Sivu 1/2

4.11 välitykset ja 33" renkaat

Lähetetty: Ke Tammi 14, 2009 2:07 pm
Kirjoittaja julibuli
Moro kaikille!
Tässä kaikenlaisilla eri hauilla haeskelin tietoa perävälityksistä ja tietoa löytyi, jos jonkin laista. Olen ajatellut laittaa 4.88 perävälitykset mutta sain sellaisen kuvan että ovat turhan raskaat välitykset maantielle 33" renkailla. Nyt sitten vain mielipiteitä esille, että mitkäs on parhaat välitykset 33" renkaille kun ajoa on 60%maanteillä ja loput 40% metsäteillä/offareilla. Onko sitten 4.11 (ilmeisesti bj-40 välitykset) hyvä?

Lähetetty: Ke Tammi 14, 2009 8:08 pm
Kirjoittaja pemaripoju
jus laitoin hjhin 4,11 välitykset! renkaat on 35" ja tuntus muuten jus passelilta tiekäyttöön, mutta pitkän matkan ajoon kaipais vitosta.

Lähetetty: Ke Tammi 14, 2009 8:59 pm
Kirjoittaja Blis
itellä 33" ja normi välitykset, ihan passeli enkä ite ainakaan osaa kaivata tiheämpää välitystä. Vois kuvitella että 35" menisi vielä?

vitoslaatikolla tämä siis...

Lähetetty: Ke Tammi 14, 2009 10:13 pm
Kirjoittaja Antsa
No tässä hieman "faktaa" eli laskennallista tietoa moottorin kierroksista nopeudella 80 km/h

33 tuumaa 4.11 välitys n.2100 rpm
33 4.88 n. 2500 rpm

35 4.11 n.2000 rpm
35 4.88 n.2350 rpm

Ja mikähän se olikaan alkuperäinen rengaskoko?

Jos se oli 7.00-16 ,niin tuo 33 tuumanen on aika saman kokoinen halkaisijaltaan.

Lähetetty: To Tammi 15, 2009 5:08 am
Kirjoittaja Rocco69
Onko "Antsalla" tietoa, hoojiin (80km/h) kierroksista välitysten ollessa vakiot ja renkaat 33"? :roll:

Re: 4.11 välitykset ja 33" renkaat

Lähetetty: To Tammi 15, 2009 5:59 am
Kirjoittaja hj60
julibuli kirjoitti:Olen ajatellut laittaa 4.88 perävälitykset mutta sain sellaisen kuvan että ovat turhan raskaat välitykset maantielle 33" renkailla.
4.88 ei ole raskas, vaan turhan kevyt ehkä. Vaan tarkotit vissiin että kiertää turhan paljon maantiellä. Mikä auto kyseessä? Jos 5-vaihteinen HJ6*, ja 80 paku, niin vois olla ihan hyväki.

Ulkomuistista tuohon Rocco:n kysymykseen, n. 2000, jää juuri alle huippuväännön ja hiipuu jyrkässä mäessä, jos ajaa karvan vaille 90 niin vääntää hyvin eikä hiivu juurikaan.

Lähetetty: To Tammi 15, 2009 12:42 pm
Kirjoittaja Antsa
Onko "Antsalla" tietoa, hoojiin (80km/h) kierroksista välitysten ollessa vakiot ja renkaat 33"? Rolling Eyes
Juu 3.7 välityksillä 33" Eli stro korkeus 826 mm, n.1900 rpm 80 km/h,
ja 35" korkeus 877 mm n.1800 rpm
Siis suoralla vaihteella eli nelosella,vitosen kierrokset saanee kertomalla rpm* vitosen välitys (esim.0.9)

Ja nämähän vaihtelevat aina renkaan todellisen korkeuden mukaan.

Eli tuossa jonakin yön pimeinä tunteina tuli värkättyä tuommoinen taulukkolaskenta juttu,jolla nämä on helppo laskea.

Lähetetty: To Tammi 15, 2009 3:36 pm
Kirjoittaja julibuli
Sitä just tarkotin että turhan paljon kiertää maantiellä...

Lähetetty: To Tammi 15, 2009 3:39 pm
Kirjoittaja julibuli
Niin ja autohan on vm. 83 hj-60. Pitää sit laittaa mietintämyssy päähän ja alkaa pähkäillä, että vaihdanko periin 4.11 välitykset.

