Kuva Kuva

BJ40 ´75 harraste ajoneuvo *4wd murheita*

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Hyvä, hyvä. Tuollanen pieni välielvytys on aina paikallaan, eipähän ole paikat niin risana sitten kun se "frame off restoration" hinku iskee päälle :D
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Nyt se on sitten tarkistettu. Eli laturi ei lataa tarpeeksi.

Tyhjäkäynnillä ilman kuormistusta mittari näyttää rapiat 25.
Tyhjäkäynnillä kuormituksella edelleen rapiat 25.
Kierrokset ilman kuormitusta ja kuormitettuna rapiat 26.
Senhän pitäis näyttää latausta päälle 27?

Onkohan tuosta nyt mennyt jänitteensäädin? Mistä niitä sais kun tarvikeliikkeistä ei löytynyt. Säädinhän on kytkinsyliterin alla? BOSCH musta mötykkä johon menee kolme johtoa abikoilla, noin ikään: _-_

Vilkut on edelleen välillä pimeenä, eli ei jaksa vilkkua tyhjäkäynnillä eikä välillä kierroksillakaan. Liittyyköhän tähän lataus ongelmaan? Releen voisi paikallistaa ja aukaista sen, ellei sitä aukoessa kuulu PING ja jousia yms ropisee bertan hytissä.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Ei kai BJ:n säätimessä pitäs boschia lukea? No, oli mikä oli, mekaanista voi säätää. Haulla pitäs löytyä tietoa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

säädinmutikka on apparinpuolella tulipellissä konehuoneenpuolella. Ainakin vm80.
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Jännitteensäädin vaihdettu ja lataus on edelleen 25-25.5. Parannusta uudella säätimellä tuli siinä, että se lataa suurin piirtein samaa riippumatta kuin kuormitettu se on.

Seuraavaksi katson maadoituksen.

Säädin oli kuin olikin se BOSCHin mötykkä. Uusi löytyi heti Oulun sähködieselistä. Täytyy suositella liikettä! Nopea ja ystävällinen palvelu.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

4x4_88 kirjoitti:Säädin oli kuin olikin se BOSCHin mötykkä. Uusi löytyi heti
Eli se oli vaihettu jo joskus. Oliko tuo siis elektroninen, ettei sitä voinu avata ja säätää?

Minkälaisella mittarilla oot noita jännitteitä mitannu, ja mistä pisteestä?
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Joo se oli tarvike ja ei ollut avattavissa.

Mittaan toisen akun miinuksesta ja toisen akun plussasta tälläsella mittarilla http://www.amprobe.eu/en_GB/showproductdata/124/5XP-A/
Tyhjäkäynti 25.4v ja kuormitettuna tyhjäkäynti 25.2v

Nyt on maajohdon pinnat ja runko putsattu mutta ei lataa edelleenkään. Ilmeisesti laturissa vika.
Kuinka vaikee toi on purkaa, vaihtaa hiilet ja kasata?
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

väittävät että helppoo.. Itse tosin en ole koskaan saanut uudestaan kasaan. Aina siellä onollut jokin tinaus hannaamassa vastaan. Viimeks sitten riuhdoin auki, mutten saanut tinattua uudelleen kasaan. Kai siinäkinjokin jippo on. Periaatteessahan hiilien vaihto on helppo homma. tais olla ne kuoret kiinni kolmella/neljällä ruuvilla.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Eli oikealla mittarilla ja oikeasta paikasta, ku joskus näitä tulee niin että on vaan katteltu kojelaudassa olevaa viisaria, ja vika on ollu mittarissa.

Ei hiilien vaihto pitäs olla mikään ihme homma.

Ootko mitannu suoraan säätimen perästä, moottorin lohkoon? Jos se katoaa jonnekki välille se jännite.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

En oo mitannu.
Mistä niistä kolmesta johdosta/abikosta mittaan? Ne oli jotenkin merkitty.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Se joka lähtee akulle. Että jos siinä on 28 V ja akulle tulee vaan 25, niin vika ei oo laturissa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Vie se laturi huoltoon jos tuntuu ettei omat näpit pidä.

Uudemmassa on hiilet siinä päällä ja tosi helposti vaihdettavissa,vanhemmasta en tiedä.

Ja kun viet sen laturin huoltoon niin se säädin samaan kuormaan että saavatten tarpeen tullen säädettyä senkin.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Kävin taas mittailemassa ja tulos on mielenkiintoinen, eikä kerro minulle mitään.
Säätimeltä(Mittarin plussa D+ napaan ja miinus lohkoon) sain 23,4v

Akuille tulee sen 25,1v(Toisen akun miinus ja toisen plus)

Auto sammuksissa akut 25,3v

Päävirta kiinni. Mittari akun plusnapaan ja maa lohkoon niin tulee arvo 0,7v. Tarkoittaako toi että se purkaa jonnekkin virtaa?

____________________
EDIT:
Muidenkin tiedoksi, että tälläinen on mun säädin.
Kuva
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

No tuohan ei lataa. Auto sammuksissa akuilla korkeampi jännite, kun toimilaitteet ei vie virtaa. Virrat päällä kaikki virta menee akuilta.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Päävirta kiinni. Mittari akun plusnapaan ja maa lohkoon niin tulee arvo 0,7v. Tarkoittaako toi että se purkaa jonnekkin virtaa?
Siis kiinni vai auki???

Jos kiinni niin siellähän ei ole yhteyttä akun ja koneen välillä????

Eli silloin kun siellä on virrat päällä on katkaisija kiinni.

Ja silloin kun se päävirta ei ole päällä niin katkaisija on auki.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Vastaa Viestiin