Sivu 1/2

Millaisia öljyjä käytätte?

Lähetetty: Pe Maalis 11, 2005 8:09 pm
Kirjoittaja Mad Mike
Juu, eli millaisia öljyjä käytätte kulkuvälineissänne? Kalliita synteettisiä vaiko halvempia perusöljyjä? Entäs turbollisissa? Nyt mielipiteitä (eli varmaan tappeluita :wink: ) eri öljyistä ja niiden soveltuvuuksista cruisereihin...

Lähetetty: Pe Maalis 11, 2005 9:05 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Cruisereissa onn käyttäny kesät talvet Shell Universal 10/30

Lähetetty: Pe Maalis 11, 2005 9:50 pm
Kirjoittaja JF
Kesällä käytin BJ:n 3B-koneessa Mobilin 15W-40 Delvac HP-F:ää, kun sitä sai halvalla 20 litran kannuissa Motonetistä. Taisi laatuluokitus olla CG/CH-4 tms, eli ei ihan parasta mitä on olemassa, mutta varsin hyvää silti. Tuntui toimivan ihan hyvin, mutta viiden tuhannen kilometrin vaihtovälillä huomasi liian hyvin eron vanhan ja uuden öljyn välillä, joten en sittemmin ole sitä hankkinut.

Nyt syksyn tullen aloin käyttää Teboilin synteettistä diisseli-Diamondia, olikohan 10W-40 sitkeydeltään, joka on tuntunut toimivan todella hyvin. Kone ei 20 asteen pakkasellakaan tunnu jäykältä pyörittää käynnistäessä, eikä öljynvaihdossa uusien öljyjen parempaa voitelua juuri tunne tai kuule pehmeämpänä käyntinä. Öljy pysyy kaiken lisäksi koneen sisällä todella hyvin, viime öljynvaihtovälillä ei edes pinta laskenut ylimmästä öljytikun merkistä. Vähän koneen kyljestä tihkuu öljyä (yllätys), mutta sihen tulee piakkoin uusi tiiviste.

Cruisereissa käytettäviin öljyihin liittyy muuten sellainen tarina, että toisin kuin esim. Saksassa, jossa suunnilleen jokaiselle moottorille kehitettiin oma öljy, ei Japanissa aikoinaan uskallettu luottaa erikoisten öljyjen saatavuuteen (etenkään kehitysmaissa), kun autoja kuitenkin myytiin ympäri maailmaa, joten laakeripinnat mitoitettiin todella huonosti voitelevien öljyjen mukaan. Mm. tästä johtuu moottoreiden ilmiömäinen pitkäikäisyys, ja turbottamisen kesto (etenkin dieselpuolella).

Lähetetty: Pe Maalis 11, 2005 11:13 pm
Kirjoittaja Mad Mike
Käyttäjä kirjoitti:Cruisereissa onn käyttäny kesät talvet Shell Universal 10/30
Onko minkä hintaista? Mikä yleensäkin olisi huokeaa ja hyvää öljyä, kun toi cruiserin konekin imasee sen reilun kympin öljyä?

Lähetetty: Pe Maalis 11, 2005 11:15 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Itte ostin "sopivasti" 5mk./l 200litran pänikän :mrgreen:

Lähetetty: Pe Maalis 11, 2005 11:16 pm
Kirjoittaja Mad Mike
Käyttäjä kirjoitti:Itte ostin "sopivasti" 5mk./l 200litran pänikän :mrgreen:
Ei paha... :lol:

Lähetetty: La Maalis 12, 2005 12:42 am
Kirjoittaja SISU
Neste City Pro 5/40 Täyssyntistä

Lähetetty: La Maalis 12, 2005 7:27 am
Kirjoittaja hj60
Tuota Teboilin Diesel-Diamondia, kun sitä aiemmin edullisesti sain ja olen hyväksi todennut. Se on 5W-40:stä.

Lähetetty: La Maalis 12, 2005 11:11 am
Kirjoittaja juhasy
BJ-40 moottorissa Shell X100 super 10W-30 multigrade. Syöpi kyseistä jonkin verran mutta lähtää 20 asteen pakkasesta käyntiin hyvin.
Vaihteisto, pää ja jako kuin myös molemmat perät laitoin syksyllä Castrol MP 10W-30 API CE/SF,GL-4 jota suositeltiin myös traktoreiden voimansiirtoon. on ollut pakkaskeleillä parempi kuin 80w-90 vaihteistoöljyt.

Lähetetty: La Maalis 12, 2005 7:08 pm
Kirjoittaja Vieras
Onko Castrolissa EP-lisäaineita (Extreme Pressure)?Hammasrataat tarvitsevat nimittäin sellaisia elääkseen pitkään.

JFnyybi

Lähetetty: Su Maalis 13, 2005 5:11 am
Kirjoittaja Mr_Denso
'82 HJ60

moottori: Teboil Power 15W-40 mineraalinen diesel.möljy
loodat: Teboil EP 80W-90 API GL-4
perät: Teboil Hypoid 80W-90 API GL-5
tehostin: Teboil Fluid E (ATF Dexron III)
rasvat: sitä sun tätä mutta mustaa Mölyrasvaa niitä vaativiin kohteisiin

Nyt seuraavaan maasturiin laitan jotain näistä riippuen siitä että mitä saa
helpoimmin/suht edullisesti ja siitä että millaisella/minkä ikäisellä
moottorilla se on:

- Kendall Super-D3 10W-30/15W-40 (huippuluokan di-m.öljy)
- Kendall Victory 5W-40 synteettinen tai Elite 5W-50 täyssynteettinen
(- Teboil Power Plus tai Power D 10W-30/15W-40)


Rasvaksi vain ja ainoastaan Kendall SHP NLGI. 2. Se käy kaikkiin
Cruiserin rasvauskohteisiin. Hyvästi kaksi rasvaa ja prässiä!
(no joo... sillä mölyrasvalla mä vetelin kaikki nipat aiemminkin)

Paikallisen korjaamon pitäjä joutui valitsemaan uuden öljyn Pennzoilin tilalle
tämän maahantuonnin loputtua. Hän valitsi Kendallin. Niin tein minäkin eikä ole
tarvinnut katua. Öljyillä ON eroa. Tämän todisti myös kyseisellä korjaajalla
kauan ollut '86 HJ61 turbo. Niin puhdasta venttiilikopan kantta ja koneistoa
en uskonut näkeväni Cruiserin dieselmoottorissa!

http://www.kendall.fi/suomi.htm

Lähetetty: Ma Maalis 14, 2005 8:08 am
Kirjoittaja bj75
Edellisessä BJ75:ssa (3B kone) käytin Teboilin Diamond Dieseliä. Oli mielestäni hyvä. Pysyi hyvin sisällä ja ei takkuillut pakkasellakaan (-25). Hintakaan ei mielestäni oo paha 59€/10L paikallisessa puljussa.

Viikkositten hankin HJ61 -89, johon pitäis nyt kaikki öljyt vaihtaa. Siinä on koneessa käytetty aina Shell Helix Ultra 5W-40 täyssynteettistä kamaa. Diamondi kiinnostais, mutta vähän arvelluttaa mennä vaihtamaan tyyppiä kun on tuolle totutettu :-) Mielipiteitä saa esittää.

Alakerrassa oon käyttäny Mobilin öljyjä, jotka tuohonkin aion laittaa.

Lähetetty: Ma Maalis 14, 2005 12:17 pm
Kirjoittaja mpa567
Viikkositten hankin HJ61 -89, johon pitäis nyt kaikki öljyt vaihtaa. Siinä on koneessa käytetty aina Shell Helix Ultra 5W-40 täyssynteettistä kamaa. Diamondi kiinnostais, mutta vähän arvelluttaa mennä vaihtamaan tyyppiä kun on tuolle totutettu :-) Mielipiteitä saa esittää.

HJ-61, -88 olen käyttäny Teboil D-Diamond 5W-40 ja 10 tkm vaihtoväliä. Hyvin vörkkii! Vajaa puoli tikullista (viiva väliä) kuluu vaihtovälillä.

Lähetetty: Ma Maalis 14, 2005 3:12 pm
Kirjoittaja TOHJ61
Olen jo vuosikausia käyttänyt TEBOILIN öljyjä. sattuneesta syystä.
Nykyään BJ-41 ja HJ-60:ssä Super HPD sae 10w-30, ymp. vuoden.
HJ-61:ssä Super HPD sae 5w-40, ymp. vuoden.
Jo "edesmenneessä" HDJ-80:ssä, jolla ajelin liki 3v, sae 5w-40.
Koska eka omistaja oli käyttänyt kyseistä öljyä uudesta asti,
öljyn kulutus aika vähäistä, lukuun ottamatta HJ-60:stä, joka
ollut perheessä yli 15 vuotta, ja seuraava tasaluku 700 000?
Öljyn vaihto 2 x vuodessa.
Molemmat öljyt sopii, sekä turbollisiin, että "turpoamattomiin"!!!!

Lähetetty: Pe Joulu 02, 2005 10:57 am
Kirjoittaja Vieras
Mr_Denso kirjoitti:'82 HJ60

moottori: Teboil Power 15W-40 mineraalinen diesel.möljy
loodat: Teboil EP 80W-90 API GL-4
perät: Teboil Hypoid 80W-90 API GL-5tyuturyturytyrutyuyturyho
tehostin: Teboil Fluid E (ATF Dexron III)
rasvat: sitä sun tätä mutta mustaa Mölyrasvaa niitä vaativiin kohteisiin

Nyt seuraavaan maasturiin laitan jotain näistä riippuen siitä että mitä saa
helpoimmin/suht edullisesti ja siitä että millaisella/minkä ikäisellä
moottorilla se on:

- Kendall Super-D3 10W-30/15W-40 (huippuluokan di-m.öljy)
- Kendall Victory 5W-40 synteettinen tai Elite 5W-50 täyssynteettinen
(- Teboil Power Plus tai Power D 10W-30/15W-40)


Rasvaksi vain ja ainoastaan Kendall SHP NLGI. 2. Se käy kaikkiin
Cruiserin rasvauskohteisiin. Hyvästi kaksi rasvaa ja prässiä!
(no joo... sillä mölyrasvalla mä vetelin kaikki nipat aiemminkin)

Paikallisen korjaamon pitäjä joutui valitsemaan uuden öljyn Pennzoilin tilalle
tämän maahantuonnin loputtua. Hän valitsi Kendallin. Niin tein minäkin eikä ole
tarvinnut katua. Öljyillä ON eroa. Tämän todisti myös kyseisellä korjaajalla
kauan ollut '86 HJ61 turbo. Niin puhdasta venttiilikopan kantta ja koneistoa
en uskonut näkeväni Cruiserin dieselmoottorissa!

http://www.kendall.fi/suomi.htm