Kuva Kuva

HDJ80 tietoutta etsitään!

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Mopeltol
Viestit: 4
Liittynyt: La Loka 24, 2009 4:19 pm
Paikkakunta: Ruovesi

HDJ80 tietoutta etsitään!

Viesti Kirjoittaja Mopeltol »

Tervehdys!

Kiikarissa on 280 tkm ajettu vm. -92 HDJ80 automaattilaatikolla ja 4,2l TDI koneella. Land Cruisereista ei suurempaa kokemusta lukuunottamatta useita koeajolenkkejä erilaisilla HDJ80:llä (tähän asti kaikki manuaalivaihteisia). Auto muuten oikein siistikorinen ja hyvä, mutta muutama juttu arveluttaa:

1. Automaattilaatikon 1. vaihde pitää "vouvotusta", joka kyllä poistuu vaihteen vaihtuessa isommalle. Onko kyse ominaisuudesta vai jostakin viasta? Jos kyse on viasta, niin paljonko korjaus mahtaa maksaa?

2. Hitaalla nelivedolla keskilukko päällä ratti ääriasentoon käännettynä etuakselista kuuluu vaimeaa paukutusta. Ilmeisesti tämä kielii tulevasta etuperän remontista? Pääseekö paukutuksesta eroon vaihtamalla murrosnivelet, vai pitääkö koko perä rempata kuntoon? Mitä täydellinen etuperän remontti maksaa? Entä murrosnivelet?

3. Koeajettu auto oli siis vuosimallia -92, jossa on kahden hengen etupenkki ja penkkien välissä muovilaatikko. Onko mahdollista/onko kukaan kokeillut vaihtaa pelkääjän paikalle ns. sohvapenkkiä? Ovatko penkkien kiinnityspisteet samat sohavapenkissä ja normipenkissä, meneekö heittämällä paikalleen? Penkkien välissä oleva muovinen laatikko on vain ruuveilla kiinni eikä siinä ole mitään katkaisimia.

Kiitos!
HJSam
Viestit: 58
Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 2:01 pm

Viesti Kirjoittaja HJSam »

Murroksethan sieltä on todennäköisesti kuluneet. Kiertokankienlaakeri topic kannattaa lukea http://www.slck.net/viewtopic.php?t=3079
andy
Viestit: 27
Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 2:00 pm
Paikkakunta: joensuu

Re: HDJ80 tietoutta etsitään!

Viesti Kirjoittaja andy »

Mopeltol kirjoitti:
1. Automaattilaatikon 1. vaihde pitää "vouvotusta", joka kyllä poistuu vaihteen vaihtuessa isommalle. Onko kyse ominaisuudesta vai jostakin viasta? Jos kyse on viasta, niin paljonko korjaus mahtaa maksaa?
Omassa 440tkm ajetussa ykkösellä pienoinen jurnutus kuulunut koko ajan mitä auto minulla ollut. Oon ajanu nyt 50tkm eikä ainakaan vielä ole mikään porsinut. Varmaankin kielii laatikkoremontista (joskus tulevaisuudessa), mutta en nyt ihan panikoisi tuon äänen kanssa... Osien hinnasta ei tietoa, mutta varmaan ihan setelirahaa pitää sen kanssa tiskiin lyödä... :shock:
Onko joku klubilaisista muuten remontoinut HDJ:n automaattia?
Hojotojo
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Elo 06, 2008 6:54 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Hojotojo »

Tohon kakkoskohtaan voisi mainita, että vaikea sanoa ku ei oo itte kuunnellu, mutta veikkaan suurella todennäköisyydellä murroksia.

Murrokset maksaa Toyotalla aivan saa...nasti, mutta alan tarvikeliikkeistä niitä saa kohtuuhinnalla. Mm. Offroadtarvike Juukassa myy muistaakseni hintaan noin 150 €/kpl. Saatavilla taitaa olla myös kokonaisia korjaussarjoja (sis. murrokset, tiivisteet yms.) Ja tietysti myös muut alan erikoisliikkeet myy ko. osia tarvikkeena....

Uskoisin,että kyse on nimenomaan murroksista. Kokonaisen etuperäremontin kohdalla tarvitaan isoja seteleitä... Etuperän kohdalla olisi uskoakseni oireita myös muissa ajotilanteissa. Tuo ääriasennossa vedätys viittaa nimen omaan murroksiin.

Hyviä autoja nää muuten on kun laittaa sen kiertokangen laakeriasian kuntoon...
Mopeltol
Viestit: 4
Liittynyt: La Loka 24, 2009 4:19 pm
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja Mopeltol »

Tervehdys kaikille foorumilaisille.

Ensimmäisestä viestistäni on kulunut osapuilleen kuukausi aikaa ja nyt voi huokaista helpotuksesta, uusi nelipyöräinen on ajettu pihaan.

