Kuva Kuva

Millaisia öljyjä käytätte?

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Mad Mike
Viestit: 36
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 7:53 pm
Paikkakunta: Joensuu

Millaisia öljyjä käytätte?

Viesti Kirjoittaja Mad Mike »

Juu, eli millaisia öljyjä käytätte kulkuvälineissänne? Kalliita synteettisiä vaiko halvempia perusöljyjä? Entäs turbollisissa? Nyt mielipiteitä (eli varmaan tappeluita :wink: ) eri öljyistä ja niiden soveltuvuuksista cruisereihin...
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Cruisereissa onn käyttäny kesät talvet Shell Universal 10/30
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Kesällä käytin BJ:n 3B-koneessa Mobilin 15W-40 Delvac HP-F:ää, kun sitä sai halvalla 20 litran kannuissa Motonetistä. Taisi laatuluokitus olla CG/CH-4 tms, eli ei ihan parasta mitä on olemassa, mutta varsin hyvää silti. Tuntui toimivan ihan hyvin, mutta viiden tuhannen kilometrin vaihtovälillä huomasi liian hyvin eron vanhan ja uuden öljyn välillä, joten en sittemmin ole sitä hankkinut.

Nyt syksyn tullen aloin käyttää Teboilin synteettistä diisseli-Diamondia, olikohan 10W-40 sitkeydeltään, joka on tuntunut toimivan todella hyvin. Kone ei 20 asteen pakkasellakaan tunnu jäykältä pyörittää käynnistäessä, eikä öljynvaihdossa uusien öljyjen parempaa voitelua juuri tunne tai kuule pehmeämpänä käyntinä. Öljy pysyy kaiken lisäksi koneen sisällä todella hyvin, viime öljynvaihtovälillä ei edes pinta laskenut ylimmästä öljytikun merkistä. Vähän koneen kyljestä tihkuu öljyä (yllätys), mutta sihen tulee piakkoin uusi tiiviste.

Cruisereissa käytettäviin öljyihin liittyy muuten sellainen tarina, että toisin kuin esim. Saksassa, jossa suunnilleen jokaiselle moottorille kehitettiin oma öljy, ei Japanissa aikoinaan uskallettu luottaa erikoisten öljyjen saatavuuteen (etenkään kehitysmaissa), kun autoja kuitenkin myytiin ympäri maailmaa, joten laakeripinnat mitoitettiin todella huonosti voitelevien öljyjen mukaan. Mm. tästä johtuu moottoreiden ilmiömäinen pitkäikäisyys, ja turbottamisen kesto (etenkin dieselpuolella).
Avatar
Mad Mike
Viestit: 36
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 7:53 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mad Mike »

Käyttäjä kirjoitti:Cruisereissa onn käyttäny kesät talvet Shell Universal 10/30
Onko minkä hintaista? Mikä yleensäkin olisi huokeaa ja hyvää öljyä, kun toi cruiserin konekin imasee sen reilun kympin öljyä?
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Itte ostin "sopivasti" 5mk./l 200litran pänikän :mrgreen:
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
Mad Mike
Viestit: 36
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 7:53 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mad Mike »

Käyttäjä kirjoitti:Itte ostin "sopivasti" 5mk./l 200litran pänikän :mrgreen:
Ei paha... :lol:
SISU
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2004 10:23 am
Paikkakunta: Pohojoispohojanmaa

Viesti Kirjoittaja SISU »

Neste City Pro 5/40 Täyssyntistä
SISU:lla siitä selviää
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Tuota Teboilin Diesel-Diamondia, kun sitä aiemmin edullisesti sain ja olen hyväksi todennut. Se on 5W-40:stä.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
juhasy
Viestit: 14
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:26 am
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja juhasy »

BJ-40 moottorissa Shell X100 super 10W-30 multigrade. Syöpi kyseistä jonkin verran mutta lähtää 20 asteen pakkasesta käyntiin hyvin.
Vaihteisto, pää ja jako kuin myös molemmat perät laitoin syksyllä Castrol MP 10W-30 API CE/SF,GL-4 jota suositeltiin myös traktoreiden voimansiirtoon. on ollut pakkaskeleillä parempi kuin 80w-90 vaihteistoöljyt.
BJ 40
Juha S
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Onko Castrolissa EP-lisäaineita (Extreme Pressure)?Hammasrataat tarvitsevat nimittäin sellaisia elääkseen pitkään.

JFnyybi
Avatar
Mr_Denso
Viestit: 78
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 3:39 pm
Paikkakunta: E-P

Viesti Kirjoittaja Mr_Denso »

'82 HJ60

moottori: Teboil Power 15W-40 mineraalinen diesel.möljy
loodat: Teboil EP 80W-90 API GL-4
perät: Teboil Hypoid 80W-90 API GL-5
tehostin: Teboil Fluid E (ATF Dexron III)
rasvat: sitä sun tätä mutta mustaa Mölyrasvaa niitä vaativiin kohteisiin

Nyt seuraavaan maasturiin laitan jotain näistä riippuen siitä että mitä saa
helpoimmin/suht edullisesti ja siitä että millaisella/minkä ikäisellä
moottorilla se on:

- Kendall Super-D3 10W-30/15W-40 (huippuluokan di-m.öljy)
- Kendall Victory 5W-40 synteettinen tai Elite 5W-50 täyssynteettinen
(- Teboil Power Plus tai Power D 10W-30/15W-40)


