HZJ105 kranaatin muokkaama
Valvoja: Käyttäjä
Tyttären monkeystä soodapuhallettiin tankki ja joitain muuta osia. Kovasti niitä pyyhittiin jollain liuottimella puhtaaksi ennen maalausta ja eihän niissä maalit pysyny. Ne mikkä hiekkapuhallettiin niin niissä pysy maali ja ne jokka sai soodaa, ei pysyny. En enään soodaaile mitään
Ja kaikki maalit oli tuoreita automaaleja ja yhteensopivia. Ne vaan nosteli vuoden sisällä maalin paikoitellen irti.

Ja kaikki maalit oli tuoreita automaaleja ja yhteensopivia. Ne vaan nosteli vuoden sisällä maalin paikoitellen irti.
No eipä tämä projekti edennyt sitten viikonloppuna miten suunnittelin. Puhaltajalla muita kiireitä. No kaivelin tankit esille HZJ:n kopasta. Tarkoitus sovittaa molemmat tankit hdj:n koppaan. Pitäis löytää tuo "subtank" nappi hodarin kojelautaan. Ja pitää hiukan perehtyä miten tuo sub tank systeemi toimii. No saipahan pestyä veneen talviteloille kun tuo talvikin puskee päälle.
Blue skies and headdown
Taitaa olla aika harvinaisia nuo napit, mutta tuolla on ainakin, jos et muualta halvemmalla löydä: http://shop.cruiserparts.net/index.php? ... s_id=22505
Tuolla on paljon tietoa asennuksesta: http://www.george4wd.taskled.com/auxtank.html
Tuolla on paljon tietoa asennuksesta: http://www.george4wd.taskled.com/auxtank.html
#428
Nyt lohko puhallettu ja maalattu. Puhallus tehtiin soodalla. Piti ensin pestä kuumalla vedellä, jonka jälkeen etikkaa päälle. Tämän tarkoituksena poistaa emäksinen sooda happamalla etikalla. Sitten kuivaus ja maalit päälle. Miranolilla tuli sotkettua lohko.
Vaihdelaatikko sai myös soodakylvyn.

Vaihdelaatikko sai myös soodakylvyn.
Blue skies and headdown
Tulipa tätäkin projektia taas värkkäiltyä. HZJ105:a on vaihdelaatikkona R151 jonka jatkeena part time jakis. No tuo R151 on hiukkasen kevyt laatikko mielestäni 1HZ mosan takana etenkin kun koneesta on tarkoitus ottaa hiukan tehoja. Tuota R151 laatikkoa löytyy esim Hiluxista ja Läjästä. No hankin tuon tilalle H151 laatikon joka on peräisin -97 hodarista. Purin sitten molemmat jakikset ja tutkailin saako näistä yhdistettyä kytkettävällä nelivedolla olevaa laatikkoa. R151 ja H1515 erona on jakiksen sisään tulo akseli. Eli suoraan tuo yhdistäminen ei onnistu. Kokeilin myös vaihtaa ensiöhammaspyörät mutta laatikkojen hammastus en tehty hieman eri modulilla. No niputin laatikot takas alkuperäisasetuksiin. Pitää hommata jostain HDJ80 ensiöakseli ja hammaspyörä. Sitten ottaa tuosta HZJ105 jakiksesta hammastus ja liittä se tuohon HDJ80 hammaspyörään. Näin saan tuon Part time jakiksein käyttöön. Mutta myöhemmin tehdän tuo muutos.
ihin


No kun H2FA jakis oli takas kasassa niin vaihtoin 1HZ:n orkkis vauhtipyörän 1HD-TF:n vauhtipyörään. Ja sehän on se 300mm malli. Toyotalta tilasin uuden kytkinpaketin. Silmälaakerin joutui vaihtamaan kans koska R151 on 12mm pääakselin pää ja H151 on 15mm. Laakerin ulkomitta oli sama. No sitten paketti kasaan.


