiskely. Vakio vanteen ET taitaa olla 0? Millä välillä ET olisi hyvä olla ettei ota mihinkään kiinni tai tule kaarista ulos? Vanne koko varmaankin 8x16.
Mahtuukohan 285/75-16 rengas vakio korkuiseen autoon?
Muistaako joku miten nuo 1HD moottorien laakerin ongelmat meni? Jostain muistan lukeneeni, että olisivat alkupään tuotannon ongelmia. Olisiko ollut että, 1995 mallista eteenpäin ei pitäisi ongelmaa olla.
Re: HDJ81 veturi
Noniin päivelläänpäs tätäkin välillä.
Eli auto saatiin pihaan pari viikkoa sitten ja pieniä näpräilyjä saatu tehtyä. Auton kunto kyllä mainio ja juuri sitä mitä osasi odottaakin.
Lähinnä huoltoja on tehty tässä vaiheessa.
- jakopää + vesipumppu
- venttiilien välysten säätö
- moottoriöljyt + suodatin
- ilmasuodatin
- pa-suodatin
- automaattivaihteistoöljyt + suodatin
- ohjautehostimen nesteet
- jakolaatikon ja perien öljyt
Tässä vähän kuvia:
Ensimmäistä päivää kotona ja huollot aloitettu.
Alusta näyttää kohtuullisen hyvältä. Vähän eri näköistä kuin Suomessa olleet 22 vuotta vanhat autot.
Lisää alustaa.
Yksi reikäkin löytyi. Astinlauta hieman vääntynyt ja hinkannut tuosta maalin puhki ja on sitten lähtenyt ruostumaan. Täytyy se paikkailla. Varmaan tehdään samalla kuin ruostesuojaus kun ei itsellä ole vehkeitä noihin hommiin. Opetella kyllä kiinnostaisi.
Ja vielä hiukan sisustaa. Kaikki verhoilut ehjiä. Keskikonsolissa muoviin sulanut pieni jälki tupakan tuhkasta ja kuskin penkin oven puoleisen reunuksen pehmuste kulunut muodottomaksi.
Ratti ja vaihdekepinnuppi varmaan myös verhoillaan jossain vaiheessa kun ovat kulunteet. Tällä hetkellä ratissa tuollainen päällinen.
Varusteita autossa on enemmän kuin odotin. Automaattien ilmastointi, vakionopeudensäädin, sähkösäätöiset iskarit yms.
Seuraavana olisi vuorossa mattojen vaihto, koukun asennus, soittimen vaihto. Soittimeksi valikoitui EONON 2DIN android soitin peruutuskameralla. Näistä myöhemmin lisää.
Eli auto saatiin pihaan pari viikkoa sitten ja pieniä näpräilyjä saatu tehtyä. Auton kunto kyllä mainio ja juuri sitä mitä osasi odottaakin.
Lähinnä huoltoja on tehty tässä vaiheessa.
- jakopää + vesipumppu
- venttiilien välysten säätö
- moottoriöljyt + suodatin
- ilmasuodatin
- pa-suodatin
- automaattivaihteistoöljyt + suodatin
- ohjautehostimen nesteet
- jakolaatikon ja perien öljyt
Tässä vähän kuvia:
Ensimmäistä päivää kotona ja huollot aloitettu.
Alusta näyttää kohtuullisen hyvältä. Vähän eri näköistä kuin Suomessa olleet 22 vuotta vanhat autot.
Lisää alustaa.
Yksi reikäkin löytyi. Astinlauta hieman vääntynyt ja hinkannut tuosta maalin puhki ja on sitten lähtenyt ruostumaan. Täytyy se paikkailla. Varmaan tehdään samalla kuin ruostesuojaus kun ei itsellä ole vehkeitä noihin hommiin. Opetella kyllä kiinnostaisi.
Ja vielä hiukan sisustaa. Kaikki verhoilut ehjiä. Keskikonsolissa muoviin sulanut pieni jälki tupakan tuhkasta ja kuskin penkin oven puoleisen reunuksen pehmuste kulunut muodottomaksi.
Ratti ja vaihdekepinnuppi varmaan myös verhoillaan jossain vaiheessa kun ovat kulunteet. Tällä hetkellä ratissa tuollainen päällinen.
Varusteita autossa on enemmän kuin odotin. Automaattien ilmastointi, vakionopeudensäädin, sähkösäätöiset iskarit yms.
Seuraavana olisi vuorossa mattojen vaihto, koukun asennus, soittimen vaihto. Soittimeksi valikoitui EONON 2DIN android soitin peruutuskameralla. Näistä myöhemmin lisää.
Re: HDJ81 veturi
Ai saakeli että on alustaltaan siisti!
Hieman toista kuin nämä suomipaskat.
Hieman toista kuin nämä suomipaskat.
Kyllä väittäisin että menee heittämällä alle. Tuohan on hitusen pienempi kuin 33/12.5Jaspa kirjoitti: Mahtuukohan 285/75-16 rengas vakio korkuiseen autoon?
Re: HDJ81 veturi
Teoriassa 8 mm korkeempi. Mut sopii paremmin alle kuin alkuperäinen vähän alamittaisen oloinen 275/70.Mika.T kirjoitti:Ai saakeli että on alustaltaan siisti!
Hieman toista kuin nämä suomipaskat.
Kyllä väittäisin että menee heittämällä alle. Tuohan on hitusen pienempi kuin 33/12.5Jaspa kirjoitti: Mahtuukohan 285/75-16 rengas vakio korkuiseen autoon?
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)