Sivu 1/2
Tulipa hankittua... Apuva!!
Lähetetty: Ma Syys 15, 2008 9:03 am
Kirjoittaja Lakelander
Hei!
Hankin auton. Rekisteriotteessa lukee, että 5D LAND CRUISER G-HJ60LG-KW-4X4/2730, Käyttöönottovuosi on 1981. Edessä on korotettu 30 mm ja takana 50 mm. Renkaat 33X12.5R15.
Mitään muuta en tästä autosta tiedä (enkä muutenkaan maastureista). Löytyykö mistään ohjekirjoja tai teknisiä tietoja?
Kuvankin liittäisin viestiin, mutta en tiedä miten se tehdään.

Onnittelut
Lähetetty: Ma Syys 15, 2008 11:03 am
Kirjoittaja maraani
Onnittelut loistavasta hankinnasta!
Lähetetty: Ma Syys 15, 2008 9:47 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Onnittelut!
Ja ei mitään hätää. Siinon sulla Lopella kävelevä maasturiraamattu ihan paikkakunnalla. käy vain huollattaa ruiseria Salosen korjaamolla ja kysy ihan viattomasti mistä se ruiseri on tehty.
Lähetetty: Ti Syys 16, 2008 6:36 am
Kirjoittaja Lakelander
Kiitokset onnitteluista. Vähän jo alkoi mietityttää kun kaverit katsele hankintaani kovin epämääräisin ilmein...
Metsästyskäyttöön rakenneltavaksi tuon hankin, kivat tilat koirille ja aseille. Helposti tuntuu käynnistyvän ja liikkuvan, ja leimakin on vasta pari kuukautta vanha ninettä metsään mennään.
Täytyypä ottaa Saloseen yhteyttä. Monenlaista tavaraa näyttää pihassakin olevan. Olisi kuitenkin kiva saada luettavaksi teknisiä tietoja.
Noh, pihalla ollaan ja metsään mennään

Lähetetty: Ti Syys 16, 2008 11:19 am
Kirjoittaja HJSam
Korpivaaran suomenkielinen korjausopas löytyy galleriasta.
http://www.slck.net/gallery2.php?g2_itemId=16271
Lähetetty: Ti Syys 16, 2008 9:06 pm
Kirjoittaja Lakelander
Kiitoksia taas
Nyt selvisi tuon nelipyörävedon ja etupyörän lukkojen käyttö. Joka päivä jotakin uutta.
Lähetetty: Ma Loka 27, 2008 8:39 pm
Kirjoittaja Lakelander
Jos vaan osoitteen liittäminen onnistuu niin täältä löytyy pari kuvaa ostopäivältä:
http://picasaweb.google.com/heikkifjleh ... 0167269186 .
Rekisterinumerosta päätellen auto on alkujaan liikkunut jossain Oulun seudulla. Tänne Lopelle se tuli Jyväskylästä. Osaako kukaan sanoa tämän historiasta mitään?
Heikki
Lähetetty: Ma Loka 27, 2008 8:46 pm
Kirjoittaja Tuppu
ei ollenkaan pahan näkönen mettästyspirssi

Lähetetty: Ma Loka 27, 2008 9:02 pm
Kirjoittaja Lakelander
Joo, ei niin

. Testattukin on, eikä mitään vikaa puutu

Lähetetty: Ti Loka 28, 2008 5:59 am
Kirjoittaja hj60
Lakelander kirjoitti:Vähän jo alkoi mietityttää kun kaverit katsele hankintaani kovin epämääräisin ilmein...
Ne ei taia ymmärtää hyvän päälle...

