Sivu 1/2
Ympäristöperusteinen veromalli nostaa dieselin hintaa.
Lähetetty: Ma Maalis 29, 2010 11:32 am
Kirjoittaja Nikkari
Mitä hittoa, eihän nyt vielä pitänyt olla aprillipäivä!
Ympäristöperusteet tulossa voimaan, kuljetusalalle luvassa vaikeuksia.
Verouudistus nostaa dieselin hinnan bensiinin tasolle.
Uusi polttoainevero nostaa dieselin hintaa jopa yli 30 senttiä litralta. Valtiovarainministeriö aikoo verotuksen avulla tasata hintaeroa bensiiniin. Verouudistus jyvittää polttoaineet paremmuusjärjestykseen niiden energiasisällön ja päästöjen mukaan. Ympäristöperusteinen veromalli on parhaillaan valmistelussa ja käyttöön se tullee ensi vuoden alussa.
http://www.ts.fi/online/kotimaa/120964.html
Kyllä tämä toteutuessaan tietää monelle kuljetusyrittäjälle ja auton tarvitsijalle vaikeita aikoja...
Alkaisi vihdoin olla paikallaan käyttövoimaveron poistaminen dieselkäyttöisiltä autoilta, sillä pianhan polttoaineiden hinnanerotustakaan ei dieselin ja bensan välillä enää ole.
http://www.uusisuomi.fi/raha/87447-uude ... vero-tulee
Onko tässä alettava kohta muidenkin etsimään vanhoja kompressoriautoja...

Lähetetty: Ma Maalis 29, 2010 12:39 pm
Kirjoittaja r2ree
Parkkosen mukaan käyttövoimavero voitaisiin poistaa vasta, kun dieselpolttoaineen verotusta nostettaisiin 34 senttiä litralta.
Ja kun nostetaan vain 32 c per litra...
Jotenkin alkaa tuntua siltä, että tarvis lähteä pakolaiseks nigeriaan.. Myyn HJ:n sinne ja piiloudun takaloosteriin..
Lähetetty: Ti Maalis 30, 2010 12:04 am
Kirjoittaja Nikkari
r2ree kirjoitti:
Parkkosen mukaan käyttövoimavero voitaisiin poistaa vasta, kun dieselpolttoaineen verotusta nostettaisiin 34 senttiä litralta.
Ja kun nostetaan vain 32 c per litra...
Jotenkin alkaa tuntua siltä, että tarvis lähteä pakolaiseks nigeriaan.. Myyn HJ:n sinne ja piiloudun takaloosteriin..
Niin paljon vanhoja Toyotia onkin ajansaatossa Suomesta Afrikkaan roudattu, jotta sullahan voisi hyvinkin siellä odottaa loistokas tulevaisuus mekaanikon hommissa...

Lähetetty: Ti Maalis 30, 2010 12:47 pm
Kirjoittaja Cruiseristi
Kyllähän tollanen hinnankorotus vääristää kuljetusyrittäjien kilpailua merkittävästi (Ryssä vs. Suomi) .Missäs se Räty nyt on , kun olis oikeesti merkittävä asia kuljetusalalle kyseessä? Sama tilanne on Alv-korotuksissa , kun euroopassa mennään alle parhaimmillaan reilusti alle 20% alvilla , niin täällä vielä korotetaan.Kilpaile siinä sitte hinnalla, kun myyntikate on pienempi kuin veroero.
Lähetetty: La Huhti 03, 2010 12:59 pm
Kirjoittaja Antsa
Onko tässä alettava kohta muidenkin etsimään vanhoja kompressoriautoja... Rolling Eyes
Ikävää olla ilonpilaaja mutta huvikseen/kauppareissut/normityömatka-ajelut ym.on ajettava dieselillä.
Pykälää en löytänyt tähän hätään,mutta lisään sen kun vastaan tulee.
Kyllähän tollanen hinnankorotus vääristää kuljetusyrittäjien kilpailua merkittävästi (Ryssä vs. Suomi) .Missäs se Räty nyt on , kun olis oikeesti merkittävä asia kuljetusalalle kyseessä? Sama tilanne on Alv-korotuksissa , kun euroopassa mennään alle parhaimmillaan reilusti alle 20% alvilla , niin täällä vielä korotetaan.Kilpaile siinä sitte hinnalla, kun myyntikate on pienempi kuin veroero.
