Virkamiesten kohtuuttomuudesta
Lähetetty: To Marras 19, 2009 12:52 pm
Ilta-Sanomat uutisoi 16.11. järkyttävän asian, joka koskettaa erittäin monia täällä.
Ehdotan, että mahdollisimman moni lähettäisi eduskuntaan sähköpostia asian tiimoilta, itse jo peräsin tuntemaltani kansanedustajalta, mitä kuuluu harrasteajoneuvoluokalle, jolla olisi museoajoneuvojen käyttö- ja maksukohtelut.
http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/ed ... htx?lng=fi
- - - - - lainaus IS - - - - -
Epäoikeudenmukaiseksi väitetty päästövero nostaa vanhojen pakettiautojen käyttökustannuksia
Ensin verottaja pakotti - nyt tulee rangaistus
16.11.2009 12:41
Paketti-, matkailu-, ja erikoisautojen ajoneuvovero eli kansan suussa käyttömaksu muuttuu ensi vuonna päästöpohjaiseksi. Monissa vanhemmissa pakuissa käyttömaksu nousee satoja euroja. Vanhan maasturin omistaminen taas aiheuttaa helposti yli 1000 euron kulut vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään.
Muutosta kritisoidaan epäoikeudenmukaiseksi, sillä aiemmin verottaja on ohjannut kansalaisia nimenomaan kantavuudeltaan suurten pakettiautojen hankintaan.
Käytännössä uusi käyttömaksu määräytyy ennen vuotta 2008 käyttöönotetuilla paketti- ja matkailuautoilla kokonaismassan perusteella, koska päästötietoja ei ole. Henkilöautoilla vastaava raja on vuosi 2001.
Muutos tarkoittaa tuntuvaa korotusta monien vanhojen paketti- ja matkailuautojen käyttömaksuun. Nettikeskusteluissa kritiikkiä nostattaa erityisesti se lähihistoriallinen tosiseikka, että verottaja on vuosikausia käytännössä pakottanut suomalaiset ostamaan painavia ja kantavuudeltaan turhan suuria pakettiautoja. Tähän taas syynä on ollut kaikkein pienimmistä pakettiautoista meillä peritty henkilöautovero joka on tehnyt pikkupakuista aikaisemmin suhteettoman kalliita.
Yleisimpien pakettiautojen, kuten Toyota Hiacen ja VW Transporterin kokonaismassa on tavallisesti yli 2500 kiloa. Esimerkiksi 2850-kiloisen pakettiauton käyttömaksu on jatkossa 339 euroa, kun nykyisin selvitään 127 eurolla. Hiacen tapaisen pakettiauton noin 100 euron suuruinen käyttövoima- eli dieselvero säilyy ennallaan.
Maksumiehiksi joutuvat nyt erityisesti vanhojen, usein vähäisessä käytössä olevien pakettiautojen tai sellaiseksi rekisteröityjen ajoneuvojen omistajat. Uusi veroperuste koskee myös ennen vuotta 1993 rekisteröityjä erikoisautoja.
Painoon perustuva vero rankaisee reippaalla kädellä myös maastureiden omistajia. Esimerkiksi vanhan Toyota Land Cruiserin omistamisesta joutuu vakuutuksien ja verojen muodossa maksamaan pian yli 1000 euroa vuodessa.
Matkailuautojen tilanne on ongelmallinen myös uusien autojen osalta, sillä pieninä sarjoina valmistettavista autoista ei ole useinkaan olemassa CO2-tietoa, joten vero määräytyy tällöinkin kokonaismassan mukaan. Painavien matkailuautojen vero nouseekin noin 300-485 euroon vuodessa.
EU:n komission linjauksen mukaan uusien pakettiautojen ja kevytkuorma-autojen keskimääräinen päästölukema on pudotettava 175 grammaan vuoteen 2016 mennessä. Tämänhetkinen keskiarvo on EU:ssa 203 grammaa ja Suomessa hieman tätäkin suurempi.
