Sivu 1/1

FJ55

Lähetetty: Ma Elo 11, 2008 10:00 am
Kirjoittaja Nalle
Tösös.

Pistin tällaisen topikin pystyyn.. Eli söörtsillä koitin haeskella, mutta ei ihan kättelyssä löytynyt, että tällaista olis tehty..

Eli tuossa viikko takaperin Nallen pajalle ilmestyi tuollainen maailman koiran puraisema vm 75nen FJ55. Auto on koripelleiltään ihan kohtalainen, eli tekemistä riittää, mutta normisuorituksella tuosta saadaan tehtyä vielä komea kulkine.

Alusta on kohtalaisen hyvin ryhdissään, mutta luonollisesti sekin pitänee käydä läpi. Muutoinkin auto on säilynyt ihmeen hyvässä kunnossa. Sisustassa tuntuvat olevan kaikki osaset paikoillaan, ja vieläpä kohtuu ehjinäkin. Toki istuinten verhoukset ovat revenneet, autoon on liimattu joitain omia tarroja, osa lämppärin vaijereista on jumissa, kojetaulun pintaverhous on päässyt halkeilemaan ja turpoamaan, sun muuta pientä.

Kone saatiin todella helposti käyntiin.. Alkuperäinen bensapumppu on ohitettu sähköisellä, mutta entinenkin on vielä paikoillaan.. Liekö kuinka väljä. Kone ei tunnu huohottavan lainkaan ja huonoilla tulpillakin jaksaa kipinöidä itsensä tulille.

Kytkimen pääsylinterin, sekä työsylinterin tiivisteet ovat kaputt.. Samoin kuin todennäköisesti koko jarrujärjestelmän sylinterien tiivisteet.

Nyt olisikin sitten mielessä parikin vaihtoehtoa.

1) Pistää auto lihoiksi ja kasata se alkuperäiseen uskoonsa. Korjata kaikki vanhat romppeet ja ikäänkuin entisöidä tuo värkki.

2) Pistää auto ihan yhtä lihoiksi kuin ykkösvaihtoehdossakin.. Sillä erotuksella, että autolle suoritetaan hieman modernimpi käyttöentisöinti, mikä käytännössä tarkoittaisi kenties jotain seuraavaa:
-Alkuperäinen jarrujärjestelmä korvataan modernimmalla tehostetulla systeemillä.
-Akselit vaihdetaan. Alle olen kaavaillut mahdollisesti J7n lukkoakseleita 4.11 välityksillä. Taka-akselille laitettaisiin levyjarrut.
-Jousitusta korotetaan, mutta koria ei nosteta rungolta. Mieto SOA olisi yksi vaihtoehto.. Jousitustyyppiä ei muutettaisi.
-Istuimet vaihdetaan joihinkin fiksumpiin tekeleisiin.. Vaikkapa jonkun urheiluauton jakkarat. Esim Supra, Celica ym.. Matkustajien lukumäärä pidettäisiin 6ssa.
-Alle niin isot pyörät, kuin vaan voidaan muutoskatsastaa.
-Keulalle RäikkäWarni. (alkuperäinen vinssi on viety..)
...
Eli jotain tällaista pientä. Pilaamaan tuota ei missään tapauksessa mennä.. kävi miten kävi. Eli luonnollisesti kaikki alkuperäinen pakattaisiin talteen myöhempää mahdollista museointia varten, mutta toistaiseksi autolle annettaisiin uusi elämä kevyen offin saralla.

Eli mielipiteitä kehiin.. Kuvia ei ole tähänhätään laittaa.

Lähetetty: Ma Elo 11, 2008 10:17 am
Kirjoittaja Käyttäjä
Käyttöentisöinti korkeintaan paremmilla jarrulaitteilla,ja ergonimisemmalla(olipas vaikea sana)kuljettajan penkillä.

