Kuva Kuva

HJ60 korin korotus; Korppisielun tapaan

60-series FAQ

Valvoja: Käyttäjä

Vastaa Viestiin
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

HJ60 korin korotus; Korppisielun tapaan

Viesti Kirjoittaja r2ree »

korppisielu kirjoitti:Moro!

Korottelin omaa hj61:stä vuosimalliltaan -87. Korotus onnistui hyvin vaikken olekaan mikään autonasentaja. Koroke paloja meni kaikkiaan 12 kpl. Pultteja piti vaihtaa pidemmiksi. Halkaisija 10 mm ja pituudet 140,150 ja noin 200 mm kierretankoa (8.8 lujuus) 4kpl. Keskelle piti laittaa pisimmät.

Ensimmäiseksi irroittelin akut ja akkujen alla olevat akkutelineet saadakseni tilaa jäähdyttimen tuulitunnelin irroittamiseen ja etummaisten koripulttien irrottamiseen. Tuulitunnelia irroittaessa löysäsin irti tuulettimen, niin sai tuulitunnelin helpommin pois. Niin jäähärin ylävesiletku piti myös ottaa irti jäähärin päästä.
Tuulitunnelista poistettiin alaosasta tuulettajan vaatima tilantarve joka syntyy korotuksen yhteydessä.
Tavaratilan puolella piti takimmaisten pulttien kohdalle porata reikäporalla 60 mm reijät, jotta pääsi helposti niihin käsiksi.
Kapiinin puolelta poistettiin penkit ja etummainen matto pois.
Kannattaa muistaa löysätä ilmaputsarin kansi tai letku irtonaiseksi enne korotuksia.

Tässä vaiheessa ruvettiin löysäämään koripultteja. Toisen puolen koripultit jätettiin ääriään löysälle ja toisen puolen pulteista otettii mutterit irti. Seuraavatksi koria nostettiin ylös päin kahden tunkin avulla irtonaiselta puolelta. Toinen nosti perästä ja toinen keulasta. Samalla varmisteltiin puupalikalla, joka oli korin ja rungon välissä ettei kori tipahda kynsille, jos tunkit pettäisivät jostain syystä.
korotuspalat paikoilleen ja pidemmät pultit ja mutterit " heppiin". Sama liike toiselle puolelle unohtamatta poistaa varmistus palikkaa, kun laskee koria alas...
Koripultteja on siis 6 puolellaan joista 2 puolellaan sijaitsee tavaratilassa, 1 parille reikäpolralla tehtiin reiät ja 2 toisella parilla on kumitulpat suojanaan.. 3 pari on takapenkin juuressa ja 4 pari on etupenkkien alla. 5 pari on etujalkotilassa kumitulppien alla. 6 pari on akkukoteloiden alla.

Kun korotuspalat ja pultit olivat paikallaan niin kiristettiin pultit tiukalle. Tietysti sitä ennen oli tunkit laskettu alas ja se puu otettu välistä pois.

Vinssin käyttövivun aukkoa piti suurentaa takanta ja samoin piti tehdä hitaan nelikon käyttövivun aukon kanssa. Vaihdekepille ei tarvinnut tehdä mitään. Kuljettajan puolella konehuoneessa olevan alipaine pöntön letkut piti laittaa uudelleen toisessa järjestyksessä. Toinen letkuista oli liian lyhyt entisellä paikallaan. Samalla piti laittaa uudet alipaine letkut nelivedon kytkentä systeemiin. Sijainti: konehuoneessa pelkääjän puolella tulipellin alaosassa.
Tarkisteltiin ohjaus silmämääräisesti ja samalla tarkistettiin polttoaine täyttöletkun ja polttoaine syöttö letkujen tila. Tässä tapauksessa ei havaittu mitään hälyttävää ko. kohteissa. Minulla on uusi tankki alla, niin ei tarvinnut pelätä tankin lähtö putkien repeilyjä.
Ilmaputsarin letku näyttää menevän vaihtoon toisenlaiseksi tai ainakin uudeksi lekuksi. Se oli jo valmiiksi niin hauras, ettei enää tykännyt uudesta olomuodostaan.
Taakse porattuihin reikiin laitetaan halkaisialtaan 80 mm peitinlevyt.

Loppu olikin sitten auton nippuun saattamista ....:)

Miulla meni aikaa koko projektiin noin 12 tuntii, kun olin vähän noviisi..:)

Tuossa pääpiirteittäin omia havaintojani. Toivottavasti tästä on edes hieman apua jollekkin toiselle korotusta halajavalle noviisille....
Lisäksi jäähdyttimeen liittyvä vinkki
yölento kirjoitti:Syylärin kanssa pääsee helpommalla kun ottaa sen irti siitä kehikosta (4 pulttia) ja korin noston jälkeen poraa uudet pultinreiät ja pulttaa uuteen kohtaan kiinni. Katsoo vaan nostaessa että pysyy kohdallaan.
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Vastaa Viestiin