:D
Lähetetty: Ti Loka 28, 2008 12:27 pm
Kirjoittaja Lakelander
Viime vikolla alkoi etupyörästä kuulua outoa ääntä ja vaihdoin takavedolle, ääni katosi. Kotona katselin, niin oli tullut rasvaa apukuskin puolelle vanteen päälle. Kaveri totesi, että on navan pinnapultit poikki kahta lukuunottamatta. Sovittiin että hommaa osat ja laittaa etupäähän uudet pinnapultit molempiin napoihin ja samalla vaihtaa stefat ja holkit ja laittaa muutenkin etupään kuntoon.
Tänään piti alkaa homman ja nyt soitteli, että on jarrusatulan pultit hitsillä kiinni. Myös kampiakseli takapään ja jakolaatikon stefat vuotavat reippaasti... joten projekti jatkuu...
Lähetetty: Ke Loka 29, 2008 8:12 pm
Kirjoittaja Blis
jakiksen stefan vuoto on ainakin ihan normaalia... mutta tuo hitsatut jarrusatulan pultit kuulostaa kyllä jo melko viritykseltä...
kannattaa muuten samalla tarkistaa etupään murrokset kerran joudut kuitenkin käyttämään ne auki niin säästyypi aikaa jos ovat vaihtokunnossa...
Lähetetty: To Loka 30, 2008 12:57 pm
Kirjoittaja Nikkari
Lakelander kirjoitti:Viime vikolla alkoi etupyörästä kuulua outoa ääntä ja vaihdoin takavedolle, ääni katosi. Kotona katselin, niin oli tullut rasvaa apukuskin puolelle vanteen päälle. Kaveri totesi, että on navan pinnapultit poikki kahta lukuunottamatta. Sovittiin että hommaa osat ja laittaa etupäähän uudet pinnapultit molempiin napoihin ja samalla vaihtaa stefat ja holkit ja laittaa muutenkin etupään kuntoon.
Tänään piti alkaa homman ja nyt soitteli, että on jarrusatulan pultit hitsillä kiinni. Myös kampiakseli takapään ja jakolaatikon stefat vuotavat reippaasti... joten projekti jatkuu...
Tutun näköinen autohan tämä on, ja olenkin aiemmin tätä Jkl:n katukuvassa nähnyt - häijy ulkonäkö kyllä pistää silmään pikkuautojen joukosta!
Omistajana ainakin silloin oli eräs puolituttu isokokoinen karpaasi, ja hänen viedessään HJ:tä katsastuskonttorille, jossa on harrasteautoystävällinen asiallinen katsastusmies - tuolla konttorilla ei valitettavasti ollut kyseisenä ajankohtana yhtään vapaita katsastusaikoja.
Auton omistaja suuntasi sitten kohti toista samaan ketjuun kuuluvaa katsastustoimipistettä, katsastaa kun kerran piti.
No, tuolla toisella konttorilla oli sitten katsuri, joka ei välttämättä rakennettuihin maastureihin niin myönteisesti suhtaudu.
(vikalista joka tuolloin kuulemma tuli, oli kyllä melkoisen pitkä, käsittäen varmaan lähestulkoon parikymmentä kohtaa)
Ja mikäli autosta näin jälkeenpäin paljastuu mitä ihmeellisempiä virityksiä ja patentteja, niin en yhtään kyllä enää ihmettele toisten katsastusmiesten suhtautumista noihin "hätäapu/pikakorjauksiin" mitä valitettavan usein ilmenee tarkemmin tutkaillessa.
Eihän liikenneturvallisuuteen vaikuttavien asioiden kohdalla parane (liiemmälti) kompromissejä tehdä, mikäli kadullakin on tarkoitus ajaa.
Yleensä näitä ilmenee juuri tuolloin, kun auton omistajalle on tullut "tunnit täyteen" autonsa kanssa, ja myyntiä varten leima pitää saada otteeseen - maksoi mitä maksoi.
En tosin tiedä kuinka tämän kanssa sitten lopulta kävi, ja korjattiinko autoa leimakuntoon silloisen omistajan toimesta.
Monelle tavallisen käyttöauton ostajalle tuore katsastusleima onkin kuin "köyhänmiehen kuntotesti", ja sen myötä ei autoa liiemmin tutkailla.
Mutta näiden vanhojen maastureiden kanssa puuhatessa onkin aina varauduttava likaamaan kätensä haalarihommissa...

Lähetetty: To Loka 30, 2008 7:58 pm
Kirjoittaja Lakelander
* * *
Nikkari Kirjoitti:
"Omistajana ainakin silloin oli eräs puolituttu isokokoinen karpaasi, ja hänen viedessään HJ:tä katsastuskonttorille, jossa on harrasteautoystävällinen asiallinen katsastusmies - tuolla konttorilla ei valitettavasti ollut kyseisenä ajankohtana yhtään vapaita katsastusaikoja.
Auton omistaja suuntasi sitten kohti toista samaan ketjuun kuuluvaa katsastustoimipistettä, katsastaa kun kerran piti.
No, tuolla toisella konttorilla oli sitten katsuri, joka ei välttämättä rakennettuihin maastureihin niin myönteisesti suhtaudu.
(vikalista joka tuolloin kuulemma tuli, oli kyllä melkoisen pitkä, käsittäen varmaan lähestulkoon parikymmentä kohtaa) "
* * * *
Joo, on tainnut sitten käydä kuitenkin tuolla "harrastajaystävällisellä" katsurilla jonka vikalistalla oli vain vain haljennut tuulilasi, epäkuntoinen äänimerkinantolaite ja öljyvuodot alakerrassa.

Lisäksi olisi kaiketi pitänyt olla ainakin epäkuntoinen takavalo, rikkinäiset rekisterikilven valot, peräkärryn pistorasiasta puuttuvat sähköt, vääränlaiset renkaat (vaativat muutoskatsastuksen) ja epäkuntoinen pissapoika. Ja kai lämppärin puhaltimenkin pitäisi toimi näissä Suomen oloissa.
On meikää käteväksikin sanottu

Mutta ihan muissa jutuissa kuin autot

Ja maastureiden suhteen olen ihan pihalla.
Onneksi vaimon vävy osaa tehdä koneremontteja ym ja hänellä onkin pieni verstas tuossa naapurissa, ja vaimon poika taasen osaa ja tykkää hitsailusta. Meikä kyllä sitten opiskelee HJ:n anatomiaa ja tekee pikkunäpräyksiä.

Lähetetty: Pe Loka 31, 2008 12:09 am
Kirjoittaja Nikkari
Tuolla konttorilla, josta ensimmäisellä käyntikerralla pitkä vikalista tuli, auto ilmeisesti on kuitenkin onnistuttu katsastamaan lopulta.
(jälkitarkastushan on määrätty suoritettavaksi samalla katsastusasemalla kuukauden kuluessa)
Ilmeisesti on tehty tyyliin "siitä mistä aita on matalin", elikkä lähinnä vaan nuo jälkitarkastukseen korjattavaksi määrätyt viat. Sitten lienee jätetty tietyt jutut vähemmälle huomiolle, elikkä nuo joista on aiemmin tullut korjauskehoitus.
Usein tietoisestikin, vaikka otteeseen tuleekin nykyisin merkintä korjauskehoitukseen johtavista vioista, joita voi muutama olla.
Ja tokihan nyt jo hetkisen päästä muitakin uusia vikoja ilmenee, kuin vain nuo aiemmalla katsastuskäynnillä huomioidut.
Koskas nämä aivan kunnossa olisivat...
Tsemppiä korjauspuuhiin
