Sivu 1/1

Nettiautossa erikoinen HDJ 80.

Lähetetty: Ke Joulu 30, 2009 1:20 pm
Kirjoittaja Nikkari
Pistipä silmääni harvinaislaatuinen HDJ 80, ilmeisen hyvillä papereilla.

Todellakin varsin mielenkiintoinen yksilö kyseessä, mikäli ilmoituksen tietoihin on uskominen. (pienellä käyttövoimaverolla oleva laite, mutta kuitenkin pehmein alkuperäispenkein varustettu)

Onko tulkittava niin jotta tämä on kenties rekisteröity kuorma-autoksi, kun nehän ovat vapautettu muutoinkin vuotuisesta ajoneuvoverosta?

Ohessa linkki nettiauton myynti-ilmoitukseen:

http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/2985552

Onko kenenkään muun silmään osunut vastaavaa - tokihan aina voi pirauttaa auton myyjälle, mutta kun ei itselläni liiempää autokuumetta :lol: ole, niin olkoon.

Ei ole kuitenkaan kenenkään tuttavani kulkupeli, joten älköön tätä katsottane myynninedistämiseksi.... 8)

Lähetetty: Ke Joulu 30, 2009 2:53 pm
Kirjoittaja hj6084
Vähän hankala tuostakin pirauttaa kun on tuo puh.nro ihan mitä sattuu.. :lol:
Tämä sama hodari on ollu useamman kerran nettiautossa, eri henkilöllä henkilöllä joskus aiemmin, mutta tuo myyntipuhe taitaa olla täysin sama kun sillon edellisen omistajan aikaan ja on vähän itellä heränny epäilykset että taitaa kyseessä olla yks ja sama henkilö, edellistäkään omistajaa ei saanut puhelimitse kiinni jne.. :roll:

Lähetetty: Ke Joulu 30, 2009 3:26 pm
Kirjoittaja r2ree
Tuo teksti ei muuten ole suomen kieltä äidinkielenä puhuvan tekstiä..

Lähetetty: Ke Joulu 30, 2009 10:01 pm
Kirjoittaja Hessu
r2ree kirjoitti:Tuo teksti ei muuten ole suomen kieltä äidinkielenä puhuvan tekstiä..
Jos nettiauton ilmoitusten tekstejä lukee kuin piru raamattua, niin tuntuu ettei monikaan ilmoittelija ole suomalainen :lol:

Lähetetty: Ke Joulu 30, 2009 10:20 pm
Kirjoittaja maraani
Miksi rekisteritunnus on kuvasta peitetty?

Miksi puhelinnumeroe ei ole fonecta finderissa?

Aikamoinen painoarvo taloudellisilla seikoilla, ei niinkään teknisillä?

Onnex ei oo autokuumetta mullakaan :)

Lähetetty: To Joulu 31, 2009 12:25 pm
Kirjoittaja Nikkari
Aivan, kyseinen pelihän oli vielä hiukkasen aiemmin myytävänä - saman ilmoittajan toimesta, sijaintipaikkana ilmoitettiin tuolloin olevan Rovaniemi.

Sen alueen lankanumerothan sinänsä ovat 016-alkuisia, mutta tässä lienee jotain muuta puhelinnumerolla kikkailua kyseessä. (015-alkuinenhan tämä oli tosin)

Liekö ilmoitus huuhaata vaiko ei, nyt näyttäisi kuitenkin "tepa78" tietävän myyjän sähköpostiosoitteen... 8)

Lähetetty: To Joulu 31, 2009 12:46 pm
Kirjoittaja tepa78
Juu, Lupasi välittää kysymyksen auton omistajalle, joku yahoo sp osote oli, martin jotain...
Oliskos ulkomaanelävän auto ja suomipoika vaan kauppaa sitä sen puolesta?
Mut ei vissiin ollut beejiistä kiinnostunut kun oli kuulemma kallis :shock: 8)

Lähetetty: To Joulu 31, 2009 6:40 pm
Kirjoittaja hj6084
Eilen laitoin autosta mailia juurikin tälle kyseiselle "martinille", vastaus oli että hän on ulkomailla lomailemassa, eikä ole hänen vaan jonkin tutun auto.

Antoi jonkun 050- alkuisen numeron mihin soittaa omistajalle, ja auto on kuulemma lappeenrannassa... (Ei kylläkään ole tullut soitettua.)

