Sivu 1/4
BJ40 ´75 harraste ajoneuvo *4wd murheita*
Lähetetty: La Joulu 12, 2009 10:37 pm
Kirjoittaja 4x4_88
bj projekti
Lähetetty: Su Joulu 13, 2009 5:55 pm
Kirjoittaja akipell
Lähetetty: Su Joulu 13, 2009 6:54 pm
Kirjoittaja Cental73
ei lainkaan toivottoman näköistä. Helpolla hyvää tulee! yllätävän paljon tunteja kuitenkin tulee uppoamaan, ja varmasti projektiähky jossain vaiheessa. Mutta silloin pitää ottaa hetki aikaa, ja jatkaa inspiksen tullessa. Äläkä myy keskeneräsenä pois. Ite möin aikoinaan ekan bertan pois kun sain mielestäni valmiiksi, olin jo sen verran kypsä koko hommaan. Muutama vuosi vierähti, oli 4runneria ja hj:tä... mutta koko ajan tuntui että jotain puuttuu. Viimen tuli ostettua tuhannen romu bj, ja sit kaikki olikin kasassa... ruoste, rojekti ja rälläkkä..... mitäs sitä ruiseristi muuta tarttee!
Lähetetty: Su Joulu 13, 2009 7:19 pm
Kirjoittaja tepa78
Cental73 kirjoitti: mitäs sitä ruiseristi muuta tarttee!
No toisen beejiin ja lavamallin ja troopyn ja ja...
Ja kyllä tostakin taas hyvä tulee kun on noinkin "helppo" rojekti, hitsikone ja hiekkapuhallusvehkeet on kovia juttuja näitä tehdessä.
Taitaa nuo pohjosemman vehkeet olla aika paljon paremmassa kunnossa kun ei ole puolta elämäänsä joutunut suolalillussa olemaan.
Lähetetty: Su Joulu 13, 2009 7:33 pm
Kirjoittaja Cental73
heh, jäbälle noita tuntuu kertyvän! miten lisäytyykö ne keskenään siellä tallissa?
Lähetetty: Su Joulu 13, 2009 7:43 pm
Kirjoittaja tepa78
Ei uskalla pitää kun yhtä kerrallaan sisällä. tiedä mikä hybridi sieltä tulis ulos jos ne kaikki laittais samaan paikkaan. Siitä tulis varmaan joku jatkohytillinenkierrejousitettuturbokuutospikuppiboggereilla

Lähetetty: Su Joulu 13, 2009 7:51 pm
Kirjoittaja IironSika
tepa78 kirjoitti:Ei uskalla pitää kun yhtä kerrallaan sisällä. tiedä mikä hybridi sieltä tulis ulos jos ne kaikki laittais samaan paikkaan. Siitä tulis varmaan joku jatkohytillinenkierrejousitettuturbokuutospikuppiboggereilla

Sitten kun "vahinko" sattuu, olen kiinnostunut yhdestä pennusta.

Lähetetty: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm
Kirjoittaja komk
tepa78 kirjoitti:Ei uskalla pitää kun yhtä kerrallaan sisällä. tiedä mikä hybridi sieltä tulis ulos jos ne kaikki laittais samaan paikkaan. Siitä tulis varmaan joku jatkohytillinenkierrejousitettuturbokuutospikuppiboggereilla

Mulleki yks sijotukseen

Lähetetty: Ma Joulu 14, 2009 4:11 pm
Kirjoittaja Antsa
Tuohan on oikeastaan aika hyvin säilynyt.
Itse olen ja kerran tehnyt vastaavan homman ja vinkkinä sanottakoon että kannattaa tehdä suoraan mahdollisimman isoista paloista.
t:Tuohon pieni heppi,ja tuohon,ja tuohon ja...
Ja myöskin kannattaa mittailla että tulee samanlainen...
Nimim: Tahattomasti 5 cm channeloitu Bj...
Lähetetty: Su Joulu 27, 2009 10:07 pm
Kirjoittaja tepa78
Onkos edistynyt vai joko rojektiväsymys iski

Lähetetty: Ma Joulu 28, 2009 1:01 pm
Kirjoittaja 4x4_88
En ole edes hallilla kerennyt käymään.

Työt vie aikaa (lunta->auraamista).
Hinku ois pajattaa vaikka kuinka paljon mutta ei vaa ole aikaa. Pitäs ottaa seuraavaksi katto irti jne. On vaa nii iso pultti viidakko, et en jaksanu viimeksi edes yrittää.
Toivottavasti saan edes joskus päivitettyä projektia. Mut ajan ja rahan puitteissa mennään. Ja pitäähän minun vielä opetella lähes kaikki mikä liittyy auton laittamiseen