Lähetetty: Pe Tammi 16, 2009 5:51 am
Kirjoittaja hj60
Antsa kirjoitti: Juu 3.7 välityksillä 33" Eli stro korkeus 826 mm, n.1900 rpm 80 km/h,

Ja nämähän vaihtelevat aina renkaan todellisen korkeuden mukaan.
Tuo n. 2000 on 33x12,5R15 BfG All Terraineilla, 1,8 bar paineilla.

Lähetetty: Pe Tammi 16, 2009 5:54 pm
Kirjoittaja Antsa
Jep. Nuo mitat joita olen käyttänyt on stro:n minimi mittoja.Eli tosiaankin kierrokset saattavat vaihdella renkaiden kulumisen ja merkin mukaan.
Ja jos rengas on myyty 33" saattaa se olla todellisuudessa 32"

Tässä oisi jollekkin asiaan vihkiytyneelle sarkaa tehdä vertailu renkaiden todellisista halkaisijoista.

Ja 32" = 801 mm x pii = 2.52 m (likiarvosta riippuen)
80 km/h=1333 m/min / 2.52 m kertaa 3.7 perävälitys = jotakuinkin 1961 rpm eli n.2000 rpm

Myöskin kierrosluku mittareiden näyttämä heittelee jonkin verran,varsinkin jos niinkuin yleensä,mittari saa signaalin laturilta.

Lähetetty: La Tammi 17, 2009 7:31 am
Kirjoittaja hj60
Antsa kirjoitti: Myöskin kierrosluku mittareiden näyttämä heittelee jonkin verran,varsinkin jos niinkuin yleensä,mittari saa signaalin laturilta.
Näissä hojoissa (ja bertoissa?) kiekkamittari saa signaalin kytkinkopassa olevalta magneettianturilta, mutta tuo mittarin asteikko on aika suurpiirteinen.

Lähetetty: La Tammi 17, 2009 7:36 am
Kirjoittaja hj60
julibuli kirjoitti:Niin ja autohan on vm. 83 hj-60. Pitää sit laittaa mietintämyssy päähän ja alkaa pähkäillä, että vaihdanko periin 4.11 välitykset.
Joskus oon kuullu sanottavan että 33 ja 4,11 vastaa aika tarkkaan orkkista 205R16 ja 3,7. Jos sulla on 80 paku, niin viitonen taitaa olla turha tuolla 4,11 välitykselläki, mutta jos on henkilöauto niin saat viitosen takasin käyttöön tuolla 4,11.

Eikös noihin saa jotain 4,56 kans?

Ite oon ollu ihan tyytyväinen tuohon 3,7, kun on 80 paku ja nelivaihteinen. Jakiksen pikkupuolta pitäs tiuhentaa mutta sehän on kaikissa näissä liian pitkä aina.:)

Lähetetty: Ke Tammi 21, 2009 7:11 pm
Kirjoittaja Antsa
No tuota.Laitoin eilen tuossa omaan berttaani (42 eli 3.7 välitys) 35 12.5 15 gummit ihan kokeilu mielellä,ja täytyy todeta että ko laitteessa kun ei ole vitosta niin tuli aika paljon inhimillesempi,eli kierrokset laski ainakin miun korvaan paljon mukavammalle tasolle.
Kaikin puolin tuntuu että välitys on enemmin kohallaan noilla 35" kuin 31 tuumasilla.

Ja pikkupuolen ykkösellä menee tyhjäkäynnillä gepsin mukaan 2 km/h

Eli jos maantie ajoa on yhtään,ja varsinkin jos ei ole viisi lovista lootaa,niin 3.7 ja 33" mennee mukavasti.

Lähetetty: To Tammi 22, 2009 6:51 am
Kirjoittaja hakoteilla
Antsa kirjoitti:Laitoin eilen tuossa omaan berttaani (42 eli 3.7 välitys) 35 12.5 15 gummit ihan kokeilu mielellä...
Jos et ole vaihtanut välityksiä, niin BJ-42:ssa pitäisi olla 4,11.

FJ-40:ssa ja HJ-6X:ssa on se 3,7.

Ja asiaa sivuten mulla on nelivaihteisessa HJ-60:ssa vaihdettu 4,11-välitykset ja 33-kumit, muutoin ihan mukava, mutta kaipailis ehkä sitä viidettä vaihdetta pudottamaan kierroksia maantiellä.