Pakujen verot tosiaan vaan nousee, koska itse käyttövoimavero
(entinen dieselvero) pysyy samana, mutta perusvero nousee huomattavasti.
Kas kun pakujen CO2 päästötietojen mukainen verotus koskee vasta 2008 ja
jälkeen käyttöönotettuja kippoja. Kaikkien muiden perusvero menee kokonaismassan
mukaan. Eikä toi CO2 juttu nyt tosiaan meitin Cruisereita olis koskenutkaan...
Se plappo tuli teille (tai tulee) verolaskun mukana.
HJ60 kokonaispaino, 2630 kg, pakettiauto.
PERUSVERO: Sen plapon taulukon mukaan osuu kohtaan
2601 - 2700 kg eli 295,65 e/v. Pyöristetään 296 e/v.
KÄYTTÖVOIMAVERO: 0,009 x 27 = 0,243
0,243 x 365 = 88,695. Pyöristetään 89 e/v.
Tossa toi 27 on se "jokaiselta kokonaismassan
alkavalta sadalta kilolta". 2700 : 100 = 27.
Valtiohan pyöristää ylöspäin eli 2630 kg:sta tulee 2700 kg.
Eli paku-HJ, 2630 kg, verot yhteensä: 385 e/vuosi.
Noin mä sen oon laskenu...
RatesFX palvelun mukaan se tekee 2289,11 wanhaa markkaa.
Muistattekos aikaa kun paku-HJn dieselvero oli se reiru 700 mk/vuosi.
Että näin... vastaa melkein markka-ajan henkilö-HJn veroja
paku-HJ:den verot nykyään.
P.S.
Uusi energiavero muuten nostaa dieselpolttonesteen veroa,
eli dieselin hinta siellä tankilla nostetaan lähemmäs
bensiinin hintaa. Kyllä pakukuskit tykkää -> vero nousee, diesel nousee.
Kuljetusyrittäjistä ja muista nyt puhumattakaan...
Kyllä yht'äkkiä on tämä maa muuttunu rahanahneeksi idioottilandiaksi.
Ei olisi uskonut mitä 2010-luku tuo tullessaan. Kaiken typeryyden,
idiotismin ja rahastuksen syyksi käy joko "ilmaston muutos" tai
"talouden heikko tilanne". Edellinen on luonnollinen tapahtuma,
jälkimmäinen on rahanahneuden aikaansaannos. Kaiken huipuksi meitä
manipuloidaan uusavuttomiksi idiooteiksi joiden ei saisi tehdä enää
yhtään mitään: ei vaihtaa renkaita, ei mennä sivuteille... ei sitä,
ei tätä, ei yhtään mitään - ettei vaan sattuisi mitään, niin.
Hellan lettas sentään.