Maastokelpoisen ,pakettiautoksi rekisteröitävän, ajoneuvon etsintä alkoi n. vuosi sitten ja siitä on tultu monen koeajon, Toyota Land cruiser LJ70:n, Mercedes-Benz G:n, Nissan Terrano II:n ja Nissan Patrollin kautta lopulta Toyota Land Cruiser HDJ80:een. Kun on ostoaikeissa suoralla käteiskaupalla ilman vaihdokkia, niin kannattaa vähän herkutella ja kiireettömästi etsiä sitä parasta yksilöä...

No, HDJ80 kotiutettiin eilen aamuna ja täytyy sanoa, että jo auton ajaminen eteläsuomesta tänne pohjoisempaan oli mielenkiintoinen kokemus. Nykyautojen tarkkaan ohjaukseen ja erillisjousitukseen tottuneelle HDJ80:en kuulanmutteri(?) ohjaus ja jäykät akselit käyttäytyivät maantiellä niin oudosti, että ajomatkan alkupää oli henkisesti(?) hyvin raskas. Mutta kas kummaa, parin pysähdyksen ja 70 km jälkeen auton kanssa pääsi sinuiksi ja nythän se menee kuin juna!

Auto itsessään on -92 vuosimallin HDJ80 automaattilaatikolla ja VX varustetasolla. Ajokilometrejä on tähän mennessä kertynyt 280 000 eli varsin kohtuullisesti, ainakin verratessa nettiautossa myytäviin. Tasauspyörästön lukot ja kaikki sähkörensselit toimivat hienosti. Auton kori on siistein näkemäni eikä ruostetta löydy kuin muutaman kiveniskemän verran. Myös alusta on massattu viimeksi kuulemma muutama vuosi sitten ja on todella hyvässä kunnossa.

Tässäpä yksi kuvatus vastapestystä tulokkaasta:
Kuva

Tulevia toimenpiteitä:

- Uudet kesärenkaat 285/75-16 (jos jollakulla pyörii nurkissa hyväkuntoinen setti vanteineen niin yv:llä voipi tarjota!)

- Uudet talvirenkaat

- Uudet akut

- Muutaman ruostepilkun korjaus

- Kaikkien öljyjen ja suodattimien vaihto

- Kiertokangenlaakerien tarkistus ja vaihto tarvittaessa

- Vasemman etumurroksen vaihto

- Pakettiautoksi katsastus

- Massaus

- OME 2" korottava alustasarja (ehkä)


Sitten vaan kovaa ajoa!
ava
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 4:19 pm
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja ava »

Pieni vinkki, jos OME:n alustan laitat? 2,5" taakse ja eteen 3" korottava kilpajousi.Tuo 3" edessä vaatraa autoa paremmin kuin normi 2,5" vaikka se olisi se +110kg. Onnittelut hyvästä hankinnasta:)
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

itte jos tallasen hommaisin niin ostaisin sen kalikan jolla tähän saa kytkettävän etuvedon jatkuvan nelikon tilalle.

ei naputtavista murroksista kannata ihan heti olla huolissaan, ne on varmaan vasta sopivasti sisäänajettu tollasilla kilometreillä.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

lepoantti kirjoitti:itte jos tallasen hommaisin niin ostaisin sen kalikan jolla tähän saa kytkettävän etuvedon jatkuvan nelikon tilalle.
Minäpä en. Jatkuva neliveto on luxusta. Niin paljon mukavempaa ja luontevampaa ajelu liukkaalla maantiellä. En ollenkaan ole kaivannut kepistä tai napista tökättävää nelivetoa ja napojen kääntelyä.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
pulu
Viestit: 239
Liittynyt: Ma Touko 22, 2006 9:00 pm
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja pulu »

-MaTTi- kirjoitti:
lepoantti kirjoitti:itte jos tallasen hommaisin niin ostaisin sen kalikan jolla tähän saa kytkettävän etuvedon jatkuvan nelikon tilalle.
Minäpä en. Jatkuva neliveto on luxusta. Niin paljon mukavempaa ja luontevampaa ajelu liukkaalla maantiellä. En ollenkaan ole kaivannut kepistä tai napista tökättävää nelivetoa ja napojen kääntelyä.
no johan on..eiks oikees maasturis oo kaikki mekaanisesti kytkettävää..... :?: matti on tottunnu liian hyvään!itse ainaski meinasin heivata läjästä sen alipaine sähkö härvelin joka kytkee nelivetoa hevon kuusen helvettiin,ja korvata sen vanhan mallin jakiksel missä kytketään neliveto kepistä,ja senki muutan twin sticiksi ni on aineski keppejä mitä nykiä :D
Mopeltol
Viestit: 4
Liittynyt: La Loka 24, 2009 4:19 pm
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja Mopeltol »

Terve!

Kuten edellä mainitsin, niin ensi kesäksi on tarkoitus hommata 285/75-16 renkaat. Vanteiksi olen ajatellut 8x16" kokoisia ja kysyisinkin, että mikä ET on tuon kokoisille vanteille ja renkaille sopiva?
Vastaa Viestiin