Lähetetty: To Joulu 31, 2009 11:46 pm
Kirjoittaja killerwo
Joo auto on todellakin lappeenrannassa. Olin jo tosissaan lähdössä Kemistä katsomaan autoa, varasin VR:ä makuupaikan lappeenrantaan ja otin töistä vapaata seuraavan päivän. Päivän kuluessa ja lähtöä odotellessa päätimpä ottaa autosta hieman selvää.
Eli auto on alunperin tullut tänne pohjoiseen Pelkosenniemelle K-kaupan pitäjälle. Tämä kaveri ajoi auton ympäri jonka jälkeen auto seisoi parivuotta ja joku nyrkkipaja oikoi autoa. tämän jälkeen auto on ollut oulun diakonisella laitoksella.Sitten on ollut yksityistä omistajaa. Soittelin myös viimeiselle omistajalle ennen nykyistä omistajaa. Kertoi että autoon tehty koneremppa 2000 luvun alussa. Autosta ei ollut muuta huomautettavaa kuin että pelti töistä näkee että ympäri on menty, eli huonosti tehty.

No paperithan tuossa autossa kiinnosti kaikista eniten. Eli auto on rekisteröity viime vuonna Lappeenrannassa matkailuautosi. No soittelin konttorille että miten HDJ:ä voi tehdä matkailuauton. Kertoivat että tämä virkailija joka muutoksen on tehnyt on jäänyt eläkkeelle. Eivät osanneet kertoa miten on mahdollista.Ihmettelivät vain.

Soitin sitten AKE:n ja kysyin voiko HDJ:ä tehdä matkailuautoa. Virkailija kertoi ettei voi tehdä. Hän oli myös kummissaan miten kyseinen auto voi olla Matkailuauto. No tiedustelin että tämä auto on nyt kuitenkin matkailuauto niin voiko AKE evätä nämä paperit ja muuttaa auton takaisin Maastohenkilöautoksi. Tähän virkailia ei sanonut juuta eikä jaata. Jäi jotenkin sellainen sävy että eivät muuta takaisin henkilöautoksi.

No soittelin vielä takaisin tälle auton omistajalle ja kerroin jotain auton historiasta. Hän ei ollut huomannut että auto olisi mennyt ympäri. Tinkasin hintaa muttei tullut kauppoja. Yritin meinaan ostaa autoa summalla jolla edellinen omistaja oli myynyt +20% .

No sellainen tarina sillä autolla.

ps. oli muuten kuukausi takaperin hdj100 kuorma-autoksi rekisteröitynä myytävänä. sehän olisi paaras vaihtoehto. saisi olla täydet paikat ja pieni vero ilmän co2 korotuksia.

Lähetetty: Pe Tammi 01, 2010 3:36 pm
Kirjoittaja Nikkari
killerwo kirjoitti: No paperithan tuossa autossa kiinnosti kaikista eniten. Eli auto on rekisteröity viime vuonna Lappeenrannan A-katsastuksessa matkailuautosi. No soittelin A-katsastukseen että miten HDJ:ä voi tehdä matkailuauton. Kertoivat että tämä virkailija joka muutoksen on tehnyt on jäänyt eläkkeelle. Eivät osanneet kertoa miten on mahdollista.Ihmettelivät vain.

Soitin sitten AKE:n ja kysyin voiko HDJ:ä tehdä matkailuautoa. Virkailija kertoi ettei voi tehdä. Hän oli myös kummissaan miten kyseinen auto voi olla Matkailuauto. No tiedustelin että tämä auto on nyt kuitenkin matkailuauto niin voiko AKE evätä nämä paperit ja muuttaa auton takaisin Maastohenkilöautoksi. Tähän virkailia ei sanonut juuta eikä jaata. Jäi jotenkin sellainen sävy että eivät muuta takaisin henkilöautoksi.
Hyvä kun asia selvisi, miten tämä voi olla pieniveroinen auto, jossa kuitenkin pehmeät penkit. Liekö auton muutoskatsastuksen yhteydessä katsuri tehnyt virheen hyväksyessään, mutta mielenkiintoinen tapaus sinänsä.
Sehän on toki monelle tuttu juttu, että esimerkiksi vanhasta VW Transporterin, taikka Fiat Ducaton pikkubussista on voinut saada pienen käyttövoimaveron auton, muutoskatsastamalla sen ns. "retkeilyautoksi".
Näinhän on monelle tämänkaltaiselle tehtykin - autojen oltua ensiksi taksibusseina, taikka oppilaitosten käytössä ensimmäiset 500tkm. 8)

Hommahan on ollut mahdollista juurikin siksi, kun autot ovat alunperin maahantuotaessa olleet rekisteröity henkilöautoiksi, eli niistä on valtiolle maksettu täysi autovero. Siksi jälkikäteen "retkeilyautoksi" muutoskatsastamisessa ei näiltä ole edelletetty tuota täyttä 1,9 metrin sisäkorkeutta, kuten puolestaan autoverosta vapaiden matkailuautojen kohdalla on.