Huomenna jos saisi laitettu taka-akseli kiinni runkoon ja nostettua moottorin paikoilleen. Etuakselin kanssa meinaa vastustaa. Tuossa etuperässä on ARD RD23 lukko. No tilasin siihen o-renkaat ja sain varaosanumerolla 160207. Ne eivät käyneetkään tuohon perään. Hetken kun tutki ARB:in varaosalistaa kävi ilmi että vanhempaa RD23 lukkoon pitää olla o-renkaat numerolla 160209. Niitä ei tietenkään sitten Suomen niemeltä löytynyt joten en tiiä milloin etuakselin saa niputettua. Samalla kun perä levällään tuli muutettua ARB:n oma paineilma liitos 6mm letkulle.
No kun H2FA jakis oli takas kasassa niin vaihtoin 1HZ:n orkkis vauhtipyörän 1HD-TF:n vauhtipyörään. Ja sehän on se 300mm malli. Toyotalta tilasin uuden kytkinpaketin. Silmälaakerin joutui vaihtamaan kans koska R151 on 12mm pääakselin pää ja H151 on 15mm. Laakerin ulkomitta oli sama. No sitten paketti kasaan.
Huomenna jos saisi laitettu taka-akseli kiinni runkoon ja nostettua moottorin paikoilleen. Etuakselin kanssa meinaa vastustaa. Tuossa etuperässä on ARD RD23 lukko. No tilasin siihen o-renkaat ja sain varaosanumerolla 160207. Ne eivät käyneetkään tuohon perään. Hetken kun tutki ARB:in varaosalistaa kävi ilmi että vanhempaa RD23 lukkoon pitää olla o-renkaat numerolla 160209. Niitä ei tietenkään sitten Suomen niemeltä löytynyt joten en tiiä milloin etuakselin saa niputettua. Samalla kun perä levällään tuli muutettua ARB:n oma paineilma liitos 6mm letkulle.
Blue skies and headdown
Tänään sain niputettua takapään alustasta. Jarruputket keulasta perään ois huomenna vuorossa. Samoiten jos alkais laittaan etuakselia nippuun . Edelleen uupuu uudet o renkaat arbista mutta koeponnistin tänään nuo vanhat ja vaikuttaisi pitävän.
Jos ennen vuoden vaihdetta sais alustan kasaan niin uudenvuoden voisi aloittaa kori töillä.

Jos ennen vuoden vaihdetta sais alustan kasaan niin uudenvuoden voisi aloittaa kori töillä.
Blue skies and headdown
Etuperä ois nyt kasassa. Tällehän ei olisi alunperin tarvinnut tehdä mitään mutta 2012 Laplandtrophyssa jeepistä hajosi etuperän välitys. No trophya oli jäljellä vielä neljäpäivään joten JF:n kanssa suunnattiin Raajärveltä kohti Kemiä. Repaistiin HZJ:ä etumurikka irti ja ajeltiin takaisin Raajärvelle. No siellä totesimme ettei murikka sovikkaan HDJ80 akseliin vaikka kaikki näytti samalta. Murikan kiinnityspultit ovat hieman eri jaolla HZJ105 ja HDJ80 sarjan perissä. Muuten lähes kaikki on samaa. No irroitettiin sitten HZJ:n murikasta pelkkä välitys ja asennettiin se jeeppiin. Eli tästä syystä jouduin nyt asentamaan uuden välityksen etuperään.
Ne muut erot J80 sarjan etuakseleihin on neulalaakerit pronssiholkin tilalla ja 5 pulttiset pyörännavat. Lisäksi napalukot on 10mm pinnapulteilla kun J80 sarjassa ne on 8mm pinnapulteilla. Sama koskee takavetareiden pultteja.
Murikka kun oli kasassa niin painekoe Arbin rojuille. Vaikuttaisi pitävän

Sitten alkaakin etuakselin kasaus. Uudemmissa perissä ei ole lainkaan paperitiivistettä murikan ja banjon välissä. Pelkkä liima tulee väliin. Pyörän laakerit jätän vaihtamatta kun rullailee nätisti ja kilometrit ovat vähäiset. Sitävastoin olkalaakeri menee vaihtoon. Toyotissa on kyllä syvältä tuo etunavan tai oikeastaan olkanivelen tiivistys, siis ne huopatiivisteet/kumitiivisteet. Vaikka kasaa uusilla rojuilla ja hieroo olkanivelet tasaiseksi ja sileiksi niin kohta vesi navan sisällä. Sitten alkaakin olkalaakerit pikkuhiljaa ruostua. Ja siis nyt puhun autoista joilla ajetaan muuallakin kuin asfaltti/hiekkateillä.