Lähetetty: Ma Elo 11, 2008 11:21 am
Kirjoittaja Nalle
Samaan syssyyn pitänee sitten vielä kysellä, että jos jollain sattuu nurkissa pyörimään ylimääräisenä kyseiseen rojossiin mitätahansa pisteosaa, niin avosylin otan vastaan.. Tai halvalla ostan.

Tarvetta voisi olla vaikkapa varoitusvilkkujen kytkimelle (tuossa sitä ei näemmä ole lainkaan.. liekö koskaan ollutkaan), sivutuuletusventtiilien käyttövivuille, kaikille mahdollisille ovien tiivisteille, lamppujen ja vilkkujen laseille (ihan vaan varuiksi.. kaikki ovat vielä ehjät), sun muulle kivalle ja komealle.

Alkuperäiset pölykapselitkin ovat muuten tallessa, eli todellakin not bääd..

Ja tällaista siitä ei sitten tehdä:

Lähetetty: Ma Elo 11, 2008 12:00 pm
Kirjoittaja PETEBJ75
Eikos kerhon tirehtoorilla ole porvoon metsissa vaikka mita tuommoiseen?

Lähetetty: Ma Elo 11, 2008 1:35 pm
Kirjoittaja IironSika
Vaihtoehto 2!

Tässä hiukan motiveissöniä mun ja Väihkösen muinoisista IronSioista:
Kuva

Lähetetty: Ma Elo 11, 2008 3:09 pm
Kirjoittaja hj60
Jos kerran melko täydellinen on, niin ehottomasti oon museokilpikunnon kannalla. Ei viimesen päälle parempi kuin uus, vaan semmonen peruskuntonen. Museo-40 ja -55 ois unelmissa joskus isona saaha talliin.

Vaiha se valmiiksi pilattuun, jos et museoida halua.

Lähetetty: Ma Elo 11, 2008 4:35 pm
Kirjoittaja Nalle
Hyviä argumentteja..

Toiveissa olis saada tässä kesän loppuun mennessä pihamaalle toinenkin viisvitonen.. Silloin ei tuota valinnan vaikeutta olis laisinkaan, varsinkin kun se toinen mahdollinen tulokas on jo valmiiksi heikommassa jamassa, kuin tuo nyt pihan perukoille rantautunut yksilö.. Eli jos sen toisen saan vielä hommattua, niin tulevaisuudessa kenties näkyilee sekä laiteltu ja enemmänkin entisöity ja sen rinnalla kovastikin käyttömodattu possupari. Täytyy nyt vain vielä koittaa saada selviteltyä sen toisen tulokkaan paperipuoli, ennenkuin alan kovin paljoa suuntaan tai toiseen ilakoimaan.

Vaan lisää saa ideoita nakella.

Lähetetty: Ke Elo 13, 2008 4:57 pm
Kirjoittaja pertsa
Laita se myyntiin tohon Norjan LC klubbiin voivat maksaa hyvin :D

Lähetetty: Ke Elo 13, 2008 7:42 pm
Kirjoittaja hj60
Älkää ny kaikkia viimesiä orkkiskuntosia Norjaan hukakko...

Lähetetty: Pe Elo 29, 2008 10:54 am
Kirjoittaja Nalle
pertsa kirjoitti:Laita se myyntiin tohon Norjan LC klubbiin voivat maksaa hyvin :D
Muuten kyllä kävis, vaan kun ei käy 8)

Eli omaan arkistoon tuo tulee..

Pihamaalla seisoo nimittäin jo pari J4sta, tuo J5nen, kolme J6sta ja yksi J7.

Vielä pitäis saada nuo vanhemmat J:t, jotka lienevät harvinaisuuksia vähän kaikkialla, sekä sitten nuo ylärekisterin Jussit.. J8, J9, J10, J12 ja J20..

Eli vielä on tavoitteita, ennenkuin mallikirjo on kasassa..
Kukakohan rupeais sponsoriksi? :wink:

Lähetetty: To Tammi 12, 2012 5:21 pm
Kirjoittaja Juhani
Vanhaakin vanhempi juttu, mutta mitä tapahtui tuolle?