Auton on lisäksi täytettävä seuraavat seikat: säilytyskomerotilaa vaatteille, on pystyttävä muodostamaan makuupaikat kahdelle, keittomahdollisuus oltava. Tosin määräysten tulkinnassa on ollut hyvinkin suuria konttorikohtaisia eroja.

Tuossa vielä muistin virkistämiseksi lainaus AKE:n sivuilta, sekä linkki tekstiin. Matkailuautostahan siellä puhutaan, itse olen kyllä mieltänyt nämä jälkikäteen pieniveroisiksi muutetut lähinnä "retkeilyautoiksi", niiden kevyiden varusteiden vuoksi.

Matkailuauto

Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevat majoitustilat on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:

· istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);

· makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);

· keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);

· säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).

Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset:

· Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.

· Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan.

Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden koskevat myös omat säädöksensä, jotka tarkastetaan matkailuauton rekisteröintikatsastuksessa (AKEn ohje 647/208/2009: Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden vaatimuksista).

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm

Mutta mitäpä me suomalaiset emme olisi valmiita tekemään sen eteen, jotta pääsisimme veroissa säästämään. Olemme sen verran kekseliästä kansaa 8) :lol: ...

Tosin eikös kuitenkin tämän ikäinen, (1992) maastohenkilöauto ole siltikin alennetun autoveron auto, jolloin siitä ei ole maksettu uutena täyttä autoveroa, jolloin myöskään muuttaminen "retkeilyautoksi" ei pitäisi missään tapauksessa olla mahdollista?

Hitto soikoon kun kyseinen katsastusmies ei ole enää töissä, voisi olla suhtautuminen Cruisereita kohtaan muutenkin passelia... :lol:

Mutta eikös joissain tapauksissa kyseenalaisten päätösten kohdalla ole saattanut auton omistajalle tulla takaisinkutsu - jälkeenpäinkin jolloin aiheetta tehty muutoskatsastus on kumottu.

Sillä kyllähän tämän auton parasta valttia ovat nimenomaan paperit, jotka tekevät auton ylläpitokustannukset kohtuullisiksi, mitä lähinnä verojen osalta tulee.

En kylläkään usko että aivan helposti menee kaupaksi kuitenkaan, kun historiakin on hieman selvinnyt. Tietysti jos hinta laitetaan kohdalleen...

Lähetetty: La Tammi 02, 2010 10:55 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
Joo, AKE:n kanta on että farmari-, tila-auto ja maasturikorisia autoja, jotka muuten saadaan pakettiautoksi semmoisenaan korimallinsa perusteella, ei voida muuttaa verolliseksi matkailuautoksi.

Tiedänpä erään HDJ80:n joka on myös rekisteröity kuorma-autoksi. Saksassa rekisterissä ollessa muutettu painot siellä yli 3500 kg:n ja sillä verukkeella sitten kelvannut täälläkin, aikoina jolloin ei vaadittu valmistajan/valmistajan edustajan selvitystä massoista.

Kuva näytti vähän oudolta, syykin selvisi: eihän noi renkaat ole kiinni vaan toisien vieressä seisomassa ilman muttereita. :D

Kuva

Lähetetty: To Helmi 17, 2011 12:53 am
Kirjoittaja Nikkari
Tämä täälläkin keskusteluissa aiemmin esillä ollut "kummajainen" on ilmestynyt taasen tarjolle... :roll:

http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/3749616

HDJ80 retkeilyauto...

Lähetetty: To Helmi 17, 2011 10:30 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
Nikkari kirjoitti:Tämä täälläkin keskusteluissa aiemmin esillä ollut "kummajainen" on ilmestynyt taasen tarjolle... :roll:

http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/3749616

HDJ80 retkeilyauto...
Hyi hitto noita pölykapseleita, oikein lähikuva pitänyt ottaa niistä kun on kai niin komeet jonku mielestä. Kuva

Kuva

Lähetetty: To Helmi 17, 2011 10:38 pm
Kirjoittaja Nikkari
-MaTTi- kirjoitti:
Nikkari kirjoitti:Tämä täälläkin keskusteluissa aiemmin esillä ollut "kummajainen" on ilmestynyt taasen tarjolle... :roll:

http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/3749616

HDJ80 retkeilyauto...
Hyi hitto noita pölykapseleita, oikein lähikuva pitänyt ottaa niistä kun on kai niin komeet jonku mielestä. Kuva

Kuva
ns. "Anttilan aluvanteet", eli koristekapselit :lol: