Sivu 1/1
hdj tai hzj
Lähetetty: To Huhti 19, 2007 7:59 pm
Kirjoittaja janski
Tervehdys kolleegat Lueskelin keltaistapörssiä ja oli myynnissä Toyota HZJ80 Mikä tää tämmöinen on? En muista ennen kuulleeni tuollaisesta mallista, mitkä erot tekniikka ym.
Lähetetty: To Huhti 19, 2007 9:56 pm
Kirjoittaja PikkuF
Mikäli-sikäli olen antanut itselleni oikein ymmärtää,niin kyseessä on Hodari varustettuna Benziin-moottorilla. Eli 4.5L ruiskukutvosella...
Väkivahva ja vääntävä kuusipyttyinen erittäin mastokelpoinen moottori!!
Eikä kuluta yhtään enempää kuin mitä tankissa ompi menovettä jäljellä...
Tuommoiset 13-25L per 100km....
Erittäin hienoa kyytiä,mistä köyhäkansa kadehtii ihan simona...

Lähetetty: To Huhti 19, 2007 10:23 pm
Kirjoittaja Rojota
En intä, mutta minun ymmärtääkseni HZJ80:ssä on 1HZ vapari 4.2 diisseli. Sitten on erikseen fj80 samalla korimallilla ja bensakoneella. Tuon moottorineroavaisuuden lisäksi yksi näillä palstoilla huomionarvoinen ero on se, että hzj:ssa ei maahantuojan vakiomalleissa ole ollut lukkoakseleita, joten valtaosasta ne puuttuvat.
Lähetetty: To Huhti 19, 2007 11:37 pm
Kirjoittaja PikkuF
Onkohan nuo ystävämme Tanskanmaalta sitten erehtyneet pahan kerran....?
http://www.toyotalandcruiser.dk/modelle ... 0&serie=J8
Lähetetty: To Huhti 19, 2007 11:46 pm
Kirjoittaja Rojota
Kyllä luotto tanskalaisiin pysyy.
F:llä alkaa tuo linkittämäsi cruiserin mallitunniste joka symboloi bensiinikäyttöistä moottoriperhettä näissä land cruisereissa kuten tiedät. F:n lisäksi ainakin 7-sarjassa bensiinimoottoria symboloi myös R-kirjain. Alkuperäinen kysymys oli kuitenkin HZJ:n ja HDJ:n välisistä eroista, mutta kuriositeettina tuokin mahtuu mukaan. H sinänsä taas on merkki dieselistä siinä missä se voi olla B, L, P tai K:kin eri mallien kohdalla.
Lähetetty: Pe Huhti 20, 2007 10:35 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Pikku Ähvälle kimpassa silimäklasit,et ossoo lukkee topikkeijja.....
Lähetetty: Ma Huhti 23, 2007 5:55 pm
Kirjoittaja PikkuF
Joopajoo!!
Oli pakko testata että onko porukka hereillä.....
Meni muuten ihan aikuistenoikeesti F ja H sekazin...
Hyvä että porukka on hereillä

(Tais olla sittenkiin liikaa se jaloviinapullo aamupalaksi)
Lähetetty: Ma Huhti 23, 2007 8:48 pm
Kirjoittaja komk
PikkuF kirjoitti:J
Tais olla sittenkiin liikaa se jaloviinapullo aamupalaksi
Aina raikas koskenkorva välipalana maistuu....
Näissähän on sama alakerta kuin HDJ:ssa eli kiertokankien laakerisäätö tiedossa.
Lähetetty: To Touko 03, 2007 8:16 am
Kirjoittaja timop
Vielä vähän nippelitietoa tuosta HZ koneesta:
Alakerta on tosiaan sama kuin HD:n, mutta männät ja kansi erilaiset, koska edelleen näissäkin koneissa vapari (HZ) on esikammiokone ja turbo (HD) on ruorasuihku. Ehkä tästä syystä tai pienemmästä tehosta ja väännöstä johtuen HZ koneessa ei ole ollut ongelmaa kiertokangenlaakereiden kanssa, esikammiokoneen käynti kun on paljon pehmeämpää.
Näitä koneita on ulkonäöltään vaikea erottaa toisistaan ilman apulaitteita, ainoa ulkoinen ero on suuttimen rakenne ja kiinnitystapa kanteen ja lohkoon stanssattu HZ tai HD. Ja tietysti jotakin pieniä yksityiskohtia.
Samaan moottoriperheeseen kuluu myös PZ, joka on HZ:n viisisylinterinen versio. Sitä on käytetty ainakin PZJ75 mallissa.
Viisisylinteristä suorasuihkua (PD?) en ole nähnyt missään korjaamokirjoissakaan.
Tuo oma kulkuväline on myös alkujaan HZJ80, siinä on kyllä ollut 1990 maahantullessaan tehtaalla asennetut lukot ja myös mekaaninen vinssi, voi mahdollisesti olla sähköyhtiön erikoistilaus. Ja kolmenistuttava "ensimmäinen rivi" on vanhaan HJ tyyliin.
Lähetetty: To Touko 03, 2007 9:51 pm
Kirjoittaja Jürgen
ettei vaan ois puolustusvoimien kaluja...
Lähetetty: Pe Touko 04, 2007 7:12 am
Kirjoittaja timop
Ei ole, IVO:n peruja ja tiedän sen varmasti kun ajoin samaisen vehkeen itse tuliteränä virmaan.
Lähetetty: To Touko 17, 2007 9:52 am
Kirjoittaja kokkola
No itsellä tuolainen HZJ80 ja liikestä ostettu uutena ja vapasti hengitävä
lukot löytty aina näistä ja ovat 100%
sekä mekaninen vissi ( oikean masturin merkki )
penkkirivi tuo 3 istutava edessä ja kaikki sähkö hebelit karsittu pois tieltä jo tehtalla.
joku erä tuotu juuri 1990 mallin vaihtuessa. pääasiassa ilmeisesti kuitenkin voimayhtiöille ja puolustusvoimille.