Hdj 80 ikuisuusprojekti
Valvoja: Käyttäjä
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
poraamalla tuo sisäputki pysyy hiukan paremmin kuosissaan, on noita tullu rälläkälläkin tehtyä, mutta tahtoo vaan mennä tuo sisus aika lerpuksi.pemaripoju kirjoitti:onko sillä jotain merkitystä poraako siihen sisäputkeen reikiä vai tekeekö rälläkällä viiltoja ja koloja!
vaimennuksen kannalta tuskin mitään isompaa merkitystä, kunhan vaan pysyy villat oikealla puolella.
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
sais se ulkoputki olla vähän isompi, jos villalla tekis, sitäpä en tiiä miten tuo toimis ilman villaapemaripoju kirjoitti:ajattelin tehdä tollasen vaimentimen 3" putkeen, luultavasti ilman villoja?
olisko 4" ulkohalkasija vaimentimessa liian pieni?
sellasiin olis vaan osat!

kohtapa sekin selviää.
yksi tapa ois tehdä vaimennin (olikohan) absordio periaatteelle, jossa pakoputkesta lähtee sopivan kokoinen putki erilliseen pönttöön (n. 10l ) joka hoitaisi vaimennuksen ottamalla vastaan paineiskuja...´googlettamalla tuo varmaan selviäis...
kai se villapönttö vaimentaa ihan kohtalaisesti, ja pitäähän sitä ääntä vähän lähtiä, jos siihen on aihetta

Tuo villapönttö on just se absorptiovaimennin, villa absorboi paineiskuja eli ääniaaltoja. Kotikonstein lonkalta tehtynä se kaikkein varma ja tehokas, oman kokemuksen mukaan. Mitä paksumpi kerros villaa sen tehokkaampi johonkin rajaan asti, puolentuuman kerros on aika vähän, yli kahdesta tuumasta ei taas ehkä ole vastaavaa hyötyä. Ilman villaa se on kai suunnilleen sama asia, mutta huomattavasti tehottomampi kun ei ole tehokasta absorboivaa ainetta, vain ilmaa. Vai meneekö se enempi resonaattoriksi jo. Useimmiten valmiissa vaimentimissa ei ole reikäputkea suoraan läpi jos ei ole mitään villoja, se kun ei oikein vaimenna. Nuo putkenpäässä olevat umpipöntöt tai umpinaiset haaraputket on kyllä puhtaasti resonaattoreita, olisko se Helmholtzin jonkun asteen resonaattori tyypiltään tai joku muu. Nuo resonaattorit tyypillisesti tehoaa hyvin johonkin kapeaan taajuusalueeseen mutta sen ulkopuolella ei yhtään mitään. Vaikee nakki mitoittaa ilman vankkaa akustiikan tuntemusta. Kaikennäköiset kammioita sisältävät läpivirtaavat pöntöt on myös yhdistelmä eri taajuuksille viritettyjä resonanssipiirejä, niitä on vähän työläs ruveta itse kokeilemaan.
Siinä vakuutusasiassa ei tosiaankaan pitäs olla varsinkaan lautakunnan päätöksen jälkeen mitään epäselvää, mutta kattos kun olen erehtynyt hieman arvostelemaan herroja ja hidalgoja siellä SVT:ssä, enkä suostunut kulkemaan kun pässi narussa heidän vakiokuvion mukaan. Nyt on tarvis heillä vähän simputtaa. Ja meninkin vielä ostamaan auton ennen heidän päätöksiä ja lupia??? Koko tuo korvausprosessihan on pyritty tekemään sellaseksi, että sieltä voidaan sanella, ja täällä ollaan hattu kourassa. SVT käytännössä hoitaa korvausasian ja Tapiolaa ei kiinnosta pätkääkään. Pitää laittaa sinne varastettu topikkiin infoa asiasta kunhan tämä lopullisesti selviää, ei ole rahhaa vielä kuulunu ja voihan siinä vielä toinenki vuosi tai pari hyvinki vierähtää.
Siinä vakuutusasiassa ei tosiaankaan pitäs olla varsinkaan lautakunnan päätöksen jälkeen mitään epäselvää, mutta kattos kun olen erehtynyt hieman arvostelemaan herroja ja hidalgoja siellä SVT:ssä, enkä suostunut kulkemaan kun pässi narussa heidän vakiokuvion mukaan. Nyt on tarvis heillä vähän simputtaa. Ja meninkin vielä ostamaan auton ennen heidän päätöksiä ja lupia??? Koko tuo korvausprosessihan on pyritty tekemään sellaseksi, että sieltä voidaan sanella, ja täällä ollaan hattu kourassa. SVT käytännössä hoitaa korvausasian ja Tapiolaa ei kiinnosta pätkääkään. Pitää laittaa sinne varastettu topikkiin infoa asiasta kunhan tämä lopullisesti selviää, ei ole rahhaa vielä kuulunu ja voihan siinä vielä toinenki vuosi tai pari hyvinki vierähtää.