Rasvaksi vain ja ainoastaan Kendall SHP NLGI. 2. Se käy kaikkiin
Cruiserin rasvauskohteisiin. Hyvästi kaksi rasvaa ja prässiä!
(no joo... sillä mölyrasvalla mä vetelin kaikki nipat aiemminkin)

Paikallisen korjaamon pitäjä joutui valitsemaan uuden öljyn Pennzoilin tilalle
tämän maahantuonnin loputtua. Hän valitsi Kendallin. Niin tein minäkin eikä ole
tarvinnut katua. Öljyillä ON eroa. Tämän todisti myös kyseisellä korjaajalla
kauan ollut '86 HJ61 turbo. Niin puhdasta venttiilikopan kantta ja koneistoa
en uskonut näkeväni Cruiserin dieselmoottorissa!

http://www.kendall.fi/suomi.htm
3. '83 HJ60 LG-MW HPV (2016 -> nykyinen)
2. '82 HJ60 LG-KW VLO-Cruiser (2000-2003, ex)
1. '84 BJ45 LV-KCW VNR (1999-2000, ex)
Avatar
bj75
Viestit: 112
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 8:16 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja bj75 »

Edellisessä BJ75:ssa (3B kone) käytin Teboilin Diamond Dieseliä. Oli mielestäni hyvä. Pysyi hyvin sisällä ja ei takkuillut pakkasellakaan (-25). Hintakaan ei mielestäni oo paha 59€/10L paikallisessa puljussa.

Viikkositten hankin HJ61 -89, johon pitäis nyt kaikki öljyt vaihtaa. Siinä on koneessa käytetty aina Shell Helix Ultra 5W-40 täyssynteettistä kamaa. Diamondi kiinnostais, mutta vähän arvelluttaa mennä vaihtamaan tyyppiä kun on tuolle totutettu :-) Mielipiteitä saa esittää.

Alakerrassa oon käyttäny Mobilin öljyjä, jotka tuohonkin aion laittaa.
mpa567
Viestit: 68
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:19 am
Paikkakunta: Narva

Viesti Kirjoittaja mpa567 »

Viikkositten hankin HJ61 -89, johon pitäis nyt kaikki öljyt vaihtaa. Siinä on koneessa käytetty aina Shell Helix Ultra 5W-40 täyssynteettistä kamaa. Diamondi kiinnostais, mutta vähän arvelluttaa mennä vaihtamaan tyyppiä kun on tuolle totutettu :-) Mielipiteitä saa esittää.

HJ-61, -88 olen käyttäny Teboil D-Diamond 5W-40 ja 10 tkm vaihtoväliä. Hyvin vörkkii! Vajaa puoli tikullista (viiva väliä) kuluu vaihtovälillä.
Mika
SLCK #112
HDJ 80, -90
Hilux Double cab -15
Volvo C303, -77
Suzuki SJ 413, -87
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Olen jo vuosikausia käyttänyt TEBOILIN öljyjä. sattuneesta syystä.
Nykyään BJ-41 ja HJ-60:ssä Super HPD sae 10w-30, ymp. vuoden.
HJ-61:ssä Super HPD sae 5w-40, ymp. vuoden.
Jo "edesmenneessä" HDJ-80:ssä, jolla ajelin liki 3v, sae 5w-40.
Koska eka omistaja oli käyttänyt kyseistä öljyä uudesta asti,
öljyn kulutus aika vähäistä, lukuun ottamatta HJ-60:stä, joka
ollut perheessä yli 15 vuotta, ja seuraava tasaluku 700 000?
Öljyn vaihto 2 x vuodessa.
Molemmat öljyt sopii, sekä turbollisiin, että "turpoamattomiin"!!!!
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mr_Denso kirjoitti:'82 HJ60

moottori: Teboil Power 15W-40 mineraalinen diesel.möljy
loodat: Teboil EP 80W-90 API GL-4
perät: Teboil Hypoid 80W-90 API GL-5tyuturyturytyrutyuyturyho
tehostin: Teboil Fluid E (ATF Dexron III)
rasvat: sitä sun tätä mutta mustaa Mölyrasvaa niitä vaativiin kohteisiin

Nyt seuraavaan maasturiin laitan jotain näistä riippuen siitä että mitä saa
helpoimmin/suht edullisesti ja siitä että millaisella/minkä ikäisellä
moottorilla se on:

- Kendall Super-D3 10W-30/15W-40 (huippuluokan di-m.öljy)
- Kendall Victory 5W-40 synteettinen tai Elite 5W-50 täyssynteettinen
(- Teboil Power Plus tai Power D 10W-30/15W-40)


Rasvaksi vain ja ainoastaan Kendall SHP NLGI. 2. Se käy kaikkiin
Cruiserin rasvauskohteisiin. Hyvästi kaksi rasvaa ja prässiä!
(no joo... sillä mölyrasvalla mä vetelin kaikki nipat aiemminkin)

Paikallisen korjaamon pitäjä joutui valitsemaan uuden öljyn Pennzoilin tilalle
tämän maahantuonnin loputtua. Hän valitsi Kendallin. Niin tein minäkin eikä ole
tarvinnut katua. Öljyillä ON eroa. Tämän todisti myös kyseisellä korjaajalla
kauan ollut '86 HJ61 turbo. Niin puhdasta venttiilikopan kantta ja koneistoa
en uskonut näkeväni Cruiserin dieselmoottorissa!

http://www.kendall.fi/suomi.htm
Vastaa Viestiin