Kuva Kuva

-98 KZJ90 3.0 TD pitää uutta "lirkuttelevaa" sirin

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Pennola
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2008 10:56 am
Paikkakunta: Häslinki

-98 KZJ90 3.0 TD pitää uutta "lirkuttelevaa" sirin

Viesti Kirjoittaja Pennola »

Taas on yhden sirityksen sietoraja ylittynyt ja siksi vetoan itseäni viisaampiin helpotuksen toivossa.

Kevyt sirkuttava ääni tulee ajaessa vaihtelevalla intensiteetillä vaihde päällä ja kytkin ylhäällä ilman kaasua tai kevyt veto päällä. Vapaalla ollessa paikallaan ääntä ei saa, vaikka mitä liikesarjoja yrittäisi (siksi en usko, että olisi laatikon painelaakeri).

Otin keskikonsolin ja keppien läpäisevän lattialevyn irti kuullakseni moottorin äänet paremmin ohjaamoon. Vaikuttaa tosiaan, että ääni tulee jostain sieltä laatikon ja kytkimen suunnalta. Toisaalta siitä reijästä kuunneltuna ääni voisi tulla ihan hyvin mistä tahansa huuvan alta kun vauhdissa ei pääse ratin takaa muualtakaan suuntaa kuuntelemaan..

Hemmetti kun meni radio rikki pari viikkoa sitten ja uutta odotellaan vieläkin. Ilman tuota hiljaisuutta en olisi varmaan huomannut koko siritystä.
pulu
Viestit: 241
Liittynyt: Ma Touko 22, 2006 9:00 pm
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja pulu »

mult kuuluu kans tollai sirkuttava ääni ajossa,mut tosiaan ei kuulu paikallaan kiljuttaessa,kytkin puoli se ei ole ku se uusittiin kun tolainen kone ympättiin mun läjään,ja mäkin kuulin sirkutuksen ku oli soittopelit irti vähän aikaa!mut tee ku mä osta uus mankka ni ei haittaa sirkuttavat äänet!
Pennola
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2008 10:56 am
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Pennola »

Kiitos Pululle vastauksesta ja omista havainnoista. Jotenkin on myös tällä suunnalla vaikea uskoa, että ääni tulisi kytkimestä.

Kuullostelin äänen suuntaa tarkemmin ja vaikuttaisi sittenkin, että ääni tulee auton takaosasta (eikä edestä) ja mitä luultavimmin alta. Könysin viikonloppuna auton alle ja rasvailin päällisin puolin silikonilla (ja crc:llä) puslia + kaikkia mahdollisia akseleita ja liitoksia, mutta siltikään ääni ei lähtenyt pois. Rasvasin myös takakontin saranat sekä kiilasin takarenkaan koristelevyn, mutta vieläkään ei ole tärpännyt.

Ääni on tosiaan semmoista kevyttä sirinää tai sirkutusta, joka voisi tulla esim muovin tai kuivan kumin hinkatessa metallipintaan. Esiintyy vain vaihteen ollessa päällä. Katoaa kiihdyttäessä ja kun kytkinta painaa pohjaan enemmän kuin 1/4 kytkimen liikkumavarasta. Merkillistä.

Uusi radio tuli tänään postissa joten sirityksen poisto toisella isommalla melulla luulisi onnistuvan. Auto on tosin muuten täysin ehjä ja hyvä, niin ei tuota taida viitsiä jättää selvittämättä.
Pennola
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2008 10:56 am
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Pennola »

pradopoint.comista löytyi joitakin ehdotuksia:

-takaluukun kumiset spacerit (en pidä noita kauhean todennäköisinä, katsoin sitä paitsi listat läpi silikonilla eilen)
-Lokasuojien muoviosia saattaa olla löysällä
-Jarrukengän johonkin sopukkaan on saattanut jäädä jumiin kiviä (vaikuttaa niin ikään epätodennäköiseltä äänen ilmenemisen huomioonottaen)

Pitää ihmetellä illalla ja katsoa jos vaikka olisi joku noista.
Pennola
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2008 10:56 am
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Pennola »

Ei mikään noista edellämainituista.

Pistin eilen naisen rattiin ja itse könysin sisällä korva kiinni lattiassa takaa eteen asti. Ääni tulee ensinnäkin suurella varmuudella auton alta, koska ikkunat auki ajaessa ääni tulee kutakuinkin tasavahvana. Eilisen kokeen perusteella tosin aikaisemmista havainnoista huolimatta vaikuttaisi, että ääni tuleekin aika lailla keskeltä autoa, siitä takapenkin jalkakaukaloiden kohdalta suunnilleen.

Toivo heräsi auton alla keskimmäisen pohjalevyn kanssa, koska se vähän kitisi ja rämisi koputeltaessa, mutta ei.. Takaisin piirrustuspöydän ääreen.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Back to basics.

Eli mites kardaani.Onko rasvattu,jos on rasvattava? :shock: :shock: :shock:
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Pennola
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2008 10:56 am
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Pennola »

Kiitos vinkistä! Ei ole ainakaan minun omistuksessa rasvattu. Saako rasvattua ilman, että pistää puolet autosta osiksi? -eli siis saako tehtyä auton alla jonkun rasvatuubin kanssa vai pitääkö viedä pajalle?

Mistä akseli pitää rasvata ylipäätään rasvata? Siitä joustoliitoksen (vai mikä kehveli se nyt onkaan..) kohdalta vai?
Pennola
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2008 10:56 am
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Pennola »

Eli siis Internetin perusteella siellä pitäisi olla x määrä rasvanippoja. Sattuuko kukaan tietämään, että monta ja missä?
Blis
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2008 3:43 pm
Paikkakunta: Temmes

Viesti Kirjoittaja Blis »

Pennola kirjoitti:Eli siis Internetin perusteella siellä pitäisi olla x määrä rasvanippoja. Sattuuko kukaan tietämään, että monta ja missä?
villi veikkaus olisi että yksi kardaanin liuvussa ja sitten vielä molemmat risitikot tod.näk. ovat rasvattavia...
HJ61 -87
Pennola
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2008 10:56 am
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Pennola »

Eli siis ihan vaan pöytäkirjaan merkitäkseni löysin sieltä kardaanilta neljä nippaa; kaksi eturistokosta ja kaksi takaa, joista toinen ilmeisesti menee liu'ulle ja toinen ristikolle. Tuuppasin kaikkiin prässillä lithiumpohjaista rasvaa.

Lopputuloksena kitinä on poissa ja rauha valtakunnassa. Kiitos avusta!
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Eli niitä pitäisi olla kaikiaan kolme per kardaani.

Eli etu ja takaristikot,ja liukuboori.

Eli yhteensä kuusi(6) kappaletta.

Ellei sitten ole sekalaiset ristikot.

Ja varsinkin laatikon puolimmaiset nivelet saattavat olla hankalat rasvata,tai vaatia jopa kardaanin irroituksen.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1603
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Kaikki saa rasvattua paikoillaan ollessa. Etukartaani on tuplanivelellä, joten siinä on 2 nippaa, liu´ussa 1 ja eturistikossa 1 eli yhteensä 4 ja takana yht. 3. Yhteensä siis 7, Pennola oot missannu muutaman. ;)
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
vekku08
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 6:13 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vekku08 »

Auto vaihtanut omistajaa meikäläiselle, mutta kiitos vinkeistä! Täytyypi lähteä rasvaamaan loputkin nipat..
Vastaa Viestiin