TP
nämähän on 35x12,5r15 kokoa, vanteet on 10" ja et noissa oli -12. tällä offsetilla pysyy justiinsa pinta levikkeen rajalla, niin ei tule ongelmia virkavallan ja leiman kanssa.
Et sais olla vähän enemmän miinuksella, takana hankaa nyt joustoissa runkoon, niin ei saa oikein kunnon venytyksiä, joku -30 tai se -44 ois varmaan paras ominaisuuksien kannalta, mutta kumi tulee sitten törkeän paljon levikkeiden ulkopuolelle... ja sitten vois tuo levike kans lähteä matkaan jos max. joustoihin pääsis ilman, että kumi hinkkaa runkoon. nyt pohjaanlyöntikumeja on jatkettu 2" iskarien takia ja ehkä eri offsetillä olevilla vanteilla vois joutua noita vielä vähän jatkamaan. 15x8 valssit on käyny mielessä sopivalla -20 ? et:llä.
joustoja mittailin, niin oisko johonkin 80cm paikkeille tullut nosteltua trukkipiikeillä tuota etu- ja takakulmasta niin kaikki töppöset oli vielä maassa, pitäs kaverin kanssa kahdestaan nostella sitten niin näkis ne max. joustot niin eipähän ainakaan tule kaatoa... koeajolla kun takavakaajan tutti repesi kun rinteeseen kokeilin joustoja, oli kaato lähellä... kuulu vain rusahdus ja alkoi joustamaan... nämä on nyt kyllä vähän parempaa tekoa, niin jospa ne nyt kestäisivät
modatuilla kallistuksenvaimentimilla ei näyttäisi olevan suurta vaikutusta joustoihin, ainoastaan alusta eläisi herkemmin, jos nuo ottais pois... mutta tiellä se sitten onkin ihan eri asia jos vakaajat puuttuu...
tämmöisenä tämä on leimattu , kokonaiskorotus 150mm alustan ja renkaiden kanssa. jousikorotushan on max. 77mm ja tämä meni 23mm yli, mutta aken poikkeusluvalla onnistui renkaat ja alusta saada leimalle.
muutenhan tuo 4" jousisetti menisi kun laittaisi vähän tavaraa kyytille niin ei ole kaukana 3" setistä, ainoastaan tämän pitäisi mun käsityksen mukaan elää vähän enemmän, kunhan nuo jouset tästä nuortuu. 4" setin iskarit on paljon pidemmät. 6" setillä tuskin joustot paranee paljoa, kun iskarithan ne siellä sitä rajoittaa...
Et sais olla vähän enemmän miinuksella, takana hankaa nyt joustoissa runkoon, niin ei saa oikein kunnon venytyksiä, joku -30 tai se -44 ois varmaan paras ominaisuuksien kannalta, mutta kumi tulee sitten törkeän paljon levikkeiden ulkopuolelle... ja sitten vois tuo levike kans lähteä matkaan jos max. joustoihin pääsis ilman, että kumi hinkkaa runkoon. nyt pohjaanlyöntikumeja on jatkettu 2" iskarien takia ja ehkä eri offsetillä olevilla vanteilla vois joutua noita vielä vähän jatkamaan. 15x8 valssit on käyny mielessä sopivalla -20 ? et:llä.
joustoja mittailin, niin oisko johonkin 80cm paikkeille tullut nosteltua trukkipiikeillä tuota etu- ja takakulmasta niin kaikki töppöset oli vielä maassa, pitäs kaverin kanssa kahdestaan nostella sitten niin näkis ne max. joustot niin eipähän ainakaan tule kaatoa... koeajolla kun takavakaajan tutti repesi kun rinteeseen kokeilin joustoja, oli kaato lähellä... kuulu vain rusahdus ja alkoi joustamaan... nämä on nyt kyllä vähän parempaa tekoa, niin jospa ne nyt kestäisivät
modatuilla kallistuksenvaimentimilla ei näyttäisi olevan suurta vaikutusta joustoihin, ainoastaan alusta eläisi herkemmin, jos nuo ottais pois... mutta tiellä se sitten onkin ihan eri asia jos vakaajat puuttuu...
