Kuva Kuva

hdj-80 automaatti vai manuaali?

General chat

Valvoja: Käyttäjä

pemaripoju

hdj-80 automaatti vai manuaali?

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

on haaveena joskus hommata tollanen hdj ja se on mietityttänyt hommaisko automaatin vai manuaalin. mites niissä välitykset tiellä ja maastossa jos laittaa jotku 33"-35" renkaat. mistä kannattaa ettiä ruostetta ja mitä tutkia tekniikasta?
tjl

Viesti Kirjoittaja tjl »

no ainakin automaatti on helvetisti laiskempi kun manuaali. ittellä ikävä kyl manuaali, tomaatti olis mun mielestä mukavampi.
no omassa ollu 35 ja 37 renkaat ja kyl sil maastossa pääsee,mun mielestä osuu välitykset paremmin kohdalleen kun esim hiluxissa isoilla renkailla. toki tossa tuttaa vääntö asiaa, mutten itse ainakaan vähäsillä maastoajoillani joutunut luistattelemaan. toki saishan ne hitaammatkin olla.

isolla tiellä kulkee 80 kiltisti kyllä 5 vaihteella mutta itse ajan aina kyllä nelosella, kun en viitti pienillä kierroksilla ajaa. hodarin laatikko on vahvan maineessa, ja ei herkästi hajoa, vahvempi kuin hj:ssä.

ruoste ei kyl mun mielestä ole ongelma. omalla ajettu 712tkm ja mistään ei ole hitsattu, pari pientä kukkaa löytyy jonka takia koko auto maalataan kesällä. ja kyse on todellakin nuppineulan kokosista jäljistä mitkä alkanut kiveniskuista.eli hyvin tuntuu ruostetta kestävän.

jos nyt kuitenkin tarkastat etulokareiden roiskeläppien takaa pellit, kun sieltä saattaa alkaa pehmeneen. takaluukutkin tuntuu nuissa kestävän, pellit aivan toista maata kun hj:ssä.

tekniikka aika vahvaa. euperässä väljistyy kaikki ajanmyötä ja sen joutuu remppaamaan. eli kaikki boorit kuluu sieltä pois. omaan laakeroin perän ja vetonivelet siihen oli juurikin vaihdettu. pikkusen jäi väljää mutta sen kanssa pärjää täysin kun tottuu ajamaan. uusimmissa on isommat vetonivelet ja abs jarrut joiden kanssa ei mahdu 15" vanteet.

seuraava vikaantumisen paikka on kk laakerit, mitkä pitää ehdottomasti vaihtaa.omaani tehty täydellinen koneremppa 170tkm sitte, ihanan kallista.
myös ruiskutuspumpuissa saattaa ilmetä ongelmia lähinnä sen säätimen kanssa joka jäähdytinnesteen lämpötilan mukaan nostaa kieroksia tuppaa hajoomaan ja pahimmassa tapauksessa irronneet osat hajottaa koko pumpun. lääkkeenä tähän että sen poistattaa sieltä kokonaa, toimii kyllä täysin ja käynistyy kovassakin pakkasessa, joutuu tosin hetken pitämään itse kaausa ettei rötkötä.itseltä laukes pumppu ja maksoi noin 1Ke.
myös suuttimet rupee olemaan loppu monesti paljon ajetuissa, ja nehän on hodarissa 2vaiheiset ja niitä ei jokapaikka korjaa. itselle vaihdatin kaikki suuttimet uusiin ja taas palo 1Ke.
ei ole samaa vikaa kuin hj61 eli ylin männänregas ura ei kulu väljäksi, jos laakerit kunnossa kestää kyllä miljoonan jos ei ihmeellistä tapahdu.
monessa alökupään turbokoneessa halkeilee männät,tai ainakin säröilee mutta harvemmin johtaa mihinkään töomenpiteisiin, omaani on ainakin huoltokirjan mukaan aikanaan vaihdettu 3syl mäntä.
moottori on jakohihnalla eli eroaa siitä hj ratasjakopäähän.

kaikin puolin mukava ajaa, mukavampi kuin hj. tosin omaa korotettu jousilla 2" ja korinkorotusta 50mm ja leveys muuttunut alkuperäsestä 183cm---> 210cm joten vähän on levoton ilman kallistuksen vakaimia ja niiden kanssakin. pikkurenkailla(33") ihan ok ajella.
toki voit ostaa omani pois mihin on jo kaikki rempat tehty.ja helvetisti muuta 15Ke edestä huoltokuitteja :)
Vastaa Viestiin