Ahti Myllys on Skal:lin puheenjohtaja eikä Timo Räty joka on AKT:n puheenjohtaja.
http://www.skal.fi http://www.akt.fi/
Lähetetty: Pe Huhti 23, 2010 11:37 am
Kirjoittaja Nikkari
No niin, nyttemmin kun on uutisoitu dieselpolttoaineen hinnan nousevan ensi vuoden alkupuolella n. 8 centtiä - ja samalla myös dieselautosta perittävän käyttövoimaveron hienoista alentumista, niin mitenköhän mahtaa käydä pakettiautojen dieselveron kohdalla?
Sillä niistähän on nykyisellään peritty normi henkilöautoa alempaa veroa, mahtaako käyttövoimaveron alennus koskea niitäkin. Luulisi kyllä, koska samalla polttoaineellahan, (diesel) nekin kulkevat.
Uutisessahan ei aihetta eritellä sen tarkemmin.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/04/d ... 18688.html
Lähetetty: Pe Heinä 09, 2010 8:15 pm
Kirjoittaja Nikkari
Verouudistus näyttäisi olevan taas uutisissa esillä:
"Valtiovarainministeriön lakiluonnoksen mukaan dieselpolttoaineen veroa korotettaisiin kahdeksalla sentillä litralta 44 senttiin. Käyttövoimaveroon ehdotettavat muutokset alentaisivat dieselkäyttöisten henkilöautojen käyttövoimaveroa keskimäärin 18 prosenttia.
Dieseliä ei edelleenkään verotettaisi täysimääräisesti energiasisältöön ja hiilidioksidiin perustuvan mallin mukaisesti kuten muita polttoaineita, koska se lisäisi voimakkaasti raskaan hyötyliikenteen kustannuksia. Lakiluonnoksen mukaan sillä olisi haitallisia kansantaloudellisia vaikutuksia yhdellä kertaa toteutettuna, jos vero muutettaisiin puhtaasti ympäristöperusteiseksi.
Dieseliä käyttävien autojen verotus muuttuisi vasta vuoden 2012 alusta, kun muut verouudistukset tulisivat voimaan jo vuoden 2011 alusta. Tämä johtuu siitä, että käyttövoimaveron muutoksen sisäänajo vie enemmän aikaa".
http://www.verkkouutiset.fi/index.php?o ... a&Itemid=4
Lähetetty: Ma Elo 22, 2011 6:37 pm
Kirjoittaja Nikkari
Lähetetty: Su Helmi 19, 2012 8:26 pm
Kirjoittaja Nikkari
EU:ssa käsitellään parhaillaan energiaverodirektiivin uudistusta. Toteutuessaan se voisi poistaa dieselautojen käyttövoimaveron Suomesta.
Liikenneministeri Anne Kyllönen pohtii käyttövoimaverosta luopumisen edellytyksiä - luvassa lienee taas tuntuva korotus dieselpolttoaineen hintaan...
http://www.aamulehti.fi/Autot/119472337 ... istaa.html
Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 10:39 pm
Kirjoittaja komk
Nikkari kirjoitti:EU:ssa käsitellään parhaillaan energiaverodirektiivin uudistusta. Toteutuessaan se voisi poistaa dieselautojen käyttövoimaveron Suomesta.
Liikenneministeri Anne Kyllönen pohtii käyttövoimaverosta luopumisen edellytyksiä - luvassa lienee taas tuntuva korotus dieselpolttoaineen hintaan...
http://www.aamulehti.fi/Autot/119472337 ... istaa.html
Dsl vero pois ja hinta 1.8€/l.
Mun mielestä olis pop. Vois seisottaa hlö maasturia pihassa vähilläkin kilsoilla.
