Kuva Kuva

Toyota Land Cruiser HDJ 80 4.2TD -93

General chat

Valvoja: Käyttäjä

lacrits68
Viestit: 20
Liittynyt: La Touko 12, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Uumaja
Viesti:

Toyota Land Cruiser HDJ 80 4.2TD -93

Viesti Kirjoittaja lacrits68 »

moI!

auton mittarissa 340 000km...! Paljonko toyon mittarissa on paljon? (riippuu siitä miten pidetty ja huolettu tietysti mutta jos oletetaan että huollot tehty), näkyyhän noita 500-600tkm ajettuja olevan!
"Huhupuheista" on kuulunut että alapään laakerointi olisi kuluvaa osaa. Mitä muuta 340'tkm kohdalla olisi huomioitavaa?

Olisi yksilö tiedossa ja olisi hyvä tietää mitä tarvis kattella osto hetkellä!


--Isosaaren Jaska--
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Itse olisin huolissani vain ruostevioista
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Blis
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2008 3:43 pm
Paikkakunta: Temmes

Viesti Kirjoittaja Blis »

siinä puolen miljoonan kohalla alkaa kone pikku hiljaa hiipumaan, tosin nuo surullisen kuuluisat kk-laakerit saattavat antautua jo paljon aikasemmin hdj:ssä. Suurin ongelma tohtii olla ruostuminen...
HJ61 -87
Hojotojo
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Elo 06, 2008 6:54 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Hojotojo »

Ite laitoin -90 HDJ:n ihan äskettäin. ajettu nyt 458 tkm. Oikeastaan ainoa huolenaihe kiertokangen laakerit, josta infoa alla olevassa linkissä. Vaihdoin itse kk-laakerit heti auton ostettua kun en ollut varma oliko niihin koskaan koskettu. Itse asiassa laakerit oli ihan hyvässä kunnossa -vain pientä kulumaa oli havaittavissa. Joko ne oli joskus vaihdettu tai sitten autoa on huollettu hyvin ja käytetty hyviä öljyjä. Homma ei ole paha -muutama tunti töitä ja kustannukset on luokkaa 100-200 € riippuen toteutustavasta. Hajotessaan kk-laakerit voi aiheuttaa 5000 €:n laskun... Ja ne kestää keskimäärin 300 000-700 000 km. Itse suosittelen kyllä jotain 300 000 km:n vaihtoväliä -ne hajoaa kuitenkin jossain vaiheessa. Vika ei ole paha kun sen tiedostaa ja asian hoitaa.

Lisäksi voimansiirtohan kuluu, autossa kun on jatkuva neliveto. Kannattaa siis koeajolla testailla ja kuunnella välyksiä ja ratti linkussa hieman vedätellä jotta murrosten välykset kuuluu, jos niitä on. Testaa samalla pelaako kaikki lukot voimansiirrossa. Akselilukot päällä auto on aivan jumalattoman jäykkä ajaa eikä oikeastaan käänny mihinkään. Kojetaulun merkkivalot kertoo lukkojen toimivuudesta. Valojen täytyy palaa yhtäjäksoisesti ollessaan kytkettynä. Keskitasauspyörästön lukko pitäisi mennä päälle kun kytkee "pikkupuolen".

Muuten aika huolettoman oloinen auto. Toiset on ruostuneet, toiset ei. Omani on ruosteeton, vaikka on vuosimalliltaan ensimmäisiä maahan tuotuja. Riippuu siis täysin käytöstä/huolehtimisesta tuo ruostuminen.

Verrattuna HJ:hin tuo HDJ on kyllä mielestäni aivan eri luokan auto mukavuudessa ja ajettavuudessa. Molemmat on hyviä pelejä mutta aiemmin HJ:n omistaneena en kyllä luovu tuosta HDJ:sta aivan heti. Kaiken kaikkiaan mielestäni hyvä auto!

Siis lyhyesti vaihda kk-laakerit ja tarkasta voimansiirto (välykset/öljyvuodot/äänet ym.). Muu auton kunto riippuu aivan kuten käytetyn kaupassa yleensä, mutta noilla kertomillasi kilometreillä en ujostelisi yhtään.

Linkki KK-laakerikeskusteluun;
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=3079
Viimeksi muokannut Hojotojo, Su Tammi 18, 2009 5:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hojotojo
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Elo 06, 2008 6:54 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Hojotojo »

Niin ja niitä kk-laakereita saa aika näppärästi timop:n kautta. laita yv:tä siis timop:lle ja homma alkaa rullaamaan.
lacrits68
Viestit: 20
Liittynyt: La Touko 12, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Uumaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 »

moi!

kiitokset kaikille ohjeista. nyt vain kaupan hiontaan! :)

Jotenkin kuiteskin tuo BJ73 olis sydäntä lähellä! saa kattoo jos uskaltais 80 ostaa! Jotenkin tuntui olevan paljon sähköllä toimivia härpättimiä! :roll:

--Janne--
Hojotojo
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Elo 06, 2008 6:54 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Hojotojo »

Täytyy muistaa että vaikka 80:ssä on sähköhärpättimiä niin kyseessä ei ole mikään rapee ranskalainen, joten en olisi kovin huolissani ko. aiheesta... 8)
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Hojotojo kirjoitti:Täytyy muistaa että vaikka 80:ssä on sähköhärpättimiä niin kyseessä ei ole mikään rapee ranskalainen, joten en olisi kovin huolissani ko. aiheesta... 8)
Täytyy sanoa että valitettavasti mullei ole ollut koskaan niin paljon ongelmia autosähkön kanssa kuin mun -94 hodarissa. Sähkötuolit tilt, keskuslukko/sähkölasi/kattoluukku sähköt kaput, sisätilapuhaltimen sähköt kaput ja ajovalojen kanssa ropleemaa :( :?
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Vastaa Viestiin