Ensimmäiset ympäristöperusteiset veroliput lähetetään maaliskuussa 2010.
- - - - - lainaus IS - - - - -
Ehdotan, että mahdollisimman moni lähettäisi eduskuntaan sähköpostia asian tiimoilta, itse jo peräsin tuntemaltani kansanedustajalta, mitä kuuluu harrasteajoneuvoluokalle, jolla olisi museoajoneuvojen käyttö- ja maksukohtelut.
http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/ed ... htx?lng=fi
- - - - - lainaus IS - - - - -
Epäoikeudenmukaiseksi väitetty päästövero nostaa vanhojen pakettiautojen käyttökustannuksia
Ensin verottaja pakotti - nyt tulee rangaistus
16.11.2009 12:41
Paketti-, matkailu-, ja erikoisautojen ajoneuvovero eli kansan suussa käyttömaksu muuttuu ensi vuonna päästöpohjaiseksi. Monissa vanhemmissa pakuissa käyttömaksu nousee satoja euroja. Vanhan maasturin omistaminen taas aiheuttaa helposti yli 1000 euron kulut vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään.
Muutosta kritisoidaan epäoikeudenmukaiseksi, sillä aiemmin verottaja on ohjannut kansalaisia nimenomaan kantavuudeltaan suurten pakettiautojen hankintaan.
Käytännössä uusi käyttömaksu määräytyy ennen vuotta 2008 käyttöönotetuilla paketti- ja matkailuautoilla kokonaismassan perusteella, koska päästötietoja ei ole. Henkilöautoilla vastaava raja on vuosi 2001.
Muutos tarkoittaa tuntuvaa korotusta monien vanhojen paketti- ja matkailuautojen käyttömaksuun. Nettikeskusteluissa kritiikkiä nostattaa erityisesti se lähihistoriallinen tosiseikka, että verottaja on vuosikausia käytännössä pakottanut suomalaiset ostamaan painavia ja kantavuudeltaan turhan suuria pakettiautoja. Tähän taas syynä on ollut kaikkein pienimmistä pakettiautoista meillä peritty henkilöautovero joka on tehnyt pikkupakuista aikaisemmin suhteettoman kalliita.
Yleisimpien pakettiautojen, kuten Toyota Hiacen ja VW Transporterin kokonaismassa on tavallisesti yli 2500 kiloa. Esimerkiksi 2850-kiloisen pakettiauton käyttömaksu on jatkossa 339 euroa, kun nykyisin selvitään 127 eurolla. Hiacen tapaisen pakettiauton noin 100 euron suuruinen käyttövoima- eli dieselvero säilyy ennallaan.
Maksumiehiksi joutuvat nyt erityisesti vanhojen, usein vähäisessä käytössä olevien pakettiautojen tai sellaiseksi rekisteröityjen ajoneuvojen omistajat. Uusi veroperuste koskee myös ennen vuotta 1993 rekisteröityjä erikoisautoja.
Painoon perustuva vero rankaisee reippaalla kädellä myös maastureiden omistajia. Esimerkiksi vanhan Toyota Land Cruiserin omistamisesta joutuu vakuutuksien ja verojen muodossa maksamaan pian yli 1000 euroa vuodessa.
Matkailuautojen tilanne on ongelmallinen myös uusien autojen osalta, sillä pieninä sarjoina valmistettavista autoista ei ole useinkaan olemassa CO2-tietoa, joten vero määräytyy tällöinkin kokonaismassan mukaan. Painavien matkailuautojen vero nouseekin noin 300-485 euroon vuodessa.
EU:n komission linjauksen mukaan uusien pakettiautojen ja kevytkuorma-autojen keskimääräinen päästölukema on pudotettava 175 grammaan vuoteen 2016 mennessä. Tämänhetkinen keskiarvo on EU:ssa 203 grammaa ja Suomessa hieman tätäkin suurempi.
Ensimmäiset ympäristöperusteiset veroliput lähetetään maaliskuussa 2010.
- - - - - lainaus IS - - - - -