Sivu 1/1

Varoittava esimerkki autonostosta ulkomailta.

Lähetetty: Ti Syys 08, 2009 10:14 pm
Kirjoittaja Nikkari
Tarkkana on syytä olla, aina ei kaikki välttämättä mene suunnitelmien mukaan - vaikka mieluisa kulkupeli löytyisikin! :cry: :cry: :cry:

Autonosto Tsekistä - ei voitu rekisteröidä Suomessa
08.09.2009


Hämeenlinnalainen mies kävi elokuun alussa autonostoreissulla Tsekeissä. Mies löysi sieltä Toyota Land Cruiserin, joka oli rekisteröity siellä ja vaikutti hyvältä. Mies maksoi paikanpäällä käteisellä lähes 30 000 euroa.

Auton matka jatkui Suomeen, jossa mies yritti rekisteröidä auton. Suomalainen katsastusmies oli tarkka ja totesi, että auton tyyppikilpi on väärennetty. Autoa ei voida hyväksyä Suomessa rekisteriin, koska tyyppikilpi on väärennetty ja kaikki auton osat eivät ole E-tyyppihyväksyttyjä. Tsekki on myös EU-maa, mutta siellä väärennys oli onnistunut.

Auto oli valmistettu alunperin osilla, jotka kelpasivat mm. Arabian niemimaalla. Tarkkaa tietoa auton reiteistä Tsekkiin ei ole tiedossa.

Tekijöiden vastuuseen saattaminen voi olla vaikeata, koska rikos on tapahtunut Tsekissä.

http://www.poliisi.fi/poliisi/kanta-ham ... 2B004259AC

Etten muuta sanoisi....30000e....Kerrassaan V-mäinen juttu! :evil:

Kallis Offi-peli, taikka sitten myytävä Venäjälle.

Tunteeko muuten kukaan tätä tapausta lähemmin?

Lähetetty: Ti Syys 08, 2009 10:32 pm
Kirjoittaja tepa78
Saattaa hieman ahistaa... Mitenköhän vaikea tommosesta vehkeestä on päästä eroon? Omiaan ei varmaan ikinä saa pois vaikka mihin myis.

Lähetetty: Ke Syys 09, 2009 6:02 am
Kirjoittaja PETEBJ75
Autoonhan on aika helppo vaihtaa ne osat mitka poikkeaa e-hyvaksytyista, koska yleensa kyseessa on valot ja turvavarusteet.
Autoja tuodaan suomeen ympari maailmaa lahes paivittain.

Lähetetty: Ke Syys 09, 2009 7:26 am
Kirjoittaja IironSika
Lienee suurin hankaluus rekisteröinnille on tuo väärennetty tyyppikilpi.

Mutta mahtaa ko. Cruiseri olla suorastaan hengenvaarallinen, kun osa osista ei ole edes E-hyväksyttyjä, vaan tarkoitettu käytettäväksi Arabi-miljonääreillä.... :roll:

Lähetetty: Ke Syys 09, 2009 8:38 am
Kirjoittaja Nikkari
Taitanee olla kaverin viisainta siirtää kirjansa vuodeksi Tsekkeihin, ja pitää autoa tarvittavan ajan nimissään - sillä eikös MUUTTOTAVARANA Suomeen tuotaviin kulkuneuvoihin sovelleta joitain myönnytyksiä vaatimuksenmukaisuustodistuksien osalta, verrattuna muihin tuontiautoihin.

No, helpomminhan tuo on sanottu kuin tehty, eikä se tuota tyyppikilven peukalointia korjaa.

Mutta, mutta...kuinkakohan mahtaa olla, jos ajoneuvon historia voidaan varmentaa ettei se ole varastettu, ja sen nykyisellä omistajalla on kauppakirjoin/asiapaperein todistettu omistusoikeus ajoneuvoonsa.

Ja koska näiden "uudempien" ajoneuvojen osalta tyyppikilpi on pakollinen, niin mitenkäs toimitaan silloin "jos esimerkiksi ilkivallan tai tulipalon seurauksena auton tyyppikilpi sattuisi vaurioitumaan/häviämään", onko omistajalla tuolloin mahdollisuus tilata "Toyota corp.'ilta" uusi"...sitten muuttotavarana kotimaahan.

Vanha sananlasku taitaa olla kyllä oikeassa, "vanhassa vara parempi"...
lienee jatkossakin meidän muiden olla parasta keskittyä vaan vanhoihin Cruisereihin!