Lähetetty: Ke Helmi 22, 2012 7:26 am
Kirjoittaja Antsa
Jep asiassa on juurikin se kaksi puolta. Eli nyt kun kaiket viikot seisovat keikkabussit, ja talvet ja viikonloput seisovat sora-autot,ja päivät työmaan pihassa, ja yöt kotipihalla seisovat yksityisautot lakkaavat maksamasta siltä seisonta-ajalta veroa niin kylllähän siihen yksikkö litrahintaan sitä painetta tulee, joka sitten kohdentuu juuri sille joka sitä dieseliä tarvii. Eli esim.meikäläiselle, ja puhumattalkaan rekkafirmoista joissa ajetaan kolmessa vuorossa.
Suunta on kyllä sittenkin mielestäni oikea mutta alkaa tarpeeksi pitkälle vietynä vaikuttamaan alue politiikalta varsinkin jos työmatka vähennykset ei ala nousta samaan tahtiin kustannusten kanssa.
Btw. Aamulla kun kävin tankilla niin joku oli tankannu varmaan kuorkin ennen meikäläistä, summa oli jotain 450 litraa ja 750 egee.

eli hyvä päiväliikevaihto pitää olla että tuosta vielä palkan pystyy repimään.
Lähetetty: Ke Helmi 22, 2012 6:19 pm
Kirjoittaja vartiainen
Voisiko joku selittää mulle, että miten on mahdollista että muualla maailmassa, jossa ei ole dieselveroja, diesel maksaa 1.3-1.5 euroa mutta vain Suomessa hinta pompsahtaa "yhtenäistämistoimien" ansiosta jonnekin 1.8 euroon? Jos euroalueen keskiarvo on 1.47€ niin eikös sen yhtenäistämisen suunta tulisi olla Suomessa jonnekin muualle kuin ylöspäin? Mitä yhtenäistämistä se on että pitkässä ja kylmässä maassa on muuta Eurooppaa 30-40cnt kalliimpaa dieseliä?
Lähetetty: Ke Helmi 22, 2012 7:02 pm
Kirjoittaja r2ree
vartiainen kirjoitti:Voisiko joku selittää mulle, että miten on mahdollista että muualla maailmassa, jossa ei ole dieselveroja, diesel maksaa 1.3-1.5 euroa mutta vain Suomessa hinta pompsahtaa "yhtenäistämistoimien" ansiosta jonnekin 1.8 euroon? Jos euroalueen keskiarvo on 1.47€ niin eikös sen yhtenäistämisen suunta tulisi olla Suomessa jonnekin muualle kuin ylöspäin? Mitä yhtenäistämistä se on että pitkässä ja kylmässä maassa on muuta Eurooppaa 30-40cnt kalliimpaa dieseliä?
Tähän on helppo vastaus. Ei se ei ole Kanada, vaan.. .. ..Kreikka
komk kirjoitti:
Dsl vero pois ja hinta 1.8€/l.
Mun mielestä olis pop. Vois seisottaa hlö maasturia pihassa vähilläkin kilsoilla.
Moon samaa mieltä. Tosin ne kerkiää siihen mennessä korottamaan sen väliaikaisen ajoneuvoveron samoihin lukemiin siihen mennessä.
Pessimisti ei pety koskaan..
Lähetetty: Ke Helmi 22, 2012 8:04 pm
Kirjoittaja roiristo
Näyttää se Diiseli maksavan muuallakin aivan liikaa . Ainoat maat jossa Diiseli on oikean hintaista on Valko-Venäjä ja Venäjä.
http://www.autobild.fi/artikkeli/6937/a ... selhinnat/
Lähetetty: Ke Helmi 22, 2012 10:54 pm
Kirjoittaja Nikkari
Taitaa viedä kauan tämänkaltaisten suunnitelmien läpimeno, mikäli "EU-komission energiaverodirektiivi vaatisi toteutuakseen kaikkien jäsenmaiden yksimielisen hyväksynnän".
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/02/d ... 77054.html
Mutta kyllähän maamme kuljetusalanyrittäjiltä nämä polttoaineenhinnan korotuspuheet ovat saaneet huolestuneen vastaanoton - alkaa rehdit, velvoitteensa hoitavat yrittäjät olla ennestäänkin ahtaalla.
Ja dieselkäyttöisiähän pääsääntöisesti kaikki vanhat ikiliikkujatkin, kuten Bertat ovat...