RumaVanhaBertta
Lähetetty: To Heinä 08, 2010 8:07 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Noniin hieman on saatu jotain aikaan ja heti kerrottakoon, että resurssit ei riitä tekemään tästä Bertasta hienoa ja ruosteetonta. Vaan nyt tehdään pakolliset fiksaukset että päästään offaamaan ja päristelemään pitkin kaupunkia. Muutama reikä korissa laitetaan umpeen ja pientä paikkamaalausta on jo suoritettu.
BJ sai Volvo 740:sen etupenkit ja ne käy melkeen BOLT ON. Eli kuskin penkki menee täysin Bertan orginelli kiinnikkeisiin, kun taka kiinnikkeet käännetään toisinpäin ja toista takakiinnikettä siirretään hieman vasemmalle.
Apparin penkin etukiinnitys oli BOLT ON mutta taakse pitää laittaa jokin palkki tms jatkoksi.
Ratin ja penkin väliin mahtuu hyvin, kiitos säädettävän reisi-/perskorkeuden.

Hilseilevät pakkelit kyljessä hakattiin irti, pelti puhdistettiin ja vedettiin kylmästi epoksi maali päälle. Komeasti paistaa ex omistajien hitsisaumat mutta parempi sekin kuin muhiva kitti.
Tepan entisöinti topikista bongattuna ja isäukon suosittelemana maaliksi tuli Temacoat RM40 sävytettynä siniseen, jotta paukkumaali sen sitten peittää. Varmaan olisi saanut lähelle orggis väriä RAL:ina, mutta päätin ottaa silmämääräisesti vaaleen sinisen. Liika vaiva käydä hallilla RAL-viuhka kädessä.

Epoksi maalin hinta yllätti positiivisesti.

Koska lattioissa ei ollut merkittäviä reikiä räävittiin sinnekkin ko. maali. Ja kyllä, viisainta olisi ollut korjata kaikki ruosteet pois jne mutta nytten mennään näin. Ehkä joskus tulevaisuudessa BJ saataisiin entisöityä, näin ainakin haaveena. Lottovoittoa odotellessa.

Mitä seuraavaksi?
-No sähköjen maadotus tms on persiillään kun purkaa akkuja kun kaapelit on kiinni eikä virta riitä jos ajelee enimmäkseen pikkukierroksilla maastossa. Ehkä laturissa hiilet menny...
-Jakiksen vai oliko ulosoton tyhjennysroppu pitäisi vaihtaa matalampaan malliin pitkän nännin tilalle.
-Tuulella käyvä startti naksuu enempi tai vähempi. (Puhdistus?)
-Levyjarrut eteen ois kivat->mun malliin ei saa enään uusia kenkiä kun vm. 9/75 -> kengät on liian leveet mun autoon...
-Kuskinpuolen murros/napalukko on 6-boorinen ja apparinpuolella on 30-boorinen. Ois hyvä saaha kuskinpuolellekkin 30-boorinen murros/napalukko.
.
.
.
Sit jotain pientä mitä ei tässä hoksaa mainita.
Tämä työ on oikeastaan vain tekohengitystä jotta toi pysyis ajokunnossa. Taistellaan niin kauan kunnes tuota on jo ihan pakko hitsata/korjata kunnolla ja kun resurssit antaa myöten niin tehdään sitten tuosta kuin uusi.
Lähetetty: To Elo 05, 2010 4:34 pm
Kirjoittaja 4x4_88
WanhaBertta on vihdoin takaisin liikenteessä!! Ette arvaakkaan millaiset vieroitusoireet oli kun en ollut ajanu bertalla yli puoleenvuoteen. Heti tuli ajettua testilenkkiä 60-70km ja ostettua biltemasta/motonetistä kumiamattoa yms.
Auto on nytten maalattu sisältä ja hieman päältäkin. Puskurit ja vinssi maalattu. Takavalot uusittu. Voimanulosotonvipu kiinnitetty uudelleen. takariipukkeet uudet ja pitemmät + puslat.
Katsastaa pitäis tämän kuun loppuun ja ainut melkeen mistä vois pompata on EDELLEEN ne etu jarrut jotka pomppaa aina.
Mutta... kyllä nyt on hyvä hymyillä

[/img]
Lähetetty: La Elo 07, 2010 12:11 pm
Kirjoittaja Hammer__
Hieno on, mistäs päin Oulun seutua tämä kaunotar löytyy kun ei liikenteessä ole vastaan tullut..?
Lähetetty: La Elo 07, 2010 12:58 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Tämähän kuule liikkuu ihan Oulun alueella ja vähän millon missäkin pitkin oulun seutua. Alku talveen asti ois tarkotus taas ajaa ja sitten seisontaan.
Vielä ei oo tullu samanlaista Oulussa vastaan. Uudempia berttoja kylläkin.
Vilkkut pitäs saada toimimaan kunnolla kun toisinaan vasemmalle vilkuttaessa vilkku lakkaa vilkkumasta kun kone on tyhjäkäynnillä. Kierroksilla toimii hyvin. Amppeeri mittari menee reilusti miinuksen puolelle tyhjäkäynnillä ja hieman plussan puolelle kun on kierroksia. Kylmällä koneella menee enempi plussalle...