Moni palstalainen taitaisi olla kovin tyytyväinen mikäli saisi autonsa vuosimallia rukattua vaikkapa hieman vanhemmaksikin - säästyisipähän savumittaukseltakin 8) :lol:

Murheensa kullakin!

Lähetetty: Ke Syys 09, 2009 8:39 am
Kirjoittaja PETEBJ75
Ja kuka nyt bensakoneisella autolla suomessa olisi halunnutkaan ajaa..

Lähetetty: Ke Syys 09, 2009 8:47 am
Kirjoittaja Nikkari
PETEBJ75 kirjoitti:Ja kuka nyt bensakoneisella autolla suomessa olisi halunnutkaan ajaa..
Niinpä niin, Suomi armas isänmaa! Tämä "huoltoautojen ja muiden paku-maastureiden mekka, jossa mielikuvituksellinen kekseliäisyys on aina ollut kunniassa"... :lol:

Lähetetty: Ke Syys 09, 2009 9:42 am
Kirjoittaja timop
Tarkkana pitää olla vaikka EU maasta ostaakin ja auto olisi ihan "laillinenkin". Saksata kateltiin HDJ:tä joka oli ollut rekisterissä edellisen kerran ranskassa. Kysyttiin kuitenkin konttorilta ensin, että saako sen rekisteriin suomessa, kun se nyt oli kuleksinut maasta toiseen ja sen on jo syytä herättää epäilyksiä. Auto oli täysin laillisilla reiteillä, mutta: Vaadittiin todistus että auto täyttää suomen päästöt ja jotain muuta. Se oli mahdollista saada valmistajalta tai saksan tuv:ltä tai AKE:lta hintaan 150€. Muuten ei olisi rekisteröitävissä suomeen. Eikös Ranskakin ole EU maa, vai muistanko väärin?
Kuten sanottu, auto oli muuten kaikinpuolin laillinen ja varusteiltaan sellaisenaan suomen määräysten mukainen.

Re: Varoittava esimerkki autonostosta ulkomailta.

Lähetetty: Ke Syys 09, 2009 1:41 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
Nikkari kirjoitti:Autoa ei voida hyväksyä Suomessa rekisteriin, koska tyyppikilpi on väärennetty ja kaikki auton osat eivät ole E-tyyppihyväksyttyjä.
Eihän kaikki osat itsessään ole E-hyväksyttyjä. Osa-alueet ovat, jos ovat, eli esim. päästöt, jarrut, melu jne.

Eiköhän tuollaiseen (mikä malli lie sitten kyseessä?) löytyisi vastaavuustodistus jolla auton saisi täällä kilpiin... Kun vastaavuus riittää tuontiautoon, minkään osan (paitsi valot) ei tarvii olla E-hyväksytty.

Lähetetty: Ke Syys 09, 2009 5:38 pm
Kirjoittaja Jul
timop kirjoitti:Vaadittiin todistus että auto täyttää suomen päästöt ja jotain muuta. Se oli mahdollista saada valmistajalta tai saksan tuv:ltä tai AKE:lta hintaan 150€. Muuten ei olisi rekisteröitävissä suomeen.
Nämä tiedothan vaaditaan jokaiselta tuontiautolta (alkaen vuodesta ????), jos ei em. asiat ilmene aiemmasta rek. otteesta. Mm. yhteen -04 Golfiin jouduin sen paperin hommaamaan tuolta: http://www.tuv.fi/ hintaan 100 euroa. Joissakin autoissa tuo paperi on auton mukana jo tehtaalta lähtiessä.

Lähetetty: Ke Syys 09, 2009 7:50 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
Jul kirjoitti:
timop kirjoitti:Vaadittiin todistus että auto täyttää suomen päästöt ja jotain muuta. Se oli mahdollista saada valmistajalta tai saksan tuv:ltä tai AKE:lta hintaan 150€. Muuten ei olisi rekisteröitävissä suomeen.
Nämä tiedothan vaaditaan jokaiselta tuontiautolta (alkaen vuodesta ????), jos ei em. asiat ilmene aiemmasta rek. otteesta. Mm. yhteen -04 Golfiin jouduin sen paperin hommaamaan tuolta: http://www.tuv.fi/ hintaan 100 euroa. Joissakin autoissa tuo paperi on auton mukana jo tehtaalta lähtiessä.
Joo, riippuu tuontimaasta, autosta ja vuosimallista tarvitaanko vaatimustenmukaisuustodistusta vaiko eikö.

Ja tollasen väärennetyn tilalle tai kadonneen tai rutistuneen tilalle valmistajankilvenhän saa tilattua uuden valmistajankilven maahantuojan kautta.