FJ55
Lähetetty: Ma Elo 11, 2008 10:00 am
Tösös.
Pistin tällaisen topikin pystyyn.. Eli söörtsillä koitin haeskella, mutta ei ihan kättelyssä löytynyt, että tällaista olis tehty..
Eli tuossa viikko takaperin Nallen pajalle ilmestyi tuollainen maailman koiran puraisema vm 75nen FJ55. Auto on koripelleiltään ihan kohtalainen, eli tekemistä riittää, mutta normisuorituksella tuosta saadaan tehtyä vielä komea kulkine.
Alusta on kohtalaisen hyvin ryhdissään, mutta luonollisesti sekin pitänee käydä läpi. Muutoinkin auto on säilynyt ihmeen hyvässä kunnossa. Sisustassa tuntuvat olevan kaikki osaset paikoillaan, ja vieläpä kohtuu ehjinäkin. Toki istuinten verhoukset ovat revenneet, autoon on liimattu joitain omia tarroja, osa lämppärin vaijereista on jumissa, kojetaulun pintaverhous on päässyt halkeilemaan ja turpoamaan, sun muuta pientä.
Kone saatiin todella helposti käyntiin.. Alkuperäinen bensapumppu on ohitettu sähköisellä, mutta entinenkin on vielä paikoillaan.. Liekö kuinka väljä. Kone ei tunnu huohottavan lainkaan ja huonoilla tulpillakin jaksaa kipinöidä itsensä tulille.
Kytkimen pääsylinterin, sekä työsylinterin tiivisteet ovat kaputt.. Samoin kuin todennäköisesti koko jarrujärjestelmän sylinterien tiivisteet.
Nyt olisikin sitten mielessä parikin vaihtoehtoa.
1) Pistää auto lihoiksi ja kasata se alkuperäiseen uskoonsa. Korjata kaikki vanhat romppeet ja ikäänkuin entisöidä tuo värkki.
2) Pistää auto ihan yhtä lihoiksi kuin ykkösvaihtoehdossakin.. Sillä erotuksella, että autolle suoritetaan hieman modernimpi käyttöentisöinti, mikä käytännössä tarkoittaisi kenties jotain seuraavaa:
-Alkuperäinen jarrujärjestelmä korvataan modernimmalla tehostetulla systeemillä.
-Akselit vaihdetaan. Alle olen kaavaillut mahdollisesti J7n lukkoakseleita 4.11 välityksillä. Taka-akselille laitettaisiin levyjarrut.
-Jousitusta korotetaan, mutta koria ei nosteta rungolta. Mieto SOA olisi yksi vaihtoehto.. Jousitustyyppiä ei muutettaisi.
-Istuimet vaihdetaan joihinkin fiksumpiin tekeleisiin.. Vaikkapa jonkun urheiluauton jakkarat. Esim Supra, Celica ym.. Matkustajien lukumäärä pidettäisiin 6ssa.
-Alle niin isot pyörät, kuin vaan voidaan muutoskatsastaa.
-Keulalle RäikkäWarni. (alkuperäinen vinssi on viety..)
...
Eli jotain tällaista pientä. Pilaamaan tuota ei missään tapauksessa mennä.. kävi miten kävi. Eli luonnollisesti kaikki alkuperäinen pakattaisiin talteen myöhempää mahdollista museointia varten, mutta toistaiseksi autolle annettaisiin uusi elämä kevyen offin saralla.
Eli mielipiteitä kehiin.. Kuvia ei ole tähänhätään laittaa.
Pistin tällaisen topikin pystyyn.. Eli söörtsillä koitin haeskella, mutta ei ihan kättelyssä löytynyt, että tällaista olis tehty..
Eli tuossa viikko takaperin Nallen pajalle ilmestyi tuollainen maailman koiran puraisema vm 75nen FJ55. Auto on koripelleiltään ihan kohtalainen, eli tekemistä riittää, mutta normisuorituksella tuosta saadaan tehtyä vielä komea kulkine.
Alusta on kohtalaisen hyvin ryhdissään, mutta luonollisesti sekin pitänee käydä läpi. Muutoinkin auto on säilynyt ihmeen hyvässä kunnossa. Sisustassa tuntuvat olevan kaikki osaset paikoillaan, ja vieläpä kohtuu ehjinäkin. Toki istuinten verhoukset ovat revenneet, autoon on liimattu joitain omia tarroja, osa lämppärin vaijereista on jumissa, kojetaulun pintaverhous on päässyt halkeilemaan ja turpoamaan, sun muuta pientä.
Kone saatiin todella helposti käyntiin.. Alkuperäinen bensapumppu on ohitettu sähköisellä, mutta entinenkin on vielä paikoillaan.. Liekö kuinka väljä. Kone ei tunnu huohottavan lainkaan ja huonoilla tulpillakin jaksaa kipinöidä itsensä tulille.
Kytkimen pääsylinterin, sekä työsylinterin tiivisteet ovat kaputt.. Samoin kuin todennäköisesti koko jarrujärjestelmän sylinterien tiivisteet.
Nyt olisikin sitten mielessä parikin vaihtoehtoa.
1) Pistää auto lihoiksi ja kasata se alkuperäiseen uskoonsa. Korjata kaikki vanhat romppeet ja ikäänkuin entisöidä tuo värkki.
2) Pistää auto ihan yhtä lihoiksi kuin ykkösvaihtoehdossakin.. Sillä erotuksella, että autolle suoritetaan hieman modernimpi käyttöentisöinti, mikä käytännössä tarkoittaisi kenties jotain seuraavaa:
-Alkuperäinen jarrujärjestelmä korvataan modernimmalla tehostetulla systeemillä.
-Akselit vaihdetaan. Alle olen kaavaillut mahdollisesti J7n lukkoakseleita 4.11 välityksillä. Taka-akselille laitettaisiin levyjarrut.
-Jousitusta korotetaan, mutta koria ei nosteta rungolta. Mieto SOA olisi yksi vaihtoehto.. Jousitustyyppiä ei muutettaisi.
-Istuimet vaihdetaan joihinkin fiksumpiin tekeleisiin.. Vaikkapa jonkun urheiluauton jakkarat. Esim Supra, Celica ym.. Matkustajien lukumäärä pidettäisiin 6ssa.
-Alle niin isot pyörät, kuin vaan voidaan muutoskatsastaa.
-Keulalle RäikkäWarni. (alkuperäinen vinssi on viety..)
...
Eli jotain tällaista pientä. Pilaamaan tuota ei missään tapauksessa mennä.. kävi miten kävi. Eli luonnollisesti kaikki alkuperäinen pakattaisiin talteen myöhempää mahdollista museointia varten, mutta toistaiseksi autolle annettaisiin uusi elämä kevyen offin saralla.
Eli mielipiteitä kehiin.. Kuvia ei ole tähänhätään laittaa.