Sulautin juuri kinkun leivinuuniin joten tämä projekti jää joululomalle, ainakin joulupäivään saakka.
Hyvää Joulua
Ne muut erot J80 sarjan etuakseleihin on neulalaakerit pronssiholkin tilalla ja 5 pulttiset pyörännavat. Lisäksi napalukot on 10mm pinnapulteilla kun J80 sarjassa ne on 8mm pinnapulteilla. Sama koskee takavetareiden pultteja.
Murikka kun oli kasassa niin painekoe Arbin rojuille. Vaikuttaisi pitävän
Sitten alkaakin etuakselin kasaus. Uudemmissa perissä ei ole lainkaan paperitiivistettä murikan ja banjon välissä. Pelkkä liima tulee väliin. Pyörän laakerit jätän vaihtamatta kun rullailee nätisti ja kilometrit ovat vähäiset. Sitävastoin olkalaakeri menee vaihtoon. Toyotissa on kyllä syvältä tuo etunavan tai oikeastaan olkanivelen tiivistys, siis ne huopatiivisteet/kumitiivisteet. Vaikka kasaa uusilla rojuilla ja hieroo olkanivelet tasaiseksi ja sileiksi niin kohta vesi navan sisällä. Sitten alkaakin olkalaakerit pikkuhiljaa ruostua. Ja siis nyt puhun autoista joilla ajetaan muuallakin kuin asfaltti/hiekkateillä.
Sulautin juuri kinkun leivinuuniin joten tämä projekti jää joululomalle, ainakin joulupäivään saakka.
Hyvää Joulua
Blue skies and headdown
Tänään sai taas haalittua vapaa-aikaa sen verran kasaan että kerkes talliin. Etuakselin kasaus oli ohjelmassa. Siinä nyt ei sinäänsä mitää ihmeellistä ollut. Oon aina ihmetellyt toyotan olkanivelten tiivistystä. Tai siis niiden huonoutta. Vesi pääsee aina sisään luikestelemaan vaikka uudet stefat ja tiivisteet on laitettu. No nyt laitoin sitten kaikki tiivisteet alkuperäisinä toyotalaisina. Yllätys oli suuri kun käpistelin huopatiivistettä. Toyota tiiviste on todella paksu ja pehmeä. Kuvasta huomaa hyvin eron. Katotaan nyt miten vesi pysyy poissa tästä akselista


Jarrusatulat ja napalukot uupuu tästä kuvasta. Napikset laitoin paikoilleen vasta kun sain akselin auton alle ja pyöränlaakerien loppu kireyden säädettyä. Etuakseli löysi tiensä iltapäivästä rungon alle. Olin unohtanut että ohjaustanko on puutelistalla. Hetken aikaa etsiskelin tankoa tallista ennenkuin muistin että tanko joka tuli auton mukana oli tuhannen solmulla. Jos jollain nurkissa suora hodarin ohjaustanko niin voisin ostaa.

Seuraavaksi jarrusatuloinen maalaus ja jarruputkien asennus. Alppiventtiili on jo hoidettu kuntoon. Sitten alkaakin kori hommat. Nyt ei vaan osaa päättää nostanko koneen jo paikoilleen ja sitten korin. Vai nostaisiko korin ensin rungolle ja sitten koneen. Jos tekisi näin niin saisi maalattua konehuoneen. Meikäläisellä kun ei oo pyöritys jigiä missä koria ois mukava veivata
Tosin korissa ei pitäisi olla ruostehommia niin sen puolesta sen voi nostaa suoraan rungon päälle.
Jarrusatulat ja napalukot uupuu tästä kuvasta. Napikset laitoin paikoilleen vasta kun sain akselin auton alle ja pyöränlaakerien loppu kireyden säädettyä. Etuakseli löysi tiensä iltapäivästä rungon alle. Olin unohtanut että ohjaustanko on puutelistalla. Hetken aikaa etsiskelin tankoa tallista ennenkuin muistin että tanko joka tuli auton mukana oli tuhannen solmulla. Jos jollain nurkissa suora hodarin ohjaustanko niin voisin ostaa.
Seuraavaksi jarrusatuloinen maalaus ja jarruputkien asennus. Alppiventtiili on jo hoidettu kuntoon. Sitten alkaakin kori hommat. Nyt ei vaan osaa päättää nostanko koneen jo paikoilleen ja sitten korin. Vai nostaisiko korin ensin rungolle ja sitten koneen. Jos tekisi näin niin saisi maalattua konehuoneen. Meikäläisellä kun ei oo pyöritys jigiä missä koria ois mukava veivata