tämmöisenä tämä on leimattu , kokonaiskorotus 150mm alustan ja renkaiden kanssa. jousikorotushan on max. 77mm ja tämä meni 23mm yli, mutta aken poikkeusluvalla onnistui renkaat ja alusta saada leimalle.
muutenhan tuo 4" jousisetti menisi kun laittaisi vähän tavaraa kyytille niin ei ole kaukana 3" setistä, ainoastaan tämän pitäisi mun käsityksen mukaan elää vähän enemmän, kunhan nuo jouset tästä nuortuu. 4" setin iskarit on paljon pidemmät. 6" setillä tuskin joustot paranee paljoa, kun iskarithan ne siellä sitä rajoittaa...
siltähän ne vähän näyttikin
itellä on Hdj:n alla Omen 3"korotus ja tällä hetkellä 37x14.5 creepyt, mut on sen verran huonot ajaa tiellä et valmiina on jo 35x12.5 BF Mutikat leimarenkaiks ja tielle. vanteet on täl hetkel 10x10 Tml kromit -12 et:llä mut tarkotus hommata jotkut bedlockit noille 37:lle.. aken poikkeuslupa on kans tarkotus laittaa hakusee ja samal laitella muutaki siihe lupaa esim.työvaloja katolle mitä ei saa henkilöautoon muuten laittaa.. taka-akselin kallistuksen vakaaja on täl hetkel irti eikä oo jatkossa kiinni ku pelkästää leimalla, joustaa paremmin eikä maantieajossa oo mitään eroo et onko kiinni vai ei. joustoja oon kokeillu sen verran et yli metrin voi etukumi olla ilmassa et takakumi on viel maassa( mitattu entisillä kumeilla 33x12.5). sisäänjoustoja pitäs rajoittaa ku ottaa 37 levikemuoveihin kiinni..

-ei riemulla rajaa kun parhaalla ajaa-
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.
WUOKSI OFFROAD
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.
WUOKSI OFFROAD
Tuohon Tommo_79:n viestiin viitaten, mulla on erilainen käsitys noiden työvalojen osalta...
Joku viisaampi saa korjata..., mutta muistelen jostakin kuulleeni, että työvalot voi kyllä asentaa, mutta katkaisija täytyy olla sellainen, jossa on merkkivalo.
Itselläni olisi samanlaista suunnitelmaa ja ajattelin kokeilla noilla merkkivalollisilla katkaisijoilla. Joku valistunut voisi nyt nakata asiantuntevaa infoa, mikäli näin ei ole...[/quote]
Joku viisaampi saa korjata..., mutta muistelen jostakin kuulleeni, että työvalot voi kyllä asentaa, mutta katkaisija täytyy olla sellainen, jossa on merkkivalo.
Itselläni olisi samanlaista suunnitelmaa ja ajattelin kokeilla noilla merkkivalollisilla katkaisijoilla. Joku valistunut voisi nyt nakata asiantuntevaa infoa, mikäli näin ei ole...[/quote]
Henkilöautossa ei saa olla työvaloja, oli ne minkälaisella katkaisijalla tahansa.Hojotojo kirjoitti:Tuohon Tommo_79:n viestiin viitaten, mulla on erilainen käsitys noiden työvalojen osalta...
Joku viisaampi saa korjata..., mutta muistelen jostakin kuulleeni, että työvalot voi kyllä asentaa, mutta katkaisija täytyy olla sellainen, jossa on merkkivalo.
Itselläni olisi samanlaista suunnitelmaa ja ajattelin kokeilla noilla merkkivalollisilla katkaisijoilla. Joku valistunut voisi nyt nakata asiantuntevaa infoa, mikäli näin ei ole...
Paketti- ja kuorma-autoissa saa olla työtehtäviä varten tarpeellinen määrä työ- ja apuvalaisimia.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Huoltoauto on pakettiauto (ajoneuvoluokka: pakettiauto ja ajoneuvoryhmä: huoltoauto).Hojotojo kirjoitti:Hyvä että tuli infoa. Tuo oma huoltoautohan rinnastetaan pakettiautoon, joten eiku asentamaan tunnelmavalaistusta....
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
mitäs Matti on mieltä, näinköhän saa poikkeusluvalla laittaa katolle lisäpitkät työvaloiksi eli merkkivalolliset kytkimet ja eivät ole kytketty omiin pitkiin? metsäteillä tms. olis aika hyvät katolla.-MaTTi- kirjoitti:Henkilöautossa ei saa olla työvaloja, oli ne minkälaisella katkaisijalla tahansa.Hojotojo kirjoitti:Tuohon Tommo_79:n viestiin viitaten, mulla on erilainen käsitys noiden työvalojen osalta...
