Kuva Kuva

J120 sarjan suutin ongelmat

120-series FAQ

Valvoja: Käyttäjä

kenni_
Viestit: 383
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

J120 sarjan suutin ongelmat

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

Niinkun moni palstalainen varmaan on lueskellut, niin tässä tulee kaikki info mitä meikäläisellä on tarjota tuohon suutin ongelmaan koskien 1KD-FTV konetta eli 3.0 d4d moottoria, mitä löytyy erityisesti 120-sarjan cruiserista.
Muut voi täydentää viestiketjua jos jotain oleellista puuttuu/on päässyt unohtumaan.

Ensimmäiseksi voin todeta että jos auto vähänkään nykii, ravistaa, käy epätasaisesti, tuntuu kuluttavan huomattavan paljon polttoainetta, savutusarvo korkealla tai moottori muuten oireilee eikä vika ole mitenkään selvästi tiedossa, kannattaa käydä testauttaan suuttimet. Mikäli korjausarvot on vähänkään enemmän pielessä suosittelen vaihtamaan samantien uudet suuttimet.

Suuttimet on kalliita. Hinnat liikkuu n. 400-650e välillä. Marmorilta ostaessa hinta oli muistaakseni 637e/kpl. Mutta meidän tapauksessa muutaman tuhannen euron satsauksella olisi voinut välttää ~8000e koneremontin, jonka aiheutti kaksi viallaista suutinta joista toinen aiheutti sen että mäntä halkesi moottorin sisään.

Ite tilasin suuttimet osasuora.fi nimisestä paikasta jossa hinta oli ~400e luokkaa. Kyseisessä paikassa myydään myös kunnostettuja suuttimia, mutta ainakaan meidän autossa ne eivät toimineet.. siis ollenkaan. Suuttimia löytyy varmaan muualtakin, mutta tuossa ainakin yksi paikka mistä niitä saa huomattavasti huokeemmalla kun toyotalta.
Suuttimiin on tehty jotain muutoksia joten viallisten suuttimien tilalle tulevat pitäisi kestää nyt paremmin kuin ne vanhat.

Lisäksi näissä moottoreissa on ollut ongelmia suuttimien tiivisteiden kanssa, mutta siitä on ollut kampanja jossa ne vaihdettiin uusiin ja parempiin ilmaisesksi. Merkkiliikkeestä voi tarkastaa onko omaan autoon nuo tiivisteet vaihdettu.

Jos auton vie merkkikorjaamoon suuttimien vaihtoo, todennäköisesti ehdottavat suutinputkien vaihtoa, ja juuri äskön toyotan laskua selaillessani en sieltä löytänyt että meidän autoon olisi näitä putkia vaihdettu, eikä ainakaan tähän päivään mennessä ole alkanut vuotamaan. *kop kop* ;)

JOS kuitenkin on niin ikävästi käynyt että on kone mossahtanut, niin merkkiliikettä voi pyytää tekemään ns. "good will" korvaushakemuksen jossa tehdas osallistuu korjauskustannuksiin. Siinä on kuitenkin tiukka ehto että auton pitää olla alle 7 vuotta vanha. Eikä ole muutenkaan varmaa korvaako tehdas mitään.


Että tällästä infoo olis meikäläisellä tarjota ko. aiheesta. Jos aihe tuntuu koskettavan, niin kannattaa myös lukasta tuo "J120 suutinvika iski" topicki -> http://www.slck.net/viewtopic.php?t=11526
ja sinne voi laittaa myös lisää tietoa, kokemuksia tai kysymyksia aiheeseen liittyen.

Eipä tässä kai sitten muuta :)
kzj
Viestit: 84
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 10:08 am
Paikkakunta: Kouvola

Re: J120 sarjan suutin ongelmat

Viesti Kirjoittaja kzj »

Suuttimien tiivistevian löytämiseksi:

1. Jokaisessa moottoriöljynvaihdossa tarkasta öljypumpun imusiivilän puhtaus poistopropun reiästä.

2. Jätä auto yöksi parkkiin keula ala(/ylä)mäkeen, seuraa pölläyttääkkö startissa savua pakoputkesta/lähteekö nätisti käyntiin.
BJ75PU 1987 -> KZJ95 1998 -> KDJ120 2005 -> KDJ90 2001 -> KDJ120 2007 :mrgreen:
Petola
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Elo 03, 2020 4:09 pm
Paikkakunta: RIIHIMÄKI

Re: J120 sarjan suutin ongelmat

Viesti Kirjoittaja Petola »

Nimenomaan :!: itselläkin techstream näytti huonoimmalle kylmänä arvon 2,7 ja lämpösenä yhtä, kaikki muut yhden tai alle. Sitä softaa on ihan turha omasta kokemuksesta kytätä..
Kuului ohjaamoon saakka nakutusta tyhjäkäynnillä 1400rpm eteenpäin ja lopulta kaikki muu melu peitti sen 2000rpm jälkeen ja ainoastaan kuorman alaisena sekä tyhjäkäynti kuulosti vähän oudolta. No suuttimet kävi penkissä niin yhdessä todella raju vuoto ulkopuolelle, kahdessa ei ollut arvot lähelläkään ohjearvoja ja kaikki antoi liian vähän soppaa.. Jos se vähänkin nakuttaa tai tyhjäkäynti vähääkään seilaa niin kehotan viemään suuttimet penkkiim, todennäkösesti sieltä se vika löytyy ennen kun menee koko moottori.. Ja hei, d4d moottorin ominaisuuksiin ei todellakaan kuulu minkäänlainen ohjaamoon kuultava nakutus!! Piste...
Vastaa Viestiin