Tosin korissa ei pitäisi olla ruostehommia niin sen puolesta sen voi nostaa suoraan rungon päälle.
Blue skies and headdown
Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
Eilen tuli raahattua Jeepillä hodarin koppa sisään. Oli hieman keräännyt lunta ja jäätä. Kori on hieman saanut osumia matkanvarrella mutta ruoste ei ole onneksi päässyt valloilleen.
- Liitteet
-
- jainen_koppa.JPG (87.46 KiB) Katsottu 13377 kertaa
-
- koppa sisalle.JPG (41.55 KiB) Katsottu 13377 kertaa
Blue skies and headdown
Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
Tuli eilen pilkottua keulapellit. Sisälokasuojissa oli hieman ruoste hommaa. Oikeestaan apukuskinpuoli vaati uutta peltiä. Onneksi oli keularutatussa hodarin korissa ehyet sisälokasuojat josta sai korjauspalan. Varsinaiset lokasuojat vaatii hieman oikomista. Ja kuskinpuoli vaatii pienen palas uutta peltiä. Sittenpä ne voisi puhdistaa ja maalata.
Onkohan kellään tietoa mistä saisi uusia lokasuojia hodariin. Yritin googeloida mutta ei vielä löytynyt. Vai onko marmori ainoa paikka.
Onkohan kellään tietoa mistä saisi uusia lokasuojia hodariin. Yritin googeloida mutta ei vielä löytynyt. Vai onko marmori ainoa paikka.
- Liitteet
-
- valmis lokasuoja.jpg (188.1 KiB) Katsottu 13302 kertaa
-
- palapois.jpg (158.78 KiB) Katsottu 13302 kertaa
-
- ruostunut lokasuoja.jpg (180.43 KiB) Katsottu 13302 kertaa
Blue skies and headdown
Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
Tämä projekti hieman hidastunut. Alko talviharrastukset häiritsee rakentelua. Osia on tullut haalittua kuitenkin kasaan. Lisäksi käytin pikku nippelit keltapassivoinnissa. Tuli ihan kivan näköistä. Lisäksi korin pohja putsattu ja pohjamaalattu. Jos ensviikolla sais maalit pohjaan ja sigten massaus.
- Liitteet
-
- tmp_9807-2015-02-10 21.16.37359340293.jpg (111.97 KiB) Katsottu 12937 kertaa
-
- tmp_9807-2015-02-10 21.15.091723901777.jpg (130.23 KiB) Katsottu 12937 kertaa
Blue skies and headdown
Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
Eilen maalailin HDJ:n pohjan. Väriksi nyt tulee ainakin konetilaan tuo toyon 183. Pintaväriksi ehkä tulee vedetty se uudempi 1G3 eli metalli harmaa. Onhan se tieten hieman tylsä mutta näillä mennään.
Tänään ruiskuttelin kaikki kotelot läpi Dinitrol ML kotelosuoja-aineella. Ja reilulla kädellä tuli laitettua. Siten laitoin ohuen kalvon koko pohjaan ML:ää. Huomenna tarkoitus laittaa päällä Dinitrol 4941 alusta massa. Sitten alkaakin olla pohja valmis. Runkopalkkien sisäpuolelle pitää kans huitassa tuo kotelosuoja-aine.
Korin ja rungon väliin tulee 40mm korotuspalat. Helpottaa elämää pakoputken kanssa ja onhan se helpompi muutenkin jatkossa jos joutuu harrastamaan vaikka vaihdelaatikko jumppaa. Lisäksi tulee moottorin ja konepellin väliin hieman lisää korkeutta vesicoolerille.
Ois mukava tietää paljon on vakiohodarin moottorin venttiilikopan ja konepellin välissä tilaa. Jos joku pääsee mittaan niin siitä tiedosta ois nyt hyötyä.
Tänään ruiskuttelin kaikki kotelot läpi Dinitrol ML kotelosuoja-aineella. Ja reilulla kädellä tuli laitettua. Siten laitoin ohuen kalvon koko pohjaan ML:ää. Huomenna tarkoitus laittaa päällä Dinitrol 4941 alusta massa. Sitten alkaakin olla pohja valmis. Runkopalkkien sisäpuolelle pitää kans huitassa tuo kotelosuoja-aine.
Korin ja rungon väliin tulee 40mm korotuspalat. Helpottaa elämää pakoputken kanssa ja onhan se helpompi muutenkin jatkossa jos joutuu harrastamaan vaikka vaihdelaatikko jumppaa. Lisäksi tulee moottorin ja konepellin väliin hieman lisää korkeutta vesicoolerille.
Ois mukava tietää paljon on vakiohodarin moottorin venttiilikopan ja konepellin välissä tilaa. Jos joku pääsee mittaan niin siitä tiedosta ois nyt hyötyä.
- Liitteet
-
- hdj_pohja2.JPG (51.05 KiB) Katsottu 12813 kertaa
-
- hdj_pohja.JPG (51.71 KiB) Katsottu 12813 kertaa
Blue skies and headdown