Joku viisaampi saa korjata..., mutta muistelen jostakin kuulleeni, että työvalot voi kyllä asentaa, mutta katkaisija täytyy olla sellainen, jossa on merkkivalo.
Itselläni olisi samanlaista suunnitelmaa ja ajattelin kokeilla noilla merkkivalollisilla katkaisijoilla. Joku valistunut voisi nyt nakata asiantuntevaa infoa, mikäli näin ei ole...
Paketti- ja kuorma-autoissa saa olla työtehtäviä varten tarpeellinen määrä työ- ja apuvalaisimia.
-ei riemulla rajaa kun parhaalla ajaa-
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.
WUOKSI OFFROAD
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.
WUOKSI OFFROAD
Päivitetäänpä tätäkin, nyt on taas jotakin pientä nyprätty, vinssikin toimii kun sain sähköt tehtyä, ja keskikonsoliin tuli sitten käyttökytkimet niin ei tartte kapulan kanssa kikkailla.
sisätilan lämppärikin haki paikkansa samoilla tulilla.
laatikkoa pitäisi vielä hiukan säätää... mutta aika hyvin tuo toimii nytkin...
tomaatti kyllä syö tehoja arkiajossa aikalailla... 35" takia välitykset ei aivan passaa kohdilleen... laatikko vaihtaa isommalle aika varhain ja -> meno on kuminauhamaisen oloista turbiinin luistaessa
toki jos painaa pedaalia reilummin niin siten ehtii paremmin ja kickdownin jälkeen meno onkin sitten reipasta...
tosin välitykset voi olla kova sana... 5. jotakin vois olla ihan hyvä.
nyt pitäs vielä panssaria värkätä niin vois paremmin kikkailla metsikössä...
ihan hyvin tuolla tuntuu pääsevän ja tomaatti on maastossa ainakin mun mielestä mukava ajettava, monta turhaa rytkytystä jää pois turbiinin ansiosta...
niin ja tulihan se eka vikakin pakkasilla!
tehostimen öljyt oli aika jäykät ja 30 pakkasilla meni aina tovi ennen kuin ne lähti kiertämään. vaihdoin sitten sinne donax ta atf öljyt ja pikkupakkasilla tehostimen paluuletku otti ja halkesi...
se oli mallia toyota käyrä ja korvasin sen sitten teknikumin letkulla...
myös etu ja takaperään piti vaihtaa notkeammat öljyt, niissä oli shellin spiraxia 80w90 ja vehje meni paukkupakkasilla niin kankeaksi, että pysyi kiltisti paikallaan ylämäessä ilman käsijarrua. tilalle tuli shellin transaxle oilit 75w90 ja muutos on huomattava noihin spiraxeihin verrattuna.
sisätilan lämppärikin haki paikkansa samoilla tulilla.
laatikkoa pitäisi vielä hiukan säätää... mutta aika hyvin tuo toimii nytkin...
tomaatti kyllä syö tehoja arkiajossa aikalailla... 35" takia välitykset ei aivan passaa kohdilleen... laatikko vaihtaa isommalle aika varhain ja -> meno on kuminauhamaisen oloista turbiinin luistaessa

toki jos painaa pedaalia reilummin niin siten ehtii paremmin ja kickdownin jälkeen meno onkin sitten reipasta...
tosin välitykset voi olla kova sana... 5. jotakin vois olla ihan hyvä.
nyt pitäs vielä panssaria värkätä niin vois paremmin kikkailla metsikössä...
ihan hyvin tuolla tuntuu pääsevän ja tomaatti on maastossa ainakin mun mielestä mukava ajettava, monta turhaa rytkytystä jää pois turbiinin ansiosta...
niin ja tulihan se eka vikakin pakkasilla!
tehostimen öljyt oli aika jäykät ja 30 pakkasilla meni aina tovi ennen kuin ne lähti kiertämään. vaihdoin sitten sinne donax ta atf öljyt ja pikkupakkasilla tehostimen paluuletku otti ja halkesi...
se oli mallia toyota käyrä ja korvasin sen sitten teknikumin letkulla...
myös etu ja takaperään piti vaihtaa notkeammat öljyt, niissä oli shellin spiraxia 80w90 ja vehje meni paukkupakkasilla niin kankeaksi, että pysyi kiltisti paikallaan ylämäessä ilman käsijarrua. tilalle tuli shellin transaxle oilit 75w90 ja muutos on huomattava noihin spiraxeihin verrattuna.